tömkörning?

Sv: tömkörning?

slutkläm:
vi byter underlag i vårt ridhus nu började i helgen och lär ta ngn vecka tyvärr innan det är klart, så jag är borta från tömkörnings rapporterna, just nu då min inte är typen man tömkör i harmoni och bra jobbform ute på ett öppet fält :angel: men jag fortsätter kika in i tråden såklart.

Assssåååå, har du inte pli på din häst ellleeeer? Den ska väll lyssna på dig vart du än är någonstans???? Ta hjälp av en tränare... eller han kanske är skadad.. ta ut en veterinär som kan kolla honom, han kanske har magkaratt..

:D:D:D Ååååh tråkhumor så här en söndagskväll, jag ville bara att du skulle få ett riktigt "buke svar" och känna dig hemma här på forat :angel:

Jag längtar tills ni fått bytt de där underlaget så jag kan komma och hälsa på och filma när du tömkör! Tjiho! :)
 
Sv: tömkörning?

nae jag vet inte riktigt vad de där termerna riktigt betydde :angel:
men att de ser riktigt ut som S var kanske att överdriva men alltså, det är när han trampar av sig dem, då blir de helt skeva och jag har inget städ att rätta till dem med och som sagt ingen jätte lust att spika på dem själv heller..

hade en hovis (som min sammarbetar med) som skulle fixa till allt med rörelsemönstret.. resulterade i 5 tappskor på 4 veckor...
 
Sv: tömkörning?

knapplån
Oj, vad ni skriver! Kul me film o bilder, att fota och tömköra samtidigt är inte lätt, jag vet, har försökt!

Apollo, vill gärna se det där om rakriktning!
 
Sv: tömkörning?

Nu vill jag ha massor med tips på hur öva BACKNING på töm, med en ponny som hatar både att rygga och stå still :grin:
 
Sv: tömkörning?

ryggar den uppsuttet? eller är det en av dina minisar?

vi håller på och lär willepucko back uppsuttet nu och han är ett sånt där as som gärna stannar, men väldigt ogärna står still. :D

Backningen antar jag att du bara får nöta som i ridningen förutom att du inte kan föra bak och lägga till skänklarna. Säg back (eller vad du har för kommando på back) och ta i båda tömmarna. Håll kvar tills minsta reaktion på bakåt kommer och ge eftergift så fort han backar, även om det så är snett bakåt. Ta bara ett steg i början och sedan fram igen. Sen är det bara nöta, men nöt inte i varje halt för då backar dom tillslut av sig själva i halterna och det är ju inte jätte roligt det heller. Va berädd på att h*n kan reagera på att bli tagen i munnen och kan ju resa sig och ha lite konstigheter för sig, men håll bara kvar trycket i munnen och ge förgudsskull inte efter förens han faktiskt backar. Du vill INTE ha en eftergift när han reser sig!
Om du inte vanligtvis använder röstkommando till back, utan trycker på bogen i hanteringen, så lägg till rösten och se till att befästa röstkommandot ordentligt så får du mycket hjälp på tömmen sen!

När Wille inte vill stå still i halterna så blir jag bara super noggrann på att han inte får gå förens jag faktiskt säger till. Ibland får jag påminna honom med ett "ptroo" när jag ser at han är på gång att röra sig, eller göra hundra halter på varandra för att han drar iväg innan han får. Han blir skit suuur för att han inte får som han vill :D men tillslut inser han att det är lättare att bara stå kvar än att matte (han) bråkar :)
 
Sv: tömkörning?

testat varmskoning?? så slipper hovis spika i de stackars tunna väggarna var fjärde vecka!
 
Sv: tömkörning?

Apollo & mackan, tack för uppmuntran! jo vi är härligt ringrostiga båda två, men det kan ju bara gå framåt härifrån, eller? ;)
måste säga att han var rätt duktig under passet, gick från nästan en halvmeters undertramp i skritten (jag skojar inte, han har fruktansvärt dålig skritt) till en hovs övertramp till slut! och så fick jag bekräftat att vår oförmåga att fatta höger galopp beror helt och hållet på mig! det blir helt enkelt fel galopp, från skritt, trav, i paddock, i skog... men på tömmen fattade han höger lätt och ledigt! inte kul att behöva erkänna sina egna fel :devil: men då vet jag vad det beror på i alla fall...
 
Sv: tömkörning?

personligen är jag lite rädd för varmskoning, då vi hade en tysk som varmskodde under tiden jag jobbade på kanarieöarna, hästarnas hovar blev fruktansvärt torra och dåliga, tappskor till höger och vänster.. men det kan å andra sidan ha att göra med kombination varmskoning - torrt klimat? det är ju sällan ett problem i sverige. :p

hoppas det löser sig med skorna apollo, och att han växer ifrån det som mackans pålle!
 
Sv: tömkörning?

jag hade nog lärt in backa på kommando, genom att trycka på bogen och ge röstkommando när det börjar bli befäst. lärde mig ett knep på ett av mina hästjobb, tryck lätt med din egen tå på hästens kronrand (lätt alltså!), då kliver hästen bakåt. enkel genväg? japp :angel:
 
Sv: tömkörning?

jag hade nog lärt in backa på kommando, genom att trycka på bogen och ge röstkommando när det börjar bli befäst. lärde mig ett knep på ett av mina hästjobb, tryck lätt med din egen tå på hästens kronrand (lätt alltså!), då kliver hästen bakåt. enkel genväg? japp :angel:

Det där tipset fick någon på buke som hade problem med att hennes häst stod och skrapade med framhoven. Tipset blev helt sonika att man skulle trampa med tån på kronranden på den andra framhoven..
Tyckte det var ett suveränt tips tills dess att jag fick höra att hästarna är super känsliga i kronränderna och att det gör JÄTTE ont på dem. Så här efteråt känns ju det självklart eftersom de blir väldigt upprörda och vill lyfta den foten istället och bara skrika AAAJJ :cry:

Så... jag slutade direkt och tycker absolut inte att det är något att rekomendera.. jag låter det heldre ta lite tid än att göra illa min häst..
 
Sv: tömkörning?

testat varmskoning?? så slipper hovis spika i de stackars tunna väggarna var fjärde vecka!

varmskoning? alltså vad jag har hört så ska inte varmskoning hjälpa skorna att sitta kvar direkt utan största anledningen till att man varmskor är för att det är så förbannat jobbigt att rikta skorna kalla?
dessutom så spikar man ju fortfarande på skorna väll? så jag fattar inte riktigt vad du menar?
 
Sv: tömkörning?

Min backar på röstkommando. I stallgången, gårdsplan, uppsuttet, vid hand osv. Alltså inga problem på töm då han till 99% går på rösten, bara att lägga till en liiiiten hint i tömen.
 
Sv: tömkörning?

Jag har inte provat uppsuttet för ponnymonstret är 105 cm hög :D

Hon vet precis vad "back" betyder och i vanlig hantering är det inga problem. Hon backar tex (motvilligt) in mellan skaklarna när vi ska spänna för osv, men då står jag ju vid huvudet och kan parera mer. På töm försöker hon komma undan genom att vända runt eller resa sig och göra katapulthopp och i vagn då står hon också på bakbenen. I enbet går det att hantera, men i parvagn blir det lite väl spännande... :grin:

Är det bara "mängdträning" som gäller? Jag vill ju inte heller riskera att backa för mycket, hon ska ju kunna stå still i halten också... vilket hon inte heller är så bra på, hon steppar gärna på stället.
 
Sv: tömkörning?

gör som apollo beskrivit, dvs det är bara tanken att backa som räknas i början, då får du bort att den inte tycker det är trevligt. ett halvt steg eller att den tänker bakåt ett fjärdedels steg räcker i början, då är det direkt beröm och fram igen som gäller.

jag ryggar aldrig många steg ö.h.t blir bara lätt spänning då - det kan man göra till jul och nyår samt på tävling :angel:
 
Sv: tömkörning?

njo, fast en körhäst måste kunna backa ordentligt så på nåt sätt måste jag träna på det...
 
Sv: tömkörning?

som sagt ska du inte backa varje gång du gör en halt, variera dig. halt, skritt, halt skritt, halt, rygga, skritt, halt, skritt, halt, rygga, skritt.. osv.. du märker rätt snabbt om du ryggar för ofta.
i början innan hon fattar kommandot ordentligt så är det "okej" att hon reser sig eller hoppar bakåt. beröm bara inte att hon reser sig men beröm om hon hoppar bakåt. är de inte vana vid att backa uppsuttet eller på töm så kan det bli problem med koordinationen så var bara förlåtande och beröm bakåttänket och sen fram igen!

sen kan jag så där tråkigt inflikna och höra om en kiropraktor kollat henne? hästar som sitter fast i bakdelen brukar inte gilla att backa eftersom de tvingas sätta ner bakdelen så mycket. så om du inte får rätsida på det så kanske det kan vara en idé.

men ja, mängdträna, men inte FÖR mycket så hon börjar förekomma sig och ryggar bara du ber om halt...
 
Sv: tömkörning?

fast poängen är ju att när du lär in det så backar du inte massor, för att få bort att hästen inte tycker det är någon höjdare att backa. När den lärt sig att det är okej kommer det gå finemang att backa mera.
 
Sv: tömkörning?

sen kan jag så där tråkigt inflikna och höra om en kiropraktor kollat henne? hästar som sitter fast i bakdelen brukar inte gilla att backa eftersom de tvingas sätta ner bakdelen så mycket. så om du inte får rätsida på det så kanske det kan vara en idé.

Jo, jag är lite inne på det jag också... Jag försöker att stretcha och sånt när vi tränat, hon är ganska kort i muskulaturen i bakdelen. Det vore nog vettigt med en ordentlig genomgång, bra att få en spark i baken om det :)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp