tömkörning?

Sv: tömkörning?

Apollo Thelin om jag får be ;)

Haha, iof hade Super-Ruben vart ett jädra coolt nick! Fast jag skulle nog sakna Speddan!
 
Sv: tömkörning?

hahaha åh noooo! jag är lite små allergisk mot homer!! Iof älskar jag simpsons, för de är jävligt bra, men jag mår lite väl illa över homer när han ska svudd-äckel äta hela tiden.... *spysmilie*
 
Sv: tömkörning?

Wiiho....nu är tömkörningsträning inbokad den 19-20 februari!! Det ska bli såå kul. Hela denna månaden är faktiskt lite lätt hysterisk. :bump:

Gina Tricot Grand Prix nästa helg så då blir det jobb på banan. Helgen efter är det tömkörningsträningen och sista helgen i februari är det Göteborg Horse Show...och jag har knappt några pengar i plånboken. Vilket TRAUMA! :devil:
Kan ju inte åka dit utan att handla något....fast jag kan ju vinna en häst i lotteriet! En frisk och fin som jag kan träna med ordentligt. :p
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Väcker till tråden med lite bilder på min Teta:). Snöade som synes och det är liskom svårt att fota och jobba hästen samtidigt, så hon är lite lång..

168602_1688744190354_1590181870_1464319_3933093_n.jpg


168602_1688744230355_1590181870_1464320_4365878_n.jpg


168602_1688744270356_1590181870_1464321_3919301_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

Lång vet jag inte, det är väl mer att hon släppt hela länden och verkar allmänt taggad ;)
men glad ser hon ut så det räcker och blir över!
 
Sv: tömkörning?

Länden är vårt problemområde. Den är väldigt lång och mycket svåraktiverad. I synnerhet nu när hon inte har styrka någonstans egentligen. Men hon är iaf rund och fin i musklerna där:).

På bilden som tappades bort syns den långa länden...
168602_1688744270356_1590181870_1464321_3919301_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

kl

jag är nysshemkommen från ridhuset med wills!
jag r verkligen en extremt dålig matte men jag har typ inte tömkört på flera flera veckor!!! men nu blev det äntligen av!

tog det rätt chill och jobbade på volterna för att böja igenom lite, funkade bra men han som vanligt ligger lite bakom hand och blev dessutom pigg som tusan :laugh:
vi har jobbat massor med galoppen i ridningen vilket såklart också visade sig på töm, idag gick fattningarna mycket bättre och han försökte inte bryta sig ur volten som han försökt med tidigare utan tog yttertömmen fint :bow:

matte var nöjd, förutom att han var lite väl pigg efter galopparbetet:D
 
Sv: tömkörning?

Kul att det går bra :)

Jag har varit ut en gång i veckan med min tvååring och det går väl bra. Jag hade lite brått en dag och tänkte prova trava lite mer men det gick inte så bra så jag backade direkt och vi håller oss till skritt tills hon är stupsäker på det.

Jag har lite problem ibland med att hålla henne på avstånd, hur gör ni för att få ut unghäst på spåret? hon är dessutom hyperkänslig så "gör" jag för mycket så stannar hon ist för att gå ut åt sidan. Jag tar i yttertömmen och de flesta gångerna så följer hon tömtagen jättefint men ibland får hon för sig att tränga sig mot mitten och då spelar det ingen roll vad jag gör :smirk:
Att stanna och vrida sig runt gör hon också ibland men det gissar jag beror på kommunikationsfel ihop med taskig framåtbjudning
 
Sv: tömkörning?

Tror hon skulle ta hjälperna i tömmarna lite bättre om du själv placerar dig närmare spåret, alltså mer snett bakom istället för mer bredvid.


kl

Här är allt STOPP. I onsdags åkte vi in med Apollo till Ulltuna för han fått kolik. Natten mellan onsdag och torsdag buköppnades han. :(
Tack och lov ser allt jätte bra ut efter op. Rapporten i fredags från vet löd "han mår nästan oförskämt bra", så bra att hon inte ens tyckte sig behöva höra av sig under helgen, för då hör de vanligtvis bara av sig till riktigt sjuka hästars ägare. Hon skulle dock höra av sig om han blev dålig och det har hon inte gjort så det bådar ju gott iaf :)

Så nu lägger jag min energi på allt annat än ridning och tömkörning. Bla har jag handskottat vår sjukligt långa och branta uppfart, o hopp om att vi ska kunna ta mot en höleverans i veckan eftersom vi blev rekomenderade att byta foder från silaget.
Nåja, hoppas ni andra har det roligt med tömmarna iaf :)
 
Sv: tömkörning?

Nej men fy så otrevligt syackars dig och stackars Apollo! Hoppas att han kryar på sig snabbt!

Här går det inte att tömköra då det är is över nästan hela paddocken. Det går att rida på spåret och det har jag gjort idag och igår. Tror att tömkörningen har gjort jätte mycket för min Plutt då han var som en dröm att rida idag och detta är 3:e gången sen i december som han blir riden. Är så glad över min lilla häst och önskar mig nu att snön ska förvinna och det blir vår snart!
 
Sv: tömkörning?

Men hu så hemskt! Väldigt skönt att allt gått bra:). Är väl "bara" ca två månaders konvalscens vid buköppning trots allt? Iaf till man kan börja sätta igång och skritta?
 
Sv: tömkörning?

Jag vet inte riktigt... från början sa de (upp till) 3 månader på box (och inte ens ut i sjukhage 3*3).. men o andra sidan sa de också att han skulle va hos dem MINST två veckor efter op från början och i fredags (han op natten till tors) så sa vet att om han skötte sig så bra som han gjorde då så skulle jag få hem han om en vecka... då alltså skulle han vara stå där i tio dagar. Dock ska jag väll tillägga att det var ju liiiiite rörigt i huvudet på matte den där dagen så jag ska väll inte svära på att allt jag hörde verkligen stämmer :angel:

Det står otroligt lite här på buke om buköppning, några har pratat om 6 veckor, men vi får se.. Apollo rids ju inte, och jag har ju Wille också, så det blir ju lite lättare eftersom jag fortfarande kan rida.
Promenader får han dock redan gå på, dock korta sådana och såklart endast för hand...
 
Sv: tömkörning?

Fy vad tråkigt och ledsamt :cry: Men var skönt att det ändå gått så bra!

Jag skulle satsa på att se till att nyttja tiden och bygga en REJÄL sjukhage tills han kommer hem. Han lär inte få gå med sin kompis fritt och röja och dona. Däremot kan det väl hända att han är piggare och får alternativet att stå i sjukhage tidigare och det är SÅ skönt om det då finns en redo!

alla mina tankar och tummar till er!
 
Sv: tömkörning?

Röja och dona? Det gör väll dom aldrig? :p

Men ja, vi har det ju relativt lättfixat eftersom det är precis utanför vardagsrumsfönstret.. och tyvärr har vi haft sjukhage upp tidigare... däremot är det ju mitt i vintern nu så det går ju inte direkt att slå ner några stolpar så jag får se hur vi löser det.. men jag tänkte att jag ska rådfråga vet rätt mycket under veckan om den eventuella framtiden så att vi kan försöka förbereda oss. Hästarna brukar ju få vara ute till 21 hos oss, men de kommer få gå in vid 18 tiden vid middagen istället så att Apollo får lite mer sällskap inne. Det kommer bli ett himla projekt att rodda ihop allt... bara att ha skottat hela uppfarten i två dagar var ju ett minst sagt tufft jobb.. och jag tror inte vi kommer kunna få upp höleveransen upp för backen ändå haha utan det blir till o bära ^^ (vet inte om de va här ja skrev att vi blev rek att för säkerhetsskull byta foder så ja lägger till de i en liten () )

Däremot tror jag inte vi har jätte bråttom eftersom vet pratade om boxvila i upp till tre månader, men har vi tur så blir det mindre.. fast bråttom kommer vi nog inte ha ändå :p

Men det kommer gå bra.. apollo har bra läkkött och hårdare häst får man leta efter.. i skrivande stund känns det nästan mysigt att få hålla på med honom så mycket.. jag saknar honom otroligt mycket... men.. det lär väll gå över efter en vecka på boxvila :p
 
Sv: tömkörning?

du har väl en massa trevliga tallar i din hage? blir suveräna om man vill ha några hörnstolp till hage.
det är minimalt med tjäle i backen pga all snön som varit - vi har slagit stolp och många runt om oss också, utan problem i vinter och förra vintern.

bara en tanke, kan vara bra att slippa rodda med när han väl är hemma, dvs ha en förberedd om ni inte redan har en bra permanent sjukhage.:)
 
Sv: tömkörning?

ja jag har massa tallar... bara inte där jag brukar ha vår sjukhage :angel:
men det löser sig... det känns lite som så att jag inte vågar ta något förgivet bara.. som att jag inte ens vågar hoppas på att han kommer hem.. och än mindre att han ska få komma ut i en hage typ... det slår omkull ens värld när man ser sin häst svetta sig skummig av smärta och ligga ner med tungden på bringan och nästan hyperventilera av smärta.... typ..
 
Sv: tömkörning?

Det här försökte jag posta i tråden den där kvällen när Buke stannade upp...:


Jahopp, nu är det en sån där studsperiod igen. ÅÅÅÅÅÅÅH, vad jag behöver ett ridhus eller i alla fall en ridbana att longera på när Lottapotta behöver få studsa loss lite.

Igår skulle vi tömköra bort till vågen, men vi kom inte så långt. Fick hålla oss i sommarhagen (som vi går igenom för att komma till vägen som leder till vågen) och tömköra på volt eftersom fröken L testade på hur många gånger man kan studsa på en minut. JISSES! Nåja, fick henne att jobba på riktigt fint mellan studsattackerna, även om det nu var meningen att vi skulle ta det LUGNT igår. Tji fick jag.
Eftersom hon inte kunde slappna av ens på hemvägen och hade bråttom ut i hagen, så misstänker jag att det var en sån där brunst-dag, när ingenting går tillräckligt fort.

bild027_131585833.jpg


Idag gick vi istället en promenad och Lotta var mycket lugnare idag, så "vi" kunde slappna av och släppa spänningar på hemvägen (som "vi" brukar göra). Hon roar mig! :love:
 
Sv: tömkörning?

Haha, just nu är det LIVSFARLIGT i vårt ridhus om du frågar min kuse. Nämligen snöras från taket nu när solen värmer på. Wihoo!!!
Gårdagens tömkörningsförsök fick läggas ner efter en kort stund eftersom det blev total oordning på precis allt. :D

Tog en kort promenad ute istället och det såg ut ungefär så här:
63861_1465378186967_1008884512_31027543_8280818_n.jpg


Han landade igen strax innan vi kom tillbaka till stallet. :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp