tömkörning?

Sv: tömkörning?

Jag är helt med på tankegången ang. svag/stark/mjuk/stel sida! Det är när galoppen kom in i samtalet,o vilken galopp hästen väljer frivilligt beroende om den är stark i hö/vä, som det blev rörigt! Bakbenens nedsättning i galopp är jag oxå med på
 
Sv: tömkörning?

kom precis på när jag nattade lillen att hon ju sade tvärtom - som du skriver, men jag alltid blandade ihop det hela - som i mitt förra inlägg. det var svårt för min hjärna att begripa att allting var tvärtom mot för vad jag trodde :D

jag lärde mig att hans svaga sida var den mjuka som sagt, dvs vänster - alltså hade han svårare att fatta höger galopp o därmed även var svårare att reglera i den galoppen oxå - som jag var inne på innan.


mirre - shettisen - håller en fin vänstergalopp men känns alltid stabilare i traven i höger varv m bättre form o takt - alltså är han svag i vänster??
 
Sv: tömkörning?

mjuk = svag i vänster = svårt för höger galopp! rätt eller fel av mig ??
 
Sv: tömkörning?

mjuk = svag i vänster = svårt för höger galopp! rätt eller fel av mig ??

varför blandar ni in galoppen som att den skiljer sig från resten, jag fattar inte?

mjuka sidan: svaga sidan = upplevelse att ryttaren har lättare att påverka där, inklusive lättare att fatta galopp.
starka sidan: starka sidan = upplevelse att ryttaren har svårare att påverka där, inklusive svårare att fatta galopp.
 
Sv: tömkörning?

fast jag säger inte att den starka sidan byts! Hästen är ju självklart starkare i ena sidan vilket varv den än går i.
Däremot, i traven, på böjt spår så får hästen jobba hårdast med ytter bakben iom att den måste trampa det benet längre in under sig eftersom steglängden på ytter måste vara längre eftersom den svänger på böjt spår.. Alltså får YTTER ben ta i lite mer.
I galoppen är det tvärt om. Först sätts ju ytter bak ner, sen inner bak tillsammans med ytter fram. Och sist inner fram. Det är alltså inner bak som får sträcker sig längst in under hästen och sålådes drar det tyngsta jobbet.

Starka/svaga sidan skiljer sig inte utan det är alltså "tyngden" i arbetet som skiljer sig beroende på gångarten och därför byts de lätta och svåra VARVET beroende på gångarten men INTE lätta eller svåra SIDAN. (helt olika saker)
 
Sv: tömkörning?

Fast det är bara ytterbak som ensam bär hästens vikt.
 
Sv: tömkörning?

ja jag vet, men det är inte den som hästen sträcker in längst under sig.
men det var just det där med att den bär hela hästen som gjorde mig tveksam igår.. jag träffa ju min tränare idag så jag borde ju ha frågat men glömde såklart bort.

men jag är iaf helt övertygad om att hon alltid hävdat att enkla/svåra varvet skiljer sig i trav och galopp
 
Sv: tömkörning?

Jo fast som du beskrev det blev hästens sämsta varv det bättre i bytet av gångart från trav till galopp. det upplever inte jag.
det är ju som attila säger, det yttre är fortfarande svagare i galopp det är det hästen tar vikt på. har inget att göra med att hästen sätter in det inre under sig egentligen. särskilt inte i kombination med att x sida generellt är svagare eller starkare. faktum kvarstår: svaga sidan är den svaga - och visar sig i alla gångarter, respektive den starkare sidan.
 
Sv: tömkörning?

ne ja har förstått det, jag har däremot uppfattat det på alla hästar jag suttit på sedan min tränare började drilla mig i rakriktningen...
jag vet inte om det märks tydligare på alla svaga hästar jag suttit på, som varit väldigt oliksidiga jämfört med din starka (?) häst?

men jag tycker det är svårt och rörigt med rakriktning och lägga ihop alla plus och minus för att få ett lika med så jag har länge funderat på att sätta mig ner med min tränare och gå igenom all rakriktning och skriva ner det på papper...
jag vet iaf att hennes lite halv störiga :p standardkommentar är att folk generellt inte kan ett dugg om rakriktning och att jag inte får lyssna på random folk som inte har en aning om vad de pratar om :angel:
(och jag syftar ABSOLUT INTE på dig, eller någon annan här, det är HENNES kommentar om att folk generellt inte har koll på hur och VARFÖR det funkar som det gör och varför de borde rida som de borde.. typ)
 
Sv: tömkörning?

host, harkel nehej nej :D

att hästen uppför sig olika i olika gångarter pga hur den belastar sig - helt okej, helt logiskt och absolut.
det fråntar fortfarande inte faktumet att den svaga sidan byter sida till den starka beroende på gångart. enligt min bleka åsikt då förstås :D

den svaga sidan är alltid den svagare och vice versa - oavsett gångart.
sen hur symptomen artar sig och vad som behövs från ryttaren för att balansera symptomen - en annan sak.
 
Sv: tömkörning?

ja men alltså det du säger.. håller jag med om, för mig är det två helt olika saker
*starka/svaga SIDAN
*lätta/svåra VARVET


den svaga sidan är alltid den svagare och vice versa - oavsett gångart.
Absolut, jag håller till fullo med! X sida är alltid den starka vare sig du byter varv eller gångart.

sen hur symptomen artar sig och vad som behövs från ryttaren för att balansera symptomen - en annan sak.
Det är just SYMPTOMEN jag pratar om. Belastningen i kroppen på hästen skiljer sig beroende på gångart. Alltså kan lätta/svåra VARVET skilja sig eftersom hästen kan gå i X varv men anstränga BÅDE inner och ytter sida mest beroende på gångart. Anstränger den den starka sidan blir det det lätta VARVET och antränger den den svaga sidan blir det det svåra VARVET.

Hänger du med på vad jag menar när jag säger att starka/svaga SIDAN och lätta/svåra VARVET är två helt olika saker?
L/S VARVET är ju ett symptom/orsak/koncekvens av s/s SIDAN.
 
Sv: tömkörning?

Men måste man göra rakriktning så svårt då? Man vill åstadkomma en rakare o mer liksidig häst. Då är det ju bara att hålla koll på bogarna o se till att hästen följer töm/tygel och se till att bakbenen arbetar, så blir den rakare. Mkt förenklat nu!
Min gamla körtränare hade en väldigt avslappnad inställning till det här o sa mest "kör bara, håll i tömmen o kör!"

Nä riktigt så enkelt är det väl inte, men nu har vi på 2 sidor teoretiserat ner det här i atomer så jag va tvungen o lätta upp det lite!
 
Sv: tömkörning?

hahaha men jag är en sådan där idiot som inte kan sätta det i praktiken om jag inte fattar i minsta detalj haha. fattar jag inte i minsta detalj hur det verkligen funkar och VARFÖR så kan jag inte lösa saken om jag hamnar på en ny häst. Dessutom VILL jag ju veta varför det funkar som det gör!
Andra blir helt galna på mig när jag sätter mig och diskuterar.. för de flesta kan bara rakt av hävda att "så är det" men så sätter jag igång med mina förbannade jävla utlägg om VARFÖR.. då tröttnar de bara och går där ifrån för de har inget att argumentera mot med.. förutom att det "bara är så" :p
 
Sv: tömkörning?

Jag ska försöka förklara så att du förstår lättare.. MEN.. jag gör det imorgon... för nu håller jag på att somna och jag ska försöka vara ap-pedagogisk imorgon.. OCH jag ska nog ringa och dubbelkolla skiten med min tränare så att jag inte svamlar massa goja :)
 
Sv: tömkörning?

Och jag blir bara osäker om jag funderar för mkt.
 
Sv: tömkörning?

ja men alltså det du säger.. håller jag med om, för mig är det två helt olika saker
*starka/svaga SIDAN
*lätta/svåra VARVET



Absolut, jag håller till fullo med! X sida är alltid den starka vare sig du byter varv eller gångart.


Det är just SYMPTOMEN jag pratar om. Belastningen i kroppen på hästen skiljer sig beroende på gångart. Alltså kan lätta/svåra VARVET skilja sig eftersom hästen kan gå i X varv men anstränga BÅDE inner och ytter sida mest beroende på gångart. Anstränger den den starka sidan blir det det lätta VARVET och antränger den den svaga sidan blir det det svåra VARVET.

Hänger du med på vad jag menar när jag säger att starka/svaga SIDAN och lätta/svåra VARVET är två helt olika saker?
L/S VARVET är ju ett symptom/orsak/koncekvens av s/s SIDAN.

Nej jag är inte med på varför varvet skulle växla mellan starka/svåra sidan för att du växlar gångart..... om de lätta och den svåra sidan alltid är samma, vilket vi är överrens om, så förändras inte detta för att du byter gångart. symptomen på hur hästen beter sig i olika gångarter skiljer lite men principen är fortfarande densamma.

sov på saken :)
 
Sv: tömkörning?

den sneda hästen rör sig ofta med en lite förböjd hals i det svaga varvet, vilket är ett tecken på att yttre bog (den starka) skjuter ut och styr arbetet, vilket resulterar i att hästen sparar indre bakben (det svaga).

vid rörelse i motsatt varv (det starka), förekommer hästen ofta ryttaren/föraren med att köra ut bogen och tränga före med bogen, samtidigt som den fortfarande, avlastar samma svaga bakben (nu yttre bakben).

kortfattat alltså :D

Kortfattat men säkert korrekt. Stämmer iallafall perfekt in på min kuse :D.

Jag kommer tömköra mycket framöver eftersom hästen behöver bygga muskler jämnt och utan belastning av ryttare så vi har minst två månaders arbete från marken framför oss. Han har diagnosen artros i SI-leden och är mindre musklad på höger sida. Är naturligtvis behandlad så nu får vi se om det går att få honom ridbar igen. Räknar bara med lättare ridning i framtiden men det är bättre än inget...tycker jag:angel:. Häst bryr sig nog inte så mycket.

Nåväl, jag är verkligen ingen stjärna på att tömköra så i våras anmälde jag mig till en kurs med AE, som hölls i mitten på semptember, eftersom jag verkligen vill lära mig. Tyvärr var hästen inte igång så jag fick åka utan honom :angel:. Tyckte ändå det var värt att åka för jag fick en hel del tips och tankar med mig hem. Har tidigare tagit någon enstaka lektion för min dressyrtränare så nu ska jag försöka tråckla ihop det här till nånting bra.

Det jag har mest problem med just nu är att komma tillrätta med oliksidigheten. Jag funderar lite på vad som fungerar bäst när det gäller tömsättningen? Hästen går, pga ryggproblemet, gärna med huvudet högt. I högervarvet så vill han gärna vika halsen inåt men i vänstervarvet är det svårare att ställa så då välter hela hästen inåt istället. Tror ni det är klokt att använda gramansättning på ytter i högervarv för att ge lite mer stöd där så att han håller sig rakare och ha en öppen tömsättning på yttersidan i högervarvet för att inte låsa honom där? Man måste väl inte ha samma tömsättning i båda varven tänker jag eftersom man har olika problem att lösa?

Skulle vara intressant att höra era åsikter.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp