tömkörning?

Sv: tömkörning?

Hade du hjälm? Skulle hjälpa sambons oro om inte annat tänkte jag :angel:

SERIÖST!?!?!?!? Hur kan du veta? Hur i helsike kan det komma sig att du ska ta mig på bar gärning? Jag trodde jag förklarat för er att jag skulle ha hjälm, kan inte du bara lite på mig? va va va va va?!?!?!?!?
Men.. SJÄLVKLART HADE JAG INTE HJÄLM eftersom du va tvungen o fråga... o nästa gång när jag har hjälm.. då kommer du inte fråga... just my luck :D:angel:


o faktiskt tror jag inte de hade hjälpt sambons oro mycket.. han oroar sig för att hästen ska ta med sig det till de uppsuttna o då spelar de ingen roll om jag har hjälm eller inte, ja hade suttit i takstolarna ändå ;)
 
Sv: tömkörning?

Pja, du får väl visa min fråga för sambon och be honom bedöma huruvida hans oro möjligtvis skulle minska någon grad iallafall om du har hjälm på dig.

Något säger mig att en normalintelligent anhörig skulle känna sig några grader lugnare möjligheten att få hjärnan insparkad var ngt mera osannorlik lixom.

I övrigt kan du ju föreslå att du lägger till tandskydd som komplement. du vet såna där som boxare använder.

:cool:
 
Sv: tömkörning?

låter härligt med den runda galoppen, du får be sambon filma nästa gång (och visa upp dig för mackan i hjälm :angel:)

mackan - jag är helt med på vad du menar, fast jag tänker nog fortfarande ta med henne ut på lugnare ridturer. har väl slagit huvudet ett par gånger för mycket :cool:
 
Sv: tömkörning?

Min tränare har tydligen ett liv på söndagskvällar så det blev ingen ridning men väl ett tömkörningspass.

Började att köra med ledande i tio minuter i vardera hållet och gjorde endel galoppfattningar. Han var pigg och glad men skötte sig faktiskt väldigt bra. Låg inte alls på gasen som han brukar göra efter galopparbete. Det märktes tydligt att körpasset i lördags gjort stora förändringar :banana: Han var mycket lyhörd för hjälperna!

Sen bytte jag till rak tömsättning och gjorde massa övergångar mellan halt, skritt och trav. Han gjorde några riktigt fina övergångar från trav till halt :love: Det är ju verkligen inte vår starka sida att bromsa öht så det var jätte roligt!

På slutet var han riktigt avslappnad och fin! Gick och sträckte ut överlinjen och frustade fint! Så det var jätte roligt!

När jag va klar så tog jag av gjorden och släppte honom, tänkte att han skulle få röra igenom hela kroppen ordentligt.. Han drog iväg längs långsidan.. gjorde ett bocksprång och sen kom han tillbaka och tyckte att det räkte ^^ Jag drev på honom lite men det slutade med att han sprang bort och ställde sig i jackhörnan och tittade menande på mig och sa att det var dax att gå hem.. Klockan va ändå halv tio så jag gav med mig och så traska vi hem.
Han var verkligen super duktig :)
 
Sv: tömkörning?

Jag har precis börjat tömköra min häst i rehabsyfte (enbart skritt på raka spår än så länge). Hon är dock väldigt pigg och jag stöter på problem. Hon drar en del i tömmarna, främst neråt framåt. När hon inte drar så går hon i en hööög form bakom lod. Jag har ingen större erfarenhet av tömkörning och känner mig lite tappad.

Vilken tömsättning skulle ni sätta på en sådan häst? Jag har provat med enkel tömsättning i de övre ringarna och då gick hon mycket med huvudet rakt upp och jag har provat med att ha tömmarna i de nedre ringarna. Det sista fick bäst utslag men hon krullade lättare in sig med den också. Bäst för henne är en lång låg form med mycket bakbensaktivitet (vilket tyvärr är svårt då hon går upp i trav om jag driver på).

Bah.. det känns så satans svårt!
 
Sv: tömkörning?

rak tömsättning skulle jag absolut ha, och rent spontant skulle jag ha på de nedersta ringarna.
de där problemet som du nämner har jag haft med min men jag har iaf haft möjligheten att trava och där har det var lättare att korrigera. men jag skulle rekomendera massa halter, ev kanske rygga om hon får? då kommer hon ner på baken bättre.
försök vara tydlig med kroppen, slappna av hela tiden i hela din kropp och va följsam.. när du sen vill att hon ska minska så tänk lite bakåt med din egen kropp.. som att du börjar med att sakta ner själv. Om du inte har ett röstkommando för minska så är det väääldigt bra att ha ett om man har en häst som gärna springer iväg!

lycka till!
 
Sv: tömkörning?

Rygga får vi göra så det har jag gjort. Det tar dock bara ett par steg så är hon med näsan för långt in igen. Jag vet inte men jag tror att det kan vara svårt för henne att vänja sig vid att ha en stadig kontakt med bettet då hon är ovan vid det (westerntränad/riden). När jag släpper på tömmarna blir hon dock för framåt och springer iväg som en tok (eller smäller som en raket uppåt.. :crazy:) Vi har röstkommando för att sakta in och för att stanna etc annars men hon lyssnar inte riktigt på matte jämt..

Är säkert bara en vanesak och vi båda är newbies på det hela så det gör det inte lättare.

Tack för svar! Känns som att jag kanske tänkt lite rätt då iaf. ;)
 
Sv: tömkörning?

åh det är svårt att skola om hästarna.. men då är det suuuuuper noga att du är väldigt mjuk i hela din kropp. lås dig aldrig i armbåge eller skuldror utan låt henne söka sig framåt, även om hon så drar ut hela armarna på dig, det kan du låta henna göra i början men visa att det är okej att hon söker sig frammåt och att hon har det utrymme hon vill även fast du kortat tyglarna. se hela t iden till att inte hålla mot utan vara jätte följsam. alltså egentligen ska ju inte du hålla henne mer i munnen än en westernryttare gör, för du ska ju inte ha mer tryck i handen än vikten av bettet, enda skillnaden är att du ber henne placera sig på ett annat ställe.
så börja med att vara super lätt nästan så du känner att du håller för lite i henne, och använd röstern. säg ptroo (eller whooa om hon kan det) och ta sen i tygeln/tömmen. då förbereder du henne och du kan använda mindre hjälper.
på min har det vart en styrke fråga. han krullar för att komma undan, men ju starkare han blir, ju mindre krullar han. så om du får gå över stock och sten, gör det, det bygger massa fina muskler, och så mängder med halter om så varannat steg. och va super följsam. det hade jag testat :)
 
Sv: tömkörning?

Jag ska tänka på att vara lätt och följsam, vet att jag emellanåt igår kände mig som en stel pinne när jag tömmade henne.

Det är säkert en styrkefråga för henne. Hon har stått helt i snart tre månader och nu står hon på boxvila för att hon springer som en tok i hagen. Vet inte heller om hon fortfarande har ont och om hon inte har ont kanske hon tror att hon kommer få ont..

Jag får inte gå över stock och sten eller bommar ännu. Om jag hade fått göra det hade det nog varit lite enklare - hon hade fått tänka lite mer.

Jag ska verkligen testa att göra fler halter!
 
Sv: tömkörning?

Jag ska tänka på att vara lätt och följsam, vet att jag emellanåt igår kände mig som en stel pinne när jag tömmade henne.

Jag gjorde samma fel i början och dessutom ville jag alldeles för mycket och det blev bara pannkaka. Tack vare den här tråden så backade jag tillbaka och började om från början. Det blev mycket enklare när jag slappnade av och gjorde en sak i taget och helt plötsligt började häst förstå vad jag ville. :D

Idag har jag för första gången kört serpentiner. Delade ridhuset med en kille som hade lagt galoppbommar (ca 6m mellan) på ena kvartslinjen och det var perfekt att snirkla sig runt. Vääääldigt lösgörande märkte jag för den traven vi fick till efter det var hur fin som helst. :)

Tyvärr fick vi ett bakslag också och det blev återigen korsgalopp i högervarvet. Fick bryta av och göra om och då funkade det men det gör mig ändå lite nervös. :crazy:

Men, men jag ska avsluta positivt för idag funkade bromsen i vänstergalopp.
 
Sv: tömkörning?

alltså.... om du
1) har en konvalecent på boxvila som
2) tar denna boxvila dåligt dvs är en explosiv bomb rent allmänt
och
3) du är ovan vid tömkörning
och
4) hästen är ovan vid tömkörning


ja då tycker jag du fått ett väldigt dåligt råd ang. tränings rehabilitering via tömkörning på din häst.... tyvärr...
om hästen är så himla tossig, och du är ovan och ni har dessa variabler så som skada och boxvila ovanpå det - då är det mycket olämpligt att lära sig tömköra och försöka tygla en sån häst just nu, på töm.

tömkörning som del av rehab på konvalecent är UTMÄRKT. Om förutsättningarna är de rätta.
som du beskriver det har du inte dessa förutsättningar, vilket innebär att a) din häst kommer inte att främjas av arbetet så som veterinären förmodligen tänkt sig då denne ordinerat detta och b) du utsätter dig själv och även hästen för en viss olycksrisk.

Jag skulle inte hålla på med detta i syfte att försöka stärka eller rehabiliteringsträna hästen utifrån det utgångsläge du beskriver.

gå hellre promenader med henne isåfall. har du tillåtelse att skritta uppsuttet?
 
Sv: tömkörning?

haha men gulle du, korsgalopp en gång är väll ändå inte hela världen? ffa inte när nästa fattning gick bra :) haha det är lustigt vad man har olika referenser.. det där hade jag personligen inte kallat ett bakslag, mer en vardag efter att bara haft hästar som haft problem med med galoppen och man har suttit som en hoppjerka uppe på hästarna för att det studsar så mycket ^^ ett bakslag för mig, är när hästen skenar genom ridhuset och kastar av mig, eller bockar.. eller tvärvänder ute, lyfter på rumpan samtidigt och jag flyger som en gutaperkaboll, för att inte tala om då jag flög genom paddockstaketet... haha korsgalopp e ju ett framsteg.. han fattade ju iaf galopp ;)

näe, skämt och sido så förstår jag att du oroar dig och blir nojig. men tänk på att hästarna har bra och dåliga sidor, kanske inte e jätte pigg på arbete, vill lata sig lite, kanske rört sig mycket i hagen och inte e lika pigg som vanligt... det kan vara massor.. ta två djupa och oroa dig inte förens det återkommer fler gånger. pepp pepp pepp :bump::bump:

jätte roligt att det går bra med serpentinerna! får du springa efter mycket eller lyckas du rama in honom på så pass lång töm att ru kan gå sakta på medellinjen? Förut behövde jag köra med så korta tömmar för att rama in och kunna bibehålla formen.. men nu lyckas vi faktiskt på så pass lång töm att jag mer eller mindre kan gå på medellinjen... eller alltså, jag går ju sick sack över den, men jag behöver iaf inte springa efter :) igår gick det arbetet faktiskt så pass bra att jag kunde börja koncentrera mig på att få bågarna riktigt snygga, han brukar vika av lite tidigt men nu kan vi börja jobba på vägarna mer det känns kul :)
 
Sv: tömkörning?

Jag vet att det låter helt tossigt. :grin:
Jag får inte skritta henne uppsuttet alls som det är just nu. Ska på återbesök på kliniken nästa vecka så hoppas att hon är bättre lite här och där då så att hon kan gå ut i hage och även kanske börja ridas lite smått.

Jag promenerar henne 1 timme dagligen som det är nu. När jag promenerar henne är hon precis lika tossig som när jag tömmar henne - hon har överskottsenergi så det räcker till 10 kusar!
Enligt mina veterinärer bör jag dock försöka komma igång med tömkörningen innan återbesöket. Hon ska travas i lugnt tempo (helst i lång låg form) korta etapper ett par dagar innan återbesöket. Jag har inga idéer på hur jag ska kunna göra det utan att tömköra?
 
Sv: tömkörning?

Supernojig är mitt mellannamn :D eftersom jag har en häst som inte gärna visar att han har ont. Korsgaloppen har tidigare uppkommit pga den sekundära knäledsinflammationen och vid bedövningen av leden försvann korsgaloppen så därav min supernoja. :p

jätte roligt att det går bra med serpentinerna! får du springa efter mycket eller lyckas du rama in honom på så pass lång töm att ru kan gå sakta på medellinjen? Förut behövde jag köra med så korta tömmar för att rama in och kunna bibehålla formen.. men nu lyckas vi faktiskt på så pass lång töm att jag mer eller mindre kan gå på medellinjen... eller alltså, jag går ju sick sack över den, men jag behöver iaf inte springa efter :) igår gick det arbetet faktiskt så pass bra att jag kunde börja koncentrera mig på att få bågarna riktigt snygga, han brukar vika av lite tidigt men nu kan vi börja jobba på vägarna mer det känns kul :)

Serpentinbågarna framfördes i skritt och det såg nog inte så snyggt ut för det svajade en del. Dock fick funktion gå före utseende :D.
Jag gick lite snett bakom ungefär som jag gör runt fyrkantsspåret och använde till stor del min position för att svänga. Har ganska kort töm än så länge så att jag når honom med pisken. Behöver ju knacka lite på rumpan ibland för att förstärka framåtdrivningen. :angel:
Det tar nog ett tag innan jag kommer så långt som du har gjort men jag har nått att sträva efter. Förebilder och goda exempel är bra att ha. :)
 
Sv: tömkörning?

Vad har hon för diagnos?


Speedway:
jag tycker inte du är ett dugg nojjig med den historiken - du är klok som är försiktig och uppmärksam!
 
Sv: tömkörning?

Det började med kotledsinflammation båda fram. När det inte var bra vid tredje återbesöket valde vi att leta vidare i ryggen då hon reagerade märkligt vid provokation. Ultraljud och röntgen visar pålagringar i/på ett antal leder i ryggen. Hon har även kort avstånd mellan tornutskottstopparna på nästa sista och sista ländkotorna. Hon behandlades med kortison 11 oktober på de inflammerade ställena i ryggen.

Det är en trälig diagnos och rehab är svårt - kombinera kotor som kanske inte är bra och försöka arbeta ryggen för att se hur hon reagerar.

Jag har dragit ut på det så länge som möjligt, mitten av november kändes så långt bort. Nu när jag pratade med min ena veterinär i slutet av förra veckan ville hon dock att hästen iaf försökt arbeta lite innan åb.


Jag kan säga att jag inte vet vad som är rätt eller fel i det här läget. Jag försöker avväga mina egna tankar mot veterinärens och göra det som känns bra i magen.
 
Sv: tömkörning?

Ja då förstår jag. Det är ju som din veterinär säger, att man vill försöka jobba ryggen med en sån diagnos - för att stärka, alternativt se om det ö.h.t fungerar.

dock är det ju kontraproduktivt om hästen inte arbetar som den skall.
du kan då lika gärna förstärka problemet som att förbättra det.

jobbig situation - verkligen :crazy:
 
Sv: tömkörning?

Ja, det har varit en jäkla resa och den är inte slut än..
Så svårt att kombinera problematiken med kotorna med ryggen.

Ska försöka tömköra henne en gång till (och kanske promenera henne innan) och se om jag kan få någon kläm på mig själv. Jag tror att hon kanske kan bli lite lugnare om jag är mer avslappnad och om jag gör massor halter och halvhalter.
 
Sv: tömkörning?

Då kan vi ta varandra i hand för jag har också en skadad häst med en osäker prognos. Det känns som att det går åt rätt håll men frågan är om det är tillräckligt för att han ska bli ridbar igen?
Jag skulle vara fantastiskt nöjd om jag kunde få skritta ut i skogen tillsammans med mina stallkompisar nån gång i veckan och kanske rida nåt lättare dressyrpass. Det vore rena drömmen.
Dock skulle jag fortsätta tömköra ett par gånger i veckan även om hästen blir ridbar.
 
Sv: tömkörning?

Jag känner igen mig i det där om att bara kunna ta en skrittur i skogen. Jag längtar något enormt efter att få rida lite på min fina pålle. Det är påfrestande att inte veta hur det hela kommer gå..
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp