tömkörning?

Sv: tömkörning?

Delvis kl
Kom på att jag i min tömkörnings begynnelse hade en däckel till en travsele som gjord. Jag fäste tömmarna runt däckeln när jag ville ha dem lågt ( alltså vid graman/ledande tömsättning ). Det funkade bra, däckeln låg stilla och var ganska stadig.
Kanske kan vara ett tips om man har tillgång till en travsele, eller kommer över en billigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

det var nog mest för att den var billig som jag tänkte köpa den till ettåringen som troligtvis inte kommer vara så här liten nästa år :)... Så det är ingen gjord jag hade tänkt använda för att jobba hästen i utan mest introducera styrning osv.


5000 kr är ju typ vad jag har råd att lägga på en sadel i framtiden :D
 
Sv: tömkörning?

..o den från horze ett par hundra billigare. Tror inte den är så mkt bättre, men kanske inte sämre heller.

Men jag skulle satsa på en med stående ringar iaf.
 
Sv: tömkörning?

NU har vi äntligen fått skor på willes fötter! Det tog bara typ två veckor...
Så vi var ute och tömkörde igår en vända och han var väldigt pigg och glad.. men vi fick jobba mycket med det vi alltid får göra i sådana här situationen... bromsa som fan och trolla med knäna och få upp nosen utan att driva på ^^


Ikväll har vi ju tömkörningskurs (eg är det väll en träning bara) så förhoppningsvis får jag några bra tips i hur jag ska få fram nosen och backa upp honom!
TYVÄRR fick jag tömköra mycket tidigare än jag trott så antagligen kommer inte min kamera man hinna hem så det blir nog inga filmer :(
Ska försöka jaga på honom, men det blir nog svårt tyvärr!
 
Sv: tömkörning?

Jaahaa!!! Då var tömkörnings"kursen" avklarad. Egentligen var det som vilken träning som helst så kurs är nog att överdriva lite. Min älskade älskade sambo ställde upp och filmade så jag har precis ALLT på film! :banana: Jag har fortfarande inte köpt något konverteringsprogram så jag kan inte redigera filmerna, så på gott och ont får ni möjlighet att se allt helt ocensuerat ^^

Så, Wille har ju alltså inte gått på tre veckor, och med tanke på det så skötte han sig väldigt bra faktiskt! Energin sprudlar åt alla håll och kanter som ni kan se på vissa filmer, men jag är ändå stolt över honom! Han brukar faktiskt inte skutta runt så mycket som han gjorde idag. Dock hoppade vi över galoppen för att underlaget är katastrofdåligt och om han skulle dra iväg på volten så är risken för stor att han skulle gå omkull...

Sen vet jag tyvärr inte om jag är jätte nöjd med träningen i sig. Nummer ett så känns det som att folk inte riktigt förstår vad de ska hjälpa mig med när de själva tycker att "formen duger väl på hans nivå". För mig handlar tömkörningen om mycket mer än att rasta av honom utan jag vill ha ett allsidigt arbete och vill utvecklas precis som när jag sitter på! Jag har fått frågan förut också "men vad vill du göra dåå??!!" Hallå?! TÖMKÖRA?! Ska jag som elev stå och behöva säga vad jag vill göra för övningar för att min häst ska bli mer rakriktad? För att han ska bli starkare och mer lösgjord?! Känns jätte konstigt..

Hur som helst, fick jag påbörja att trolla med skänkelvikningar! Det var lika trixigt för mig att hålla koll på tömmarna som för Wille att hålla reda på sin egen kropp :D han lyckades nästan slå dubbelknut på sig själv ett par gånger!
Men som sagt så är jag väldigt nöjd med honom.. som vanligt.

Råden jag fick gå hem med, var att jag skulle våga gå på honom lite med handen och säga ifrån, men samtidigt också att jag inte fick låsa upp mig som jag gjorde. (Det tror jag inte jag brukar göra men lyckades med det både igår och idag :( ) Sen tyckte hon att jag skulle bli lite snabbare på hjälperna i handen. Det var råden hon ffa gav mig, det jag dock fastnade mest för, var hur hon förklarade hur jag lätt kunde kontrollera tempot med min egen kropp, om jag lutade mig något bakåt och sänkte tempot i min kropp så kände han av det och minskade själv. Funkade toppen! Det är väll något som man så här efteråt tycker låter helt självklart, men när jag stått där innan har det verkligen inte vart det så det var absolut något jag uppskattade! :)


Tyvärr blev det ju inte jätte roliga filmer för er kanske.. men bättre än inget :)

(Notera att hjälmen är på också :angel:)

Lite trasslig skänkelvikning
http://www.youtube.com/watch?v=lhEFjp5KgcA

Några steg här och var i andra varvet
http://www.youtube.com/watch?v=PhR69kj5aE4

Lite sketen trav
http://www.youtube.com/watch?v=DjPrMmnE1gk

Lite mer trav och lite hoppetiskutt :)
http://www.youtube.com/watch?v=os6ZW35Biek


Här är en playlist med ALLA 18 klippen för den ambitösa (läs galna :))
http://www.youtube.com/my_playlists?p=2F51EE48CD6E7679
 
Sv: tömkörning?

Jag vill oxå på tömkörningsträning.

Utan att vara elak och jag hoppas inte du tar de så, utan detta var vad jag tänkte på när jag såg filmerna (inte alla dock)

Jag tänkte på när din tränare ropade bra så såg jag en häst som böjde på nacken men hade ingen balans eller takt genom traven och bakbenen var lixom där bak. Fanns några glimtar av att han (?) började hitta tempo men då blev de något galet eller jobbigt för han så då gör man annat :)
Sänk dina axlar och händer, såg väldigt jobbigt ut att ha dom så högt.
På filmerna såg de ut som att du hänger han väldigt i munnen, vilket jag också kan tendera att göra men min häst tillåter inget sånt så då blir de Denver ala banana.

Tömkörde din tränare något? det tycker jag alltid är nyttigt, både vid ridning och annat att min tränare prövar på för att jag ska kunna se både hur de ska se ut samt om det faktiskt ser ut ;)
 
Sv: tömkörning?

Ingen som helst fara, jag känner till precis alla problem du nämner.

Jag låg på för mycket i handen och det skrev jag ju själv i texten ovan, att jag låg på för mycket. Jag tror inte jag brukar göra det, jag hoppas iaf inte det, men jag vet att det blev så på träningen igår och på passet i torsdags. Jag blir krampig i handen och spänner mig för mycket i skuldrorna.
Något jag tyckte var konstigt också, var att när jag väl var följsam i skuldrorna när han drog iväg så tyckte tränaren att jag inte skulle följa med med handen frammåt utan typ hålla mot och inte tillåta hans gas frammåt :confused: Tyckte de lät jätte konstigt att låsa upp sig så?

Händerna skulle jag dock inte vilja sänka, kanske något något litet bara, men jag skulle inte kunna tömköra med så låg hans som typ AE, vid höften, då känner jag att jag inte får någon kontakt på samma sätt.

Ang takt och tempo så är det något jag pratat om genom hela tråden att vi har problem med, ffa vid tillfällen som nu, att han stått och är svag och pigg i huvudet. Jag har reflekterat över det tidigare att när jag står på backen och tömkör så får jag uppfattningen om att han ilar på som fasen men sen när man tittar på filmerna så syns det inte alls. Väldigt förvirrande. Men när han kommer upp i tempo nu och börjar röra sig genom hela kroppen, så ligger han i en mellantrav och det är way för tungt för honom att bära sig igenom i dagsläget. Han är 05a och grundutbildad med lite muskler så det blir tungt för honom att röra sig igenom hela kroppen så som han kan. Men det är verkligen jätte förvirrande för mig att på backen se en häst som ilar på och sen på film se en häst som går i undertempo. :confused:
 
Sv: tömkörning?

:angel:

Tackar och bockar, bra att du tog fram problemen lite åt mig, nu ringde jag min dressyrtränare och bokade en tömträning som jag ska på om en timma.
Jag blev så himla irriterad (på mig själv och alla frågetecken) att jag kände att jag behövde få lite rätsida på det här så nu måste jag ut i stallet och borsta på hästen så vi kan dra iväg till ridhuset. Tyvärr får jag ingen kamera med mig idag! :(
 
Sv: tömkörning?

Det där med placering av händerna är nog en vanesak, jag har dem nog ofta mot höften.
Tycker, precis som du säger, att han går lite i undertempo tidvis. Ibland kommer han igång, men verkar inte orka hålla ihop sig då, och slår sig fri.

Tyckte tränaren att du skulle ha den tömsättningen? Tänker om du kanske skulle ha lättare att rama in med gramansättning?

Tycket du att han "ångar på" lika mkt när du har honom på volt? Det kanske är känslan av att ha en stor rumpa som drar iväg framför dig som får dig att känna att han ilar ifrån dig? På en volt har du en annan position ock kan se tempot mer som det verkligen är. Så kan jag känna ibland på raka spår, även fast jag vet att han går i rätt tempo.

Kommer tyvärr inte åt playlistan..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

Det där med placering av händerna är nog en vanesak, jag har dem nog ofta mot höften.
Tycker, precis som du säger, att han går lite i undertempo tidvis. Ibland kommer han igång, men verkar inte orka hålla ihop sig då, och slår sig fri.

Tyckte tränaren att du skulle ha den tömsättningen? Tänker om du kanske skulle ha lättare att rama in med gramansättning?

Tycket du att han "ångar på" lika mkt när du har honom på volt? Det kanske är känslan av att ha en stor rumpa som drar iväg framför dig som får dig att känna att han ilar ifrån dig? På en volt har du en annan position ock kan se tempot mer som det verkligen är. Så kan jag känna ibland på raka spår, även fast jag vet att han går i rätt tempo.

Kommer tyvärr inte åt playlistan..

Nu e jag tillbaka efter att ha träffat min dressyrtränare och hon förklarade det där med tempot rätt bra tror jag. Jag blev tvungen att rida istället för att tömköra för vi var inte ensamma i ridhuset och samma problem kom upp i den ökade skritten. Hon förklarade att han blir för liten. Hon menade att jag låser honom (genom att spänna mig i kroppen) och då tar han inte ut sina rörelser så pass mycket som han ska. Alltså, farten frammåt är rätt, men han rör sig inte genom hela kroppen ordentligt och därför ser det ut som att han går i undertempo. Alltså gissar jag på att mina stumma händer under tömkörningen hänger ihop med att han ser ut att gå i undertempo, alltså att han inte travar igenom hela kroppen ordentligt.

Ang tömsättningen så kan jag inte ha gramansättning på honom. Hon föreslog det men det går inte för han ser ut som ett @ (fast upp och ner förståss ^^) för att han krullar ihop sig så förbaskat. Jag får inget som helst stöd ALLS när jag sätter på gramansättning för han blir så jäkla rädd för handen och då blir det till att bara släppa fram handen hela tiden och då ångar han bara på och tappar allt helt.

Nu försöker jag undvika att tömköra mycket på volt eftersom jag gärna tömkör i längre pass än 10 minuter, men när vi väl gör det så bromsar han ju upp något mer eftersom han måste balansera upp sig mer.
Men alltså, om jag förstod min tränare rätt idag, så är inte problemet att hastigheten är fel, (inte just nu iaf, det har vi ju verkligen haft problem med tidigare) men nu är det alltså att han är upplåst och inte travar igenom hela kroppen och då ser det ut som att han trippar fram som en liten ponny.

om du går in här
http://www.youtube.com/lilladun

så kan du gå in på överföringar så hittar du alla filmerna.. men de e inte mycket roligt att se på, mest skrittarbete.
 
Sv: tömkörning?

Jag har tittat på filmerna (de tre du länkade till) och jag tycker inte det är så tokigt eller katastrofalt på ngt sätt alls. Han blir väldigt tassig stundtals, det stämmer, men han är himla uppmärksam på dig och en del av tassigheten är dels att du har rätt kort töm och får springa med en del och det gör ju också lite att hästen anpassar sig efter dig och inte kommer iväg fullt ut , det är ju en stor och rörlig häst du har! Sen är han även rätt taggad i allmänhet, han har ju också vilat 3 veckor korrekt? ;)

Jag tycker som sagt att ni är fina och det kommer bli suveränt med lite mera jobb!
det jag skulle passa lite är att han går väldigt felställd i vänster varv. Kolla de två första klippen, det är ett par klipp där när man ser er bakifrån längsmed högerväggen när hästen går i vänster varv, och han har huvudet riktat ut mot väggen längsmed hela långsidan vilket säger mig att han även är det genom hörnen : ) . där måste du vara med och ta igenom ställningen och passa på honom i det varvet! Tänk på att när man tömkör på raka spår så i den position man befinner sig, så har man svårt att se ställningsgraden, dvs man får ofta överdriva för att det verkligen ska blir rätt för det tenderar att se ut som hästen är rakställd mer än den är om man siktar på exakt läge för ögat så att säga.

sen sista filmen mot slutet när ni kommer på vänster långsida i höger varv, så tycker jag det släpper och du ger honom rum att få plats med både sin kropp och sin gång, - det är ett guldkorn i passet som glimtar till - behåll det!
 
Sv: tömkörning?

jösses vad du är duktig på att komma med konstruktiv kritik! :bow::love:
jag blir allt lite mer förälskad i dig för varje gång ;):D

Men det där med att han blir utåtställd la jag också märke till, och störde mig på att tränaren inte sa något om :confused: Det syntes ju jätte tydligt på filmerna eftersom de är filmade uppifrån... känns ändå som något tränaren borde ha sett och borde ha kommenterat....


men just den där sista långsidan, där du tyckte det såg bra ut, och som tränaren också säger, det ser bra ut, MEN det går för fort för att han ilar iväg. I filmen syns det inte lika tydligt, men han drar verkligen iväg där och jag hinner verkligen inte med, varken att springa och ännu mindre att kontrollera det hela och inverka.

Men jag hoppas iaf att jag kan komma iväg och tömköra nästa helg för min dressyrtränare som jag pratar lite samma språk som så kanske vi kan få igenom honom lite bättre, så får jag hoppas att nån snäll krake orkar filma så får vi se om vi får några förändringar :)
 
Sv: tömkörning?

Bli han inte felställd av att inte arbeta igonom kroppen ordentligt? Tycker jag känner igen det från min häst, går han o tassar och låter bli att ta ordentligt stöd ser han ut sådär med.

Nu har jag väldigt ringa erfarenhet av hästar som krullar ihop sig, måste jag tillägga...min har mer stjärnkikartendenser..
 
Sv: tömkörning?

Kul att se dina filmer!

Jag hade aldrig möjlighet att få nåt filmat med min egen kamera vid dagens träning men en bekant lyckades tydligen filma några snuttar med sin kamera så jag hoppas att jag får se dessa snart.

I vilket fall som helst är jag sjukt nöjd. :bump:
Tränaren var helt ny för mig så jag visste inte alls vad jag kunde förvänta mig men hon var kanon. Det var mycket som jag inte hade fått till innan som föll på plats idag och lilla häst var superduktig :love:. Tror aldrig jag har sett honom så lösgjord tidigare.

Egentligen gjorde vi inga märkvärdiga saker utan jobbade mest att jag skulle hitta timingen i tömtagen och även med min position och energi. Känns som att jag har fått en hel del bra "verktyg" att använda mig av framöver så nu ska jag jobba vidare tills jag har möjlighet att träna för henne igen vilket troligen inte blir förrän i december :(.
Önskar att jag hade en sån duktig tränare på nära håll.
 
Sv: tömkörning?

Bli han inte felställd av att inte arbeta igonom kroppen ordentligt? Tycker jag känner igen det från min häst, går han o tassar och låter bli att ta ordentligt stöd ser han ut sådär med.

Nu har jag väldigt ringa erfarenhet av hästar som krullar ihop sig, måste jag tillägga...min har mer stjärnkikartendenser..

njae, jag tror snarare att han blir sneställd för att jag spänner mig och hindrar honom från att arbeta igenom kroppen ordentligt. alltså, spänner jag mig och blir hård i handen, låser jag honom och han kan inte röra igenom kroppen ordentligt och komma fram som han ska.
hade jag korrigerat i någon ordning så tror jag att jag börjat med att lösgöra min egen kropp, där efter hans felställning och tror nog att det mesta kommit som ett brev på posten efteråt. om man lyssnar på filmerna så ropar tränaren braaa i varje kurva, där han "tvingas" ställas åt rätt håll för att balansera upp sig själv. alltså tolkar jag det som att när ställningen kommer (vilket jag med mina spänningar hindrar på långsidorna och som han i kurvorna tvingas "slå bort") så kommer det mer rörlighet... ??

Men det är min tolkning efter en halv flaska vin...
(jösses, jag dricker verkligen aldrig vin, ändå tenderar jag alltid att hamna vid den här tråden när jag väl gör det.. jag måste framstå som värsta alkisen!! ^^)
 
Sv: tömkörning?

HAHAHA! Du kan ju inte byta avatar bara så där? Jag blir ju helt snurrig!!! (Det blir jag vid alla avatarbyten, även utan intag av vin :angel:)

KUL att du hittade en tränare du är nöjd med, VERKLIGEN! Jag är som du kanske märkt rätt missnöjd över träningen i fredags och hoppas det kommer funka bättre på töm för min dressyrtränare, sen hoppas hoppas jag att jag får tömköra för hennes "dotter" sen. Jag vågar bara inte fråga henne....

Så himla härligt med massa AHAA!!:idea:-upplevelser! När man har någon som korrigerar en så förstår man hur mycket man verkligen inverkar på hästarna som man när man harvar runt själv, inte riktigt hajat. Så har det iaf varit för mig!

Håller alla tummar och tår för att få se de där filmerna sen :)
 
Sv: tömkörning?

Ja, det är inte lätt att veta vad som kommer först, eller i vilken ände man ska börja nysta...Klart är i vilket fall att det ena ger det andra, som du säger. Jag brukar tänka takt och tempo i 1.a hand, därefter vägen och så hoppas jag att ställning och form kommer ur det.


attila/efter ett ökande antal glöggar
 
Sv: tömkörning?

Kul med lyckad träning! Får man fråga vem du tömkörde för?
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp