tömkörning?

Sv: tömkörning?

+ alla andra..

KUL att jag kan glädja alla andra.
Idag på jobbet så var det en hel drös som gladdes åt min olycka. Jag pratar mycket i telefon med en stor kundtjänst och kommer således rätt nära alla de som jobbar där. Jag gjorde misstaget att under dagens första samtal med dem berätta hur min morgon varit. Resten av dagen haglade kommentarerna "vi har lite mycket att göra så det är lite jobbigt, men iiiinget att jämföra med dina bajshästar :devil:"
Tack jag vet! Idag va de billiga allihopa. För ovanlighetens skull var faktiskt Apollo minst billig (för dyr e han aldrig :devil:).

Wille va fortfarande tjock i sitt ben... de har dock gått ner något under dagen i hagen.. Får linda honom under natten och så länge det inte är mer än kotan som e svullen så får jag väll avvakta... vill INTE ha lymfangit.. men antagligen är det väll ytterligare en spark... Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle säga det.. men jag börjar faktiskt fundera på att kanske dela på hästarna för han är så dryg mot de andra och åker på stryk av dem.... (de andra e eg super snälla men han e så dryg att de tillslut säger ifrån och då står hans framben ivägen :cry:)


mackis: kul att du e tillbaka, jag har saknat dig.. trodde ett tag att du kapitulerat här ifrån för att du tyckte att snacket blivit för småaktigt för dig :D inte lätt att va trådens gud o orka med alla småttingar.. :angel::D
 
Sv: tömkörning?

haha men jag tyckte du va duktig! du lyckades ju iaf! :D
våra vägar kan se betydligt värre ut än det där... rakt in i väggen är ingen ovanlighet här när matte är så koncentrerad att hon glömmer svänga :angel:
 
Sv: tömkörning?

haha, underbar illustration! :rofl: fast du är inte ensam...

mackan - härligt med nytt underlag, hoppas det funkar bra sen när allt är trampat och färdigt!
 
Sv: tömkörning?

Knapp

Min kuse var inte nådig i förrgår när jag tömkörde honom sist. Han hade uppenbarligen inte förlåtit mig för att jag red vilse i helgen och var ute i 2,5 timmar... :angel:
Sedan hade ju hagen vi brukar vara i frusit med, så halva voltspåret var för halt för att få till något riktigt travarbete. Samtidigt som hästen drar mot utgången och kompisarna så snart han får tillfälle!
Men jag får väl skylla mig själv, även om det inte är sådär jäkla roligt när bromssträckan är på 10 meter vid voltarbetet. När jag rider kan jag köpa det, men inte när jag tömkör!

Det är helt enkelt dags att börja spara för en ridbana nu!
 
Sv: tömkörning?

Jadu vännen, vad ska jag säga...

allt jag gjort är att tipsa om några tömsättningar inklusive en aachenrem....

ang. dina hagproblem: jag har ju antytt förrut att jag tycker du har större problem än vad sig borde vara....dock är inte beslutet vare sig roligt eller klockrent, mycket svårt att besluta om. :crazy: tyvärr har jag varit hästägare så många herrans år med olika flockkonstellationer att jag anser mig ha belägg för konstaterandet att det SKA inte vara ständiga skador i hagen, då funkar inte flocken riktigt......
Numera, även om det sitter hårt åt när det skiter sig, för man bryr sig om hästarna och de de anser som sina kompisar osv, så tar jag faktiskt beslutet att sära dem åt, om skador avlöper varandra hela tiden och det är oro och spring i hagen. Trots allt så är hästarna hästar, de ska ha sällskap, men om sällskapet innebär ständig oro i flocken eller konstant röj (vilket faktiskt inte är naturligt det heller), och skador så ja -nånstans måste ändå faktumet att de kostar pengar och man har dem för annat än konstant oro och skadevård tas i beräkning. De själva förstår inte vad som är bäst för dem,hållbarhetsmässigt. dessvärre.

Jag har särat min häst från individer han inte passat ihop med, några gånger genom åren. då har han gått ensam fast i angränsande hage vägg i vägg med andra hästar på bägge sidor. Jag har inte upplevt att han uppvisat några personlighetsförändringar annat än att han blivit mer intresserad av att umgås med mig, vilket i.o.f är ett tecken att de trivs allra bäst med kompis, vilket vi redan vet :). ¨blessyrerna har dock minskat omedelbart med 100 procent trots att de haft samma stora härliga ytor osv..... men visst skär det i hjärtat.....jag är glad att min häst de senaste 3 åren går med en underbar kompis, där bus förekommer men på en sansad nivå, och de helt klart bara avgudar varandra. står ofta och myser och kliar, småbusar, men sansat, äter ur samma hö häck, går sida vid sida och betar osv. det är som sagt INTE sjävklart att bara för att de gillar varandra som individer, funkar ihop säkerhetsmässigt. :(
 
Sv: tömkörning?

kl

jaha då var vi där igen.. 1½ tappsko.... :(
på ett sätt är jag lite glad, för då kanske svullnaden berodde på att skon satt på två sömmar... han e sjukt känslig för de där.. den skon var jag tvungen att plocka av... sen sitter hans ena baksko om än lite, men lite lös och glappar lite i trakterna... tog inte av den nu, men tror jag gör det imorgon.. vill inte riskera att han tappar den under dagen och sabbar hela bakfoten i hagen :(
hästarna måste levt rövare igår i hagen och så måste jag missat att skon satt löst både igårkväll och imorse. Skon satt på rätt plats och satt förhållandevis hårt fast för att bara sitta på två söm så eg var det inte jätte konstigt att jag missade det i snökaos paniken när hästarna ville in... men jag känner mig som en dålig matte :(
nu har han iaf fått sin jumpasko och så håller jag tummarna för att hovis kommer ut snabbt den här gången.... sen får jag se om jag inte på allvar börja kolla på att dela upp hagen... jag vet bara inte hur :(

de blir ingen tömkörning för mig i den här takten... ååh ja som va så glad att vi va på G nu igen.... dumma tömkörningsponni!
 
Sv: tömkörning?

Jag hade oxå särat på hästarna. Skittråkigt med tappskor och skador, ju! Om de fortfarande går bredvid varandra har de ju lite sällskap iaf.

Kul att läsa om din morgon, hatar själv mornar, fast jag är alltid på uselt humör, och går inte att prata med innan jag ätit frukost och druckit kaffe.

kl
Min tömkörning har legat nere någon vecka, eller rättare sagt, allting har legat nere. 20 cm kramsnö o inga snösulor är ingen bra kombo. Hoppas det blir barmark snart, hästen är ganska så nyskodd och första hälften av november brukar ju snön inte ligga så värst länge.
 
Sv: tömkörning?

Hagar är alltid ett kärt dilemma. Vi har 5 hästar i vårt stall, 3 valacker och 2 ston. Stallägaren vill helst ha alla hästar i samma hage men jag vägrar. Dels vet jag hur min egen häst är när det är ston i närheten och en av de andra valackerna är också en sån som vaktar. Som gjort för skador och det är något som jag inte har "råd" med. Min häst kan inte ställas av och tappa muskler för då är han rätt körd.

Jag krävde att min häst och hans bästa polare skulle få gå i en annan hage tillsammans och det funkar super. Har inte haft en skråma på någon av hästarna sen dess. Min häst är också mycket mer avslappnad och ligger gärna ner och sover vilket han sällan gjorde tidigare. Dessutom står de ofta och äter i samma höhög. Vi slänger ut två lunchhögar men det är inte ovanligt att de gemensamt äter upp den ena först och sedan går vidare till nästa. Lugnt och harmoniskt som det ska vara. ;)
 
Sv: tömkörning?

Vår 8åriga fullblodsvallack tömkör vi ca 1 gång i veckan, allt går så bra utom galloppen. Kan gå väldigt bra flera gånger på raken och han tar galloppen ganska lugnt och bra men sen då så bara man säger gggaaalllopp lite tyst å försiktigt så drar han iväg, huvudet inåt mitten, uppåt, backar, backar, snurrar in sig i tömmarna, ställer sig sen still och tittar på en som om han tänkte "ha ha vad gör du nu då?" "trassla upp det om du kan":devil:.
Han går i fin form i alla gångarter, även i galloppen de gånger det funkar bra men sen är det som själva den flyger i han å så drar han iväg. Det är mina döttrar som rider honom annars, dom rider för instruktör 1/veckan, jag rider honom inte men tömkör då och då, han gör lika oavsett vem som håller i tömmarna. Tänderna kollade, 3 delat bett, int eont i ryggen, frisk å pigg annars, inget konstigt alls. Vad ska/kan man göra? Hur ska man träna? Känns så läskigt när han drar å trasslar in sig, han är inte rädd eller nåt utan står lugnt å still tills man trasslat upp allt, sen kör vi igen, lugt å stilla runt koner, över bommar, ut på vägar, bryr sig inte om varken bilar moppar eller fyrhjulingar, bara då och då i galloppen som han gör så här. Nån som har nån ide´varför, vad som kan vara fel?
 
Sv: tömkörning?

kan det vara så att han helt enkelt lärt sig att han kommer undan om han gör så? att han helt enkelt tycker att det är lite jobbigt och sen drar iväg för att slippa?
när han trasslat in sig, trasslar ni ut och fattar galopp igen eller blir ni osäkra och fortsätter med trav?

sånt där är livsfarligt... när mina har försökt vända sig om så gör jag precis ALLT för att de inte ska vända om jag så HÄNGER i yttertömmen för att de ska vända tillbaka... de uppskattas INTE av hästarna och är nog inte så snällt MEN det är betydligt snällare än att de utsätter sig själva för livsfara som ett par tömmar faktiskt kan vara omsnodda runt en hästkropp i panik.

tömkör ni på rak tömsättning? går det att sätta gramansättning i galoppen och få lite hjälp med att säga till på skarpen?
 
Sv: tömkörning?

Vi brukar trassla upp å försöka igen tills det går bra och han gör som man säger, åtminsone i några varv åt båda hållen, vi alla 3 håller emot när han drar, åker på fötterna tills han stannar sen trasslar vi upp allt, han står still och bara väntar tills man är klar.
Yngsta dottern (23) blir arg/envis å ger sig inte, den äldre tycker det är läskigt å blir lite rädd men fortsätter med hjärta i halsgropen, jag blir också lite rädd men undrar mest vad som vi kan göra fel, varför funkar det så bra ibland och inte en annan gång?
Vi har tömmen vanligt, igenom översta ringen å sen till bettet, kan man testa att ha snodd bara just när man ska galloperar, kan det hjälpa? Eller trä innetömmen igenom ringen, bett sen tillbaks till ringen? Kan man stängsla in, minska området så han inte kan dra iväg så långt eller kanske han springer in i tråden då? kan man göra en tillfällig rund paddock å låta han va lös och sen om/när det funkar sätta på töm å allt? Vi tömkör aldrig länge, ca 25-30min, skrittar av ut på vägen, värmer upp ordentligt innan vi har han på volten och kör mest i hela paddocken, bara korta stunder på volt. Han verkar tycka det är kul annars, löshoppar honom då och då, tycker han också är kul.
 
Sv: tömkörning?

Jag måste ju berätta hur det funkade med min övning idag. Följ den röda, streckade linjen....:devil:

bana-1.jpg

Haha!! Så där såg de ut häromdagen när ja skulle tömköra på vägen! Fast för oss va de meningen att gå rakt fram..
 
Sv: tömkörning?

Om det nu inte är stress eller obalans, utan bara "bus", så skulle jag hellre ta yttertömmen som graman (från gjord,genom bett, genom övre ringen, till hand) för att rama in honom från utsidan, än att förstärka innertömmen, eftersom han viker sig inåt. (Som jag förstår det). Innertömmen skulle jag ha ledande.
 
Sv: tömkörning?

OK ,ska testa det, ja, han viker sig innåt och ut med rumpan och sen backar å svänger å trasslar in sig stannar å glor:crazy: det är ju inte varje gång han gör så, han gör så oftast när den äldre dottern eller jag tömkör men nån gång även när den yngre kör, men den yngre dottern har mer vana och är mycket bestämdare än vad vi andra två är, vi blir lite rädda när han gör så och det märker han väl direkt.:D
 
Sv: tömkörning?

Är det bara i galoppen han gör så, inte i de andra gångarterna?

Jag skulle låta bli att galoppa honom på ett bra tag, för att laka ur beteendet så att säga. sen undrar jag lite hur ni positionerar er för att han ska lyckas? Även om det går snabbt när han gör så, så borde det vara möjligt att med rätt position och tryck på tömen, hindra honom från att svänga runt. har ni pisk så ni kan driva framåt med den?
 
Sv: tömkörning?

Bara i galloppen aldrig annars och inte varje gång utan då och då. Vi har inte pisk, ja vi kanske inte är snabba nog, för fort går det när han svänger runt in me huvet å ut me rumpan å sen back å snurr, ställa sig å glo (fullblod, allt sker blixtsnabbt). Ska prova å dra ytter tömmen genom ring, bett å tillbaks i ring, kanske ställa lite utåt å släppa lite på inner och sen va beredd å hålla emot, kanske kan be nån stor tung å hjälpa till å hålla emot på ytter så han inte kan vända inåt å backa iväg med en:angel: (jag 154 hög 70kg tung, äldre dotter 158 hög 65kg tung, vi är korta men runda:laugh:) inte så mycket att sätta emot 550kg häst som backar.
 
Sv: tömkörning?

Fast man har ganska mkt att sätta emot på töm! Men det gäller att vara lite före hästen, för har de väl vänt är det för sent.
När du sätter yttertömmen som graman skulle jag sätta den lägre än i ringen som tömmen löper genom, så att tömmen bildar en trekant: från mitten på gjorden, genom bett, genom översta tömringen till hand. Tycker man får en bättre ram så.
 
Sv: tömkörning?

jag skulle nog säga att nästa galopp på töm så var två, den ena har pisk och så fort en antydan till att svänga in kommer så ska han fram! inte jaga, lugnt och balanserat men ge honom inte chansen att hinna stanna/vända in. det är mycket lättare om man är två dessutom så kan en koncentrera sig på tömmarna och en på pisken. :)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp