tömkörning?

Sv: tömkörning?

det är inte det att han ökar o ökar i galoppen, utan att han har ett lite högre tempo redan från fattning. han är inte särskilt stark än så han klarar inte riktigt av ett lågt tempo. men jag funderar på om jag inte kan hoppas på att grusparkeringen i närheten av skogen är tom nån dag, där är det rätt lagom mjukt och hyfsat med plats!
 
Sv: tömkörning?

KL här vill jag vara med!!! är väl inte jättehaj på tömkörning en duktig kompis har visat mig några gånger och så har jag en liten dam som antagligen körd innan jag köpte henne som jag har övat på..=)
Men nu har den store valacken gått och skadat sig gaffelbandsfäste och ligamentskada.. och han ska tömköras en gång om dagen och promeneras en gång om dagen... resten av tiden får han stå i sjukhage och box på natten.. så han tycker det är jättekul att få komma ut och tänka lite=) men än så länge får vi bara skritta på rakt spår så det blir lite enformigt... jag använder mig av rak tömsättning och tycker att det funkar bra men ska testa den ledande idag och se om jag kan få han lite mera ställd i hörnen=) ska se om mamma kan ta och filma lite ikväll med... sen får ni såga mig=)
tanken är att gå en kurs sen men än sålänge känns det ganska onödigt när vi bara får skritta...
hej hopp sålänge=)
 
Sv: tömkörning?

Det gör man inte. Inte jag iaf...

Vad har du för tömsättning, orkar inte gå tillbaka i tråden....

Ledande inner och antingen rak eller gramansättning på ytter. Vi prövade båda varianterna när jag tränade för tränare förra helgen och gramansättningen funkade bäst för den blev stadigare vilket häst gillar.
 
Sv: tömkörning?

Jag hade ju tur som fick en plats för tränaren som kom hit under helgen så nu blir det till att träna på egen hand tills hon dyker upp igen....i december:crazy:.
Det blir en låååång väntan.

Då kanske jag och säcken kan var med..?? om vi har fått börja trava då vill säga...
På torsdag får vi antagligen veta om vi får börja skritta uppsutten eller inte...:crazy::confused:
 
Sv: tömkörning?

Tjingeling! Tycker du ska ta med Säcken nästa gång Christel kommer till oss. Hon var riktigt bra och Ruben har blivit jättefin sen vi fick hjälp av henne. :bump:
 
Sv: tömkörning?

Vad bra!! då kan vi ju vara med ändå!! =) kan inte du tjoa till när det blir dags att anmäla sig då?? =)
 
Sv: tömkörning?

välkommen! :)
är det veterinären som ordinerat tömkörning? roligt isf, har jag aldrig hört förr!
kan du inte tömköra ut i skogen, för lite omväxling?
 
Sv: tömkörning?

Japp, skickar info på FB.

När ska ni tillbaka till Husaby förresten? Såg att ni fick avboka pga snöovädret.
 
Sv: tömkörning?

Min funkar likadant.
Men, som sagt, jag tycker det är svårt om jag vill ha rak häst på raka spår, På böjda spår, eller vid alla rörelser där jag vill ha hästen ställd/böjd typ skänkelvikning och öppna funkar den tömsättningen bra.
 
Sv: tömkörning?

Ledande inner och antingen rak eller gramansättning på ytter. Vi prövade båda varianterna när jag tränade för tränare förra helgen och gramansättningen funkade bäst för den blev stadigare vilket häst gillar.

ja alltså det är klart du kan ha olika, men på de hästarna jag har tömkört har jag behöft fånga upp endel på ytter, alltså har det vart underlättande att ha gramansättning på ytter och på BSFs bilder så är gramansättningen på inner och rak på ytter.. det var där skillnaden låg..
men alla hästar är olika.. se bara på wille, han kan verkligen inte gå med graman alls, då tar han inget som helst stöd alls utan krullar bara.. enda minsta inspänningen som gått, är det ledande vi fått av mackan :)
 
Sv: tömkörning?

välkommen! :)
är det veterinären som ordinerat tömkörning? roligt isf, har jag aldrig hört förr!
kan du inte tömköra ut i skogen, för lite omväxling?

min förra inackordering hade problem med ett bakknä och blev ordinerad tömkörning av veterinären på strömsholm :idea:

segersten: som Flixon säger så är tömkörning i skogen över stock och sten RIKTIGT bra! Som att gå över bommar precis hela tiden! Massa aktivitet i rygg och ben!:banana:
 
Sv: tömkörning?

Halvt KL..

svarar alla lite grann...
jag frågade om jag kunde tömköra honom en gång om dagen och promenera en gång istället för att gå två gånger om dagen... främst för att han har tappat så sjukt mycket muskler under dom här 5 månaderna som han har stått och för att han behöver aktivera sin hjärna lite... han började bli sjukt less på att stå i sjukhagen... och vetrinären tyckte att det var en mkt bra ide=)
Tyvärr så får han bara gå på slätt och platt underlag och ej djupt underlag... så ut i skogen är tyvärr inget alternativ än=(
när jag promenerar går jag varv på varv i paddocken undrar hur många varv jag har gått totalt.??

Speedway: vi ska dit på torsdag.. skulle ju ha åkt förra veckan hade iofs vinterdäck men jag kände att det var way to halt och alldeles för många ute med sommardäck... kände att den resan kunde blivit fem timmar enkel väg iistället för tre... Håll tummarna att han nu är ohalt så att i kan få börja skritta uppsuttet...
 
Sv: tömkörning?

Trååkigt att det är så pass illa :( Men då får det blir NÄR han blir frisk :)
Och självklart håller vi alla tummar och tår, du är ju en av oss nu! (Så länge du klarar inträdesprovet och bjuder oss på lite bilder eller en film :D)
 
Sv: tömkörning?

ja det känns ganska surt faktiskt... vet sa att det antagligen kommer ta ca 8 månader om inte mer att få han bra (om han blir det)... 2 st gaffelbandskador och 2 st ligamentskador i vänster fram känns inte super kul... men men vi tuffar på.. ska se om jag kan få mamma att filma lite ikväll... vill bara upplysa om att hon är kass på att filma och brukar filma en hel del underlag :)
 
Sv: tömkörning?

Ny fråga: Hur tar ni andra ett ställande tygeltag med rak tömsättning?

Att förklara i text är ju alltid en utmaning... Men om man har hästen uppe på yttertömmen, vilket är grunden, så kommer ställning och böjning av eftergift på yttertöm så att hästen länger ut yttersidan.

Tex en hörnpassering:
Förbered genom att fånga upp hästen lite extra på ytter, styr ut ytterbogen.
Lirka/lossa lite i innertöm.
Eftergift på yttertöm, inte så att man släpper kontakten eller tappar suget på bettet, utan hästen ska följa med tömmen framåt och länga ut yttersidan genom svängen.
Fånga upp på ytter igen och räta ut hästen.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp