tömkörning?

Sv: tömkörning?

de gjorde dom inte, skrev jag det? de rekomenderade oss att byta grovfoder och jag har uppleft det som att det är svårare att få tag på silage som är av bra kvalité. vi behöver ha små balar eftersom vi har så få hästar och då är det ännu svårare.
dessutom har wills fått lite "bajsvatten" av silaget som är ofarligt.. men en tillräckligt stor anledning att byta till hö nu när ett byte kom på tapeten typ.
 
Sv: tömkörning?

Nej, du skrev inte så rakt ut. Du skrev bara att de rekommenderat er att byta (tror jag).

Då förstår jag. :D
 
Sv: tömkörning?

Oj, vad långt ner den här tråden hade trillat. Ungefär som jag. :(

För ca 1½ vecka sedan fick vi ett rejält bakslag. Plockade in hästen från hagen och han var jätteöm och spänd i ryggmusklerna. T o m sparkade mot handen och la öronen bakåt när jag palperade vilket aldrig har hänt förr. Det kom väldigt plötsligt för han har känts så fin den sista tiden. Det har dock blivit bättre sedan dess men jag ska ändå åka in till kliniken med honom imorgon så får vi se vad veterinären säger.

Ville iallafall inte ställa av honom helt under tiden så jag har promenerat och tömkört lite lättare pass. Bestämde mig efter många om och men för att vara med på tömkörningsträningen i helgen så här kommer två små filmer. Ni gärna får komma med konstruktiv kritik. Tänk bara på att detta är andra gången i mitt liv som jag får tränarhjälp och att jag fortfarande är nybörjare. :p

Fick träna på sidvärts vilket i princip är nytt för mig. Det svajade lite men jag ska träna vidare på detta om det går bra hos veterinären.
http://s209.photobucket.com/albums/bb159/mullemu/?action=view&current=PICT0408.mp4

Lite trav.
http://s209.photobucket.com/albums/bb159/mullemu/?action=view&current=PICT0405.mp4

/Speedis, som för närvarande åker berg-o-dalbana mellan hopp och förtvivlan.
 
Sv: tömkörning?

åh vad ledsen jag blir för din skull, men det är ung som det ser ut här hemma...

jag har sagt att han buköppnats va?! (allt är lite förvirrat just nu) Han är iaf hemkommen nu och allt funkar sviiin bra förutom en grej.... Han stod på isoleringen på ulltuna pga att han hade diarré och de trodde att han ev kunde ha salmonella... Han är coolugn, super duper duktig verkligen... tills han blir lämnad ensam. Han har alltid vart rätt duktig på att bli stressad.. men det här var något annorluna, han fick verkligen PANIK. Jag stod utanför boxen och hörde hur hjärtat slog, han började stegra och slå mot boxgallret, försökte hoppa över boxgallret och kasta sig, lägga sig mot boxväggen för att välta den för att komma ut :cry: Eftersom de andra hästarna i stallet inte gillar att stå ensamma i hagen så har vi nu tre hästar på boxvila, haha. Tack och lov tar alla det extremt bra och snart får de komma ut (ons förhoppningsvis).
Så långt är det ju ingen fara.. men.... jag kan inte ens ta ur Wille ur stallet för då får Apollo panik, trotts att vår inackordering står kvar... Inte så att han bara blir lite stressad utan han blir helt GALEN.. i dagsläget vet jag inte riktigt hur jag ska lösa problemet, har iof inte funderat på det jätte mycket men på något sätt måste det ju bara lösa sig helt enkelt.... men så nu står det still här för den anledningen.... så du är inte ensam om kaos.. om det nu är någon tröst..

Jag är inte alls rätt person att ge någon konstruktiv kritik, men jag kan iaf säga att jag tycker ni båda ser jätte duktiga ut med tanke på att det är första gången :bow: Men en sak bara.... bettskivor??? Vet inte du aatt man bara har det på små shettlansponnyer? :angel::p
 
Sv: tömkörning?

så du är inte ensam om kaos.. om det nu är någon tröst..

Näe, det är det väl inte egentligen för nu tycker jag ju synd om dig också. ;)
Usch, varför kan inte våra djur bara få vara friska och må bra?


Men en sak bara.... bettskivor??? Vet inte du aatt man bara har det på små shettlansponnyer? :angel::p

Han är bara stor på utsidan. Inuti bor det en liten, liten ponny. :D
 
Sv: tömkörning?

Ja, men välkommen in i tråden. Det är nog fler än du som ligger och lurar i vassen. :D

Vilken härlig häst! Ser trevlig ut så länge den håller sig på alla fyra fossingarna. :rofl:
 
Sv: tömkörning?

Haha, han är en busig liten krabat som gärna antingen lättar fram eller bak. Har hamnat i vägen några gånger... Men han är en häst med stor personlighet och mycket egen vilja. Tjurskallig också, men ALDRIG sur. Hade turen att vara medryttare på hans far i nästan sex år och jag hittar mycket "pappa" i honom, på gott och ont (fast mest gott).

Han är en 2,5 år gammal nordsvensk brukshäst som just nu håller på att tappa sina tänder. Han är i nuläget ca 150 hög i manken men kanske 155 uppe på rumpan. Står alltså fortfarande i nedförsbacke...
 
Sv: tömkörning?

Precis inkommen från ett tömkörningspass med fd travruss där inte mycket har fungerat sidvärts och så hittar jag din film... ha ha.

Det ser väldigt bra ut tycker jag iallafall, jämnt och fint och bara att jobba på så att du lär dig hinna med och plocka upp det där!

"Min" har svängt bort ändan, satt sig på tömmen, backat, stått på bakbenen, låst fast huvudet utanför frambenet etc med jämna mellanrum. Hon springer gärna iväg i arbetet och fokuserar på annat och då är hon plötsligt hängande i inner töm istället för stödet man nyss hade på ytter och det blir bara pannkaka av alltihopa. Det är som att ha tre klossar framför sig mellan tömmarna och stup i kvarten åker klossarna i sidled åt olika håll. Dottern som är ordinarie ryttare är ju inte alls tillräckligt erfaren för att ens märkar vad som pågår så ponnyn är "inte van" vid att rätta sig i denna typ av arbete. Ibland önskar jag verkligen att man kunde använda skänklar när man tömkör, det är verkligen en pedagogisk vinst!

Jaja, det är bara att backa flera steg och få klossarna att hålla sig inom ramen rakt fram och i böj igen. Massage fick hon då efteråt för att hon inte skulle tycka jag var alltför otrevlig... Söt och pigg är hon men göra som jag tänkt mig istället för på hennes sätt tycker hon är väldigt onödigt :D!
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Har också tömmat ikväll:). Har äntligen blivit duktig och fått på mig vettiga skor så att jag inte bara halkar omkring:p. Så nu har vi börjat med öppna längs långsidan och får då och då till jättefin skänkelvikning längs diagonaln. Men jisses vad svårt det är att hålla linjen! Antingen blir det för mycket tvärning eller ingen alls...

Jag har experimenterat lite med min hjälpgivning och eftersom min häst är väldigt stadig på ytter har jag börjat kunna använda innertömmen ganska mycket i korrigering och böjning. Funkar riktigt bra:). I slutet idag var hon självbärig på riktigt och jättefin! Nu ska hon bara vänta lite bättre och förstå att energi inte bara behöver gå framåt utan nu ska vi hitta litegrann samling också. Får se om jag lyckas få till det så småningom:p.
 
Sv: tömkörning?

"Min" har svängt bort ändan, satt sig på tömmen, backat, stått på bakbenen, låst fast huvudet utanför frambenet etc med jämna mellanrum.

Söt och pigg är hon men göra som jag tänkt mig istället för på hennes sätt tycker hon är väldigt onödigt :D!

Haha, låter ungefär som min idag när vi skulle lasta och åka hem från kliniken. Hem! I vanliga fall tar det ca 10 min att lasta på när vi ska åka nånstans och kanske runt 5 min när vi ska hem men inte idag. Oj, vad 650 kg häst inte kan vilja gå på en transport :devil:. Efter att ha tramsat runt en bra stund så planterade han båda framhovarna på baklämmen och när jag försökte locka med en supermumsig morot så blev halsen bara längre och längre. Till slut fick vi ta två longerlinor och lägga runt rumpan och då klev han på utan problem.

Iallafall så har jag återfått hoppet för veterinären tyckte inte att det var nån fara med ryggen även om ryggmuskeln fortfarande var lite spänd på ena sidan. Det har ju blivit bättre och bättre för varje dag som gått så vi ska bara jobba vidare på samma sätt som tidigare men med lite tätare besök av massören under en period. Hoppas nu att det håller i sig!!
 
Sv: tömkörning?

Ja ibland får man verkligen uppleva skillnaden mellan att ha 4 ben eller 2 ;). Skönt att det verkar bättre med ryggen.

KL

Som motvikt nu då så att inte hela buke tror att jag jönsar runt och "misshandlar" mina hästar har jag idag varit ut med samma russ och tömkört längs väg istället. Sidvärtes brydde jag mig inte om (just det var egentligen en uppgift från dotterns hopptränare) utan istället jobbade vi med tempoväxlingar inom gångart och att ha bogarna på rätt ställe och kunna acceptera tömtagen och få igenom halvhalter och ställning i nacken. Hon vill gärna glida iväg och ta stöd av höger snövall så att hålla sig i vänster hjulspår visade sig lite av en utmaning, hon håller gärna fast i höger sida av bettet och är svår att få upp på vänster töm men det var totalt sett oerhört mycket bättre och efter en stund både längde och kortade hon traven utan att slänga ut bogarna vilket jag var väldigt nöjd med. Tänkte försöka ta henne två gånger i veckan framöver och hoppas att det blir lättare för dottern att rida henne på säte istället för hand också framöver så att vi båda får nytta av varandras arbete.
 
Sv: tömkörning?

Jag har också försökt tömköra idag. Eftersom jag inte haft möjlighet att göra det under veckan så jag var ambitiös och smet tidigare från jobbet för att hinna till ridhuset före alla andra. Jo tjena, 10 minuter hann jag med sedan kom det två DRESSYRRYTTARE som minsann skulle trimma sina hästar i exakt 30 minuter.

Jag fick glatt traska runt där med häst på släp medans de red. Häst hade tydligen sett fram emot att få jobba lite så han tyckte det var astråkigt att bara skritta runt....så då kan man ju hitta på saker tyckte han. Efter att ha "nafsat" mig i armen sisådär 22 gånger och sett oskyldig ut varje gång jag blängde till och hyttade åt honom så väste jag: -Kan du inte åtminstone låtsas bete dig som en av dom där lobotomerade dressyrhästarna!!!

Nåväl , jag fick iallafall tränat en liten stund efteråt och det gick ganska så hyfsat. Nästa pass blir på söndag morgon kl 8.30 och då hoppas jag att alla andra är bakis och inte har en tanke på att besöka ett ridhus. :devil:
 
Sv: tömkörning?

hahahahah! sådär har jag också alltid tänkt. mina tömköningstider än fredagar efter 8, helst 9! men nog fasen dräller det in folk allt oftare och jag blir fanken galen varje gång!! jag som är van vid att det bara är jag som är galen nog att rida/tömköra de tiderna!

en fredagskväll vid 11 tiden kom dock gårdsägaren ut och kollade till ridhuset för att han tyckte det var så konstigt att det lös i ridhuset kl 11 en lördagskväll :angel:
 
Sv: tömkörning?

Jag vill ha ett eget ridhus nuuuuu!!!! Eller en frisk häst....eller åtminstone en häst som går att tömköra ute på grusvägarna utan att den får skrämselhicka för att det ligger en nervält gran i diket. Det kan väl inte vara för mycket begärt, va? :D
 
Sv: tömkörning?

KL

Gav melodifestivalen en chans men fastnade visst här istället. Hör till skaran "i vassen" som sporadiskt har följt tråden.

För att göra en lång historia kort så har vi gått från "nu lägger vi ner det här" i somras till att faktiskt uppskatta aktiviteten, både häst och matte :D. Och hoppas på att så fortsätta.

/Em
 
Sv: tömkörning?

Grattis till mig som klev upp i ottan alldeles i onödan. Var på plats i ridhuset kl 8.20 och gissa vad? Det kom någon 20 minuter senare :bump::banana::bow::bump::banana:.
Ja, jag vet, det har förmodligen slagit över i huvudet på mig.
Vad är det för fel på hästmänniskor???? Kan dom inte ta sovmorgon som vanligt folk????:devil:
 
Sv: tömkörning?

KL

Tipsbomba!
Har en minst sagt loj pålle. Så fort jag ber honom göra något börjar han sakta ner. Det går långsammare och långsammare, och till sist kryper han fram.
I ridningen är han likadan, men där kan jag "vara på" honom med sätet. Det går ju inte när man tömkör. Jag kan inte gärna stå med pisken i högsta hugg jämt och ständigt :crazy:
Kortar jag tömmarna och ber honom gå med huvudet högre upp än knäna saktar han också ner. Det problemet finns inte alls när vi kör med vagn (vilket vi inte kan göra nu när det är is..), inte heller under ridning.. Ljudkommandon (som sitter super i körningen) lyssnar han inte på och jag vill ju inte tjata ut dem..

Tips! Hur skapar man en fungerande gaspedal?
 
Sv: tömkörning?

Övergångar. Hela hela tiden. Plus ställ i dig på att ditt tömpass blir mer krävande av dig som tömförare än att pass på ryggen! du måste vara superaktiv och HELA tiden variera och aktivera.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
416
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp