tömkörning?

Sv: tömkörning?

KL

Nu har vi skaffat en tömkörningsgjord! En begagnad Globus, superfin!
Ska bli skoj och se vad hästen säger om det (har ju kört utan, går super).
Blir dock inte klok på vad alla ringar och spännen är till för :o Jag använder de jag förstår mig på och struntar i resten

Fast det är väl inga konstigheter alls?

10723_1164380401587_1590181870_396403_24801_n.jpg


Uppe i mitten är det fäste för svanskappa. Sen i rad neråt är det:
Ring för töm.
Tömfäste.
Ring för töm.
Tömfäste.
Ring för töm.
Tömfäste.

Inget konstigt alls, bara mycket möjligheter:). Du ska aldrig fästa tömen i ringarna, för där blir det instabilt och du kröker ringarna. Töm fäster du alltid i de små ringarna som ligger på gjorden, såvida du inte har tömen direkt till bettet.
 
Sv: tömkörning?

jaaaaa det är klart att det är.. men den ringen sitter ju inte gjorden... den är ju egenkomponerad :angel:
 
Sv: tömkörning?

Jajemän visst är det min fina dam:D! Vet inte riktigt varför jag inte hittat denna tråden innan. Tömkör en hel del! Har tränat för Bo Jenå och Marie Kahrle när jag bodde i Skåne. Är riktigt kul och nyttigt att tömköra. Var ute med Tetris ikväll (såååå härlig kväll!!) och har tränat på att sträka galoppen och komma åt högersidan. Släppte jättefint på slutet faktiskt:). Men är lite tråkigt när det är snö och halt för jag kan inte springa och ta ut henne på raka spår utan att halka omkring i min hala j-la stallskor!
 
Sv: tömkörning?

det jag menade var, oavsett ring eller rem, att såvida du inte har enkel tömsättning så blir det en inspännings effekt på hästen : )

Fiorano:
det finns andra skor än stallskor : )
 
Sv: tömkörning?

men va fin hon var på bilden! När är den tagen? :laugh:


Men va kul med lite tillskott i tråden, du är lätt min stora idol sedan bsf :angel:
 
Sv: tömkörning?

men va fin hon var på bilden! När är den tagen? :laugh:


Men va kul med lite tillskott i tråden, du är lätt min stora idol sedan bsf :angel:

Jisses har inte folk glömt det än:o!

Den bilden är tagen i slutet av september-09. Precis innan jag ställde av henne och lät henne vara mammaledig i ett år.
 
Sv: tömkörning?

Fiorano:
det finns andra skor än stallskor : )

Ja, men då måste jag ju ta med ett extra par skor till stallet och det är ju jobbigt:D. Min stolthet har hittills hindrat mig från att köpa kärringbroddar-men det är nog dags att svälja den:angel:.
 
Sv: tömkörning?

haha JAG kommer aaaaldrig glömma det :p hur det är med de andra vet jag inte ;)


hon var verkligen super fin på den bilden :)
vad har du för planer för henne nu? och den lilla.. miijaau han e så fin!
 
Sv: tömkörning?

eller sätt på dig vinterstövlarna redan från början?? :D (fast man kanske inte får mocka i annat än stallskor.... ;) )
 
Sv: tömkörning?

Fast jag har inga vinterstövlar heller... Halkar omkring i mina Mountain Horsekängor jag:D.

Apollo: Jag ska behålla lillkillen är planen:). Är så himla nöjd med honom!

Bidrar med en somrig bild för att hålla mig till ämnet i tråden;)
29382695.jpg
 
Sv: tömkörning?

faaast, tråden handlar ju om allt om tömkörning... träning, utrustning, våra tömkörningshästar... våra tömkörningshästar to be :angel: så vi kan nog gott tjöta lite om den lille ;)


Snitsigt att lyckas tömköra med en hand och fota samtidigt!! Jag hade aaaaldrig lyckats!! :bow:
Hon är så fin tetran!
 
Sv: tömkörning?

Nä, jag har ett par spännen framåt på min (vanliga spännen, ser ut som om det skulle sitta en svanskappa där, fast framåt). Svanskappan som är till gjorden är av annan modell och ska inte sitta där (det fäster liksom i sig själv genom en ring på gjorden).

Småringarna är för inspänningstyglar av olika slag, det förstår jag. Men de där extra spännen gör mig lite konfunderad..

Men som sagt, det spelar ingen roll. Jag vet ju hur jag ska använda det mesta av den så det blir nog bra ändå :p
 
Sv: tömkörning?

Nä, jag har ett par spännen framåt på min (vanliga spännen, ser ut som om det skulle sitta en svanskappa där, fast framåt). Svanskappan som är till gjorden är av annan modell och ska inte sitta där (det fäster liksom i sig själv genom en ring på gjorden).

Småringarna är för inspänningstyglar av olika slag, det förstår jag. Men de där extra spännen gör mig lite konfunderad..

Men som sagt, det spelar ingen roll. Jag vet ju hur jag ska använda det mesta av den så det blir nog bra ändå :p

Vet vilka spännen du menar, har också funderat på vad de är till...
blogg

Syns lite dåligt på denna bilden, men det var den enda som jag hittade, kan ta en ny om någon är intresserad...
Som du ser använder jag dem för att fästa schabraket i, det funkar bra...

Tror kanske att det finns någon typ av inspänning eller longersystem som fäster i dem?
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Se där! Min gjord är en Chetak, men jag hade helt för mig att den var identisk med Globusen. (När jag skulle köpa gjorden så valde jag mellan Globusen och Chteken, men Chetaken var en hundring billigare så därför valde jag den;)). Har inte den blekaste vad de spännet är till för...!
 
Sv: tömkörning?

Vet vilka spännen du menar, har också funderat på vad de är till...
blogg

Syns lite dåligt på denna bilden, men det var den enda som jag hittade, kan ta en ny om någon är intresserad...
Som du ser använder jag dem för att fästa schabraket i, det funkar bra...

Tror kanske att det finns någon typ av inspänning eller longersystem som fäster i dem?

blogg


Kom ihåg kameran så tog en lite bättre bild... Ingen här inne som vet?? Jag har ju oxå blivit nyfiken nu...:p
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp