tömkörning?

Sv: tömkörning?

KL

Idag har fläsket vallats på shettisen igen :) Det gick toppenbra! Drev på honom mer, nyttjade hela paddocken mer och fick upp skallen på honom. På slutet i högervarvet fick han tom något som skulle kunna kallas för takt och "schwung" i traven (hur nu en shettis ska lyckas få schwung men han började vila lite på steget o böjde mer på knäna och underhalsen var helt avslappnad o utan att krulla eller ligga på bogarna :D )
Fasiken! Tänk om min pappa kunde få tummen ur o komma o filma så ni får se min köttbulle :D Han har lovat o lovat att komma men ställer alltid in i sista sekund.
 
Sv: tömkörning?

det är i.o.f rätt vanligt om de inte är vana att backa eller tycker om det, att de spänner till. Det finns en anledning till varför just ryggning ofta är det som även högklass ryttare får lägre siffror på i programmen : )

det viktiga är när man lär in det, att inte orsaka ytterligare spänning eller motstånd till rörelsen , mentalt hos hästen. Det skall vara en lätt, okomplicerad grej som inte känns negativ, därav vikten av att bara lära in i små små portioner för att få in rätt tänk, för att inte bidra till spänning. Ofta har folk för bråttom eller insisterar på en fullgod rörelse för tidigt.
 
Sv: tömkörning?

hmm halva mitt inlägg försvann! inte underligt du inte förstod :D

Så här skrev jag typ:

Testat varmskoning? En vän är hovis o han tycker att varmskoning brukar funka bra på tappskohästar då skon får en mer exakt passform efter just hästens hov (eller rättare sagt, hoven bränns ju mot skon och får en passform gentemot skon som man inte kan "raspa" fram)
Annars får du väl införskaffa snörskor så slipper hovis spika i de stackars tunna väggarna var fjärde vecka :D
 
Sv: tömkörning?

åh tjiho, måste berätta ang ryggningar :)
red på banan idag och ryggningarna som tidigare vart väldigt svåra och konstiga satt jätte fint idag efter 2 veckors vila!! :banana:
det märktes ju i kroppen på honom att han inte gått så mycket på senaste tiden men ryggningarna jätte bra, nästan helt raka och det var inget tjaffs alls utan han ryggade snällt bakåt!!

det är verkligen häftigt hur man kan nöta en sak och det är jätte knöligt, och sen ställa av och så utan att man gjort något så sitter övningen utan att man ens övat!! hästar är bra märkliga djur :love:

kanske vore något för dig och lillfröken? :)
 
Sv: tömkörning?

jaha, verkar som om du lyckades med den sm jag alltid gör... lyckas markera text och sudda den utan att jag märker de.....

hur som helst.. min hovis varmskor inte och vad jag har läst och efter att ha frågat flera hovslagare, bla klinikhovslagare, så ska inte varmskoning vara till någon fördel förutom just vid riktningen av skorna..

Gympadojor inhandlade vi i helgen så nu överlever vi kriserna iaf.. pjuuh!
 
Sv: tömkörning?

Åhh, vilken underbar tråd! Lärorik och rolig också!

Den har varit min räddning under de senaste dagarna hemma hostandes och snorandes. Tyvärr har jag nu lyckats läsa ikapp, så hoppas ni fortsätter att skriva flitigt eftersom jag inte är frisk än.:)

Jag har mycket begränsad erfarenhet av tömkörning men har senaste halvåret varit besatt av tanken att lära mig. Lyckades få en privatlektion på ridskolan i våras som kompensation för att jag missat lektioner pga dålig kommunikation och det var precis lika kul som jag trodde. Har tjatat om kurs på ridskolan och de säger att det ska komma, annars får jag boka in en till privatlektion.

När jag kan lite mer ska jag testa på min medryttarhäst, hon är dock bara lite tömkörd av ägarens dressyrtränare så tyvärr har hon ingen utrustning. Är dock lovad att vara med nästa gång. Någon här som lyckats hitta schysst tömkörningsgjord och tömmar begagnat?

Hoppas att det är ok att jag fortsätter läsa och kanske ställa någon fråga även om jag känner mig som en tömförar-wannabe. Men jag är på gång och kommer givetvis rapportera så fort jag testar igen.

Kort presentation: tantryttare som hade häst i ungdomen och tog upp ridningen igen efter uppehåll på 10 år när abstinensen blev för stor på dotterns ridskola. Rider på ridskola och är medryttare.

Tack igen för en jättebra tråd som fått mig att skriva mitt livs första Buke-inlägg!:laugh:
 
Sv: tömkörning?

KL UNDERBAR TRÅD:love:
Passade på att tömköra en sväng imorse. Har kapson då jag upplever det lättare med ställningen, alltså han fattar vad jag menar (vilket iof inte är så konstigt med en järnbåge över nosen, kanske...) Jag läste tipset om snokrem, men valde att slakta ett par gamla tyglar som jag sydde fast en ring i istället (lyx;)) Funderar bara på om den kanske blir för lång för ponnyt?
blogg


Sedan är jag tacksam för tips på att sänka formen, han spänner gärna upp sig och springer på...

blogg


Senare i passet slappnar han iof av lite mer, men han är ju inte typen som strechar ut ned/fram på lång töm...

blogg


Sänkte tömmen lite mer här...

blogg

blogg
¨
 
Sv: tömkörning?

KL UNDERBAR TRÅD:love:
Passade på att tömköra en sväng imorse. Har kapson då jag upplever det lättare med ställningen, alltså han fattar vad jag menar (vilket iof inte är så konstigt med en järnbåge över nosen, kanske...) Jag läste tipset om snokrem, men valde att slakta ett par gamla tyglar som jag sydde fast en ring i istället (lyx;)) Funderar bara på om den kanske blir för lång för ponnyt?
blogg


Sedan är jag tacksam för tips på att sänka formen, han spänner gärna upp sig och springer på...

Nja, alltså kapson är inte optimalt, du får inte den där riktigt fina signalen som du får via bettet, det är svårt att få till en bra ställning och ärlig böjning i ganashvinkeln på kapson....
jag tycker din lösning på aachenrem var kanon snygg! MEN: den är aldeles för lång. Lite mindre än hälften är lagom längdmässigt.

ang. hans form: du har en väldigt hög tömsättning på honom, sänk båda fästningarna på inner, jag antar det även behövs på ytter då du säkert har liknande höjd där? Du har även blandat samman tömfästningarna, aachenfästningen skall vara i den lägsta ringen, och tömen via bettet/kapsonen i den övre ringen, annars uppmanar ditt tygeltag att hästen ska höja sig

Tror kanske att tömkörnings platsen gör att det är lite svårt att få honom avslappnad ? ser ut som du är på gårdsplanen? Kan bli väldigt mycket runt ikring och svårt för dem att komma till ro, det bästa brukar vara att ha lite inramning i form av en hage eller paddock etc.

fin liten häst! :)
 
Sv: tömkörning?

Tack:D
Får fixa en annan "snokrem" då... Och spänna den rätt...
Ska testa med vanligt huvudlag, så får vi se vad som händer...
Är tömsättningen för hög på de lägre bilderna också?
Har en hage som nog passar bättre i storlek att tömköra i till nästa gång (imorgon...;))

Ska sätta mig och sy i em (har ett lager med gamla tyglar att slakta:D)
 
Sv: tömkörning?

Min häst har också en tendens att se ut som ett periskop (upp med huvudet så att han kan hålla kolla på allt runt omkring :angel:). Jag har satt tömmarna på den allra nedersta ringen på både ytter och inner sida för att inbjuda honom att sänka sig lite eftersom han inte självmant väljer det. Sen är det inte alltid vi får ordning på det eftersom det är SVT (Skit Vid Tömmen :p).

Nåväl, jag fick lite ny inspiration i helgen för Anders Eriksson var på hästmässan i Borås så jag passade på att suga i mig lite ny kunskap. Usch, vad det ser löjligt enkelt ut när han jobbar. Kanske inte så konstig eftersom han har jobbat med hästar ungefär sen jag föddes.

Han pratade en del om bett så nu är jag lite nyfiken på vilka bett ni andra använder? Har ni annat bett vid tömkörning än vid ridning?
Jag har själv provat tredelat bett med fasta ringar, oledat bett med lösa ringar + bettskivor och sidepull. Tycker båda betten har funkat bra men sidepullet fick jag inget styr på och noll kontakt.
 
Sv: tömkörning?

herre gud männska, va du på clinic för AE och sket i att ta bilder till tråden? Fy skämms på sig!!

:D


Ang bett, så använder jag alltid tredelat med lösa ringar. Har testat rakt tidigare men min tränare blir så sur på mig när jag använder annat än två eller tredelat med lösa ringar. "Om du jobbar med att allt ska vara så löst och rörligt som möjligt så ska väll även bettet vara det!?!?!?!? :mad:"

Dock har det blivit så att jag rider på ett bett som är något smalare än det jag tömkör på. Jag var på den där butiken som börjar på H och slutar på ööks :angel: och hittade deras smala tredelade och ville testa det... jag är nog generellt rätt lätt på handen, haha hoppas jag iaf, så jag tänkte att det skulle bli lite skönare för honom med mindre skrot i munnen och han verkar trivas bra på det! Det hamnade på ridtränset och det andra på tömkörningstränset.. (man måste ha två, oooorka ta av och på tyglarna hela tiden) (iof har jag säkert 6-7 träns, och sammlingen är långt ifrån komplett.. men det kan ju vara vår lilla hemlighet, hehe)
 
Sv: tömkörning?

på sista bilderna är tömsättningen/läget bättre om du vill uppmuntra till en lägre arbetsform, förrutom som sagt då, att du snurrat till ordningen på vilken töm som sitter var.

ja prova och återkom med rapport :)
 
Sv: tömkörning?

Ang bett, så använder jag alltid tredelat med lösa ringar. Har testat rakt tidigare men min tränare blir så sur på mig när jag använder annat än två eller tredelat med lösa ringar. "Om du jobbar med att allt ska vara så löst och rörligt som möjligt så ska väll även bettet vara det!?!?!?!? :mad:"

Å andra sidan kan det vara bra att ha något som inte är löst att förhålla sig runt, om man ska vara lös och ledig :D

skämt åsido: bettet är en smaksak utifrån vad hästen trivs med.
Jag rider på fasta ringar både rakt och tredelat, och min häst trivs med det, så det blir bra även i tömkörningen.

en del funkar bra att tömas på rakt (dvs svängt oledat mullenmouth) bett, om de är lite flaxiga och snurriga på töm. Personligen tycker jag det funkar bäst med tredelat. Man får prova sig fram! det jag inte tycker blir bra rent generellt är sidepull, hack eller kapson. signalerna blir för klumpiga och generella, hästen vet inte hur den ska förhålla sig och blir störd.
Man måste tänka på att rent fysiskt, blir effekten i en töm så mycket större än ett vanligt tygeltag, i och med tömarnas längd och vikt. (blir ju ökad vikt pga längden). sånt spelar in massor.
 
Sv: tömkörning?

Å andra sidan kan det vara bra att ha något som inte är löst att förhålla sig runt, om man ska vara lös och ledig :D

Haha, försök säga det till henne.... om du vågar :D

skämt åsido: bettet är en smaksak utifrån vad hästen trivs med.
Jag rider på fasta ringar både rakt och tredelat, och min häst trivs med det, så det blir bra även i tömkörningen.

en del funkar bra att tömas på rakt (dvs svängt oledat mullenmouth) bett, om de är lite flaxiga och snurriga på töm. Personligen tycker jag det funkar bäst med tredelat. Man får prova sig fram! det jag inte tycker blir bra rent generellt är sidepull, hack eller kapson. signalerna blir för klumpiga och generella, hästen vet inte hur den ska förhålla sig och blir störd.
Man måste tänka på att rent fysiskt, blir effekten i en töm så mycket större än ett vanligt tygeltag, i och med tömarnas längd och vikt. (blir ju ökad vikt pga längden). sånt spelar in massor.

Ja det är väll därför mitt as bla krullar ihop sig mycket mer på töm än i ridningen... jag tycker det är super svårt ibland när han sätter igång... men det har vi ju diskuterat så många gånger här redan ^^
Men det var just därför jag valde att sätta det smalare bettet på ridtränset och inte på tömtränset..

MEN...
verkligen inte idealiskt och något att önska.. men jag hade ett sto förut.. alltså fyyy faaan va hon kunde ligga på, det var verkligen helt galet... och hon kunde rakt av skita i hjälperna och BARA ligga på gasen... det blev så illa en gång att tom min tränare, som annars är VÄLDIGT mjuk och försiktig i ridningen sa åt mig att lyfta handen och gnugga till lite för att få kontakt med henne! Då kan ni snacka att hon låg på! Tränaren sa också "jaa när man ser sådana där hästar så förstår man ju varför folk väljer att betsla upp"

Henne tömmade jag i grimma en gång... och gudarsskymning, det är ju långt ifrån optimalt, men i grimman kunde jag hålla stopp på henne med råstyrka utan att göra henne illa, och när jag väl hade henne i lagom tempo så fick hon såklart eftergift i massor. Sen låg ju jag inte på med all min styrka såklart och jag var ju långt ifrån att skada henne, men hon var otroooligt svår, någon annan hade säkert klarat det bättre, men hon var väldigt känslig i munnen och därför ville jag inte på något sätt förstöra det, eller göra henne illa genom att gå på tufft i tömmen. Hon var dessutom väldigt lättstressad och fick man inte stopp på henne så stressade hon upp sig och blev som okontaktbar. Så i det läget funkade grimma bra för oss, men då handlade det bara om att gå rakt fram i ett tempo som var iaf i närheten av okej.
 
Sv: tömkörning?

kl

haha.. jag gick tillbaka och tittade på filmerna jag la in här i tråden i augusti... alltså... haha... fy fasen vad det känns mycket bättre nu i tömkörningen än vad det såg ut då! haha, jag hoppas verkligen inte att jag har fel, men jag tror (och hoppas) att det är skillnad! gud vad jag håller på och fumlar med tömmarna och flaxar med armarna!
Hoppas verkligen att sambon kan ställa upp och filma i helgen så kanske ni kan få se lite förbättring... annars har han lovat att filma på tömkösrningskursen nästa fredag om inte annat, och något konveteringsprogram har jag fortfarande inte så ni kommer få hela nakna sanningen ^^
 
Sv: tömkörning?

herre gud männska, va du på clinic för AE och sket i att ta bilder till tråden? Fy skämms på sig!! ]

Ooops, förlåt, förlåt, förlåt :o. Får se om jag kan skaka fram något. Vågar ju inte annat efter den bassningen. :D


Ang bett, så använder jag alltid tredelat med lösa ringar. Har testat rakt tidigare men min tränare blir så sur på mig när jag använder annat än två eller tredelat med lösa ringar.

Det hade kunnat bli en intressant diskussion mellan AE och din tränare för han hävdade ganska så bestämt att tredelat med lösa ringar inte var att rekommendera. Han visade ett ledande tygeltag med just ett sånt bett och utan att han tog speciellt mycket i tömmen så gled det ut ur munnen på hästen och den ledade delen hamnade precis i mungipan. Han tyckte att det var för stor risk för nypning och rekommenderade därför fasta ringar.
 
Sv: tömkörning?

Jag håller med AE - fast jag vågade ju inte ta upp det innan du skrev det, av skräck för apollos tränare ;)
 
Sv: tömkörning?

Min häst stretar också om jag använder kapson. Prova bett ist.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

AE pratar alltid mkt om bett!
Jag använder tvådelat järnbett med lösa ringar. Hästen hatar tredelade bett, och föredrar lösa ringar framför fasta. Rider oftast på hack, annars med samma bett som jag tömkör på.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp