tömkörning?

Sv: tömkörning?

KL
Jag har inget vettigt att tillföra tråden just nu då jag är inne i en "ridperiod" och inte tömar så mkt just nu. Anledningen är vårt bytta ridhusunderlag som nu äntligen börjar sätta sig riktigt fint, men gör att jag fortfarande är sparsam med hur mkt hästen jobbar därinne. Eftersom jag plockat upp mig och hästen lite efter lite paus från träning för tränare, och nu börjat träna varje vecka igen så ligger fokus på detta. Resultatet har blivit att jag ridit när jag är därinne, vilket nu blir varannan dag och då finns inte "rum" för tömpassen. Men jag fortsätter följa tråden och rapporterar nästa gång jag tömkör :D Hoppas allt är bra med alla! :)
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Precis de spännena menar jag!
Först trodde jag det var för svanskappan, men den sitter ju inte där (kanske en öronkappa :idea: :D). Har funderat lite grann men kan inte komma på något vettigt..
 
Sv: tömkörning?

Förlåt om mina förslag är korkade....

men kan de inte vara till en brösta av något slag? Eller att det är någon sådan där grej som de har i trav när huvudet ska hållas uppe?

Eller typ för nått sådant här? :D

IMG_5792.jpg
 
Sv: tömkörning?

*KL*

längesen jag skrev i denna tråden...

men idag fick gammelgumman i töm.
bakrund:, köptes pga sin stam som helt ohanterad och vanvårdad 10åring (född 93).. hanterade, fick upp näring o hull (med kronisk bukrund pga maskäten som ung) försökte rida o träna upp henne lite, men honvar vild i sin själ... gick att rida barbacka i grimma, men fick panik av allt som satt fast. tagit två föl (ingen av avkommorna har haft några problem med sadel, träns inridning) minns att jag tömkört henne en gång förr. men tja, idag fick vi ett ryck och tog på henne träns, o tömkörningsgjord o tömmar...

innan det hade vi tömkört hennes mor athena... athena är pensionerad avelsto... har aldrig direkt varit tränad... absolut inte senaste 5 åren, tömkörd en gång innan i sitt liv... men lika vacker som alltid!!!!


166118_10150117811369434_582504433_7567343_2285567_n.jpg


168144_10150117811074434_582504433_7567336_141160_n.jpg


168974_10150117811184434_582504433_7567339_5602412_n.jpg


162994_10150117811229434_582504433_7567340_7962971_n.jpg


164108_10150117811329434_582504433_7567342_2581756_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

fasen gjorden brukar inte snurra men hon var lite rund...
163674_10150117811139434_582504433_7567338_5565058_n.jpg


lite spänd...
167190_10150117811294434_582504433_7567341_4838042_n.jpg


men hon tyckte det var kul!!! förr har hon varit förstressad, fått panik och så.. men ja hon har med åldern börjat lugna sig o bli tryggare o tyckte det var kul trots att vi spände runt en gjord o satte metallbett i munnen på henne...
 
Sv: tömkörning?

:eek: Första vändan på töm efter mammaledigheten!? Hur mycket är hon riden??? Vilken klippa hon är!! Haha... det där hade sett ut om jag hade provat det med wills :angel:
Duktig hon är!!!! :bow:

Hon är ganska väluppfostrad och känslig därför är hon rätt enkel på töm:). För mig iaf, funkar inte så bra när nån annan tar henne. Då stressar hon upp sig och blir lite okontaktbar, men det är bara för att det är så otroligt sällan det händer att hon blir lite osäker.
 
Sv: tömkörning?

Vad duktig hon är! och du med för den delen :bow: Själv har jag knappt kontroll på tömmarna i skritt :D
 
Sv: tömkörning?

e jag dum? jag fattar itne riktigt hur den där tygeln sitter och inverkar? :confused:

ed. alltså ja fattar hur den sitter i tömkörningsgjorden men jag fattar inte vart testen tar vägen och hur den inverkar som sagt?
 
Sv: tömkörning?

min gissning är att remmarna på det som sitter på huvudet fästs i bettet, går upp till nacken där de hålls på plats av stycket som finns på bilden, och sen till gjorden. typ som en chambon fast... bakvänt?! okej kanske inte som en chambon. :p

kl
Iaraphael - har hon alltid sånt steg eller är det spänningen och snön som gör det? himla snyggt iaf ;)
 
Sv: tömkörning?

alltid :love:

har dock tappat endel senaste åren (sista dräktigheten och fölningen 2008 blev jobbig och hon tappade de få muskler hon hade och släppte ner ryggen o blev svankig efter det, hade en hel del kolikattacker :cry:, så varje dag hon går och mår bra är vi tacksamma. nu har hon varit pigg ett bra tag!!! så funderra på att sätta igång lite så hon får träna upp lite muskler o kondis)

Här är hon dagen efter en fölning- utan snö o helt lös:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1623638
 
Sv: tömkörning?

jaha men då hade jag inte helt fel när jag gissade på "Eller att det är någon sådan där grej som de har i trav när huvudet ska hållas uppe?" :D

Helt tappad är jag alltså inte ;)
 
Sv: tömkörning?

då förstår jag att du köpte henne trots ohanterad o vanvårdad! :eek: snygging!

Apollo - nä du var ju typ spot on där ;)
 
Sv: tömkörning?

ja hon var värd allt! har två fina avkommor och även om hon aldrig lät sig tämjas helt med sadel o träns (jag kunde rida henne barbacka i grimma och hon är den underbaraste häst jag suttit på) så är det (sadeltvånget) ingen hon ärver ner. hennes 05a var iof "normal unghäst" som reds in traditionellt men är ute o tävlar hoppning nu. har visat honom här förr tror jag, kan slänga in en (två) tömkörningsbild:
http://joizmeds.mittspejs.se/P2646560
http://joizmeds.mittspejs.se/P2656698#body

medans 08an är den mest underbara unghäst jag haft (drömmen med henne var att hon skulle bli en kopia av sin mor men lite mer högrest o bättre benställning, varav båda avkommorna har raka o fina ben, mamman är lite innåttåad men det är sådant som nog hade kunnats och borde korrigerats när hon var ung) iaf 08an- rider jag in nu- på gårdsplan.. var bara att sitta upp barbacka i grimma.. sen sadel o träns o rida. går rida ut på direkt (iof mkt hanterad o van vid allt) men aldrig ifrågasatt varken tömkörningsgjord, sadel eller pressenningar osv)

08an i tömmar som 1,5åring:
http://joizmeds.mittspejs.se/P2474067
 
Sv: tömkörning?

tack! haha ska jag var ärlig är dte egentligen inte så mycket tömkörning.. det var på med tömkörningsutrustning och uti hagen och sne var dte mest kroppspråket för att få henne att gå-trava på volt... svängda, stanande o ökade på kroppspråket för kan inte ha spö o kan inte ta i munnen på henne.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp