tömkörning?

Sv: tömkörning?

KL, Shit pommes så bra att fungerade idag. galoppfattningarna var så jäkla samlade, avslappnade och fina. Nu ska jag bara lyckas överföra den här känslan till ridningen också :-)
 
Sv: tömkörning?

Han tog säkert chansen att busa, du hade ingen pisk och rak tömsättning, han visste att du inte kunde göra så mycket åt honom. Den som säger att hästar inte "Jävlas" för skoj skull har inte träffat en sån helt enkelt ;) Han var laddad, det är lite kyligare o det började skymma = lite spändare djur, o han har mer ork då kan det bli lite frispel ibland :love:
Du ska se att nästa gång (när du har pisken med dig och ramar in honom mer :p ) så kommer det gå mycket bättre!
 
Sv: tömkörning?

Han tog säkert chansen att busa, du hade ingen pisk och rak tömsättning, han visste att du inte kunde göra så mycket åt honom. Den som säger att hästar inte "Jävlas" för skoj skull har inte träffat en sån helt enkelt ;) Han var laddad, det är lite kyligare o det började skymma = lite spändare djur, o han har mer ork då kan det bli lite frispel ibland :love:
Du ska se att nästa gång (när du har pisken med dig och ramar in honom mer :p ) så kommer det gå mycket bättre!

jo nu två bus-omgångar senare (under sadel) så lutar jag också åt det alternativet.. förra veckan red jag i snöblandat regn i paddocken, framskrittningen var precis som i tömkörningen utan styrförmåga då han hade huvudet mellan frambenen och tramsade runt... :grin: idag när jag red ut i skymningen i regn och snålblåst (skåne är helt enkelt fantastiskt den här årstiden! :cool:) fick jag pröva på min balans, han studsade i både skritt, trav och galopp! tror helt enkelt att jag har att göra med en lagom väderkänslig pojke!

kl
Dialhard - härligt att det går bra, det finns ingen bättre känsla! :) det kommer säkert märkas i ridningen också!
 
Sv: tömkörning?

KL, Då var det dags att ge sig på tömmen igen. Det började med att det hade kommit in 3 duvor i ridhuset som for omkring och flaxade under hela passet. Detta gjorde att pålle blev "ganska så spänd" och skyggade på rätt bra till en början men det släppte hyffsat. Några missförstånd och inte lika bra teamwork som vanligt men det var ju länge sen sist :-) Kom på precis på slutet att jag hade kameran med så fick med en liten filmsnutt. Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=kEXc54ZxSno
 
Sv: tömkörning?

KL
Ett litet träningstips för alla som, liksom jag själv, har svårt att inse hur mycket man rör sig med/följer efter hästen när man tömkör - fast man tror att man står still...
Tömkör i en ledig hage, på ett gärde eller oplogad ridbana:idea: - då märker man Direkt när man trampar utanför den lilla mittencirkeln som man ska röra sig inom:p. Och även om snön kanske inte är så djup så kan man i alla fall se spåren efter sig och då ser man ju också hur man har rört sig...;)

Märkte detta idag när jag tömkörde ponnyn...:D
 
Sv: tömkörning?

KL

shit vad denna tråden dött, har ni gått i vinteride hela bunten? :devil:

Jag har tömkört lika med nada i evigheter, pga ridhusunderlag byte i ridhuset. Nu har det börjat stabilisera sig, och igår tömkörde jag första passet på länge. Herrn var superglad och nöjd, han älskar töm arbete helt enkelt!
Var härligt och roligt att se sin häst i arbete från backen igen, har saknat det!!!! :)
 
Sv: tömkörning?

Näe, jag hänger i så gott det går. Lite problem just nu bara att få plats i ridhuset. Vet inte hur många halva pass jag har kört den sista tiden eftersom det alltid dyker upp nån mitt i :devil:.

Dessutom blev förra helgens träning, som jag sett fram emot sedan i oktober, inställd. Flygplatserna i London var stängda så tränaren kunde inte ta sig hit.

Men annars är det bra. :D
 
Sv: tömkörning?

Även om jag inte skrivit i tråden så har jag läst den. För min del så tycker jag att tömkörning är mycket roligare än ridning. Det vore roligt om tråden fick lite "fart" igen.

Däremot så har jag snart inga hästar kvar och vet inte om jag skall behålla min Anders Eriksson sele eller inte. Tänkte nog inte ha några hästar i alla fall de närmaste 5-6 åren och då känns det onödigt att selen bara hänger där. Att tömköra andras hästar är kanske en möjlighet men det är inte så lockande.

Min tränares hästar kan jag dock tänka mig att tömköra (de är ju välutbildade i tömkörning och man kan tex göra byten, piaff och passage :d) men hon har ju egen utrustning.

Gick ju länge och dregglade över selen på Tärnsjös hemsida. Suck kan inte bestämma mig.

Mvh

Tora
 
Sv: tömkörning?

japp, jag har definitivt gått i ide. :p
det är snorhalt överallt, hästen har inga snösulor så det blir världens styltor, jag har gått omkull tidigare vid halt väglag så jag är lite fjompig. har provat med glasslock men de satt inte kvar... det har dessutom varit riktig skånsk vinter = snö på tvären så vissa dagar har jag inte ens vågat stanna kvar i stallet länge nog för att rida, jag hade nog inte kunnat köra bilen från stallplan!
nu har det sjunkit undan lite tack vare plusgrader så nu går det att vara i paddocken i skritt och trav i alla fall! men med flera plusgrader imorgon och sen minus igen lär det inte bli så kul igen...
 
Sv: tömkörning?

Usch vad motigt :( Vi har bra ridhunderlag är just nu, kallt och riktigt bra på vägarna, var ute lång tur igår och det gick att trava lååånga sträckor och hästen var avslappnad och fin och trygg med underlaget.

KL
Jag har tömkört idag igen, ett lite intensivare pass i ridhuset, och det var superkul!
Började med att få igång min bekväma häst, som alltid är lat i början av ett tömkörningspass, med att köra massor massor med övergångar. Trav med avsaktning efter några meter, igång igen, trav-halt och uppställning, rygga och sen galopp fattning ur ryggningen bland annat. Strax var han igång och på G och jättefin. Han är väldigt fokuserad och avslappnad på töm när väl motorn är igång.
hade liksidig tömsättning för att kunna köra allsidigt och slippa jobba separata varv. Körde sen vända igenom volten i skritt efter avsaktning från trav eller galopp, och ur vändningen fatta ny galopp från skritten. Rumpan fick jobba och galoppen blev väldigt fin och trevlig. Härligt pass med en glad herre. Är superglad att komma igång med tömarbetet igen efter den ofrivilliga pausen ang. det i samband med underlagsbytet i ridhuset.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

delvis kl
Nä, jag har iaf inte gått i ide!! Jättebra underlag överallt ju! Hästen går dock lite lugnare pass, mest för att han är oklippt, o otäckad, och jag inte vill ha honom jättesvettig i kylan.

Idag tömkörde vi mest på en 20 metersvolt som är upptrampad i paddocken, synd bara att den lilla volten som jag gick på inte var lika upptrampad! Det blev lite svettigt....
Mkt övergångar trav/skritt/halt, och så lite joggning i låg form blev det.
 
Sv: tömkörning?

åh vad härligt det låter. jag hade lektion för en kompis i paddocken i helgen, 4 plusgrader gjorde att det var djupt och styltorna var inte att leka med så det blev en lugn lektion. nu är det massa minus (för att vara skåne) så jag gissar på att allt som var blött i helgen nu är stenhårt och glashalt. suck.

de övningarna ska jag komma ihåg tills jag kan tömköra nästa gång, killen behöver väckas lite utan att få springa iväg. besvärlig balansgång det där. :p
jag föredrar också liksidig tömsättning för att inte fastna i ett varv av ren bekvämlighet. beroende på vad man ska jobba med givetvis.
just ja, kul att det blev bra med underlaget!
 
Sv: tömkörning?

KL

shit vad denna tråden dött, har ni gått i vinteride hela bunten? :devil:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA :(:(:(

Jag har nog aldrig haft en sådan här motivationssvacka under de 5 år jag haft häst. Jätte konstigt med tanke på att jag äntligen har en snäll och rolig häst att rida ;) Men har det inte varit det ena så har det varit det andra.
Först var jag opepp, sen blev det SVINKALLT och sen dog vår hund (endast två år) platt fall i måndags förra veckan. Hon blev sjuk och försvann på typ 8 timmar :cry: Så det har verkligen inte vart bra här.. MEN det låter kanske lite konstigt, men det fick faktikst upp min motivation rejält! Fick ett otroligt behov att vara tillsammans med hästarna så nu är jag bara jätte sugen på att rida :) Däremot har jag ju så himla svårt att få tider i ridhuset och (kan bara va där fre, lör och sön) och därför är det svårt att få till det med tömkörningen eftersom jag ska passa på att dressyra och hoppa också.

Men nu tror jag iaf att vi är på väg upp så jag hoppas att jag kan va med och lägga lite krut i tråden.. måste bara gå tillbaka och läsa alla sidor jag missat, för det måste ju va endel?
 
Sv: tömkörning?

Vi har gått i ide rejält. Idag var det -27. Var runt -22 hela förra veckan och före det har det varit snöstorm.
Hästarna plågas inte av att motioneras i kylan men mina fingrar som jag förfrysit i yngre dagar (på hästryggen såklart, var annars liksom...) tål inte kyla så bra, så här går hästarna bara in o ut ur hagen.
Ärligt talat tappade jag motivationen med shettisen, vi kom ingen vart och han går inte att lasta eller åka transport (hoppar över bommen) så vi kan inte åka o träna heller :( Ska jag ut med honom så måste sambon ploga banan först och det är inget man gärna gör när det ligger runt 20 minus hela tiden heller. Vi har typ 30 cm snöl men för en shettis med typ 40 cm långa ben blir det sjukt mkt snö att pulsa i :D

Så. Nu har jag gnällt av mig lite. Jag längtar efter våren så jag kan börja på allvar med min unghäst istället - och åka iväg o träna på riktigt.
 
Sv: tömkörning?

omeh! va härligt och höra att andra har det lika misserabelt som en annan ;)

men du, går det inte att surra några höbalar framför bommen så han inte går över? Då har han ju lite och göra dessutom.
jösses, du borde verkligen passa på att tömköra den lilla i den snön... vilken jädra skjutss i baken ni skulle få med muskler!!! har man bana på gården är man ju bortskämd ;) ta höga varma kängor bara och ordentligt varma handskar! insåg här förut att man INTE ska köpa fodrade ridhanskar.. de är uppenbarligen konstruerade för att man ska kunna röra sig o va smidig och inte för att man inte ska frysa.. :grin: så jag köpte ett par REJÄLA skidhandskar för 80 kr, helt perfekt, när man rider/tömkör ska man ju ändå hålla handen stilla och de lilla man behöver röra handen går bra ändå! och så slipper man frysa.. såå himla bra!
Förra året, när det var typ 30 minus i två veckor köpte jag äkta kopior china tek (ist för gore tex eller va de heter) billigt som satan på coop. Bästa investeringen jag gjort! De är stora, så jag fortfarande kan röra på tassarna om jag har raggisar. Fryser aldrig och de syns inte att de är så fula när man ändå har thermobrallor under.
Skylla på att det är jobbigt för tömföraren att pulsa i snö kan du inte heller göra, utan se det som ett ypperligt tillfälle att lära dig att stå still :D

Öva öva öva, klart du kan komma någon vart om du vill, och även om det bara är små små steg som du inte märker av, så kan du skriva dagbok så ser du framstegen om du tittar bak sen, för jag lovar, dom finns där!!!

Känns det som att hon med den obefintliga motivationen blev lite väl kaxig här eller? :D Ja, lite kanske, men du Anni, vi kan peppa varandra, rapportera varje dag, eller iaf varannan, om vad du gjort med lillen, så rapporterar jag med! Eller vad säger du!
 
Sv: tömkörning?

Nja, jag riskerar inte att ha en fastsatt ponny i transporten (dvs om han hoppar ändå och inte kommer ned igen) ... han är grymt svårlastad och blir sjövild när han kommer på så det skulle kräva sjuuuuuukt mycket tid att få honom "åkbar" så man kan träna. Den tiden har jag inte helt enkelt.

Jag skulle mer än gärna plumsa i snö (jag är träningsnarkoman) och varma kläder, utom handskar :p , har jag redan (älgjägare) men lilleman har björnpäls och när det är 27 minus så vill man inte gärna ha honom svettig :S Det är tom minusgrader i stallet om nätterna nu när det är så här bitande kallt dygnena runt. usch!

Men jaa.. jag vet, vi ska ta tag i det hela. Men det får så lov att bli varmare först. Faktiskt. Nästan trettio minusgrader är inte humant att vara ute några längre stunder i....
 
Sv: tömkörning?

Men för bövelen...
du har ju en mini.

ta bort frambommen om det är problemet, säkra halmbalar därframme utan frambom om det är det som är problemet , går att göra på annat sätt. skulle aldrig ngnsin säga det där om frambommen om det inte var en så liten, men som sagt: du har en MINI.

och ang. lastproblem: det är ju en MINI.Återigen. går att lyfta in med 2 personer!

förlåt, men jag har haft 1.70 hästar som varit vansinniga att lasta och det har alltid löst sig, så hur en shettis kan vara ett större problem får du utbilda mig om - faktiskt! jag kan gärna komma med råd om du beskriver problemet, jag LOVAR att du inte har ett problem - faktiskt......
 
Sv: tömkörning?

vart bor du? jag har en billig och BRA lasttränare, som hjälpte mig att fixa apollos lastning. Apollo gjorde en transport ramsne när han inte ville bli lastad och med hjälp av denna tränare så kunde min sambo som då var helt nybörjare på hästar lasta honom. Det tog tre träningar att fixa. Tro mig, det är värt det alla gånger.
 
Sv: tömkörning?

kl

här är vi på g nu :)
igår gick jag upp halv 6 för att kunna rida lektion vid 8! Det var jätte roligt och gick jätte bra.

Dessutom så märkte jag något efteråt som är rätt intressant. Jag har ju pajat min rygg efter att ha blivit avkastad av Apollo så många gånger.. Den är ju bra till och från och på senaste tiden har den faktiskt rätt okej.. Men igår efter lektionen så blev den katastrofdålig. Då insåg jag... att det var första gången på läänge som jag red i min dressyrsadel... min tränare klagade också under lektionen att den låste mig och "spärrade upp" min sits. SÅ nu ska jag försöka testa mig fram för att se om det var en slump att jag fick ont i ryggen efter att ha ridit i den eller om jag helt enkelt ska göra mig av med den. Får väll köpa en allroundsadel med inriktning på dressyr eller något i värsta fall...
De här handlade iof inte så mycket om tömkörning... men ack om min tömförarkropp ;) Och kan jag bli bra i ryggen kan jag ju tömköra bättre!! Nu känns det lite väl jobbigt att ha en molnande ond känsla i ryggraden som gör mig illamående... :grin: Men jag håller tummarna! :laugh:
 
Sv: tömkörning?

Alltså, en shetlandsponny i fullkomlig panik är inget att leka med :( (de må vara små men han väger iaf minst 150 kg mer än mig) Jag utsätter inte honom eller mig för skaderisker "bara" för att han absolut ska åka transport för att träna typ en eller två gånger (Har inte tid med så mycket mer eftersom huset är fullt av småungar och jag har sju mil enkel resa till min tränare). Man får ingen kontakt med honom, han bara panikar. Det är inte så att han tjurar och fastnar med alla fyra i backen utan han blir totalt panikslagen när han är på väg upp för rampen. Väl inne blir han sju resor värre och kastar sig hejvilt framåt/bakåt/uppåt/nedåt... Vi fick nästan ge upp när vi skulle hämta hem honom och då var jag ändå hos en lasttränare o hämtade honom ;) Jag fick en hov i huvudet och det slutade med att han fick stå bakochfram i en vanlig transport.

Apollo - jag bor i Hälsingland. Jag skulle gärna lägga ned pengar och tid på honom, om jag hade något av dem ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp