tömkörning?

Sv: tömkörning?

Haha de kanske är släkt?:p Lite sölgris finns det nog i min med, när han äter så är det över hela stallet:o En gnutta krokodil eller piraya(?) med skulle jag tro eftersom han vill tugga på allt;)
 
Sv: tömkörning?

KL

Jaha, host, harkel mina vänner. Det är inte direkt action i tråden här inte :devil:

skämt åsido så har jag tömkört i em för första gången på minst en månad. Pålle var superglad, och så fin och lydig, han älskar verkligen tömarbete :)

Vi höll oss till basics då jag mest ville jogga igenom honom avslappnad och få honom lite lösgjord från backen, eftersom jag ska trimma ett pass för tränare uppsuttet i morgon. Vi gjorde lite roliga galopp övningar dock. Halt-rygga och fram i galopp vilket han älskar, samt lite ökning och uppsamling i galopp på volt. Sen lät jag honom galoppera samlat ett halvt varv på stora volten för att sen sakta av till skritt och vända över (utåt) från volten för att byta varv på volten, och i vändningen fick han fatta ny galopp ur skritt vändningen. Han älskar den övningen :rofl: Blev mjuk och bärig och himla mysig :) Ett roligt pass för oss bägge är sammanfattningen.
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Jag har tömmat tetris idag och höll på att bli tokig för att jag inte får ordning på höger bak i vänster varv! Hon bara sladdar och jag vet inte riktigt hur jag ska få ordning på det:(. Jättegärna tips! I början kan det funka, men efter att hon galopperat blir hon lite mer laddad och då är det svårt att få ordning på henne. Är främst i traven detta är ett problem. I galoppen räcker det att jag får kontroll på ytterbogen i vänstervarvet så blir hon rak och spårar. Fick iaf en riktigt bra galopp i båda varven:).
 
Sv: tömkörning?

åh, mackan hjälper dig! hon är vår tömkörningsguru här förstår du, hon har lösningar på allt ;)

kl

själv slog jag omkull igår när jag bar ut två hinkar vatten till min förbannade tömkörningshäst. Fick hälften av vattnet över mig (tjoho) och fick riktigt ont i röven. Så idag vet jag att jag lever, ffa med tanke på att jag dessutom drog på mig en fin träningsvärk på hoppträningen igår! UNDERBARA MÅNDAG :D

Själv låg jag på latsidan i fredags (som är min tömkörningsdag). Försökte meka ihop en partickelförflyttare så vi kunde ta oss till ridhuset lite snabbare, men det gick inge vidare så det blev ingen tömkörning :angel:
 
Sv: tömkörning?

*kl*
smyger in igen. har idag tömkört dottern (född 08) till det mörska stoet jag visad eför ett tag sedan.
inte så jätteavanserat var mest för att hon skulle gå ut, o gå först o utan hästsällskap o utan att jag gick bredvid eller framför som jag alltid gjort på promenader o så. men det var inga problem :love: så duktig så.. men var ju inget avancerat, men ja tömkörning iaf:
163273_10150123854404434_582504433_7657609_5756419_n.jpg


trav, hade iaf fyrbent sällskap
179468_10150123854514434_582504433_7657610_1282177_n.jpg


finaste
180839_10150123854599434_582504433_7657612_1323620_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

själv slog jag omkull igår när jag bar ut två hinkar vatten till min förbannade tömkörningshäst. Fick hälften av vattnet över mig (tjoho) och fick riktigt ont i röven. Så idag vet jag att jag lever, ffa med tanke på att jag dessutom drog på mig en fin träningsvärk på hoppträningen igår! UNDERBARA MÅNDAG :D

Du var väl inte onykter igen? Nej, det är klart att du inte var för då hade du inte slagit dig och fått ont. :rofl:

I slutet på februari kommer "tömkörningstränaren", Christel, äntligen hit igen så då ska det bli åka av! I nuläget tragglar jag på i min ensamhet och det går väl framåt....men det går inte så fort. I söndags så fick vi dock till ett par riktigt fina övergångar skritt/trav i vänster varv så då var jag helnöjd.

Överlag känns pålle riktigt fin nu om man jämför med tidigare. Igår lånade jag in en duktig ryttare för att få en möjlighet att se hur han ser ut från marken med ryttare på och det såg väldigt trevligt ut. Några galoppfattningar prövades i samma veva utan några som helst krumelibukter. :banana:
Jag har ju inte själv vågat mig på några fattningar uppsuttet sedan jag åkte av med buller och bång vid senaste försöket. Det roligaste var att jag fick beröm av ryttaren efteråt för att pålle hade börjat bli så fin så jag blev nästan tårögd. Halleluja!

Näe, nu har jag varit självgod nog så att det räcker för en vecka framöver. :D

Tjingeling!
 
Sv: tömkörning?

Nej, jag var (faktiskt ;)) nykter, om det var något som påverkade mig så var det trötthet ^^

KUL att tränaren är på G, kan du inte lova att ordna en filmare tills dess så vi får se träningen på film? :)

Kul att ridningen gått bra också, så skönt att det släpper lite!
 
Sv: tömkörning?

härligt att du styr upp tråden med lite bilder! va härliga!
(gillar också att du lägger upp den direkt i inlägget, det är så meckligt med dina länkade bilder eftersom man måste hålla på och scrolla ner för att se dem) :laugh: :bow:
 
Sv: tömkörning?

KUL att tränaren är på G, kan du inte lova att ordna en filmare tills dess så vi får se träningen på film?

Jaaa! :banana:


Jag är jättesugen på att ta hit min gamla tränare, men när jag gick kurser för henne förr så bodde jag i Stockholm. Nu bor jag ju inte där längre, så jag vet inte om hon är så sugen på att åka hitåt istället (hon bor inte i 08 själv), men fråga skadar ju inte. :)

Hade tänkt åka till ridhuset imorn och tömköra på förmiddagen (och slippa andra ekipage), meeen jag åker och hämtar två timmerkälkar istället. :D :banana:
 
Sv: tömkörning?

KUL att tränaren är på G, kan du inte lova att ordna en filmare tills dess så vi får se träningen på film? :)

Du, jag ska göra mitt bästa för att lura med någon som kan hålla i kameran. ;)

Kul att ridningen gått bra också, så skönt att det släpper lite!

Verkligen, även om jag är konstant nojig för att han ska ha ont. Just nu kan jag dock inte se några tecken på det och jag hoppas att det håller i sig. Kommer i och för sig inte begära några större prestationer av honom. Dumt att fresta på i onödan. :)
 
Sv: tömkörning?

KL

Ni har säkert debatterat detta i det oändliga tidigare men jag har inte sett något när jag skummat igenom tråden.

Min påller går jättebra i vänstervarv, fint på volt, avslappnat och med hyfsad bakbensrörelser för att det typ är sjätte gången han tömkörs. Men i höger varv blir allt kaos. Han klarar inte ens av att gå på en rund volt, springer nästan över mig och kämpar emot tömmen. Hur gör jag får att få honom lika avslappnad där och att ta ordentligt stöd i yttertömmen? Skulle behöva en instruktör men det verkar inte finnas någon här uppe...
 
Sv: tömkörning?

På sidan 18 i tråden börjar den mest ingående rakriktningsdisskutionen vi har haft, kolla om du får några tips där!

Kl
Idag har jag tömkört för första gången på evigheter!! Så roligt det var, trots kasst underlag o ngt överpigg häst!
 
Sv: tömkörning?

om ni har lika fantastiskt väder som vi har här i sthlm så fattar jag att det var helt underbart! allt i det här vädret blir ju underbart ;)
 
Sv: tömkörning?

Ja, usch ja! Idag kliiiiade det i fingrarna, men en dum imlämningsuppgift, som både tar tid och ska in senast idag, tvingade mig att åka hem från stallet direkt efter att vi hade lastat av timmerkälkarna ( :banana: ) och mockat. Hoppas på sol imorn också...
 
Sv: tömkörning?

Kl, Sådär ja, nu har jag tagit steget och anmält mig och pålle till en tömkörningskurs för Marie Kahrle. Ska blå spännande att se vad hon har att säga :-)
 
Sv: tömkörning?

Hon är jättebra! Kommer säkert bli hur nyttigt som helst:). Du får skriva vilka övningar ni gjorde sen!
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp