tömkörning?

Sv: tömkörning?

Jag är helt övertygad om jag tom ensam skulle kunna träna honom att åka transport, det handlar om att han är rädd och känner obehag där inne - mitt största problem är att det skulle ta massor med tid som jag som sagt var, inte har. Jag har knappt tid att gå ut för att tömköra honom här hemma på gården ;)
 
Sv: tömkörning?

alltså det var inte meningen att förringa problemet jag ser att det är uttryckt lite abrupt och kanske kan tolkas så. Jag menade bara att det självklart går att lösa och jag tror inte problemet är så stort,en så liten häst har ju en stor fördel i det att det blir rymligt i transporten och skaderisken om den är orolig vid lastning är därmed rätt mycket mindre, inklusive säkerhetsrisken för den som lastar..... i och med att jag lastat 170 hästar med grava last problem och ingen inte gått att lösa vettigt, så ser jag inte en sån liten som ett oöverkomligt problem ,men jag har full respekt för om du inte anser dig ha tid givetvis, då är det ju det som är saken, och är det så så är det. sen har jag full förståelse för att prio ett nog inte är att åka iväg med en shettis och tömköra, den prion skulle jag inte heller ha faktiskt ;)

ville mest förtydliga så du inte tog illa upp det var inte meningen.
 
Sv: tömkörning?

Lastningsproblem och tömkörning, det var mitt tema för dagen igår! Skulle ha åkt på sadelutprovning i lördags, men pga allmänt svårlastad häst och brist på lastträning blev det inget, han hade en dålig dag och jag förmodligen en ännu sämre. Så nu har vi börjat om och lasttränat alla dar denna vecka, nu kravlöst och bara med lock och pock (dock lydnadstränining så fort vi inte varit på väg in i /i/på väg ur transporten. Idag var bakbommen på och luckan stängd, två gånger! Birk lugn och sansad och jag lycklig!
Tömmade alltså igår, jag har heller inget ridhus så det blir bara skritt och trav på utebanan. Han har blivit såå mycket finare, är nu bara lite oliksidig och jobbar i form i traven nästan hela tiden! Har bytt till rakt bett och han är lugn i munnen men skummar ändå, frustar och ser avslappnad ut! När det går dåligt är det ofta mitt fel, jag är inte så koordinerad med att hålla tömmar, titta på hästen, titta på vart hästen ska gå, röra på sig själv... Ibland är jag glad över att han är en så tålmodig 5-(snart 6-)åring som står lugnt och väntar när jag trasslar ut tömmarna!
Det här med att gå längs fyrkantsspåret är dock lite svårt tycker jag, vår bana är inte heller inhängnad (bara stolpar och inga tvärbräder imellan), så om jag inte styr försvinner hästen ut! Hur tänker ni i hörnen, jag får alltid glapp på nån töm, försöker sakta farten och hålla mig mer mot mitten, men det är svårt! Tips på hur man själv ska röra sig vore toppen! har tyvärr inte fått tag på nån tränare än och flyttar om en vecka, så jag lägger det på is så länge och kör lite trial and error på egen hand ;)

Förresten tycker jag att det är perfekt att tömköra nu när det är kallt, enda gången man blir svettig istället för att frysa! Det värsta är att jag slirar runt mer än hästen, så det blir inte så mkt trav på rakt spår eftersom det kräver att jag joggar med..
 
Sv: tömkörning?

ja jag blev lite förnärmad :p hahaha

Och självklart går problemet att lösa - om man är tillräckligt motiverad och har överflöd av tid, som jag skrev, det handlar om att han är rädd och får han bara tillräckligt med tid och tålamod så kommer han säkert lasta sig själv så småningom och stå som ett ljus - men han är faktiskt "Bara" sällskapshäst egentligen så min tid läggs först och främst på unghästen (som ska börja lasttränas p tömköras mer och mer nu ;) )
Om det vore så att shettisen knallade rakt på släpet o stod som ett ljus så skulle jag kunna tänka mig att åka en eller ett par gånger o träna med honom - men enbart för att JAG skulle bli bättre tömförare innan det är dags för unghästen :p

stackarn, han är på undantag ;) Men han köptes som sällskapshäst som sagt... Idag är det bara sex minus så i eftermiddag ska tömmarna på ! hehe
 
Sv: tömkörning?

jag fattar att du inte kommer lägga ner någon energi på lillen, respekterar och förstår det, så jag säger inte det här i ett övertalningsförsök uta bara för att poängtera att man inte måste lägga ner JÄTTE MYCKET tid på att få en livrädd häst att bli lastbar.

Apollo gjorde som sagt en transport ramsne när vi skulle lasta honom och åka till kliniken. Jösses, jag stod bredvid och grinade för att jag var så skärrad av det hela.
Vi löste det hela genom att ta ut en bra tränare, som vid endast TRE tillfällen kom ut! Tror vi höll på lite längre första gången, typ 2 eller 3 timmar, de resterande två gångerna var det mest repetition och överkurs (att han skulle lastas utan att jag gick in före i transporten). Tränaren tog 300 kr per träningstillfälle och det är klart att 900 kr är mycket pengar, ffa om man inte är i behov av att ha en lastningsbar häst. Men den dagen man behöver åka akut till kliniken så är det skönt att ha en häst som en okunnig kan lasta.
Lastträningen av Apollo är lätt den bästa investeringen jag gjort på mina hästar, det toppar med lätthet huset och stallet! För vilken sten som föll av axlarna!

Men som sagt, jag förstår att du inte vill lägga ner energin på det, jag ville bara poängtera att det inte behöver ta varken jätte lång tid eller kosta flera tusen.
 
Sv: tömkörning?

Hej alla tömkörare!
Jag är sugen på att lära mig att "dressyrtömköra". Jag har tidigare bara tömkört vid inkörning av brukshäst, bara vant hästen vid släpor och tömmar.
Tips på hur man kan lära sig? Vill gärna träna för en tränare, men var hittar man en duktig sådan? Är ej aktiv på ridskola eller liknande.
Rider dessutom western, hjälpgivningen är lite annorlunda. Tror inte det ska vara några problem, men jag har träffat dressyrtränare som tycker det är fruktansvärt jobbigt.
 
Sv: tömkörning?

men om hästen är westernriden kan du väll "westerntömköra" den?
alltså, när jag "dressyrtömkör" så kör ju jag med, mer eller mindre, samma hjälper som när jag rider så det borde ju du också kunna göra ju :)
om det är några speciella rörelser eller så som du vill uppnå så handlar det ju bara om att du måste lära hästen det du vill och då kan du ju göra efter vad för hjälper du vill. Så helt enkelt, om du har en westerntränare kanske du kan köra för denna? Vet att iaf vissa westernryttare använder sig av tömkörning vid inridning så det kan nog lika gärna gå bra att tömköra för en westerntränare som för en dressyrtränare.
Alltså tömkörningen och hjälperna handlar ju bara om vad du väljer att lära hästen, du kan ju lära den att när du flaxar med armarna så ska den göra halt om du hade velat ;) Anni, lärde ju, omedvetet, sin lilla att fatta galopp genom att hon själv började galopera!

Testa dig fram, så ska du se att det inte alls är så svårt, det har så himla mycket med känsla att göra :)
 
Sv: tömkörning?

Ja, och jag har ju erfarenhet av tömkörning och hästen är en klippa på körning! Han är dock en nästan värdelös ridhäst :angel: Nä, jag skojar han är helt okej.

Provade lite idag, utan gjord (äger bara en loksele, det blir lite klumpigt). Har inte en aning om vad jag gjorde, men det blev supersnygga öppnor åt båda hållen :love: Han är ju underbar min lilla ponny!
 
Sv: tömkörning?

ingen fara :) Jag ska till att lastträna unghästen inom kort så ska hålla mina ögon öppna efter bra tränare. Shettisen får nog nöja sig med att gå här hemma. Jag har ingen motivation just nu att ta tag i honom överhuvudtaget. Jag är sån som inte ser något nöje i att träna utan mål och med shettisen har jag liksom inte hittat något riktigt mål - mer än att jag själv skulle lära mig tömköra så jag kan jobba unghästen. Om det vore så att jag VILLE jobba honom ordentligt så skulle jag ju hitta ett mål såklart men han är inte direkt prioriterad som sagt :p

Men idag skulle vi tömköra. Dock räckte snön till magen på honom så det var bara att ge upp. Han fick HOPPA fram! Så jag tog ut den mer långbenta pållen istället ;) Tömkörde henne (åringen) med bara tyglar o träns idag. Var väldigt länge sen vi var ute, det var kolsvart och det vräkte ned snö men det var skönt att pulsa i lite snö och se framstegen, lite ringrostigt tyckte jag men det släppte snabbt.
Vi fick till en riktig "yttersida" idag! Dvs jag kunde hålla emot i ytter så att hon inte föll inåt mitten utan att hon stannade eller svängde helt, det funkade rätt bra i slutet på förra passet också (långt innan snön kom) men idag kändes det betydligt stabilare.



Tycker det är så häftigt att jobba med unghäst! hon är min allra första föling så allt är helt nytt och det är ju grymt häftigt att jag lyckas få henne att förstå vad det är jag menar, jag vet ju inte hur jag gör eller vad det är jag gör men helt klart så fattar hon iaf hahahaha

Så framöver tror jag det blir om henne jag skriver, shettisen får nöja sig med att komma ut någon enstaka gång - han har fått en medryttare som håller igång honom istället.
 
Sv: tömkörning?

kl

Hallå kompisar :)

Trodde aldrig att jag skulle vara den som väckte den här tråden till liv igen efter det lilla uppehållet på aktivitet..

Vi har ju som ni vet super lite tider i ridhuset och banan går det inte o använda med tanke på all snö så nu när ridskolan har juluppehåll så har jag passat på i två dagar!

Jag hade räknat med att få börja om och blev glatt överaskad igår när övergångar mellan skritt och trav gick väldigt bra utan att han ilade på, även halterna! Dock blev det ingen galopp för vi var inte ensamma i ridhuset (men hade turen att bli inbjudna ändå! Det blev ett lungt litet pass, ville verkligen inte trycka på och komma i närheten av att riskera bus eftersom ponnyn som reds samtidigt har väldigt mycket gas i sig och även om det var en mycket rutinerad ryttare på (mamman till ponnyryttaren och är dessutom ridlägare på ridskolan) så vore det ju helt idiotiskt... Så det blev ett lungt pass men jag var nöjd ändå!

Idag blev jag dock ännu mer nöjd! Vi var ensamma och kunde lägga till galoppen och hör och häpna så skötte han övergångarna bra tom då!! Galopp - trav - halt - skritt (:eek:) - trav -minska traven - galopp - trav - halt - back - skritt! Jätte duktig :love:
Dock blev det lite bus när jag drog iväg en långsida i galopp.. haha ja ska fan ha pris för att jag lyckas springa efter honom i galoppen i mina stora och klumpiga vinterkängor ^^
Han blev lite springig på slutet, inte alls oväntat men då busade vi loss lite utan att ha några direkta krav förutom att han inte fick ila iväg FÖR mycket.. busade in lite skänkelvikningar i traven.. som blev något mellanting på skänkelvikningar och side pass haha... men så blev det..
Jätte nöjd med honom iaf och det var verkligen långt ifrån att börja om från början!
Imorgon börjar vårt lite jul tränings - marathon. Eg skulle vi tränat 4 dagar i rad men de sket sig så det blir tis, tors och fre. Ska bli spännande att sitta upp efter tömkörningen nu och se om det iaf är någon liten förändring! Sen blir de tömkörning på onsdag kväll igen :)

Hur går det för er där ute?
 
Sv: tömkörning?

*knapplån*

Som lite inspiration (eller nåt åt det hållet) lägger jag in en video på min 07:a från i höstas.
(Hon tyckte att hon skulle få hänga på hästarna i grannhagen i en fin galopprusning, men jag höll inte riktigt med... :D )



:D
 
Sv: tömkörning?

NÄÄE Dra mig långsamt?!?!? Men är det den hästen jag tror att det är? Det sjuuuuuuuuuukt söta fölet som jag såg på annons och ville ha (vilka söta hästar vill jag inte ha?! :angel:)
 
Sv: tömkörning?

:D

2007-05-24098.jpg

070530003.jpg


Som 1-åring


Känns bekant? :D
 
Sv: tömkörning?

Amen sjuuuukt vad tiden gått!! Jag kan inte fatta att det är tre år sen! Det är ju sjuuukt!!! Lilla snutten så suuukt söööt :love:
 
Sv: tömkörning?

åååh vad duktig hon är!!! och va skönt att va så många så man kan få hjälp :) va roligt att köra! jag hade gärna kört lite, men har ingen häst jag skulle vilja köra. Jag kan ju ingenting själv så ja skulle behöva en riktigt utbildad häst... och SÅ mycket vill jag det inte att jag köper en för den sakens skull ;)
 
Sv: tömkörning?

KL

Tjohej o hå! Här har vi firat jul med 35 minusgrader. Jippie. Jag väntar på min tömkörningsgjord och lilla pållan har ju fyllt två år (även om hon blir det först i mars egentligen)Men bara gjorden kommer så kliver jag in och uppdaterar lite oftare för nu är det tänkt att hon ska tömköras en gång i veckan.
 
Sv: tömkörning?

Jag är också på hugget och har redan varit ute och tömkört en stund idag. Häst var jätteduktig och fin i formen så jag är supernöjd!! :banana:

Tur för honom kan man säga för i lördags lekte han rodeo....med mig på ryggen.:devil: Jag har ju bara skrittat och travat uppsuttet hittills men tyckte det var dags att prova en liten kort galopp i en mindre uppförsbacke. Tjofaderittan! Min kompis var djupt imponerad av att jag lyckades sitta kvar så länge som jag gjorde. Landade lite snyggt i en snödriva efter ca 20m. :angel:
Igår fick busen löshoppa en stund över några småhinder för att göra av med energi och det blev faktiskt inte mer än någon enstaka krumelur med baktassarna. Idag galopperade han jättefint på töm utan några som helst krumbukter. Ska sätta upp en god vän (som är självmordsbenägen) om ett par dagar så får vi se hur det går med ryttare på. Om det inte funkar så låter jag nog bli för det kan ju vara ryggen som spökar.
 
Sv: tömkörning?

Jag har också hunnit köra en vända idag. Pålle börjar få riktigt fin trav faktiskt. Det är lättare att gå på honom från marken då hans trav känns värre än den ser ut :-)
 
Sv: tömkörning?

Hoppar in i eran tråd :)

Jag och min häst är nu "dömda" till att motionera från marken ca en månad pga ett fult skav som måste läkas - så det lär bli en hel del tömkörning!

Hur många dagar i veckan tycker ni man kan tömköra?
Jag är mest ute efter att hålla igång henne under denna lilla "vilo" period, så hon bibehåller kondis och lösgjordhet så gott det går.

Har tänkt löshoppa också men det blir ju bara som allra mest en gång i veckan.
Sedan promenader men det ger ju inte så mkt kanske...
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp