tömkörning?

Sv: tömkörning?

Samma här; det var ett tag sen. Har mest blivit inkörningsrelaterat arbete. Det är ju visserligen tömkörning det med, men vi har ju koncentrerat oss på de där grejerna bakom mer än form och andra krav.

Halkan och den tunga snön har ju dock kastat om planerna lite. Under veckan ska vi ta oss till ridhuset för lite arbete. :banana: Stallkompisen måste ha läst mina tankar, för dagen efter att jag gnällde här om att jag också vill till ridhus så frågade hon om vi inte skulle ta och åka dit en dag. :D
 
Sv: tömkörning?

KL
Nej nu ska jag sluta smyga i buskarna! Har kikat in i tråden då och då under en längre tid nu och fått lite inspiration. Senast idag satt jag vid datorn och var lite efter-lunchen-seg. Skulle egentligen ut och rida men soffan var ju sååå varm och skön! Då snubblade jag in i tråden och fick tillräckligt med inspiration för att ge mig ut och tömköra en sväng.

Tidigare tömkörde jag min pållehäst rätt regelbundet. Stor och vinglig unghäst som han är, ger det jätte mycket att få jobba utan någon på ryggen och hålla ordning på kroppen lite mera "själv". Sen kom snön...:angel:

Lyckades till och med knäppa några bilder idag mellan busrycken:D

Hyffsat lung och avslappnad
Mussetm.jpg

Busig
Mussetm2.jpg
 
Sv: tömkörning?

*KL*

Hejsan på er!

Jag hade tänkt börja tömsköra min 3 åring så fort vädret/marken tillåter. Hur hade ni rekomenderat att man börja?

Han är van vid både gjord och lina.
 
Sv: tömkörning?

Jag hade nog börjat med att gå vid sidan, vid sadelgjordsläget typ, med två grimskaft eller liknande. Efter det ökat på avståndet. Tagit hjälp av nån som gått vid huvudet vid behov. Tänka rakt fram, start och stopp i början.
 
Sv: tömkörning?

Hmm, vad gör du dom första två minuterna? Jag förstår det inte riktigt? Nu får alla göra som dom vill och alla är ju saliga på sin tro (:p), meeeen aldrig att jag hade låtit någon krake oavsett ålder komma undan med att stå på bakbenen sådär! Hade det varit min häst hade jag bums och med en gång (helst satt pisken i rumpan) sett till att hästen gick framåt! Oavsett man rider eller tömmar så måste hästen framåt! Stå på bakbenen är tvärförbjudet! När hästen är så pigg som din lilla donna hade jag släppt ut henne på tömmen och rastat av henne. Gör inget för mig om dom brallar lite, så länge de tänker framåt.

Sen när hon är på volten är problemet att hon inte har tagit yttertömmen än. Hon bryter på den öppna delen av volten och försvinner in mot dig på stängda delen. Man kan ganska enkelt utnyttja brytet utåt att få hästen att ta yttertömmen. När man sen är på väg in i stängde delen där hon tränger inåt håller du kvar på ytter och håller henne ute på spåret. Ta hjälp av väggen! Är helt omöjligt att börja hitta form osv innan man har fått koll på yttertömmen.

Detta är mina personliga åsikter och om du har en annan plan så bortse från detta:).
 
Sv: tömkörning?

*KL*

Hejsan på er!

Jag hade tänkt börja tömsköra min 3 åring så fort vädret/marken tillåter. Hur hade ni rekomenderat att man börja?

Han är van vid både gjord och lina.

Är hästen longerad? Isf är det egentligen bara att hänga på en ytterlina;). De första gångerna jag tömmar en häst brukar jag sätta yttertömmen från handen-genom gjorden-genom bettet-fäst i ett låt spänne på gjorden. Innertömmen sätter jag från hand-genom bett-fäst i lågt spänne på gjorden. Då får du en trekant med tömmen som brukar vara lättare att rama in den unga hästen i. Börja på volt och när du har kontroll på yttersidan på volten börjar du med raka spår. Brukar ta lite tid innan man har kontrollen på ytter.
 
Sv: tömkörning?

Han är korsning älg/åsna/giraff:D Känns det åtminstone som vissa dagar...:angel:

05:a efter Cornetto-Bold Irish**-Roman Way**, mycket fullblod, mycket temperament och mycket(långa) ben;)
 
Sv: tömkörning?

Jajjemen, han är longerad;) Och han tycker desutom att det är väldigt roligt! Därför tänkte jag att just tömarbete skulle passa honom utmärkt!

Ska absolut testa den tömsättningen! Tackar för hjälpen:bow:
 
Sv: tömkörning?

Jag gjorde så att jag tog och satte enkel tömsättning tömmen i högsta ringarna. Sen tog jag en person som gick med grimskaft och ledde där fram. Den personen drog sig längre bort och jag började styra där bak. Vi gjorde så några varv i paddocken och sen gick vi ut på vägen. Efter ett tag kunde ledaren släppa och jag ta över helt själv. När raktfram fungerade bra började jag på volten.
Nu har jag inte behövt några former av inspänning och har fortsatt med enkel tömsättning:)
men det finns många vägar att gå!
 
Sv: tömkörning?

Nu har ju jag aldrig börjat tömköra en HELT grön häst, utan bara en ung som varit riden, men aldrig tömkörd.
Jag gjorde mer eller mindre som oxo, fast vi höll oss i ridhuset hela tiden och gjorde enkla svängövningar i skritt med ledare, och tömförare nära hästen.
Sen gick ledaren bara bredvid, sen tömkörde jag bort från ledaren istället för att ledaren gick bort.
Där efter flyttade jag som tömförare längre och längre bort (längre ut på tömmen) från hästen.

Jag uppskattar inte att tömköra så jätte mycket på volt, med tanke på skaderisken. Dessutom skulle jag börja lära den svänga så den kan det OM det händer något.
 
Sv: tömkörning?

Nu var ju problemet att jag inte ens kom åt pisken, så lägga pisken på rumpan gick inte. De första två minuterna har jag inte ens hunnit börja. :D (Däremot använde jag tömmarna så gott det gick...)
Och nej, beteendet är inte okej, inte ens för en häst som är i ridhus för andra gången i sitt liv, första gången med ridna hästar. Filmen visar inte hela "passet".
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

När hästen är så pigg som din lilla donna hade jag släppt ut henne på tömmen och rastat av henne. Gör inget för mig om dom brallar lite, så länge de tänker framåt.
Det är så jag tänker med. Blev lite förvirrad själv av alla studsande hästar bara och så släppte väl en massa spänningar hos mig med.
I ridhuset var det tre hästar som reds när vi kom in. En av dem tokvägrade och kastade sig mitt i galoppen när den reds mot oss, flera gånger. Lite underhållande, faktiskt. :D
Som jag skrev i inlägget innan så visar klippet väldigt lite. Hon fick sina tillsägelser och det blev ordning på henne, men kameran rullade inte då. (Vet inte varför.)

Sen när hon är på volten är problemet att hon inte har tagit yttertömmen än. Hon bryter på den öppna delen av volten och försvinner in mot dig på stängda delen. Man kan ganska enkelt utnyttja brytet utåt att få hästen att ta yttertömmen. När man sen är på väg in i stängde delen där hon tränger inåt håller du kvar på ytter och håller henne ute på spåret. Ta hjälp av väggen! Är helt omöjligt att börja hitta form osv innan man har fått koll på yttertömmen.
Jo, hon var inte på ytter där. Galopp var det inte ens meningen att vi skulle ta igår, men det var en donna som passade på när hästen bredvid kom upp i galopp, så då kunde jag ju inte bara låta det gå förbi. Då fick hon arbeta istället. Jag har medvetet släppt henne från ytter och tänkt mer longering, för jag ville bara att hon skulle tänkta framåt och hålla galoppen förbi spegeln. Det fick vi ordning på, när hon satte fokus, vilket tog några gånger. Det här är i slutet av vår stund i ridhuset och hon är rätt trött här, så jag ställde inga andra krav än att hon skulle galoppera tills jag bröt.
Så himla synd att det stod hästar i vägen innan, för traven då var mycket fin och vi gjorde våra stoppskyltar mycket bra.

Detta är mina personliga åsikter och om du har en annan plan så bortse från detta:).

Tycker inte att det var några dåliga åsikter. :)
 
Sv: tömkörning?

ang. att töma hästar som inte blivit tömade tidigare.....

jag ser till att unghästen förstår ledande tygeltag och kan flytta sig undan mig. sen sätter jag på tömar och låter hästen knata på raka spår, med mig snett bakom, ganska nära. svänger och vänder och ser till att den förstår upplägget, sen brukar det bara vara att börja köra på lite mera. Inga konstigheter.
 
Sv: tömkörning?

Jag gjorde så att jag tog och satte enkel tömsättning tömmen i högsta ringarna. Sen tog jag en person som gick med grimskaft och ledde där fram. Den personen drog sig längre bort och jag började styra där bak. Vi gjorde så några varv i paddocken och sen gick vi ut på vägen. Efter ett tag kunde ledaren släppa och jag ta över helt själv. När raktfram fungerade bra började jag på volten.
Nu har jag inte behövt några former av inspänning och har fortsatt med enkel tömsättning:)
men det finns många vägar att gå!

+1 på den, så har jag också gjort. :)
 
Sv: tömkörning?

Min är inte helt grön, han är ett 3 snart 4 årigt fullblod som gått ett par löp och som sedan är lite riden.
Anledningen till att jag vill börja från marken är för att han är så jäkla omusklad så jag vill inte belasta honom som han ser ut idag, dessutom vill jag jobba mkt med förtroende och detta åstadkommer man mkt genom just tömkörningen ju;) Jag har inte heller nångon erfarenhet av att börja tömma en häst som aldrig blivit tömkörd förut bara av hästar som redan kunnat.
 
Sv: tömkörning?

Jag har inte ens sett din film så jag har ju inte uttalat mig men du kanske menade knapplån :)

kl
idag har tömkört! Dock i en hal och knagglig paddock så vi höll oss till skritt. Men jag är supernöjd med hur han sökte sig framåt nedåt och gjorde fina byten av volt och tog halvhalterna kanon! Nu önskar jag mig bara bra underlag så vi kan komma igång på riktigt!
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp