tömkörning?

Sv: tömkörning?

Det jag har mest problem med just nu är att komma tillrätta med oliksidigheten. Jag funderar lite på vad som fungerar bäst när det gäller tömsättningen? Hästen går, pga ryggproblemet, gärna med huvudet högt. I högervarvet så vill han gärna vika halsen inåt men i vänstervarvet är det svårare att ställa så då välter hela hästen inåt istället. Tror ni det är klokt att använda gramansättning på ytter i högervarv för att ge lite mer stöd där så att han håller sig rakare och ha en öppen tömsättning på yttersidan i högervarvet för att inte låsa honom där? Man måste väl inte ha samma tömsättning i båda varven tänker jag eftersom man har olika problem att lösa?

Skulle vara intressant att höra era åsikter.

Gramansättning på ytter i högervarv låter som en bra idé att testa, du märker ju rätt snart om det funkar eller inte.

Men öppen tömsättning i ytter? Du menar rak va? (bett - gjord - hand)

Öppen tömsättning i min värld kan man bara ha på inner... (gjord - bett - hand / bett - hand )
 
Sv: tömkörning?

Det jag har mest problem med just nu är att komma tillrätta med oliksidigheten. Jag funderar lite på vad som fungerar bäst när det gäller tömsättningen? Hästen går, pga ryggproblemet, gärna med huvudet högt. I högervarvet så vill han gärna vika halsen inåt men i vänstervarvet är det svårare att ställa så då välter hela hästen inåt istället. Tror ni det är klokt att använda gramansättning på ytter i högervarv för att ge lite mer stöd där så att han håller sig rakare och ha en öppen tömsättning på yttersidan i högervarvet för att inte låsa honom där? Man måste väl inte ha samma tömsättning i båda varven tänker jag eftersom man har olika problem att lösa?
Nu tappar jag bort mig lite för du skriver om yttersidan i högervarvet två gånger.

Men du ska INTE göra något som riskerar dragkamp på vänstersidan, så jag rekommenderar inte gramansättning där. Du vill att hästen ska flytta ut högerbogen och länga högersidan och det åstadkommer man inte genom att dra ihop vänstersidan. Stödet vill du att hästen ska ta på HÖGER töm, vänster töm ska du hålla så "lös" som möjligt.

I vänster varv skulle jag sätta rak tömsättning på ytter och helst ledande töm på insidan. Sedan jobba på att hästen följer högertöm och kliver ut med höger bog. Innertöm superlätt kontakt, bara leda in för att hålla kvar på spåret.

I höger varv är det lite klurigare! Jag försöker jobba med rak/utåtställd häst, erbjuda jämn kontakt med inner (höger) töm och INTE fastna i vänster töm, håll den lös och rörlig. På min häst föredrar jag rak (ganska låg) tömsättning på både inner och ytter här. Men rak tömsättning på ytter och direkt bett-hand på inner kan också vara användbart!
 
Sv: tömkörning?

Man vill åstadkomma en rakare o mer liksidig häst. Då är det ju bara att hålla koll på bogarna o se till att hästen följer töm/tygel och se till att bakbenen arbetar, så blir den rakare.

:bow:

Styr UT den svaga bogen och aktivera bakbenen. Egentligen är det ju så "enkelt" :D
 
Sv: tömkörning?

Gramansättning på ytter i högervarv låter som en bra idé att testa, du märker ju rätt snart om det funkar eller inte.

Men öppen tömsättning i ytter? Du menar rak va? (bett - gjord - hand)

Öppen tömsättning i min värld kan man bara ha på inner... (gjord - bett - hand / bett - hand )

Ja, jag menar naturligtvis rak :o.
 
Sv: tömkörning?

Nu tappar jag bort mig lite för du skriver om yttersidan i högervarvet två gånger.

Japp, såg att jag skrivit fel. Det ska vara högervarv först och vänstervarv sen.

I vänster varv skulle jag sätta rak tömsättning på ytter och helst ledande töm på insidan. Sedan jobba på att hästen följer högertöm och kliver ut med höger bog. Innertöm superlätt kontakt, bara leda in för att hålla kvar på spåret.

Då tänker vi lika här men jag har uppenbara problem med att få honom att gå kvar på spåret speciellt vid kortsidorna av ridbanan. På långsidorna funkar det ganska bra. I nuläget har jag överdrivit lite och tidvis gått bredvid honom och duttat lite med armbågen i skänkelläget för att hålla honom kvar men så kan jag ju inte hålla på :D. Spöet ignorerar han gärna och han bryr sig inte så mycket om att jag tar i yttertygeln för då böjer han bara halsen utåt och genar in med resten av kroppen.


I höger varv är det lite klurigare! Jag försöker jobba med rak/utåtställd häst, erbjuda jämn kontakt med inner (höger) töm och INTE fastna i vänster töm, håll den lös och rörlig. På min häst föredrar jag rak (ganska låg) tömsättning på både inner och ytter här. Men rak tömsättning på ytter och direkt bett-hand på inner kan också vara användbart.

Jag upplever på ett sätt att det är lättare i högervarv för där går han iallafall kvar på spåret. Svårigheten kommer när jag t ex vill lägga en volt för då är det lätt hänt att han bara böjer på halsen men fortsätter kliva rakt fram på spåret a la banan. Handlar säkert mycket om min positionering också.

Som ni förstår är jag en super-rookie i dessa sammanhang. Nästan så att jag borde filma mig så att ni lättare kan se vad jag gör för fel....men det är en skräckinjagande tanke att visa upp mig:eek:.
 
Sv: tömkörning?

Prova att sätta koner ganska tätt där han vill gina! Då har han något att "ta stöd" mot på insidan.
 
Sv: tömkörning?

och han bryr sig inte så mycket om att jag tar i yttertygeln för då böjer han bara halsen utåt och genar in med resten av kroppen.

Då har han missat lektion 1a - följa tömmen :idea:

Då får man överdriva! Kör på en volt där ni har gott om plats utåt till väggarna. Börja i skritt. Ta i högertömmen tills han svänger till höger. Tänk att ni ska påbörja en volt tillbaka utåt! När han vänt något/några steg = uppenbart förstått vad tömtaget betyder, var snabb att berömma och styr tillbaka på volten. Efter några steg längs voltspåret - styr ut åt höger igen! osv. Man kan tänka att det ska bli som en miniserpentin längs voltspåret. Upprepa detta tills det sitter - det kan ta några pass! Under denna tiden - ignorera att han går utåtställd, det viktiga är att han förstår att gå ut när du tar i höger töm. När detta sitter så kommer du att märka att när du lättar på ytter töm och leder tillbaka honom till voltspåret, så kommer han att länga ut högersidan!

Om han är supertrög på att förstå övningen, börja med att i skritt med rak (ganska låg) tömsättning köra lite serpentiner, åttor och andra krumelurer utan att bry dig om form och böjning, bara så att han verkligen förstår att han ska "styras" av tömmen och inte bara ånga på runt en volt utan eftertanke ;)

Målet är att man kramar på yttertöm = hästen flyttar ut höger bog, man ger direkt en eftergift = hästen länger ut högersidan och söker bettet :laugh:
 
Sv: tömkörning?

Haha, då får vi väl helt enkelt köra lektion 1a ett tag. Ingen idé att försöka sig på nåt avancerat om inte grunderna sitter.

Sen är jag inte helt säker på att det är pålle som är supertrög för det kan likaväl vara jag som är det :D.
Supertack för tipsen iallafall!
 
Sv: tömkörning?

Resultatet av första lektionen, 1a, blev riktigt bra. Lite svajigt fortfarande på rakt spår men typ 100 gånger bättre än tidigare. På volt är jag väldigt nöjd för jag fick en jättebra kontakt på yttertygeln och det fanns ingen tendens till att välta inåt. Tvärtom började han så smått söka sig framåt-nedåt :banana:.

Jag tar gärna emot fler bra tips t ex om hur ni jobbar för att få en bra aktivitet i bakkärran. Körde en massa övergångar igår (mest skritt-halt än så länge eftersom vi är under igångsättning) och det hjälper ju till lite grann.
 
Sv: tömkörning?

Övergångar, som sagt, öka/minska volten, och BOMMAR!!!! Älskar bommar!

Kul att det funkar!
 
Sv: tömkörning?

Är det INGEN annan som har några bilder?

Offrar några till
Foto: Andréa Kjellberg

31727687.jpg


31727803.jpg


31727896.jpg


31727897.jpg


31727899.jpg


31727974.jpg
 
Sv: tömkörning?

Jag hänger inte med på det här längre, det blir alldeles för förvirrande med alla bakbenen :p

Unghästen jag hade senast "kändes" alltid lättare att rida i vänstervarv - oavsett gångart - eftersom han tog sådant stöd i högerhanden då och hade lättare för vänster galopp (svag i vänster bak) Fick man in högerbogen så blev han jättefin.
Dock - i höger spjärnade han emot o ville inte ställa inåt och jag hade inget stöd som helst i ytterhanden, svårt att fatta rätt galopp och sprang mest bara som ett tåg o tittade utåt. Så den sidan var urjobbig. Jobbade mkt med skänkelvikningar o galoppfattningar för att stärka vänster bak.


En fråga om min shettis. Har noterat nu att jag tycker hans näsa blir lite väl långt nere. Skulle vilja lyfta upp formen på honom lite. Hur göra detta?
Ska oxå säga att galoppfattningarna blir bättre. Gissa varför? Jo för att han är så klok :bow: Från början visste jag liksom inte hur jag skulle göra mer än säga "gaaaalopp" och piska på honom lite samtidigt. Sen upptäckte jag att han fattade galopp innan jag ens hann föra fram piskan men jag hade heller inte sagt "gaaalopp". Då kom jag på varför. För när jag har bett om galopp så tar jag själv ett "galoppsprång" med ett ben - ni hajjar va?? :D (därför ni inte kommer få se våra fattningar för jag ser antagligen rätt rolig ut :D) Fråga mig inte varför men helt automatiskt så har jag gjort det - och min lilla prins är så klok så nu fattar han galopp på mitt kroppspråk! :love: UTAN att det var min mening!
snacka om läromästare :D
 
Sv: tömkörning?

Härligt :banana:

Övergångar, tempoväxlingar och bommar är mina tips för bakbensaktivitet :laugh:
 
Sv: tömkörning?

En fråga om min shettis. Har noterat nu att jag tycker hans näsa blir lite väl långt nere. Skulle vilja lyfta upp formen på honom lite. Hur göra detta?
Näsan kommer upp när ponnyn blir starkare och orkar "sätta" sig mera bak :laugh: Övergångar, tempoväxlingar, ryggning, halvhalter, ...

Ska oxå säga att galoppfattningarna blir bättre. Gissa varför? Jo för att han är så klok :bow: Från början visste jag liksom inte hur jag skulle göra mer än säga "gaaaalopp" och piska på honom lite samtidigt. Sen upptäckte jag att han fattade galopp innan jag ens hann föra fram piskan men jag hade heller inte sagt "gaaalopp". Då kom jag på varför. För när jag har bett om galopp så tar jag själv ett "galoppsprång" med ett ben - ni hajjar va?? :D (därför ni inte kommer få se våra fattningar för jag ser antagligen rätt rolig ut :D) Fråga mig inte varför men helt automatiskt så har jag gjort det - och min lilla prins är så klok så nu fattar han galopp på mitt kroppspråk! :love: UTAN att det var min mening!
snacka om läromästare
Så har jag trimmat in mina ponnyer också! Jag rätar upp mig lite = ponnyn samlar sig (och "laddar" :angel: ), jag tar ett "galoppsteg" = ponnyn fattar galopp :D

Om du tänker på att synka din takt med ponnyns ben och "fatta" galoppen i rätt ögonblick (när ponnyn ska till att skjuta ifrån med ytter bak) så ska du se att du kan styra vilken galopp de fattar också :idea: Enklast att träna fattning ifrån skritt.
 
Sv: tömkörning?

Va roligt Anni! Tömkörning är ju roligt just på det sättet just för att man verkligen får en chans att upptäcka hur otroligt lyhörda hästarna är för små små små signaler, bara som kroppsspråk och position och rörelse.
Jag gör en gest av ett galopp fattnings språng på stället ofta när jag ger galopp kommando. Blir mer eller mindre omedvetet som du säger. Fortsätt vara uppmärksam på och jobba på det här med honom - sen kan du även prova galopp ur halt och ur skritt - bygger massa styrka och spänst och de tycker det är superroligt.

ang. att han blir lite låg. Kan det vara att det fattas lite energi bakifrån? Om de är säkra på töm kan de ibland bli lite bekväma av sig (läs undertecknads häst :D). då får man lägga in en extra växel som tömförare och se till att det hände saker i passet HELA tiden, för att de ska vara vakna och pigga på att se vad som ska hända nu. då blir de uppmärksamma och kommer bra i formen också!
 
Sv: tömkörning?

Knapplån på mig själv.

Har tömkört igen nu i eftermiddag med regnet spösmattrande mot ridhustaket (har VRÄKT ner hela dan). Har övat "Leva som vi Lär", dvs det vi diskuterat nu senaste sidorna, att verkligen få igenom starka varvet och rakriktad häst osv.
Har jobbat med koner i hörnen på volten som oftast, samt idag hade vi tömsättning graman ytter och aachenrem inner, dvs vi jobbade ett varv i taget. Faktiskt var han himla trevlig redan från början, alert och inte så bekväm som kan annars kan vara under uppvärmningen. Tillochmed lite showig, men utan att vara spänd - jättetrevlig :)
I höger varv (hans starka) vill han ju precis som mallen säger, fuska med att ställa igenom och skjuta ut höger inner bog. Så jag jobbade i bakåtflyttad position väldigt mycket, och körde flytta i svag öppna på öppna sidan av volten, varvat med en del arbete i skänkelvikning halvt igenom på rakt spår. Även massa övergångar, samt arbete med galoppen på liknande sätt, dvs svag öppna och flytta undan för att komma igenom ställningen och lossa honom. Efter lite arbete på det sättet bara small det till och han lossnade! Sen behövde jag bara tänka på positionen och att erbjuda en stadig ytter, så var han jättefin och mjuk i högersidan resten av passet.

Verkligen ett jätteroligt arbetspass där det lyste om hästen, han älskar tömkörning just för att han får så mycket röstkontakt hela tiden med beröm :D
 
Sv: tömkörning?

Ja det är verkligen spännande! Det var verkligen en rolig upplevelse när jag själv fattat vad det var vi gjorde :D Hästen är snabbare än mig ;)

och det kan nog stämma att han är lite bekväm nu när vi vant oss med varandra - ska försöka mig på att variera passet bättre nu när jag känner mig säkrare med alla prylar osv. Mer ut på fyrkanten o mer övergångar! (som man ju gör när man rider oxå! ibland tänker man inte tillräckligt långt :p )

Idag var jag ute med lillhästen. (Dvs ettåringen) Hade bara träns o tyglar. Förra gången vi var ute för ca 14 dagar sen så hade hon lite svårt att tänka framåt (som de flesta unghästar) o backade gärna när jag ville att hon skulle svänga men på slutet förstod hon lite mer var jag ville komma och idag satt det som en smäck! Gick vid hennes mage typ o hade en hand på varje sida om henne o höll i tyglarna som när man rider, då kunde jag ju även trycka på halsen med handen om hon inte riktigt förstod tygeltagen men det gick kanonbra! lyssnade fint framåt (i lagom takt tycker matte :D ) o svängde hit o dit på kommando Ibland tappar hon bjudningen och stannar alt backar men då stannar vi upp och koncentrerar oss på att bara gå rakt fram, sen börjar vi om med svängen ;)

Hon är så otroligt cool att hålla på med! Tränsar henne fri i hagen o hon bara gapar o tar bettet, går runt runt på ridbanan som om hon aldrig gjort annat och är helt lugn o stabil i mun och huvud (väntade mig att en så ung häst skulle vara mer flaxig liksom) Har inte ens nosgrimma.
 
Sv: tömkörning?

Vad roligt! Måste vara en härlig känsla att se sin häst jobba ordentligt och kunna påverka den så väl utan att störa den uppe på ryggen! :love: NÅGON dag ska vi vara där vi med :)

( av nyfikenhet - hur får man hästen att göra en skänkelvikning på töm? Jag har funderat fram o tillbaka men inte begripit hur det går till riktigt :p Vi har långt dit men vore intressant att höra hur man egentligen beter sig när man inte har några ben o säte att använda! )
 
Sv: tömkörning?

Tack :) Vi är inga stjärnor, men det är som du säger underbart roligt att se sin häst från marken när det funkar! :)

skänkelvikning på töm: Hur ska jag förklara det?
Inga konstigheter.
Ytter töm blir ekvivalent till din yttersida uppsuttet som ryttare, dvs den ramar in och ger ett stöd för riktningen som fortfarande ska bära framåt och ytter som skall hållas rak.
Din position blir ekvivalent till inner skänkel uppsuttet, du "driver hästen" som vore du inner skänkel, och balanserar upp den signalen med återigen - ytter töm, och ser till att den har bjudningen framåt först och främst ,så den inte viker sig och tvärar.
"Känslan" du har som tömförare, är i stort sett identisk med den du har uppsuttet, i fråga om hjälpgivning. :)
Ibland tycker jag rent av det är enklare på töm - för konceptet "hästen framför dig" blir liksom rent automatisk på töm :D

När du lär in, underlättar det givetvis om hästen kan sidvärtsrörelser uppsuttet och förstår hjälp principen.
I början kan man få understryka med att "trycka" lite med inner töm, alternativt driva sidvärts med pisken i luften litegrann som förstärkning så att hästen förstår att den ska flytta sig undan denna rörelse. att få den att flytta är inte problemet, den lär sig snabbt.
snarare är utmaningen på töm tycker jag, att parera så den inte per automatik börjar tvära och vika sig så fort du gör en ansats att flytta undan den. dvs du måste som förare lära dig reglera yttersidan och framåt drivningen på ytter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp