tömkörning?

Sv: tömkörning?

som sagt. Ge sjutton i att galoppera ett tag framöver, och öva finjusteringar i fråga om er egen positon och timing samt hästens svar på övergångar och allmän lydnad i trav istället. Jag tror nyckeln sitter i grundlydnad och lyhördhet både från er och hästens sida arbetsmässigt, mer än i själva gångarten, så ta tag i det finstilta i de gångarter som fungerar, så ska ni se att problemet försvinner.
 
Sv: tömkörning?

KL

hej här har det inte blivit så mkt tömkörning eller ridning... för vi har en jäkla massa snö och han får ju inte gå på djupa underlag så då måste ju snö räknas?... och jag har inte fått tummen ur at skaffa ett ridhuskort än... men sen så vet jag inte riktig hur jag ska få till tömkörningen i vinter... vi har nämligen 2 st ridhus i trakten men det ena det som jag har ridit i förut får man tömköra i men det har jättedjupt underlag... så jag har bestämt mig för att överge dom och välja det andra... iförsig får jag ta transporten till detta ridhuset men dom har mkt bättre underlag... MEN man får inte tömköra=( jag frågade nämligen om jag kunde få göra det på kvällen när ingen annan är där men fick till svar att i vårat ridhus så rider man.. longering och sånt gör man utomhus... jaha..

jag får väl tvinga dambon att ploga paddocken varje gång det har snöat men det kommer bli svårt om det kommer lika mkt snö som det var förra året...

Suck jag hatar snö!
 
Sv: tömkörning?

guuud va konstigt!???!!!

alltså jag förstår verkligen folk som inte vill att man tömkör samtidigt som någon rider. det skulle jag aldrig motsätta mig..
men att inte få tömköra öht när ingen ens är där? det är ju jätte jätte konstigt... så pass konstigt att jag hade faktiskt aldrig ens frågat om man fick tömköra utan hade tagit det för givet :o däremot hade jag inte tagit förgivet att man får tömköra när någon annan rider.. men det där var ju en helt galen regel!!???!!??

hoppas det löser sig med plogningen och så för er... själv ÄLSKAR jag snön.. ridvägarna blir så himla mycket fler för vi kan rida på ordentligt på grusvägarna... dessutom blir alltså himla mycket ljusar... för min del får det gärna bli äckelmycket snö!
 
Sv: tömkörning?

MEN man får inte tömköra=( jag frågade nämligen om jag kunde få göra det på kvällen när ingen annan är där men fick till svar att i vårat ridhus så rider man.. longering och sånt gör man utomhus... jaha..

Men, vad trist! Jag kan också förstå att man inte får tömköra samtidigt som någon annan rider man att man inte alls får göra det verkar småknasigt.

I vårt ridhus är de inte lika kinkiga tack och lov. Ibland om jag är där först och det kommer in någon så brukar jag fråga om det är ok att jag fortsätter och det har alltid varit ok hittills. Vi har ju ganska stort, 20x60, så det finns plats om man håller sig i varsin ände. Sen är det inte så många som använder ridhuset för det är ganska dyrt att hyra in sig så man behöver sällan trängas. Helt ok för mig. :p
 
Sv: tömkörning?

Alltså som sagt, vilken skum regel.
Det enda jag kan tänka mig är att den har sin botten i att man vill lämna ridhuset fritt för andra bokningar, och att tömkörningen stör en sån bokning.... Jag skulle ta upp möjligheten med dem att få betala några spänn extra för att boka ett tömkörnings pass. Antagligen är det ju det som är haken, dvs de resonerar att du då förfogar ensam över ridhuset.

Nu har ju vi eget ridhus på gården, med vissa tider som är reserverade enbart för oss som står där, (de bästa tiderna :devil:) och övrig tid är bokningsbar för externa ryttare. Där gäller att ska de longera eller tömköra sin häst får de egenboka ridhuset, och då kostar det extra. (vi får rida även på dessa tider).
När vi tömkör på våra tider, har vi regeln att man får tömköra/longera om det bara är EN person ytterligare som vill rida samtidigt. Är det fler som vill rida får man backa på tömkörning/longering just då och ta det vid ett annat tillfälle. Är sällan för att inte säga aldrig, några problem dock att ha möjlighet, då vi bara är 7 ryttare inackorderade. Alla har olika scheman och det är sällan man är fler än 2 i ridhuset oavsett. Brukar skriva på tavlan ngn dag i förväg och säga att man tänkt tömma x tid och går det bra osv. Bara folk vet i förväg brukar vi ta hänsyn till varandra!
 
Sv: tömkörning?

Kl, jag har tömkört min kuse ganska mycket sedan jag skaffade honom och tycker det ger riktigt mycket tillbaka till ridningen. Nu ör det dock så att jag lånat tömkörningsgjord och tömmar utav min boxgranne så nu är det dags att köpa egna grejer. Ursäkta den dåliga bilden men jag vill ha en liknande gjord som den jag använt hittills. Den är ganska platt och har dubbla stroppar för bukgjorden.
dsc_0047-be_108144762.jpg


Några tips på vart jag kan hitta en liknande?
 
Sv: tömkörning?

Va kul att du är med i tråden :)

jag använder en gjord som ser ut ungefär som din..... ska kolla i morgon har glömt vad märket är..... den är super, gillar den massor!
 
Sv: tömkörning?

Hittade den nu. Superspännande :-)
Vore kanon om du ville kolla. Jag försökte förgäves hitta något märke på den här men den verkar vara märkeslös. De jag hittat på marknaden är så uppbyggda i bossorna och med bara en stropp under magen. Eller så kommer dom från Tärnsjö och kostar en halv månadslön :grin:
 
Sv: tömkörning?

när vi ändå är inne på gjordar hade jag behövt tips på de som inte kostar den där halva månadslönen (vilket för mig är noll och inget just nu då csn inte tycker jag ska få tjäna mer pengar i år :devil:)
jag tömkör med en longergjord med stående ringar längst upp o sen bara en liggande ring en bit ner på sidan, det begränsar tömsättningar rätt mycket!
 
Sv: tömkörning?

Jag kör med en Globusgjord, tycker det funkar men den är ju ganska uppbyggd i bossorna och rätt smal. Har selunderlägg och schabrak under, tycker den ligger mest still då.
Jag tömkörde igår på vår snöiga utebana, lite slirigt så han går och spänner sig men bättre än att göra inget iallafall!
Provade med tömmen runt rumpan, men jag vet inte, tyckte att den mest slängde runt så jag skippade det rätt snabbt. Ena hörnet är mörkt, och på volt så vill han gärna gena förbi där, jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det eftersom han då skjuter ut ytterbogen och inte tar yttertömmen. Därav mina avsaktningar och förtydligande av vad jag vill. Verkade som att han fattade vad jag menade, men det kanske finns bättre sätt?
Var snälla, det är 4e gången jag tömkör och han är inte den där rutinerade äldre hästen som man vill börja med.. Och ja, jag ska tömma för tränare, bara jag och hon har tid samtigt! Men kom gärna med tips och råd!

Filmen: http://s839.photobucket.com/albums/zz314/Lillstrumpas/?action=view&current=MVI_0391.mp4&newest=1
 
Sv: tömkörning?

oki, tack för tipset! :)

hann inte titta på hela din video för jag sitter på jobbet, men när du väl har yttertömmen sträckt ser det mer balanserat och trevligt ut. blir inte heller lika flaxigt då! så jobba på att ha kontakten i tömmen hela tiden, och kanske träna lite styrövningar med igångsättningar och avsaktningar på bestämda ställen så du får lite känsla för tömmarna - det är verkligen inte helt lätt i början! någon sida tillbaka finns det toppenfina ritningar signerade speedway - en bra början?
 
Sv: tömkörning?

Idag är jag förvirrad så nu måste jag fråga er andra om vad ni tycker. Det handlar om det här med tömkörning i ridhus.

Vi har ju som regel att man inte får tömköra när andra rider. Helt ok tycker jag och jag accepterar det fullt ut. Men... om man nästan är färdig och det kommer in någon tycker ni då att det är ok att man frågar om man får jobba klart?

Detta hände mig igår:

Hade plockat fram lite koner och hade tömkört ca 30 min och skulle hålla på ca 10 min till var tanken. Det kommer in ett ekipage och jag säger: -Jag ska ta bort mina koner så att dom inte är ivägen för jag är ändå strax klar. Inget problem, säger personen, jag ska ändå bara skritta lite så fortsätt du. Ok tack, säger jag.
Två minuter senare kommer ekipage nr 2 in och jag blir tillfrågad hur länge jag tänkt hålla på. Ca 5-10 min hade jag tänkt om det är ok, säger jag. Får inget svar så jag tolkar det som att det är ok. Efter en stund när jag är klar så säger nr 2: -Du vet väl att du inte får tömköra när någon annan är här.
Eeh...det var väl just därför jag frågade????

Så vad säger ni? Är det ok att man frågar eller ska man alltid avbryta oavsett eftersom de andra har förtur?
 
Sv: tömkörning?

Det måste väl alltid vara ok att fråga iaf!?
Vi har inga som helst regler i vår paddock ( har inget ridhus ), men det funkar ju iaf ( 17 hästar ). Man får väl försöka hålla en dialog? Lite snålt att kräva att du ska avbryta direkt, när du säger att du snart är klar, tycker jag.
 
Sv: tömkörning?

Fin häst!!
Håller med flixon om att försöka hålla mer kontakt i tömmen, det blir lättare att styra/forma hästen då.
Använd koner där han vill gena, då får du, och hästen en markering, att hålla sig till.
 
Sv: tömkörning?

KL

Konstiga regler överhuvudtaget -varför skulle ridning "vara mer viktigt" än longering/tömkörning?! Hästen jobbas väl i vilket fall? Så länge man inte är i vägen för varandra men det gäller ju vilken ridning som helst.

Och ja, nu är jag tillbaka (hon med den feta shettisen och den lilla rödhättan). Har haft vattkoppar på mina tvåbenta hjärtan så de fyrbenta har levt som pensionärer med ut o in ur hagen. Just ja, han går inte längre under namnet Mirre utan under titelt AvkastarKung. Hmpf. Hade en provryttare här på nio bast o han dängde henne i backen två gånger, tre gånger satt hon rejält löst och ytterligare tre gånger lyckades hon få stopp i tid.
Trixet? Det uråldrigaste i världen. Trava fint framåt, kör ned huvudet samtidigt som du stannar tvärt och vänd sen en skarp gir åt valfritt håll. Som vanligt är han en gentleman (har ju beskrivit innan hur han stannar när vi byter varv för att jag ska få trassla ut tömmarna) så han stannar o tittar så ryttaren ligger tryggt på marken utan att ha fastnat någonstans på vägen ned och sen knallar han iväg.

Matte a la 64 kilo blev mycket arg och hoppade upp i ponnyputan (med mer än halva arslet utanför, i jumpaskor o med en nioåringshjälm på huvudet) tvingade det lilla odjuret att springa och ojsan hejsan vad han sprang men inte tusan försöket han stanna. SHETTIS! Han kände väl att jag var arg. Jag som hade förbrett för lite pisk på den tjocka rumpan med ett rosaglittrande spö)

Nåja. AvkastarKungen ska tömköras i morgon i SNÖ. Looove! (förresten, den stackars nioåringen blev livrädd när jag hämtade longerpisken för att få lite fart under sulorn "ä..ä..äär h h h aan r r r r rääddddd för dddd en ddddääärrr??!?!)

Nej.

// Anni som tänkte på er nu när hon dricker VIN för första gånger på ett år och fyra månader. I ensamhet. Karln är ute o spårar varg. Gulligt.
 
Sv: tömkörning?

O var hittar man de där gjordarna med stående ringar som INTE kostar en halv mammapeng? Tyckte det pratades om att Globus hade nån syntetvariant med sånna ringar?? Hittar ingen. (eller så är jag blind)
 
Sv: tömkörning?

Konstiga regler överhuvudtaget -varför skulle ridning "vara mer viktigt" än longering/tömkörning?! Hästen jobbas väl i vilket fall? Så länge man inte är i vägen för varandra men det gäller ju vilken ridning som helst.

Näe, det undrar jag faktiskt också. Men det beror kanske på att ridning är "normen" och att alldeles för få har kunskap om hur man tömkör och vilken fantastisk nytta man kan ha av det.
Longering kan jag förstå för då tar man större plats och risken att hästen börjar bralla längst där ute på linan är klart större. Brallande hästar är aldrig poppis när det är andra ekipage i närheten....har jag märkt :angel:.
 
Sv: tömkörning?

Om hästen brallar på lina så torde den ju bralla med ryttare oxå .... Som sagt. En del fôlk begrip ja mäj int på!

Tillägg: Och inte heller har jag förstått människors skräck för ANDRAS brallande hästar?? *förvirrad* Ingen av mina femtielva hästar har börjat bråka bara för att nån annan häst börjar busa.

Tillägg två: min tjockis till minihäst visar ju faktiskt tvärtomtendenser - bus med ryttare men aldrig vid töm :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

Fast jag förstår precis!
Jag har en 3:åring som älskar livet och trots att hon är mycket mogen för sin ålder (oftast :devil::love:) så tar hon alla chanser hon får till att busa och du må tro när dom andra i hagen tar täten för en gångs skull, då blir det EXTRA roligt! :bump:

;)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp