tömkörning?

Sv: tömkörning?

Jo tack, övergångar har jag försökt.. Det fungerar ibland. Men inte ger det mer gas! Snarare tvärtom, han blir jäkligt snabb att sakta av men går inte igång förrän jag använder pisken. Varje gång.
Jag har haft hästen i tio år, han har alltid varit sån.

Att hyperaktivera och göra nytt hela tiden brukar funka, men så fort jag vill att han ska gå ett endaste varv på volten blir han som tjära igen. Det fungerar liksom inte i längden..
 
Sv: tömkörning?

Det var med livet som insats som jag försökte ta mig in i vårt ridhus idag på lunchen. Inte alltid jag uppskattar att ha en reaktionssnabb häst men idag var det vår räddning. Skulle precis öppna ridhusdörren när jag hörde hur det rasslade till och så for kuse iväg med mig hängandes som en vante efter. Precis där vi hade stått sekunden innan dråsade det ner en hel hög med stora isklumpar :eek:. Scary!

Men...jag lyckades äntligen få till ett tömkörningspass på hela 45 min. :banana:
Fick tränat på sidvärts i både skritt och trav och en hel del galoppfattningar. Galoppen kändes jättefin! Dessutom, tack vare takraset, gjorde häst också ett par egenhändigt komponerade övningar ur den högre skolan vilket visade sig vara mycket lösgörande så det kom en del nöjda frustningar under den sista galoppen. :)
 
Sv: tömkörning?

Din kuse låter ungefär som min gamla medryttarhäst. Det är riktigt träligt med hästar som har absolut zero egen framåtbjudning och som liksom självdör två steg efter man har drivit på....hela tiden! Enda gången han kunde få bråttom var om han blev riktigt rädd för något. Då kunde han vända 180 grader och sticka som en kanonkula...i 10m sedan stannade han för blev det för jobbigt. :D
 
Sv: tömkörning?

Ja, min blir inte ens rädd :angel: Men jag tänker att har jag släpat runt på honom i snart tio år kan jag väl fortsätta tio till!
 
Sv: tömkörning?

kl

idag har jag tömkört, för första gången sen i höstas!
hästen är under igångsättning så det blev mest skrittarbete, plus ett par travvarv på volt, men han gick toppenfint och jag lyckades till och med flytta honom! :eek:
han trampade på bra med bakbenen i skritten, vilket han ju inte gjorde i höstas... men nu under igångsättningen så har jag bara skrittat ut i bra tempo på mest långa tyglar, vilket verkar ha varit bra!
hade kameran med för att filma en snutt men det glömdes bort i den allmänna röran... får nog muta en vän att följa med nån dag.. :angel:
 
Sv: tömkörning?

*knapplån*

Idag tömkörde jag en av de andra hästarna i stallet. Hoppade in och "tog över" innan hästen gick över (eller heter det kanske att gå runt...alltså att stegra sig så mycket att man faller över bakåt?)...men det gav resultat. Hästen slutade bråka efter några försök med mig, jobbade framåt och gick riktigt fint några steg. Hon blev sur på mig eftersom hon upptäckte att hon inte kom undan och jobbade till slut riktigt bra. Det fortsatte att gå bättre än innan när ägaren fick tillbaka tömmarna, även om hästen fortsatte försöka få matte ur balans och i fel vinkel. Jag gav några tips och det gav lite resultat.
Är RIKTIGT sugen på att tömköra Lottapotta nu, det riktigt kliiiar i fingrarna, men jag får snällt vänta. Vi är inne i en annan fas av livet och det ska få ta den tid det hela behöver. :)
 
Sv: tömkörning?

Gissa vad jag fick veta nu på morgonen?

Anders Eriksson var i ridhuset igår och höll kurs. Öppet för alla, gratis att titta på och inte speciellt dyrt att vara med. Jag har tre ynka kilometer dit! Och jag får veta det idag! :mad::mad:

Morr.. Nåja, man får väl hoppas att det blir fler gånger. Vi fortsätter kämpa på på egen hand.

Hästen är piggare nu. Det visade sig att han har hypohidrosis (svårt att svettas) och helt enkelt varit överhettad i princip sen i höstas. De upptäckte det av en slump på kliniken, när han blev som en gummiboll efter en ultraljudsrakning. Jag har klippt bort ännu mer päls nu och han mår mycket bättre. Har till och med börjat bli lite lite fuktig efter träning. De kan bli "friska" från sjukdomen, eller rättare sagt symtomen kan lindras, om man åtgärdar saker i miljön.

Jag funderar lite
Hur gör man en sluta i töm? Jag har försökt, öppna går jättebra (för det mesta) och skänkelvikning förstår han. Men när jag försöker med sluta blir han förvirrad och gör någon slags banan-lik skänkelvikning. Det är ju jag som gör fel, så därför vill jag höra hur ni som lyckats gör :)
 
Sv: tömkörning?

:eek: jag hade också blivit sur om jag missat AE bara sådär!

oj, den sjukdomen har jag aldrig hört talas om. ibland inser man hur lite man kan... :grin: tur det finns utbildade veterinärer!

jag vill också gärna höra en förklaring på sluta, även om vi fortfarande kämpar med att göra rena skänkelvikningar på töm... öppna o sluta funkar från ryggen men jag har inte gett mig på det på töm än,jag skulle nog bara röra ihop det för häststackaren...
 
Sv: tömkörning?

AE kommer till Varaorten ikväll. Jag hade tänkt åka dit, men jag har alldeles för mycket att göra, så jag hinner inte. Är verkligen jätteledsen för det, men jag måste ju prioritera hästen och plugget före.
 
Sv: tömkörning?

Ja, ikväll hinner jag inte åka nånstans.. Har dessutom ingen bil verkar det som. Morr! Jag som tyckte jag läst så noga på hans hemsida om vilka datum han skulle vart! Och i helgen kan jag inte heller åka nånstans.. Dålig tajming!

Var ute och tömkörde idag, eller kanske snarare promenerade med tömmar :p
Det gick helt okej, även om hästen inte riktigt ville som jag alla gånger. Försökte ta några steg i travöppna, men det blev lite för svårt och lite för jobbigt så jag pressade honom inte.

Har förstått det som att hypohidrosis är vanligare i typ Florida (där det är varmt) än här. Det var en ren slump att veterinären kom på tanken, och noga räknat vet vi inte om det är det. Har inte tagit några prover (man kan ändå inget göra, så jag tyckte inte det var någon mening). Behandlar honom som om han vore sjuk, det skadar inte. Med andra ord, jag ser till att han dricker ordentligt, håller koll på pulsen och rektaltemperatur efter träning, ger många pauser och undviker träning när det är varmt ute.
 
Sv: tömkörning?

Har precis kommit tillbaka från ett tömkörningspass längs vägen igen. Vi har nog hållit igång nästan två gånger i veckan och nu syns det verkligen även i dotterns ridning! Att hålla ponnyn rak mellan tömmarna är inte längre riktigt samma balansakt som från början och idag visade hon att hon faktiskt hade förstått sidvärts längs vägen (som öppna fast utan böjning menar jag, har svårt att förklara), hon gick ur rörelsen framåt trots att det blev tvärs över vägen och hon gjorde tom en växling mellan förvänd öppna och sluta åt sitt svåra håll som eg inte var meningen men det kändes som så ypperlig timing att få igenom böjning i högersidan att jag inte kunde låta bli. Tog bara tre steg i slutan för att få med mig energin framåt igen och vilken ökning hon gjorde sedan! Helläckert men jag sitter nu med svidande hälar efter att både skon och tejpen jag satt dit förebyggande gjorde gemensamt jobb. Båda hälarna är hål i och den ena sockan också, men det var det värt! Får leta upp joggingskorna istället och hoppas att slaskperioden blir någotsånär kort eftersom tjälen tydligen inte är djup... Det roligaste är nog att ponnyn är så harmonisk (ja, inte varje sekund av passet förstås :angel:), hon tycker verkligen att det är roligt att anstränga sig nu även om hon fortfarande blir lite blockerad när hon inte förstår.
 
Sv: tömkörning?

Vad roligt att det går så bra för er!!!! Grattis!


Här är det fortfarande dött. Däremot har vi kommit igång med ridningen nu och förhoppningsvis kan jag knöla iväg mig till ridhuset för lite tömkörning i helgen!!
 
Sv: tömkörning?

Sitter och läser "Training the horse in hand" iberian principles nånting. Oj vad sugen jag blir på att tömköra!
Visserligen vet jag att min ponny inte kommer svara lika lätt på övningarna som de beskrivs i boken, men jag tänker banne mej försöka! Så fort jag kommer hem igen (är på studieresa en vecka, så till helgen!), då jäklar ska vi bli bäst på tömkörning :p
 
Sv: tömkörning?

KL

Hur gick det, någon som kom iväg på AE någonstans? Hit kommer han till helgen men som det ser ut nu har jag dåligt med tid att komma iväg och jag hoppas jag minns fel men tror det skulle gå på 150 kr att titta och då vill man ju gärna kunna vara där hela dagen och inte bara någon timme.

Igår hade vi ett sådant där pass där man får vara nöjd med att konstatera att lägstanivån är bra nog mycket högre nu för tiden. Jag hade problem med att få ponnyn att släppa sin "krycka" (höger fram) och hon var stum och tjurig i mun och nacke på högersidan och elasticiteten var sisådär men där hade jag förmodligen kunnat få loss henne kanske lite mer såhär sett i efterhand. Det var så där att det kändes som att det skulle lossna när som helst men det gjorde liksom aldrig det. Skritten har blivit väldigt mycket bättre kunde jag iallafall konstatera och sedan blir det bättre lycka nästa gång. Hon reds ut i lördags och gick hoppträning i söndags så det var nog både återfall i gamla former och kanske även stelhet som spelade in.

Hur går det för er andra? Just nu är grusvägen mjuk och härlig här, de flesta här verkar bo söderöver så ni borde väl ha det lättare ute nu med snöläget?
 
Sv: tömkörning?

Skönt att upptäcka en höjd lägstanivå i alla fall, även om inte alla pass går "bäst"!

Ja här är snön borta sen länge, paddocken har torkat upp fint och vi har kommit igång någorlunda med tömkörningen. Har kört med enkel tömsättning för han verkar trivas som bäst på det, och så har vi jobbat en del med bommar. Dessutom har jag hittat den mytomspunna longerpisken, vilken skillnad i styrningen! Har tidigare fått hålla till godo med ett dressyrspö, men nu kan han inte komma undan med att vara nonchalant längre och det ger resultat minsann! Han är dessutom rund och fin i formen och det känns som det är dags att öka kraven lite! :banana:
 
Sv: tömkörning?

Ingen AE träning för min del men nu till helgen kommer "min" tränare hit från England så då blir det full rulle. :D

För övrigt har vi haft en turbulent vår men Rubens rygg har återhämtat sig väldigt bra så både tömkörningen och ridningen har funkat jättebra den senaste månaden....tills han sprang av sig en sko i förra veckan. Hovis kom dan efter och slog på den men på den tiden hann pålle bli ganska så sulöm (kallar honom numera för "prinsen på ärten" :p) så han har fått vila ett par dagar.

Under tiden har vi hunnit med ett stallbyte också så nu har häst äntligen fått hagkompisar som han trivs med. Han har ju gått själv sedan årskiftet, då hans kompis flyttade. Eftersom flocken i hagen bredvid varit väldigt stökig och oharmonisk så har jag inte vågat släppa honom där på grund av skaderisken och de andra hästägarna har inte velat dela på flocken.

Det är härligt få se sin häst stå så här bara en kort stund efter att de släppts ihop. :love:. Ok, hans lilla kompis har lite problem att nå upp men det är tanken som räknas, eller hur?
PICT0426.jpg
 
Sv: tömkörning?

hhahahaha så söööött :)

och jag blev så glad nyss! haha ibland undrar jag vad som försisåg i mitt huvud, eller om det rent av står still haha.
jag "kom på" att nu när utebanan tinat, så kan ju jag rent av tömköra även på vardagar vilket löser en himla massa problem för mig!! när ridhuset vart ledigt på helgerna så har det blivit hoppträning och dressyrträningar, sen har jag vart iväg och av hundra olika anledningar har det inte blivit av, men nu nu nu kan jag ju tömköra ikväll TJIHOOO
 
Sv: tömkörning?

Vi blev typ så där glada när vi kunde börja använda en av hagarna som träningsplats! ÄNTLIGEN!
Jag tömkör ju istället för ridning (eftersom min häst inte är inriden än) och de andra i stallet har faktiskt kommit igång med tömkörning för att rehabilitera eller bara variera sig. Jättekul! Ska se om vi inte kan få hit min tränare också! :banana:
 
Sv: tömkörning?

Jag tömkörde min väldigt outbildade fyraåring igår, det var minst en månad sen sist. Hade bara tänkt skritta över lite bommar men underlaget tillät trav också och för första gången sökte han sig riktigt fint:laugh:
Det var riktigt roligt att se att allt arbete verkar ge resultat:laugh:

Jag hade tömmarna från bettet, genom de näst högsta ringar och till handen:laugh:
(ursäkta jag är jätteglad för det här)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
416
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp