tömkörning?

Sv: tömkörning?

Ja, det där med tömmen runt rumpan kändes inte som min grej, den åkte faktiskt upp under svansen vid ett tidigare försök och jag fattade inte vad jag gjorde fel, ska testa att sätta den i en lägre ring. Både jag och hästen var nära att trampa på tömmen några gånger, blir skärpning, men det är svårt när det är många grejer att hålla reda på!

Jag skrittade nog förbi hörnet några gånger, men kanske borde skritta på den volt jag vill ha några varv först med kortare tömmar för att hitta spåret, koner hade varit på sin plats, var köper man bra sådana?

Hästen tackar för berömmet!:)
 
Sv: tömkörning?

KL

jag är i gjord-letartagen. På riktigt. Vi har hankat oss fram med travdäckeln men ju mer man tömkör ju mer inser man begränsningarna och man blir irriterad på krångel. Så jag hoppas vi hittar något bra och funktionsdugligt för inte alltför dyr penning. Tror jag ska satsa på en begagnad kvalitetsgjor (om de finns) istället för att köpa en ny billighetspryl.
 
Sv: tömkörning?

Jag själv har en riktig budgetvariant för 300 kr tror jag. Men det funkar bra för mina krav nu!
Nylon, med många ringar. Tyvärr liggande, men det har jag löst genom att linda band längst in så dom står lite.

Men sedan har jag ju inget större behov av att det ska se fint ut, när jag har 6 km till närmaste hästmänniska och hon är precis lika illa som jag. ;)
 
Sv: tömkörning?

Nej jag har ju heller inte så höga krav på mina grejor, mest för att jag helt enkelt inte har råd! Men jag har bestämt mig för att jag vill ha en bra gjord med stående ringar. Mitt sto är ju bara två år så hon kommer tömköras massor i många år framöver.

Jag startade en tråd i "utrustning" men den är inte så het om man säger så ;) så jag ställer samma fråga till er!

Vad ska jag tänka på när jag letar gjord?
Hur ser en dålig resp bra gjord ut?
 
Sv: tömkörning?

hmm, har jag drömt eller har vi inte haft denna diskussionen redan i tråden?

viktigt med en bra tömkörningsgjord är att den ligger stilla och stadigt! En del av syntetgjordarna ffa är för lätta, det blir rörelse i gjorden när tömen ligger an genom ringarna, och det blir negativt. Många syntetgjordar har också oerhört dålig mankfrihet och trycker/ligger an mot manken.

i övrigt:
det är viktigt med många ringar för möjligheter runt att variera tömsättningen.
stående ringar är a och o.
 
Sv: tömkörning?

Jo alltså, så långt är jag ju med - fick samma svar förra gången.
Men jag vill veta HUR jag ser på en lädergjord om den är bra eller inte? Vad säger att den är lagom "tung och stabil och har bra passform"

kommer troligtvis få så lov att köpa en begagnad lädergjord och då är det inte så lätt att få skicka tillbaka efter provning (samma med en ny, kan ju kanske inte ut och tömköra i den och sen få lämna tillbaka..)
Jag ser ju ex en del som ser mer ut som ett framvalv på en sadel medan andra är mer liggande mot hästen. En del har stora bossor, andra är plattare. En del ser jättemjuka ut i stoppningen medan andra ser hårda ut.
 
Sv: tömkörning?

KL
Nu har det hänt! Min häst har bytt sida, alltså blivit lätt att jobba i den förut stela sidan, och den förut lätta, svaga sidan är numera icke böjbar.
Detär väl bara att ställa om sig, dårå.
 
Sv: tömkörning?

Det gick inget bra alls på återbesöket hos veterinären.
Pållen är inte bättre i ryggen - nästan så att hon är sämre.

Imorn får hon dock gå ut i hage med sina kompisar och sedan ska jag försöka jobba henne lite i en månad. Hoppas tömkörningen ska funka när hon får springa av sig i hagen om dagarna.

Om hon fortfarande har jätteont vid nästa återbesök kommer hon bli utdömd.. :cry:
 
Sv: tömkörning?

Usch, vad tråkigt.

Jag provred lite på min häst i tisdags eftersom veterinären tyckte att jag skulle börja så smått. Skrittade i ridhuset ca 20 min och mestadels på lång tygel. Hade en stallkompis med för att ha ett par ögon på marken och hon tyckte att det såg bra ut och att han lyfte mer på bakhovarna än vad han gjort tidigare. MEN...så provade jag att korta tygeln en stund och, vips, så blev steget kortare på höger bak. Inte bra :crazy:.

Tömkörde igår och det fanns inte mycket framåtbjudning så jag undrar om det inte är dags för mig också att fatta det där tråkiga beslutet snart. :cry:
 
Sv: tömkörning?

Ja, det är hemskt. Min häst är bara 5 år och sent tagen så känns som att vi precis kommit igång så ska hon avsluta sitt liv. Känns som att jag ska gråta hela tiden.

Vad tråkigt! Vad har veterinären gett för prognos?

Kanske ska ta det här på PM så att vi inte förpestar tråden med en massa tråkigt snack.
 
Sv: tömkörning?

Många syntetgjordar har också oerhört dålig mankfrihet och trycker/ligger an mot manken.

Det är sant. Blir förstås ett problem för hästar med manke. Tur man inte har en sån! :angel: Klotrund hela vägen...
Problemet med en av min sort är väl istället att man alltid måste dra åt utav *** för att gjorden/sadeln inte ska snurra. Sitta upp utan hjälp är bara att drömma om!

Speedway och Leah:
Ni har säkert skrivit vad hästarna har för diagnoser tidigare i tråden, så ni slipper skriva allt igen om ni inte vill. Men jag har lyckats missa det. Vart står det?
 
Sv: tömkörning?

+ Leah

fy vad tråkigt för er båda, jag lider verkligen med er!

kl
här har paddocken blivit någorlunda fixad faktiskt, så jag tänkte tömköra en snabbis igår innan det blev för mörkt. först visade det sig att styrningen var som bortblåst, så jag bad om lite mer tempo för att se om det hjälpte (styrfart ni vet ;) ). han sökte sig framåt - neråt och trampade på rätt bra överlag och styrningen började komma tillbaka, kändes rätt fin men "flamsig", om ni förstår vad jag menar? men när jag bad om trav fick jag galopp som efter ett halvt varv blev bockningar och bus istället. sen tappade vi styrningen igen och han bara snurrade in mot mig hela tiden. jag fick i princip springa baklänges för att ha tömmen sträckt men inte ens det hjälpte hela tiden. jag vet att hästar inte kan tänka "nu ska jag jäklas" men han hade verkligen den här uppsynen --> :devil: ... fick ingenting alls gjort och det blev mörkt snabbare än jag trodde så det var långt ifrån lyckat..! han gör aldrig såhär vid ridning så jag funderar på vad det är som skapat problemen i tömkörningen? hade rak tömsättning eftersom vi inte hann längre än uppvärmning... inget spö för det fick vi inte med oss ut.
ska rida i paddocken imorgon och se hur han känns då.
 
Sv: tömkörning?

Ser det ut som att han verkligen förstår vad du vill att han ska göra?
Tycker det låter som att han kanske inte gör det. Eller så passar han på att busa loss när han känner att han kan liksom.

Vet hur svårt det är att få något vettigt ut av tömkörningen när det bara busas och då man tappar styrningen hela tiden. Jäkla frustrerande kan det vara också!
 
Sv: tömkörning?

ja det har ju funkat tidigare utan problem.. sen hade vi ett uppehåll i tömkörningen o bara red (där jag tror att han också fick lite mer muskler och kondition - han hade stått ett tag när jag började rida honom i slutet av sommaren) och efter det har det börjat. hade han gjort såhär från första början tror jag inte heller att han hade förstått vad jag ville riktigt, men nu har han ju förstått en gång liksom :confused:

ja det är jättefrustrerande, därför känns det lättare att rida nästa gång för då behöver jag inte fundera över intrasslade tömmar o dyl. så får vi se hur han beter sig då!
 
Sv: tömkörning?

Speedway och Leah:
Ni har säkert skrivit vad hästarna har för diagnoser tidigare i tråden, så ni slipper skriva allt igen om ni inte vill. Men jag har lyckats missa det. Vart står det?

Inlägg nr 400 i denna tråden om du är intresserad. Annars kortfattat så har hästen artros i SI-leden.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp