tömkörning?

Sv: tömkörning?

Haha i stridens hetta? Hur ser det ut när du rider egentligen?
;)

Självklart har hon inte dessa utlägg varenda eviga gång utan vi rider, hittar problemet, går igenom och sen försöker jag applicera det i ridningen och senare repeterar vi.
Allt för att jag ska kunna läsa problemet när jag rider ensam och inte bara ska rida bra när hon glor o står och skriker på mig.. Det tar längre tid att lära sig men jag tror resultatet blir bättre i slutändan :)

Men som sagt, vi alla är olika :)
 
Sv: tömkörning?

Ridning ÄR svårt för mig! Jag är kusk från början, som begåvats med en häst som klart o tydligt inte vill vara körhäst (han är inkörd, men för stollig för att vara fullt pålitlig). I ärlighetens namn måste jag erkänna att min dressyrridning för tillfället är obefintlig, medryttaren rider för tränare 1 gång i veckan, sen tömkör jag ca 1 gång, resten av tiden skogsmullar vi. Hästen har pålagringar ( införskaffade under tiden han inte var i min ägo ) på båda bakknäna, så han känns tränings/utvecklingsmässigt begränsad. Funkar bäst när han får gå rakt fram.
 
Sv: tömkörning?

Oj! du tog väll inte det där som en förolämpning för det var det verkligen inte!! Förlåt såfall!! :cry:

Ridning är svårt för vem det än är, sedan kanske andra har lättare än andra men det är fasen inte lätt!! Det är så otroligt mycket att koncentrera sig på att det blir kortslutning i hjärnan ibland och man måste lägga ner och andas två sekunder och sedan börja om...
Det var som när en gammal kompis till mig red för en av de andra tränarna på området och jag var och tittade på.. jösses jag blev förstummad över hur mycket hon pratade under tiden.. hela hela tiden.. det hade ALDRIG funkat för mig. Jag hade aldrig kunnat koncentrera mig på att ta in allt hon sa, förstå och lära mig samtidigt som jag red huuua, där stannar min simultanförmåga ;)
Min tränare pratar inte jätte mycket med mig när jag rider.. hon kanske skriker lite korta saker åt mig "släpp lös dig" "slappna av" "släpp fram honom" och sen har vi korta avbrott och då går vi igenom och diskuterar.. passar mig super bra :)

Tråkigt att han har pålagringar, men skönt att ni hittat något som funkar för er iaf! :)
 
Sv: tömkörning?

Närå, jag tror att jag tog det som det var tänkt ;).

Men jag är den första att erkänna att ridning är fasen så svårt!

Ja, lite trist med pålagringar, jag blir ju så jäkla nojig att han ska gå o ha ont. Min superbraiga vet. ställde honom på smärtstillande bara för att kolla om han har ont, men eftersom det inte blev någon skillnad alls så utgår jag från att han är smärtfri.
Han är ohalt men lite stel, ska inte ridas så mkt på böjda spår o inte hoppas högt eller ofta. Ska helst ridas varje dag.
 
Sv: tömkörning?

kl
Det finns artiklar om tömkörning, och rakriktning, i senaste numret av Ridsport.

Har haft med mig sambo + kamera idag!

DSC_0069.jpg


DSC_0024.jpg


DSC_0034.jpg
 
Sv: tömkörning?

Åh då ska jag passa på att köpa den när jag åker till affären nu :)

Va fina ni är hurrudu min vän! :) Super tjusig häst!! :love:

Ser ut som att djuren på er gård är hungriga också... mat öööööööverallt ;)
 
Sv: tömkörning?


Åh, så fin!

Jag är så otroligt nöjd för de senaste passen har det gått stadigt framåt. Lilla häst har varit ovanligt avslappnad och giraffhalsen har lyst med sin frånvaro större delen av tiden. Tror att jag börjar bli mer avslappnad också. :p
I fredags fick jag t o m till ett par steg i skänkelvikning. :banana:

Har dock lite problem med mina kommandon för jag har fastnat i att säga ptroo både vid avsaktning från trav till skritt och från skritt till halt. Häst förstår inte alls kommandot "saaktaa". Hur lär jag om detta på ett bra sätt?
Ett kommando som han däremot förstår mycket bra är "duuktiiig". Då får han alltid lite mer stuns i steget och en extra krök på nacken + att han ser väldigt nöjd ut. Mycket fiffigt kommando:D.

På lördag ska jag träna för en tränare som kommer hit till vårt ridhus så nu är jag supertaggad. Ska bli väldigt intressant att se vad vi kan lära oss av henne.
 
Sv: tömkörning?

va roligt, jag ska ju på tömkörningskurs på fredag så då blir det mycket bilder till helgen för det får du ju inte glömma :)

för att lära röstkommandon är det bara att nöta och aldrig slarva (som en annan gör :angel:) jag använder rösten mycket i ridningen också, där är det lättare att applicera tycker jag för det är lite enklare att korrigera..

här är mina kommandon..

skritt - "skrittsmackning"

trav (även avsaktning från galopp) - trav / trava / traaaava (ska ju eg va samma meeeeen...:angel:)

galopp - galopp

minska tempot - miiinska

öka - öööka

halt - ptroooo (prrrrrrrr)

beröm - duktig /duuuuuuuuuktiiiiiiiig (ska absolut inte säga braaaaa eftersom det låter så likt trav, men de är lite si och så med det ibland hehe)

ryggning - back


sen snackar jag rätt mycket med honom i övrigt tror jag hehe... tex om vi jobbat endel på voltspåret och jag vill att han ska lägga en volt på kortsidan så brukar jag säga "kom in" fast det har aldrig vart någon direkt tanke bakom det utan jag är bara en pratkvarn ;)
 
Sv: tömkörning?

Där ser man, inte bara jag som ska förkovra mig i tömkörningens ädla konst. Kameran ska naturligtvis få följa med. :D

Intressant att se dina kommandon. Jag använder samma förutom öka och minska...lite överkurs för mig än så länge :angel:
Jag har mestadels kört i skritt eftersom hästen (och jag) är under igångsättning men har så smått börjat smyga in lite korta travsträckor.
Det blir bara roligare och roligare!
 
Sv: tömkörning?

va roligt, jag ska ju på tömkörningskurs på fredag så då blir det mycket bilder till helgen för det får du ju inte glömma :)

för att lära röstkommandon är det bara att nöta och aldrig slarva (som en annan gör :angel:) jag använder rösten mycket i ridningen också, där är det lättare att applicera tycker jag för det är lite enklare att korrigera..

här är mina kommandon..

skritt - "skrittsmackning"

trav (även avsaktning från galopp) - trav / trava / traaaava (ska ju eg va samma meeeeen...:angel:)

galopp - galopp

minska tempot - miiinska

öka - öööka

halt - ptroooo (prrrrrrrr)

beröm - duktig /duuuuuuuuuktiiiiiiiig (ska absolut inte säga braaaaa eftersom det låter så likt trav, men de är lite si och så med det ibland hehe)

ryggning - back


sen snackar jag rätt mycket med honom i övrigt tror jag hehe... tex om vi jobbat endel på voltspåret och jag vill att han ska lägga en volt på kortsidan så brukar jag säga "kom in" fast det har aldrig vart någon direkt tanke bakom det utan jag är bara en pratkvarn ;)

Delvis KL (eller nåt sånt...)


:D
Pratar nog också en del omedvetet...

Men jag tänkte att jag oxå kan dela med mig av mina kommandon:
Skritt - "klicksmackning", med tungan.
Trav - Sss-ljud
Galopp - Galopp + smackning med hela munnen
Avsaktning till trav - saaktaa
Avsaktning till skritt - saaktaa aav
Halt - Ptroo
Ryggning - Back
Minska tempot - How/Whoa
Öka tempot - Fram/framåt
Halvhalt - Kom... (tillsammans med en riktig halvhalt, som förberedelse, fånga uppmärksamhet inför ny övning, ex. från skritt blir det "kom, Ssss" för igångsättning till trav. Det är ett tips som någon gav mig och som jag tycker funkar bra)

Halten har faktiskt blivit mycket bättre sen jag slutade använda Whoa till den med, nu är det bara Ptro som betyder halt, och det betyder alltid halt, alltid.
 
Sv: tömkörning?

intressant med olika kommandon. Jag använder

halt till skritt = smack

mer energi! = smack

trav = sssccch

galopp = japp!

galopp till trav = håå

samla trav, minska tempo = såå

sakta av till skritt = saakt eller möjligen prr-saakt eller håå-saakt

halt = prr-oooo (prr = halvhalt, ooo = stanna)

ryggning = back
 
Sv: tömkörning?

Tack allihopa!

Jag gör också det misstaget att säga ptroo till både sakta av och halt. Har löst det genom att använda olika tonlägen, sakta av blir prrprr och halt mer kort (och ljusare) pro!
trav - sss, galopp - schopp, schopp, öka - smackning. Annars babblar nog jag också med hästen mest hela tiden, det är tur att han kan sortera ut väsentligheterna.

Använder också rösten mkt när jag rider.
 
Sv: tömkörning?

själv är jag helt stum då jag inte ger kommandon :D

Skritt - smacka med munnen/läpparna (smacka med tungan betyder "kom hit till mig" hos oss ;) )
Trava - Smackar och säger Traaava
Galopp - gaaaalopp! Plus att jag tar ett galoppsteg själv :D

Minska gångart - alltid "prrrrrrr".
Minska i tempo - saaaaktaaaa (fast det är inte helt befäst hos shettisen)

Beröm - braaaaaa! Duuuuktig!! sååååå jaaaa! med samma röstläge.
Korrigering - häpp häpp!! (med skarp röst)

Rygga - Back! Fast det har vi inte gjort på töm än utan bara rent hanteringsmässigt
 
Sv: tömkörning?

nja de betyder ju ungefär samma sak = broms

men håå = avbrott sägs ganska bestämt HÅ och såå = samla är mer som i "så ja, lugnt..." så tonfallet (och kroppsspråk och töm) spelar ju också in.

samla galoppen har jag inte jobbat så mycket med än men för det använder jag mest "smack" = mer energi och så bromsar jag upp med töm och kroppsspråk (rätar på mig) så att energin går mot samling och inte fullt ös framåt.
 
Sv: tömkörning?

knapp

Slänger in våra kommandon också.

Halt: "Göör halt" eller endast "halt"
Skritt: Skrittaaa (avbrott från trav: sssakt av)
Trav: Trrra-va (samma vid avbrott från galopp)
Galopp: Gaa-lopp
Minska: Miinskaa
Öka: Ö-k-a
Samla: Ihop
Tramp/Piaff: Smacka i takt (+ pi-aff)
Beröm: Duuktig, Braaa
Fel: Nej.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp