tömkörning?

Sv: tömkörning?

Varför då :o Jag är ingen stjärna, inte min häst heller. Jag har visat ett par bilder i början av tråden, det är ingen stjärn nivå.
jag får väl leverera när anni producerat film på sig och shettis stjärna som vi bett om och blivit intrigerade av sen länge! :)
 
Sv: tömkörning?

jo, du säger ju så mycket klokt :laugh:

jag ska försöka ragga upp en fotograf till mina ponnyer nån dag, men just nu övningskör jag med parvagn och laddar för dressyrkörnings-DM på lördag :crazy: Jag blir RUSKIGT tömkörningssugen av den här tråden, men får hålla mig i vagnen några dagar till...
 
Sv: tömkörning?

I jämförelse med mig som för tre månader sen knappt ens hållit ett par tömmar så är du en stjärna! :) Dessutom förstår jag vad du skriver :D :bow:
tror inte Mirre gör några skänkelvikningar uppsuttet men ska testa från backen så småningom!
 
Sv: tömkörning?

Det är ju lite annorlunda att sitta i vagn jämfört med att stå på backen, men här är i alla fall min ena ponny :)

Nikolina.jpg
 
Sv: tömkörning?

Haha, ja det är sant. Kan jag få låna din?

Min är 170+ och vanligtvis väldigt snäll men dock lite fjantig. Idag var det lattjolajbanlåda i ridhuset för någon körde traktor på åkern precis utanför ridhuset. Hade lagt fram 5 travbommar på ena långsidan och dessa forcerades på diverse olika sätt. Det mest kreativa var att ta alla i ett rejält galoppsprång (ja, han är f d hopphäst och kapaciteten finns tydligen kvar :angel:).

Styrförmågan funkade sisådär :devil:.
 
Sv: tömkörning?

oh, 170+ låter aldeles för stort. Jag tycker min 163 cm är nog jobbig när man ska byta varv och sånt.

bor du i närheten får du gärna komma och övningsköra med mina småttingar :D
 
Sv: tömkörning?

Övningskörning är precis vad jag behöver. Ska nog skaffa en sån där grön skylt och hänga på kusen vid nästa tömkörningspass. :rofl:
 
Sv: tömkörning?

:rofl: Jag har övervägt att sätta en sån skylt på vagnen, men när man tömkör kan man ju ha sån där övningsväst som de har på motorcykel :idea:
 
Sv: tömkörning?

kl

jag hade nog också behövt övningsköra på en storlek mindre, jag kände mig lite ringrostig idag - första gången på typ 4 år! första gången på ungefär lika länge för hästen också...
det gick i alla fall hyfsat, men jag insåg att jag behöver verkligen leta upp ett longerspö nånstans, det går ju inte att vifta o ha sig med tömmarna som jag var tvungen till idag! fick till lite bättre bakbensaktivitet i skritten och till slut traven också, men han böjer gärna in nosen istället så det där spöet hade suttit fint för lite mer framåtdrivning (ni skulle hört mig "smack smack, japp! kom igen killen, japp! smack smack")..
vi tog det i alla fall lite basic, först och främst lite styrning :p och så lite övergångar och travbommar. bjuder på en bild, jag fick dock fota själv med tömmarna i ena handen då jag inte fick med sambon som är "sjuk"... ;) som sagt, bakom hand, men det jobbar vi vidare på! (det är i alla fall en rund volt :rofl: )

31736308.jpg
 
Sv: tömkörning?

Åååh mer movies to the tråd :banana:

Avslappnat och fint såg det ju ut iaf :)



kl

Varning för negg
Btw, Sorry för att jag ignorerat hela rakriktningsgrejen.. jag är bara så MATT just nu och motivationen är i BOTTEEEEN. Jag har super svårt att ens orka mig ut med hästen och när jag väl orkar så händer något som gör att jag inte kan, sparkad, tappskor och öm, tappsko och hovslagaren i Skara i en vecka till så jag har fått jaga runt halva stan efter barfotaboots att ha på honom tills hovis kommer hem igen. Vi fick en ny inackordering i fredags och vi skulle ut och rida idag men så fick jag jaga runt istället... Åååh jag är så trött på hans förbannade fötter som behöver skos var fjärde äckliga vecka för att han sliter så på skorna... Andra bakdojan är lövtunn och ryker den med snart.. När det är lite för trögt så orkar jag inte riktigt sätta mig ner i djupa rakriktningsdiskussioner ^^ MEN jag har faktiskt funderat på att skriva ner allt om rakriktning som min tränare lärt mig och rita massa bilder till.. tänkte att de skulle va bra, så jag verkligen lär mig allt.. skulle jag göra de så slänger jag in det i tråden.. Får se när jag orkar bara ^^

Träffade min tränare igår och skulle ha tömkört för henne, vi började dock med lite linlöpning och Wille tyckte det var super roligt! Precis när vi skulle börja tömköra så kom det in några i ridhuset och eftersom jag inte bokat så var det bara avsluta.. men det gjorde inte så mycket eftersom han inte rört på sig direkt på senaste tiden.. Men jag tänkte ta mig till ridhuset ikväll och tömma lite :)
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

vad roligt med en bild och va härligt att du var nöjd! jag tycker det är super svårt när Wille går och drar in nosen, ffa eftersom jag sällan vill driva på honom eftersom han oftast redan går på gasen.. Men jag tycker ändå att det försvunnit ju mer man tömkört eftersom de ändå bygger lite muskler och ju mer muskler de har ju mindre behov av att komma undan får de!
Ska bli spännande att se hur de går för er :)
 
Sv: tömkörning?

KL

Flixon: välkommen till tråden! Jag håller med apollo, tror mycket sitter i att hästen är lite konfunderad om den inte tömkörts (iallafall inte av dig) på så många år. När du blir varm i kläderna kan du få lite mera tryck bakifrån och vara lite mer avvägd och bekväm med tömen också kanske, då försvinner det där, om hästen förstått sin uppgift lite bättre också :).

speedway: va cool och trevlig hästen ser ut, den där får du visa mer av sen! :)

apollo: jag skulle gå och hänga mig, ang. det du beskriver. tappskor och skit var och varannan dag, skulle måste checka in på psyket. (jag vet detta med belägg för min häst var sån som unghäst första året jag hade honom). Tröst dock: det gick över! :D Han breddade och balanserade sig med ridning och träning och sen dess (senaste 6 åren) har jag mindre tappskor än halvbloden i stallet typ. :D
men: det kan även vara om de röjer i hagen mycket (som du visat bilder på tidigare :angel:). då är det svårare att komma tillrätta med, om du inte ändrar om i flocken förstås.....
vad menar du med att han sliter så på skorna? vart sliter han? hur ser det ut, och hur beter sig skorna i slutet på en skoning? beskriv!

slutkläm:
vi byter underlag i vårt ridhus nu började i helgen och lär ta ngn vecka tyvärr innan det är klart, så jag är borta från tömkörnings rapporterna, just nu då min inte är typen man tömkör i harmoni och bra jobbform ute på ett öppet fält :angel: men jag fortsätter kika in i tråden såklart.
 
Sv: tömkörning?

Ja du, ibland är livet helt underbart :crazy:.

Häromdagen räknade jag ut hur stor del av tiden jag har kunnat rida min häst och kom fram till att det var 7 månader av 15, dvs knappt halva tiden. Först var det sparkskada och nu SI-leden. Har jag tur så kommer det gå att rida honom åtminstone liiiite grann i framtiden.

Apropå cool och avslappnad häst....ja, korta stunder...typ säkert 15 sekunder i taget. Hans rätta jag ser ut så här :angel:.
http://www.youtube.com/watch?v=kBH6iAAJWFU
 
Sv: tömkörning?

apollo: jag skulle gå och hänga mig, ang. det du beskriver. tappskor och skit var och varannan dag, skulle måste checka in på psyket. (jag vet detta med belägg för min häst var sån som unghäst första året jag hade honom). Tröst dock: det gick över! :D Han breddade och balanserade sig med ridning och träning och sen dess (senaste 6 åren) har jag mindre tappskor än halvbloden i stallet typ. :D
men: det kan även vara om de röjer i hagen mycket (som du visat bilder på tidigare :angel:). då är det svårare att komma tillrätta med, om du inte ändrar om i flocken förstås.....
vad menar du med att han sliter så på skorna? vart sliter han? hur ser det ut, och hur beter sig skorna i slutet på en skoning? beskriv!

Oftast är jag faktiskt inte så här bitter... inte ens pga tappskorna.. men nu de senaste två veckorna har det blivit lite väl mycket med tanke på min dåliga motivation också..
Apollo hade ju också väldigt mycket tappskor innan, och jag gick en tappskokurs, perfekt till honom eftersom han ALLTID trampar av sig väldigt rent. Raka fina skor, och fötterna går inte sönder alls :bow: Wille vrider däremot skorna så de ser ut som S och han har väldigt tunna väggar och hovslagaren säger själv att han e lite nervös över att spika i hans bakfötter ibland :cool: Inget jätte bra utgångsläge alltså..
Ang att han sliter så på skorna, skorna blir alltså lövtunna, han sliter väldigt mycket runt om på hela skon, men något mer i tårna. Vi använder equilibrium på honom (något tjockare eller om det är i ett annat material, den ska iaf hålla bättre och dessutom är den halvrundad så han får bättre överrullning) trotts det tvingas vi gå på var 4-5e vecka. Går han in på vecka 5 så är skorna verkligen lövtunna och riskerar att gå av i tån. Dock har det aldrig hänt utan de har åkt av innan... eftersom han sabbar sina fötter så illa i hagen så får det heller inte hända.. eller ja nu har jag ju barfotabootsen så nu överlever vi ju iaf! :)
Ska se om jag kan komma åt och fota skon som åkte av nu så får du se hur tjusigt tunn den är efter 4 veckor..
Oftast brallar inte hästarna sådär... faktiskt :angel: Men 30cm övertramp och en kropp som man inte riktigt har kontroll på + kuperad hage är ingen jätte lätt kombination. :angel:
 
Sv: tömkörning?

kl

Helt otroligt att jag orkade ta mig till ridhuset idag.. faktiskt ^^
Vi hade höleverans vid 7, sen skulle de vägas hö och mockas så jag och Wilson var inte på väg till ridhuset förens kvart över 8.

Väl framme så sket jag i precis allt jag någosin lärt mig i den här tråden :angel: Körde på rak tömsättning och med körpisken :p
Körde med rak tömsättning eftersom jag mest ville att han skulle få röra på sig lite i de olika varven och ville kunna byta.. Är faktikst nöjd med honom, han skötte sig väldigt bra med tanke på att han stått så pass länge! Jag är väldigt stolt över honom :love:
Vi gjorde lite tempoväxlingar, bytte lite varv och tog det mest chill.
Hade tänkt göra er lite glada och ta lite bilder till tråden.. men alltså.. hahaha det blev ett enda stort FAIL på det med (det går bra för oss haha) Här är de enda fantastiska bilderna jag hann ta innan batteriet på kameran dog!

Testing testing
31743044.jpg


Krull krull krull
31743047.jpg



31743050.jpg


Sen dödde kameran..

Tjusiga bilder va ^^ Jag som tänkte att jag så fint skulle visa upp lite fina bilder, jag lyckades tom tömköra i trav och hålla tömmarna i vardera hand och fota samtidigt... men snacka simultanförmågan fick kämpa när jag skulle hålla tömmar, rikta kameran, tömköra och trycka av på kameran haha för några år sedan kunde jag inte ens hålla i tömmarna :D
 
Sv: tömkörning?

Hörredu....jag vet inte hur man formar bakskorna som S, men menar du möjligtvis att den börjar skjuta skon under sig och att sen traktarmarna börjar likna fågelvingar?

pm:a mig, jag känner isåfall igen det. från min för 6 år sen 4 åring som gjorde så exakt, och slet skorna och sen skjöt dem bakåt varpå traktarmarna böjdes och han trampade av sig. också med 30 + övertramp i skritten kan jag meddela.
min hovis löste det, med det rörelsemönstret.

pma som sagt så vi inte snurrar på villervalla spår i tråden och uttråkar andra....
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp