tömkörning?

Sv: tömkörning?

Kul att det är fler som läser!
Ang. tömkörningsutr. begangnat så är det nog väldigt begränsad tillgång. Tömmar ser man ibland, men de är oftast för korta.
 
Sv: tömkörning?

Det hade kunnat bli en intressant diskussion mellan AE och din tränare för han hävdade ganska så bestämt att tredelat med lösa ringar inte var att rekommendera. Han visade ett ledande tygeltag med just ett sånt bett och utan att han tog speciellt mycket i tömmen så gled det ut ur munnen på hästen och den ledade delen hamnade precis i mungipan. Han tyckte att det var för stor risk för nypning och rekommenderade därför fasta ringar.

Jag håller med AE - fast jag vågade ju inte ta upp det innan du skrev det, av skräck för apollos tränare ;)

AE är en körmänniska och inte en dressyrmänniska, ska man lyssna på någon tömkörningsguru så ska man lyssna på KG :devil::D

Skämt och sido, jag ska inte säga att AE har fel, däremot känner jag inte alls igen att ett tredelat skulle åka igenom munnen vid ledande? Wille gapar ju iof som ni vet men jag har inte alls märkt att det åkt igenom? :confused: Har jag vart ouppmärksam eller?

Sedan, så har jag AEs tömkörningsfilm.. och jag tyckte endel lät väldigt konstigt.. när han skulle svänga så ville han ha hästen inramad mellan tömmarna och ville att man skulle "sladda" runt häste i svängarna mellan tömmarna.. Tyckte det lät lite konstigt? Han körde iof en helt grön häst och kanske tyckte att det var något man bara gjorde på sådana... men det framgick iaf inte... inte ända till min lilla ärthjärna iaf...
 
Sv: tömkörning?

åh, jag sålde min globusgjord för inte så länge sedan till en kompis.. och jag vet att en annan kompis sålt sin.. kolla på w w w . h a s t n e t . s e och sök på tömkörningsgjord under begagnad utrustning så kanske du hittar något... :)
 
Sv: tömkörning?

AE pratar alltid mkt om bett!
Jag använder tvådelat järnbett med lösa ringar. Hästen hatar tredelade bett, och föredrar lösa ringar framför fasta. Rider oftast på hack, annars med samma bett som jag tömkör på.

Ja, det kanske han gör och det är nog bra för bettet är ju trots allt ganska viktigt (om man nu inte har valt ett bettlöst alternativ förstås).
Han fick faktiskt frågan om vilket bett man skulle använda och jag gillade svaret: -Fråga din häst. Det kan bara den tala om. :D
 
Sv: tömkörning?

Nja, argumentet är inte att bettet åkerigenom munnen, argumentet är att det per automatik blir mer rörelse i bettet än när man rider, på töm, och att rörliga RINGAR då kan nypa.

jag tycker som sagt att man tömkör på det hästen trivs med. rörliga eller fasta ringar är marginella skillnader, ta det som passar!
 
Sv: tömkörning?

Ah! I fatt! Jag får väll i värsta fall sätta på bettskivor *kräääks* hahaha aaaldrig i livet att jag skulle sätta det på min stora ståtliga fina tömkörningshäst! Hah! Bettskivor är bara tillåtna på små söta gulleponnis.
Jag skulle heldre kapitulera och sätta på ett rakt med fasta ringar! :angel:
 
Sv: tömkörning?

Jag har ju aldrig träffat på KG och fått se honom arbeta men jag skulle väldigt gärna vilja det. Alltid intressant att få se fler sidor av saken. Det kanske t o m finns video av honom också? AE´s har jag sett.
 
Sv: tömkörning?

Ah! I fatt! Jag får väll i värsta fall sätta på bettskivor *kräääks* hahaha aaaldrig i livet att jag skulle sätta det på min stora ståtliga fina tömkörningshäst! Hah! Bettskivor är bara tillåtna på små söta gulleponnis.
Jag skulle heldre kapitulera och sätta på ett rakt med fasta ringar! :angel:

Har han inte uppvisat obehag så är det förmodligen inget problem.
jag skulle nog välja bettskivor på ett bett hästen trivs med, hellre än ett annat bett, men det är ju jag :D

ang. diskussionen nu ang. tömkörar gurus, tränare osv:
jag tycker det är jättepositivt att man litar på sin tränare och har förtroende för denne. Det är en förutsättning för att det ska funka ö.h.t! Däremot är jag lite reserverad om man alltid tror blint på sin tränare, eller om tränaren är så stark i sina förkunnanden att det liksom aldrig finns annat än svart eller vitt. Tänker på det du redogjorde för att din tränare säger alltid delat bett med lösa ringar, bland annat, men även lite tidigare diskussioner.

jag tycker det är superviktigt att en tränare är öppen för infallsvinklar, ingen är komplett eller har sett alla scenarios liksom.

jag har ridit för en tränare jag hade superförtroende för och gillade massor. Hon kommenterade en dag att jag hade min nosgrimma för löst spänd och ville dra åt den. Jag sade då att jag har provat med nosgrimman hårdare spänd (vilket inte var hårt det heller men min häst vill verkligen ha LÖST), och att hästen blir spänd i käkarna av det. Tränaren backade då direkt och sa att jaha, ojdå, jamen har du provat det så då ska jag inte propsa på det. Kanske skulle jag prova lite lösare på min, upplever att den blir spänd ibland."

sånt respekterar jag! Gillar när tränare lyssnar och faktiskt tar in att man kan ha provat saker och ser att argumentet kan ha en grund - samt ödmjukhet att man kanske inte alltid sett alla scenarios, eller tänkt på allt, eller kan allt!

Nu blev det lite OT men jag har tänkt på det utifrån en del kommentarer i tråden, och jag tycker det är viktigt så jag vill kommentera det.
Det är ALDRIG så att man inte kan ha en vettig grund eller belägg för en känsla eller ngt man provat, som elev, även om tränaren råkar ha ridit OS. Faktiskt. Och en tränare som inte kan ta till sig det och stanna upp och lyssna, nja - jag har svårt för det.
 
Sv: tömkörning?

Håller med dig till 100% om det du säger ang tränare! Skulle vilja utöka det till att gälla veterinärer,hovslagare (och alla andra människor)! Det är ju jag som känner min häst bäst!

Sen gäller det att sålla bland råd man får och ta till sig det man tror på. Att hålla en linje och inte prova 1000 saker samma vecka är också viktigt, tror jag.
 
Sv: tömkörning?

Ah! I fatt! Jag får väll i värsta fall sätta på bettskivor *kräääks* hahaha aaaldrig i livet att jag skulle sätta det på min stora ståtliga fina tömkörningshäst! Hah! Bettskivor är bara tillåtna på små söta gulleponnis.
Jag skulle heldre kapitulera och sätta på ett rakt med fasta ringar! :angel:

Hehe, kan det vara så att jag är världens största gulleponni? Eftersom han har ett sånt här schabrak också så måste han väl vara kvalificerad till den titeln, eller? :rofl:
129-1.jpg


Apropå vad jag tyckte om AE´s film så köpte jag den eftersom det var den enda jag hittade om tömkörning. Hittills har jag haft nytta av vissa delar som t ex delen om tömfattning och hanteringen av tömmarna.
Jag kan inte bedömma kvalitén på arbetet som han utför för det har jag för lite kunskap om än så länge.
Igår testade jag den övningen i filmen som visas uppifrån där han flyttar hästen sidvärts, lägger en halv volt tillbaka, går rakt fram och sedan flyttar sidvärts igen. Wiiiee, vilken lycka när jag fick till hela tre steg sidvärtes!!! Den övriga tiden traskade han obekymrat på rakt fram :angel:. Eller, ja, de halva volterna funkade ju bra så helt lost var jag väl inte, haha.
 
Sv: tömkörning?

jag förstår att det framstår som att jag aldrig ifrågasätter ett endaste dugg min tränare säger, och det är verkligen mitt eget fel eftersom jag skämtar om det så..

men faktum är att vi tillsammans ifrågasätter precis ALLT. Hon är ingen vanlig tränare som säger "ta där" "fånga upp där" utan hon säger alltid "hästen går så här när den är svag där och då kommer bogen ut och då känns det så här och då måste man fånga upp den och det gör man genom att..."
Hon brukar själv säga att hon inte är en tränare utan en ridlärare. Hon lär mig att rida, inte bara den hästen jag för tillfället rider på heller utan ALLA eftersom hon drar upp alla olika scenarion och förklarar allt runt ikring. Vi kan under lektioner stanna och ha 5 minuter teori/diskussion om något och går igenom saker i minsta detalj.
Alltså, jag, eller vi tillsammans ifrågasätter precis allting vi går igenom genom att bryta ner allt i minsta lilla detalj och sen provar vi och så inser jag att hon haft rätt även fast jag många gånger tyckt det låtit som om hon mest snackat goja :angel:

Men... sen finns det saker jag inte lyssnar på henne alls om... sadelutprovning exempelvis....
 
Sv: tömkörning?

Måste nog spontant säga att jag hade blivit galen om jag hade din tränare! Jag vill ha raka förslag på vad jag ska göra, inte analyser om varför. Det är tur att vi är olika!
Varför kan väl iofs vara bra att veta, men inte just då, i stridens hetta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

det jag inte tycker blir bra rent generellt är sidepull, hack eller kapson. signalerna blir för klumpiga och generella, hästen vet inte hur den ska förhålla sig och blir störd.

jag har för mig att AE under en tömkörningskurs på min gamla gymnasieskola rekommenderade just kapson, för att inverkan på hästens mun blir såpass mycket kraftigare med långa tömmar. kan inte svära på det, är några år sen nu, men jag har för mig det.

*kl*
blev tömkörning för mig idag igen då jag har världens monsterförkylning. det längsta spö jag hittade i stallet var ett dressyrspö modell längre, men det räckte! mycket bättre påskjut idag och inte alls lika hopkrullad i nacken. dock hade vi problem med högergaloppen idag, jag blir helt knäpp på det! jag kan förstå om jag inverkar fel på ngt sätt så han har svårare med mig på ryggen, men idag hade han ju svårighet på töm också?? det kanske sitter hos honom ändå?

dessutom försöker han dra tömmarna ur handen på mig. han gör ofta så när jag rider, oavsett om jag gör halt på lång tygel o endast för säte, han försöker ändå "ta tag" i tygeln. oftast inte förrän en bit in i passet, och endast i avsaktning trav -> skritt eller halt. jag har provat som sagt avsaktning endast för säte med "stum" hand/mkt eftergift/mjuk hand/bara hand... jag har försökt "trötta ut honom" och göra halt på halt på halt men det hjälper inte. i halten lägger han sig helt i handen, såg helknasigt ut när jag såg det från sidan idag, och verkligen draaaar, släpper efter en sekund, försöker dra igen.. hur blir jag av med detta? vad kan det bero på?
 
Sv: tömkörning?

Tror du inte att han försöker komma undan genom att dra tömmarna ur handen på dig? Att han tycker det är jobbigt?

Ang kapson, så vet jag att bla. AE rek kapson ibland, men det kräver nog en häst som har lätt att komma till arbete, som har lätt för formen också. Jag har provat kapson ett par ggr, helt omöjligt att inverka med, på min häst iaf. Sen har du rätt i det att inverkan på töm blir så mkt skarpare än på en kort tygel. Det bör man ju ha i åtanke när man tömkör.
 
Sv: tömkörning?

Jag ser inte vad för dragandes eller belastning i hästens mun det skulle bli ö.h.t om man har en bra hand och en skolad häst. Kanske AE rekommenderade det i det forumet han föreläste, om det var mycket ovana tömkörare? Visst kan du använda kapson på tex en unghäst som inte lärt sig och inte förstår tömkörning eller tygeltag heller för den delen. Men så fort du är tillnärmelse vis bortom very basics så kan du inte få igenom de små signalerna helt enkelt, och just för att tömen blir så pass mycket tyngre så blir det väldigt otydligt när hela hästens huvud ska ta emot signalerna. Även lätt att de liksom bara använder stödet i kapson eller liknande som ett femte ben att luta sig mot och det är ju det man vill bort ifrån på töm, iochmed att många faktiskt får den tendensen uppsuttet, då genrellt de flesta ryttare helt enkelt rider med för mycket hand rent allmänt. sen kan jag i.o.f se att AE säkert kan tömköra sin häst både på kapson och cykelkedja i käften med för den delen, men det är ju inte riktigt att jämföra så att säga : )

ang. din häst och det du frågar efter: det är i min erfarenhet ett tecken på att hästen inte är helt igenom i ryggen i övergången. det är en ovana utöver det, att det just ter dig på det sättet, men det bottnar alltså i att hästen inte är framme på hjälpen för att den inte sitter ihop i ryggen bakifrån och fram, och går emot och faller isär.
Min häst kan göra så uppsuttet om man inte rider honom framåt, första minutrarna på ett pass. För mig när jag insåg sambandet, har det varit nyttigt faktiskt, för direkt jag rider och han verkligen är framme på hjälpen och hänger ihop i ryggen (via min hjälpgivning då) så gör han inte så.

Jag skulle om jag var du ignorera symptomet och istället jobba på orsaken så att säga. försök att inte hänga upp dig på symptomet utan jobba vidare :) Jag tycker inte det hjälper att korrigera med handen eller hålla på och tjafsa, det är bättre att göra om och göra bättre. Håll inte på och nöt utan gör annat tills den förefaller igenom och sitter ihop, så kommer halten att bli därefter.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

+ attila

ang AE har ni säkert rätt, jag minns inte riktigt detaljerna kring clinicen, men då det var på ett naturbruksgymnasium där tömkörning i första hand användes på unga hästar inför inkörning var det säkert med utgångspunkt i den unga hästen han menade.

jo jag har också tänkt på att det kan ha med lösgjordheten att göra, jag har bara aldrig upplevt det på det sättet han gör tidigare, det är som att det blivit ett tics nästan. har bara ridit honom i en dryg månad och innan dess har han inte varit igång på ett tag, så han orkar inte jättemycket. kan säkert vara därför han sällan gör det i början av passet utan ofta efter lite arbete. eftersom jag inte heller är helt i form drar han mig lätt ur sadeln i halten, och jag har en tendens att "sluta rida" i avsaktningar/förhållningar, så jag får allt jobba på det jag med :D tack för inputs!
 
Sv: tömkörning?

KL

Båda mina hästar tömkörs på tredelat bett med lösa ringar, ingen av dem gapar eller viftar med huvudet o svarar väldigt fint på hjälperna så det tolkar jag som att de trivs med sin utrustning. Har ingen nosgrima så det beror inte på att jag dragit åt näsan på dem :D

Tycker det borde vara krångligt att tömköra med kapson! Jag trodde det var SVÅRARE att påverka hästen med en sån än med bett... Jag håller tömmen som jag håller ett par tyglar o kan därför bara med små små handrörelser påverka bettet o känner munnen som vid ridning på ett ungefär. Men då har jag en jätterutinerad ponny att tömköra o unghästen har än så länge bara tyglar
 
Sv: tömkörning?

Jag upplever det inte bara svårare, utan totalt omöjligt att inverka med kapson! Sen har jag sett AE på bild tömkörandes med kapson, och det ser så himla fint ut. Men det är väl som mackan säger, han om någon borde ju kunna.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp