tömkörning?

Sv: tömkörning?

AH fy fan va elakt! Vet du hur ont det gör att dra av plåster eller? Vet du varför det gör ont? Joo! Det är för att vi har smååå småå hår på kroppen som fastnar i klistret.. fatta då hur det känns på en stackars häst som har sjuukt många hårtstrån för klistret att fastna i!! :eek::D

Det är nästan djurplågeri va? Jag tror att jag ska anmäla ungen.
Kolla bara här så min hästs hovar såg ut för ett tag sedan. Guldglitter!?!? :D
168.jpg




btw. känner du inte till de oskrivna bukelagarna som bla säger att det är förbjudet att byta avatar?

Avatar må väl vara hänt men för ett tag sen var det ett antal användare som helt plötsligt fick nya namn. DET var högeligen förvirrande iallafall för mig. :rofl:
 
Sv: tömkörning?

eeeh... GAAAAAY!!!!!

:D


Byta namn har man väll alltid fått göra tror jag men jag märkte när jag kom tillbaka efter ett uppehåll att det var väldigt många som bytt namn... men ja gillar det inte alls, de rör bara ihop de.. och jag menar, jag om någon borde väll såfall byta namn för mitt namn är ju så jädra TRÖKIGT men de oskrivna bukelagarna är de oskrivna bukelagarna och man byter bara inte. :devil:
 
Sv: tömkörning?

Jag försökte verkligen läsa två gånger men jag kunde inte alls förstå vad du menade, nu, ½ flaska vin mindre i kroppen så hänger jag med.
MEN.. jag vet faktiskt inte... för det känns lite konstigt att de ska va rätt att jag behöver springa för glatta livet? Inget mig emot men det är ju preciiiiis vad du sagt att jag INTE ska göra :angel:


Fast vakna till nu lite Apollo : )
Självklart ska hästen kunna RÖRA sig och inte tassa för att anpassa sig till tömföraren. Det jag säger är ju att om DU behöver fnatta med bakom så är det ju ditt problem, du har inte positionerat dig (tömlängd, innerspår osv osv).

Skämt åsido: det är ju självklart så att du MÅSTE röra dig efter när du kör hästen på raka spår. Jag har ju läxat upp dig ang. voltarbete.

sen rör du dig f.ö betydligt vettigare än första filmerna även när du måste röra dig mycket, för du flaxar inte och tömen är lugn.

:D
 
Sv: tömkörning?

Haha, gillar du inte mina paranteser?! Tycker kusen är ett fint, stockholmskt ord för häst! Typ tjusig kuse..

Gaia, kollar min sele i em, men jag tror inte jag har nån kant...inte som jag har tänkt på iaf..
 
Sv: tömkörning?

KL
Planerade igårkväll att jag skulle tömköra nu på morgonen...
Men så har jag stått och jobbat hela natten och tittat ut på regnet
och önskat att det skulle sluta...
Fast det gjorde det ju inte, så det blev ändrade planer och en bön om att regnet ska sluta under dagen.
(annars får jag väl stålsätta mig...)
När vi kommer till tömkörningen så är planen denna gången att
åter-introducera bommar i arbetet:devil:, tänkte att han kunde få något att tänka på...:)

När vi ändå pratar gjordar så köpte jag min på H**ks,
då jag tröttnade på lädergjordaren som jag hade tillgång till innan.
Det var en sån där "passar både ponny och häst - byt bara gjorden" -
problemet var att järnet i gjorden inte ligger bra på nån häst eller ponny som jag provat den på...
Det blir som ett hålrum där järnet tar slut, och då kanar den runt när man tar i tömmen:mad:.
Därför upplever jag min nya som bättre, fast jag sparar till en A.E.:love:
 
Sv: tömkörning?

Fast vakna till nu lite Apollo : )
Självklart ska hästen kunna RÖRA sig och inte tassa för att anpassa sig till tömföraren. Det jag säger är ju att om DU behöver fnatta med bakom så är det ju ditt problem, du har inte positionerat dig (tömlängd, innerspår osv osv).

Skämt åsido: det är ju självklart så att du MÅSTE röra dig efter när du kör hästen på raka spår. Jag har ju läxat upp dig ang. voltarbete.
sen rör du dig f.ö betydligt vettigare än första filmerna även när du måste röra dig mycket, för du flaxar inte och tömen är lugn.

:D

Asså... jag känner mig såååååå BLOND. Det markerade... har inte riiiiiktigt gått in i min hjärna... man kunde ju tro att saker skulle komma in lättare i en tom hjärna men tydligen inte...... :angel:

Men om jag lite malligt får hålla med så har jag faktiskt fått lite bättre koll på min kropp än i sommras, trotts att det känns som att vi inte tömkört såå mycket ändå :)
 
Sv: tömkörning?

Haha, gillar du inte mina paranteser?! Tycker kusen är ett fint, stockholmskt ord för häst! Typ tjusig kuse..

Gaia, kollar min sele i em, men jag tror inte jag har nån kant...inte som jag har tänkt på iaf..

hehe inte när du skriver så konstiga saker i dem ^^

jag bor 20 minuter från sthlms central.. och jag hatar ordet kuse lika mycket för det... jag tänker på ett riktigt super ök när jag hör ordet "kuse" typ som hästarna i barna hedenhös hehe, aa Hårfagre är en riiiiktig KUSE!! ^^

vernissagekort2.jpg


Omslag+-+Barna+Hedenh%C3%B6s+1B.jpg
 
Sv: tömkörning?

huh, här har du en som vart ute i 2½ timma i ösregnet på uteritt idag. Vi hade jätte roligt men jag kunde krama ur vattnet ur handskarna genom att knyta näven ^^ annars var jag torr och varm :)

Det där med gjordar är svårt. Globusen, som många tycker är en bra gjord, har legat katatrofalt på mina breda hästar.. iof tror jag också att jag spände den för hårt... men nu har jag min AE och slipper oroa mig mer :)
 
Sv: tömkörning?

Då ser din ut som min. Men jag gillar inte glappet som blir där bossan slutar, på Tärnsjös bilder blir det en mycket mjukare övergång mellan bossa och "läderrem", att bossan går längre ner.

När köpte du din?

På bilderna är gjorden bara löst spänd.

31787953.jpg


31787960.jpg


31787969.jpg


31787946.jpg
 
Sv: tömkörning?

Fast bossan är väl som vilken bossa som helst, dvs den kommer forma om sig med användning och ligga mera efter hästen....

jag skulle inte oroa mig ett dyft :D Det är ju inte som om du lade en tyngd ovanpå som en sadel liksom, finns knappast ngt som kommer orsaka skada eller obehag alls!
 
Sv: tömkörning?

Hmm... Ja, då ska jag nog inte klaga...

Har i alla fall varit ute en sväng nu och tömkört - och det var uppehåll:D
Det gick faktiskt ganska bra tyckte jag, hade tre bommar i en solfjäder som jag körde över. Har insett mitt problem i att hålla en och samma volt varje varv... Det blev ganska avslöjande (och synd om hästen som fick lite olika avstånd, även om han redde ut det bra åt mig...)

Ja då har vi samma erfarenhet av Globus...
 
Sv: tömkörning?

Ja min ser likadan ut, den också. Köpt 2008, eller tidigt 2009. Men jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna störa på ngt sätt, det är väl som vilken bågdäckel som helst.

CIMG2643.jpg


Ni får bortse från bristen av puts, hade lite bråttom...
 
Sv: tömkörning?

Det är därför bommar är så bra! Sen kan man öka/minska volten, tömköra över/utanför bommarna, det gör iaf min häst uppmärksam. Jag försöker att släpa fram minst 5 bommar dock.
 
Sv: tömkörning?

hmm, tror jag köpte min för ett år sedan? knappt?
jag tror som mackan inte att du behöver vara orolig, själv har jag aldrig ens lagt en tanke på det, du har ett öga för detaljer min vän :D
jag ska se om jag kan få med mig kameran ut och fota och se hur min ligger på wille. men inte idag.. nu har jag intagit min vinflaska igen så det får vänta ;) (hoho o så ska jag sätta mig o jobba, hoppas de inte blir något fel i kundernas bokföring ;))
 
Sv: tömkörning?

Ja, jobbar på att få fler bommar...
Har för tillfället bara tre...

Apollo: Det är bra! man ska blanda nytta med nöje:D
 
Sv: tömkörning?

själv har jag aldrig ens lagt en tanke på det, du har ett öga för detaljer min vän :D

Det är min hobby, att dissikera sönder detaljer på hästutrustning... :D

Ja ja, jag får väl anse mig besegrad, blev bara så snopen när det skiljde sig från Tärnsjös bilder. AE har ju kritiserat däcklar att ha för små bossor, så då tänkte jag att den här skulle ha långa som på bilderna. Skulle vara typiskt mig att få ett måndagsexemplar. Det är därför jag helst vill klämma och känna irl innan jag köper. Detaljer kan skilja mellan olika exemplar, du vet...;)

Får se om jag får något svar från T varför det skiljer.
 
Sv: tömkörning?

kl

gosh, här åker man bort en helg och dricker kopiösa mängder vin - och missar hur mycket som helst!
ni ska vara glada att ni ens har en ordentlig tömkörningsgjord, jag får hålla till godo med en longergjord i nylon, den är tyvärr ingen höjdare...
har av uppenbara skäl inte blivit nån tömkörning, sist jag var i stallet låg paddocken mer eller mindre under vatten så jag håller tummarna för att den ser bättre ut till veckan, jag har hästen 6 av 7 dagar (är bara en sketen medryttare :D ) så vi kommer ligga i!

tränar ni mkt tömkörning för tränare? jag har ju sett att du gör det, Apollo, men ni andra? jag har knappt hört om tömkörningstränare, förutom AE då... som tur är har jag en begåvad kompis som jag ska kidnappa med mig till stallet! :idea:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp