tömkörning?

Sv: tömkörning?

Haha, vilka komplimanger han får! Han skulle bli odräglig om han visste. :angel:

Han är snart närmare 170 hög tror jag, och väger kanske uppåt 800 pannor... Ingen herre man vill ha på tårna!

Imorgon tänkte jag att det var dags för ett tömkörningspass igen, ske se om någon vill följa med med kameran!
Jag har också kommit på att jag givetvis ska ha två longerlinor istället för reptömmarna för att minska friktionen. Tänkte också prova mackans aachenring.
 
Sv: tömkörning?

:mad:
Typiskt...
Jag som hade gjort mig till och filmat med mobilen när jag tömkörde idag - och så kan jag inte konvertera den så att jag kan lägga upp den på YT...:confused:

Aja ska fixa å trixa å se vad jag kan åstakomma...

Annars kan jag berätta att han gick ganska bra idag:D, bäst då när jag tömkörde ordentligt och inte fjollade runt med en filmande mobil och enhandsfattning...:p
 
Sv: tömkörning?

säker på att du behöver konvertera den för att få upp den där? de flesta filtyper går att få upp på youtube, däremot tar movie maker inte mot alla, bla inte .mod som min filmkamera gör så jag kan inte redigera filmerna.. men jag får ju upp dem på tuben :)
 
Sv: tömkörning?

ja visst är det lustigt hur bra det går när man faktiskt koncentrerar sig på hästen? :p

kl

här blir det varken ridning eller tömkörning på hela veckan, jag sitter med hemtentan från helvetet. eller ja, borde sitta... :angel: jag får leva genom era bilder/filmer denna vecka!
 
Sv: tömkörning?

Mobilen sparar i MPEG 4 Movie. De kan jag inte öppna i vanliga movie maker, men i windows live movie maker... Fast då gick det inte ladda upp...
Ska testa att ladda upp helt oredigerat en gång - så får ni se ALLT:devil: om det funkar
 
Sv: tömkörning?

Näe Det gåår inte:cry:
Står att det ska va mp4...
Men när det är uppladdat så blir det bara "An error has occured"
Sorry men det blir ingen film idag...
 
Sv: tömkörning?

Lyckades till slut med att ladda upp filmen:D (tack Apollo, fattar inte att jag inte tänkte på det...:idea:)
Så här är den;Jag Tömkör Mills Och Filmar Samtidigt

Som sagt så tömkör jag med enhandsfattning och filmar med mobilen i andra handen - bara för att ni ska få nått att titta på:p
Tanken från början var att köra en slalom-övning, men där trasslade jag till det ordentligt, så jag flyttade om konerna för att öva på voltspåret istället - det var då jag passade på att filma...
Använde mina körtömmar eftersom jag hade planerat slalomen och ville jobba nära hästen utan sjuttielva meter töm att hålla ordning på...
Han trippar en del i filmen, men det beror nog mest på att han blir lite osäker på vad jag menar när jag styr med enhandsfattning, tror jag (för när jag kör som vanligt så stegar han på ganska bra) Å andra sidan så travar han mer avslappnat än han brukar - även om det är undertempo.
Nog tjatat från min sida.;)
Titta gärna och kommentera filmen...
 
Sv: tömkörning?

lite svårt att se på filmen men vad är det för tömsättning du har på inner töm?
jag vet inte om det är att hästen trippar lite, men jag tycker den rör sig ojämnt/orent bak?
 
Sv: tömkörning?

Har en ring i en karbinhake i gjorden, på båda sidor, rak tömsättning, blir väl kanske något ledande?
Jag tror att orenheten är pga att han trippar/stressar lite, för jag har inte sett något mer av det annars... Ska hålla koll på det...

Att jag har den tömsättningen beror på att det är den han har slappnat av bäst i, och förtillfället är det avslappningen jag vill åt först och främst. Just på grund av att han tror att han vet och vill göra mig till lags innan man bett om något... Sen är ju målet självklart att inte behöva ha tömmarna där för att han ska slappna av...

Han väldigt inställd på att tömkörning betyder att man ska jobba i sidvärtsrörelser eller passage/piaff (om det är undanflykt från arbete eller om det är så han är utbildad vet jag inte riktigt), vilket har gjort det svårt för mig att hitta en bra placering för att han ska förstå att han inte ska flytta utan gå "rakt"...
 
Sv: tömkörning?

Jag tömkörde min häst igår, och fytusan så bra din aachenring fungerar! Har aldrig sett sån bra fram-ner sökning på honom!
Tack!:love:
 
Sv: tömkörning?

Haha, vad kul.
Fast alltså..... den är ju inte "min". Flera tömkörar lärare som använder den, så det är inget jag själv uppfunnit direkt : )

men vad kul att det funkade bra! :)
 
Sv: tömkörning?

KL

idag gick det riktigt bra!!! försökte att traska på lite mera.. och oj vilken skillnad det blev! han frusta och skummade och var riktigt nöjd..=) han har väl tyckt att det har vart semester förut när vi har tömkört... det enda jag tycker är lite svårt är att han gärna söker sig ner med huvudet lite väl mkt ibland kan jag tycka jag brukar lösa det med att smacka på honom.. men har för mig att jag har läst ngn stans att det kan spela lite roll i vilken ring man sätter tömmen? just nu har jag den typ i mitten...
 
Sv: tömkörning?

Ja jag tror många harvar runt i undertempo när dom tömkör! Jag måste på och smacka igång min, och vilken skillnad det blir på arbetet när dom rör sig i rätt tempo! På min märks dock undertempot med att huvudet kommer upp. ;)

Tyvärr var inte fotografen som var med mig så bra, så bilderna jag fick är synnerligen tveksamma och inte alls representativa. :p

Mackan: Passa på att ta åt dig äran nu! ;)
 
Sv: tömkörning?

Ja jag tror många harvar runt i undertempo när dom tömkör! Jag måste på och smacka igång min, och vilken skillnad det blir på arbetet när dom rör sig i rätt tempo!

Jag brukar också få smacka + knacka lite med pisken på rumpan för att komma igång. Igår hade vi inte det problemet dock. :angel:

Det regnade ganska rejält och vindbyarna gjorde att det emellanåt knackade och slog i väggar och tak. Delade ridhuset med en annan tjej som höll på att longera sin mycket väluppfostrade häst. Den rörde inte en fena medans min knasboll for omkring som ett jehu med benen i alla fyra vädersträcken. Gångarten var nåt mellanting mellan trav, galopp och luftakrobatik blandat med en rejäl skopa drakblåsningar. När han väl landade så fick vi till en väääldigt luftig trav. Lite mer avslappning hade dock varit önskvärt. :devil:
 
Sv: tömkörning?

det enda jag tycker är lite svårt är att han gärna söker sig ner med huvudet lite väl mkt ibland kan jag tycka jag brukar lösa det med att smacka på honom.. men har för mig att jag har läst ngn stans att det kan spela lite roll i vilken ring man sätter tömmen? just nu har jag den typ i mitten...

Generellt kan man väl säga att om hästen dyker med huvudet så är en högre tömsättning bättre och tvärtom. Giraf....jag menar Ruben får jag ha en låg tömsättning på för att hjälpa honom söka sig framåt nedåt. :D
 
Sv: tömkörning?

Har tömkört lite idag igen... Gick för det mesta bättre än sist. Hade med mig kameran ut så jag bjuder på lite bilder, igen...
Tömkörde i hagen, idag utan koner, han har lugnat sig väldigt mycket på bara några veckor. Körde lite på volt och lite andra figurer, ett varv i taget. Och det största problemet just nu är att han gärna biter fast i vänster sida och blir stum. Försökte lirka lite i detta, men det går trögt...
Som sagt gick det riktigt bra, därför bestämde jag mig för att avrunda och tömköra lite på grusvägen hemma på gården, sagt och gjort. Sedan såg jag en fantastisk möjlighet att träna vatten i en vattenpöl som i hagen som jag vet att det är bra underlag i. Så det gjorde vi och det gick också bra.

Här är de utlovade bilderna:
blogg

min version av ledande töm på inner för tillfället... Karbinhake+Ring
blogg

blogg

blogg

blogg

Hmm.. halsen har han iaf inga problem att böja på...
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Hihi... Kommer ihåg en häst som blev lite rädd i ett ridhus och gjorde en ordentlig drakblåsning - och skrämde sig själv med det höga ljudet...
Glad att jag har en (ganska) väluppfostrad ponny...
 
Sv: tömkörning?

Ok! då ska jag se om jag kan sätta tömmarna lite högre upp nästa gång... =)

Idag har vi vart på återbesök på kliniken och han var OHALT!! JIPPIE!!
så nu får vi tömköra över bommar i liiite trav och även börja med lite volt arbete fast bara i skritt än sålänge men det bästa med allt är att vi får skritta uppsuttet och vi får lämna paddocken och skritta ut en sväng bara underlaget inte är allt för knaggligt=) även g´öra skänkelvikningar med mera! åhh jag är så taggad nu fastän vi bara får skritta än så länge så känns det underbart att ha kommit en bit på vägen... det är många månader kvar innan vi får börja galoppera men tills dess ska vi ha byggt upp en hel drös med muskler!!
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp