tömkörning?

Sv: tömkörning?

jo speciellt på en söndag, men det är väl dumt att gnälla över mitt underbara extrajobb (idag har jag bakat kaka, lagat mat och suttit vid facebook/buke :angel:)!

åh, hundvalp slår ju allt! iofs är jag väl partisk som har en tremånaders här hemma.. ;) som just nu busar med den vuxna tiken trots att matte påpekat att det är för sent på kvällen för sånt trams!

haha jaa det var det, herregud vilken människa..
 
Sv: tömkörning?

haha man hade ju kunnat tro att valpen vunnit med lätthet.. men jag är en komplicerad människa.. mina föräldrars förra hund dog i december, hon o jag stod VÄLDIGT nära varandra och jag har inte kommit över henne riktigt än märker jag och jag är tydligen rätt irriterad över att mina päron skaffat ny hund så snabbt... och blir bara argare och argare för varje gång de uppdaterar fb om denna nya odåga.. (JAG SAKNAR SALLE HALLÅÅ!!)

men jag inser också att jag kommer älska de lilla fjölet så fort jag ser na.. så ja har lixom ingen lust att se na.. jag vill inte glömma salle :(
 
Sv: tömkörning?

usch, förstår hur du känner. vi lämnade bort sambons förra hund (sålde för en symbolisk summa med krav på kastrering) för att han fick ont i höfterna av träningen (väktarhund). nu bor han hos en underbar familj med en till hund och stoooor trädgård där han kan aktivera sig "lagom" och inte tränas utöver den vanliga lydnaden. men ändå, något av det värsta jag varit med om och det trillade många tårar här hemma.
tog en hund på prov från samma uppfödare (som även valpis är ifrån) bara någon dag efter då sambon nog blivit knäpp annars, men jag hade jättesvårt att ta till mig den hunden även om han var go på sitt sätt. sen att det inte funkade med honom ändå är en annan femma..
valpis flyttade in först strax innan jul, dryga halvåret efter att första killen flyttade härifrån. för mig kändes det mycket mycket bättre! du kommer säkert uppskatta päronens nya också, så länge du kommer ihåg att det är just en ny vovve, en egen individ och ingen ersättare för den gamla!
 
Sv: tömkörning?

det är tufft.. men jag blir bara trött på att dom verkar försöka övertala sig själva om att de inte ska glömma salle.. jag som är rätt eldig av mig (hade jag vart häst hade jag vart en brunstig jävla fux året runt) blir rätt sur ;)

men det är väll bara ta tjuren vid hornen och åka dit ändå.. jag kommer falla som en fura, de vet jag..

(slut på trådkapet)
 
Sv: tömkörning?

Alltså, om ni nu ska kapa hela tråden med en massa hundar så kan ni väl åtminstone lägga in lite bilder på när ni tömkör vovsingarna? Vore inte mer än rätt tycker jag. :D
 
Sv: tömkörning?

inte riktigt tömkörning, men så nära vi lär komma.. ;)

63671_10150339044020061_574120060_16262073_5159353_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

åh jag började faktikst köra in henne, med sele och skaklar.
hon hatade det :angel:
dock har jag inga bilder på det och av förstårliga skäl, haha är det lite svårt att fixa det ;)
 
Sv: tömkörning?

KL

Igår var jag ute och tömkörde Lamour med nya gjorden. Har varit däckat i sjukdomar så det har inte blivit av förr.
Först gick allt bara skit. Tänkte att jag skulle tömköra i hagen eftersom våra galna hundar hatar hästar o stormskäller o hoppar på näten när man går framför dem (vi har stor gårdsplan, uppskottad, perfekt att tömköra på i vanliga fall). Jag trodde att lamour skulle bli för störd av hundarna. Gick in i hagen och hon var helt kokko!! Skrek o skrek o skrek o skrek, ställde sig på bakbenen en gång (men då tog det hus i helvete kan jag säga....sen gjorde hon inte om det) Hon frös fast, trängde mig, fattade noll o ingenting....

Jag lessnade. Gick upp på den skottade gårdsplanen för att be sambon ta in sina skällande odjur. Men då gick hon FRAM till hundarna! Inte ett dugg rädd! Så vi tömkörde där - och DÅ gick det bra minnsann!! Vet inte om hon ser hagen som sin "lekplats" och att allt blir helt fel när hennes kompis inte är där.... ?! Vi har bara hållit till i paddocken eller på just gårdsplanen innan då allt har gått så bra, och även igår då tillsist.

Vi ska ut en liten sväng ikväll också tänkte jag, mest för att befästa det braiga beteendet hon hade på slutet igår.

Så när hon väl gick som hon skulle så travade vi tom för första gången!! :banana: Smackade bara lite extra och sade "traaavA!" så började hon trava, nöjde oss med bara ett varv åt gången :)
 
Sv: tömkörning?

Alltså, om ni nu ska kapa hela tråden med en massa hundar så kan ni väl åtminstone lägga in lite bilder på när ni tömkör vovsingarna? Vore inte mer än rätt tycker jag. :D




:D :love:


Tyvärr har jag inga dragbilder på min första hund, men det kan ju iofs ha att göra med att hon inte drog. Hon vallade. *saknar än idag*
 
Sv: tömkörning?

en till! :banana: för att fortsätta fullständigt OT så ska dragselen med upp till Östersund om en månad så ska hon få dra mig på isen med långfärdsskridskor (på mig då, för att undvika syftningsfel). jag kanske ska tömköra ordentligt nu innan så jag har lite styrning på henne, det är nämligen sådär med det... :angel:
 
Sv: tömkörning?

stopp och gas sitter som det ska (till och med "sakta"!) men höger o vänster är det lite sådär med... trots att vi åker inlines sen två somrar tillbaka :angel:
 
Sv: tömkörning?

Kl mig själv eftersom jag inte har varit ute med någon hund på töm ;) (fast vi motionerar våra jakthundar med spark så här års, två dårar och den tredje dåren (min sambo) på medarna. Det går utav bara h-vete!)

Vi var ut igårkväll igen en snabbis för att hitta en bra känsla genom ett helt pass och det gick enligt planen. Vovvarna var inne så då behövde vi inte nosa på dem heller ;)
Nåväl, tvååringen gick finfint på hela tömlängden nu :) Visst går det lite långsamt ibland men jag tror bjudningen kommer bara hon blir säker på sin sak. Vi travade litegrann då och då och det gick också bra fast hon tyckte det var lite konstigt att springa o svänga samtidigt o i början stannade hon när jag "bad" henne svänga ;) Men tillsist travade hon ett par varv utan tokerier :love:

Nästa gång ska vi introducera longerpisken. Har haft dressyrspö med mig nu bara eftersom hon hittills inte varit så långt ifrån mig ;)

Sen önskar jag att jag hade pengar över så jag kunde köpa mig ett par smaaaala mjuuuuka lädertömmar ... suck. Har de billigaste från hööks nu i vävribb... de är allt annat än smidiga iaf :( Man märker det när man lindar upp och lindar ut precis hela tiden, när man jobbade shettisen som snällt sprang på linan längst ut så tänkte jag inte på det. Men men. Det GÅR ju ändå. Man får trassla lite helt enkelt.
 
Sv: tömkörning?

Mina lädertömmar är nog det bästa jag har i sadelkammaren. Helt underbara! Nästan så att jag känner mig vilse när jag kommer till nån annan och inte har mina egna tömmar. (Men det är bra hjärngympa!)
 
Sv: tömkörning?

Ett sto f 09 e Belamour - Don Frederico. Har haft henne sen hon var sex månader, en kompis som fött upp henne så har varit med ända sen hingstval o tillverkning :D

Så här såg hon ut i höstas. Nu är hon... ehum.. lite hårigare :D

59330_1471738925021_1580083254_1128879_1815065_n.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp