tömkörning?

Sv: tömkörning?

169001_481029526460_627071460_6322841_1594385_n.jpg


165204_481029656460_627071460_6322845_7561342_n.jpg


167360_481029741460_627071460_6322848_6795076_n.jpg


163115_481029881460_627071460_6322854_402538_n.jpg


168434_481030086460_627071460_6322863_3109487_n.jpg


168075_481030366460_627071460_6322869_6981944_n.jpg



Puuuuuuh!!! Det märks att vi inte vart igång på länge!! Jag var heeeelt slut :angel:
 
Sv: tömkörning?

Snyggingar!! :love: Jag begriper inte hur ni kan ha koll på tömmar o häst o formen samtidigt som ni vrålkutar i galopp längs långsidan! Jag är imponerad :bow: Jag har fullt upp i trav kan jag tala om...
 
Sv: tömkörning?

I går tömkörde jag min nyblivna tvååring PÅ RIKTIGT, jag stod i mitten och hon gick RUNT mig!! det ni ;) Jag hade inte full tömlängd för jag var tvunget till att parera henne ibland då hon lockades in till mitten, om jag gick lite närmare henne, i boghöjd, så funkade det bättre. Tillsist var jag så glad och stolt så jag nästan grinade :D *fjant*
Jag lärde mig snabbt att man måste ha tajta tömmar (kontakt med munnen) heeeela tiden, annars funkar det inte alls på henne. Eller ja, men då blev det ju inga fina småhjälper utan mer "hejsanhoppsan nu kom det ett tömtag" o så hade jag ingen koll på hur pass mkt jag behövde ta. Jag höll den strama tömmen som om jag höll i tyglarna, då gick det ju även bra att vara fjädrande och lätt, och bara vickade på lillfingret lite för att få henne att svänga utåt/inåt.

Ja, jag gör säker tusen miljoner fel med henne, men vi gör det på "vårt" sätt så får vi hoppas att det funkar in i framtiden också.

En lite allmän undran; brukar unghästar söka sig nedåt framåt av sig själva bara de hajjar grejen? Hon gick i jättefin form igår och jag undrade ett tag om det var jag som drog ned henne eller om hon bara sökte sig dit själv. Har tömmen fäst från bettet till aachenrem på båda sidor, och till handen.

Vi ska fortsätta så här i skritt ett tag till så testar vi trav när vi kan tömköra i skritt och blunda samtidigt :p
 
Sv: tömkörning?

Haha, det har jag inte för fem öre ^^ Wille är bara jäääävligt tacksam och går mer eller mindre alltid i form i galoppen.. om han inte är riiiiiktigt trött alltså ^^ Vilket iof händer rätt ofta.. och inte för att jag vrålkör.. utan för att han inte är så tränad :angel:


Och guuuuud va roligt att det går bra!! Vad glad jag blir för din skull.. OCH, det är heeeelt okej att bli mallig och lipa.. längtar till den dagen jag kan få göra det :)
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

det är ju det som är det roliga med unghästar, att deras små framsteg gör en Sååå glad! hade det varit en rutinerad dressyrhäst som tömkörts halva livet så hade man ju inte stått där o nästan lipat för att den bara skrittat runt en ;)
 
Sv: tömkörning?

vad roligt att det går bra för er, guuuud vad jag längtar tills jag får ha en egen bäbis att pilla med... (typ när jag har pluggat klart, och sambon har pluggat klart, och jag har ett heltidsjobb, och...)
bitter? jag? nä, bara otålig ;)

kan du inte muta någon att fota? :bump:
 
Sv: tömkörning?

hahahaha, jag vågade inte annat än sätta på mig hjälmen när jag visste att Olle skulle fota eftersom jag visste att jag skulle fått bastning här annars :angel:

Va roligt att du tycker det ser fint ut, känns extra bra att höra det från tömkörningsgurun :D
Vi har ju såklart massor att jobba på, och han går ju fortfarande bakom lod något. Dock har jag börjat fundera på om det inte ser ut som att han går mer bakom lod än vad han eg gör med tanke på att han har så liten nos, och är väldigt konkav.. Eller tänker jag fel då? Alltså lodplanet går väll från ögat till nosvingen va?
 
Sv: tömkörning?

hahaha, proffsigt vet jag inte om det ser ut men jag är lite mallig att tom en idiot som jag kan komma för mig att sätta på mig hjälmen... men när min tränare tyckte jag skulle ha säkerhetsvästen på mig så tyckte jag det var att gå lite väääl långt :angel:
 
Sv: tömkörning?

KL

Nu har vi skaffat en tömkörningsgjord! En begagnad Globus, superfin!
Ska bli skoj och se vad hästen säger om det (har ju kört utan, går super).
Blir dock inte klok på vad alla ringar och spännen är till för :o Jag använder de jag förstår mig på och struntar i resten
 
Sv: tömkörning?

Ja, det är väl det. Har aldrig använt det så har noll koll på sånt! Äh, det kommer nog gå så bra så utan!
 
Sv: tömkörning?

Vill man variera höjden på tömmarna så är de där ringarna superbra, eftersom en höjd som stämmer jättebra för ett visst moment för en viss häst i ett visst utvecklingsstadium kanske inte alls passar nästa gång, nästa häst eller nästa övning. :)
 
Sv: tömkörning?

Åh vad jag blir avundsjuk på alla som har ridhus och kan tömköra ordentligt. Hemma hos oss är det isgata tror jag, sitter just nu på tåget från stockholm där jag har varit uppe på jobb i några dagar.
Men jag är iaf väldigt sugen på att fortsätta med tömkörningen :)
 
Sv: tömkörning?

vänta nu lite apollo.... : ) du har allt en vacker inspänning på din inner töm på senaste bilderna : )

KL
ringarna är ju till för att kunna anpassa efter hästen och vad den kan behöva ledas till beroende på övning och hur den reagerar på en övning. AE är ju supernoga med att anpassa efter vad som visar sig under passet tex. Kan ju handla om en så enkel sak som att tömen löper genom en lägre ring på inner och en högre på ytter, beroende på hästen och arbetet just då som sagt.
 
Sv: tömkörning?

Haha, ringarna vet jag vad de är till för :rofl:
Det är en massa spännen och grejer jag inte förstår mej på!
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp