tömkörning?

Sv: tömkörning?

Men visst hade du oxå ett fullblod?? Dom är helt hopplösa med att hitta på grejjer med sig själva..speciellt benen :eek: Min har inte riktigt koll på att han har F Y R A ben..trampar på sig själv allt som oftast med ett snopet ansikts uttryck..jaha..hade jag ett ben där oxå:cool:

Det där med att träna på att hålla koll på yttertömmen kom jag underfull med redan idag:angel: Gisses.. och jag som var övertygad om att jag hade en hyfsad simultanförmåga men IKKE :rofl:

Kommer börja träna för KG Svensson sen så fort jag fått lite mer kött på benen:p
 
Sv: tömkörning?

Jag har ett halvblod och han brukar ha ganska bra koll på sina fötter i vaqnliga fall. :p

Det var hagsituationen i gamla stallet som ställde till det och det är också därför jag nu har flyttat honom. Jag hade att välja på att ha honom ensam i en hage där han inte kunde se de andra hästarna alt att släppa in honom i en mycket stökig och oharmonisk flock. Jag valde nr 1, pga hans skadehistorik, och började omedelbart leta ny stallplats och fick tag på en efter två veckor. Tyvärr hann det ändå hända mycket på den korta tiden eftersom han var så stressad. :devil:

Träning för KG låter kul. Det vill vi gärna se lite bilder och filmer ifrån sen när ni har kommt igång :)
 
Sv: tömkörning?

Välkommen till tråden! Jag håller med om att yttertömmen är väldigt viktig eller ja viktigast:) Jag brukar iaf börja tömköra min på volt och när jag känner att han går bra där tar jag ut honom på spåret och rakriktar och gör lite öppna. Skänkelvikning har vi däremot bara nosat på. Men som sagt fokus på yttertömmen:)

Här hade jag lovat bilder på tömkörning i helgen men jag har inte ens hunnit ut till stallet så tyvärr blev det ingenting! Ev blir det tömkörning i morgon om inte vädret är strålande så jag vill rida ut istället:)
 
Sv: tömkörning?

Jag gör tvärtom, börjar på spåret och böjer lite (har inte kommit till rena öppnor, mest "shoulder in"). Sen går vi in på volt.
Vi har rätt stora problem med volten, jag hamnar fel och hästen tappar helt..
 
Sv: tömkörning?

Haha jag måste börja på volten för annars får jag springa ihjäl mig efter min pigga häst. Vore nog bra för mitt flås men jag måste erkänna att jag är lite lat och har urkass kondition :p
 
Sv: tömkörning?

Lotta hade visst lite träningsvärk dagen efter promenaden, så det blev mest mjukgörande arbete igår, för att få loss kroppen lite. (Idag fick hon vila helt från mina krav och visade upp fin galopp i hagen.)

Här kommer två videosnuttar som det blåser i, så jag rekommenderar ljudet avstängt... (Min dator vill inte samarbeta, så jag kan inte redigera dem.)

 
Sv: tömkörning?

Nya hästar skrittar jag först på hela ytan, för att sen plocka in på volt och kolla kontakten med ytter bak lite mer. Har jag ytter bak varierar jag volt och fyrkant. Har jag inte ytter bak blir det nog automatiskt så att jag håller mig på böjt spår, för att kunna få in bakbenet och samla in bogarna.
 
Sv: tömkörning?

Ja men skrittar fram på hela ridbanan gör jag också, jag tänkte mer när jag börjar med traven:laugh: Innan så använder jag mig av hela ridbanan och värmer i skritt upp genom att kontrollera styrningen och mjuka upp lite genom tex serpentiner. Men som sagt så börjar jag traven med att hålla mig på volten och ta något varv emellan på spåret. Ännu har även galoppen fått ske på volt men snart så kanske den feta matten har tränat upp sig så att hon orkar springa efter :angel: :bump::bump:
 
Sv: tömkörning?

Jo, precis. Första traven på volt. Jag vill hinna se vad hästen gör och jag ser inte lika bra när jag flåser efter som när jag står i mitten. :D
 
Sv: tömkörning?

Jag har ett halvblod och han brukar ha ganska bra koll på sina fötter i vaqnliga fall. :p

Det var hagsituationen i gamla stallet som ställde till det och det är också därför jag nu har flyttat honom. Jag hade att välja på att ha honom ensam i en hage där han inte kunde se de andra hästarna alt att släppa in honom i en mycket stökig och oharmonisk flock. Jag valde nr 1, pga hans skadehistorik, och började omedelbart leta ny stallplats och fick tag på en efter två veckor. Tyvärr hann det ändå hända mycket på den korta tiden eftersom han var så stressad. :devil:

Träning för KG låter kul. Det vill vi gärna se lite bilder och filmer ifrån sen när ni har kommt igång :)

Haha så tokigt det kan bli! Jag hade bestämt för mig att du hade ett fullblod :angel:

Ang KG så blir jag så J*V*A nervös av bara tanken så jag ska först och främst träna upp en grundkondis på både mig och pålle innan jag ger mig på det men när vi gör det så kommer jag absolut bidra med en MASSA bilder!
 
Sv: tömkörning?

Ännu har även galoppen fått ske på volt men snart så kanske den feta matten har tränat upp sig så att hon orkar springa efter :angel: :bump::bump:

:rofl: Jag kör en copy/paste på detta eftersom jag har samma problem. Trodde i min enfald att min kondition skulle vara lite bättre vid det här laget men icke!
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Blev repetion för prince idag. Allt satt som en smäck och för första gången började han skumma i munnen :love: gud va han jobbade på.
Helt underbart med tömkörning när man inte kan rida ju. Har tyckt det varit så tråkigt innan men inte nu mer :angel:

Bild från dagens pass

princen-1-1.jpg
 
Sv: tömkörning?

Vad fint det ser ut! :) Underbart nu när det gröna börjar komma upp. Nu är det vår!

Själv har jag varit urusel och inte alls tömkört som jag har sagt att jag ska göra :p Igår blev det hoppning och idag skrittade jag ut och i morgon kommer antagligen min tränare och då blir det ridning igen. Men i helgen ska jag allt ta mig i kragen!
 
Sv: tömkörning?

ja vi har jättemycke gräs i vinterhagarna redan så dom får ingen frukost mer nu. Har ökat på kraftfodret nu istället. längtar till ja kan börja me galoppen. Inte riktigt där än. det får ta sin tid. Vill inte det ska bli en dragkamp.
Hade ja kunnat rida hade ja nog oxå tagit en tur idag. Vilket väder :love:
 
Sv: tömkörning?

Åhhhh vad fin:love::love: Jag är såååå svag för skäckar!!

Har tömkört idag igen och jag är rejält biten! Och min häst ÄLSKAR det!
Men som jag skrattade åt mig skälv idag.. den förbannade yttertömmen asså:p I vänster varv går allt som smort. Antagligen för jag är högerhänt så där tappar jag inte tömmen alls men i HÖGER varv..gisses.. tur hästen har fullt upp med att bjuda framåt:D

Hade ni oxå enkel tömsättning i början? Min gosse är så förbannat stark..Tips?
 
Sv: tömkörning?

KL
jag får väl gästspela i tråden då jag sen länge vilket ni sett, inte tömkört särskilt ofta. Just nu och sen vintern igenom har jag och pålle mest jobbat med uppsutten ridning som fått lite förtur åt tömkörningen då det hänt en hel del framåt i ridningen som gjort att det funnits mycket logik i att fortsätta där. Ska se till att lägga in ngt pass framöver dock då det alltid är en trevlig variation och framför allt nyttigt att se sin häst i arbete från backen.

Jessivega: trevligt! Vore jag dig skulle jag prova att ha fri töm på inner, alternativt aachen rems kopplingen på inner (se tidigare diskussioner i tråden) för att få tömmen mera ledande och mildare. Din häst är så ambitiös och jobbar på bra så du kan kosta på dig att få fram näsan lite trevligare och därmed komma till ännu bättre arbete på den :)
 
Sv: tömkörning?

tack för tipset :laugh: ska prova det där me remmen faktiskt tänkte jag. Ja kände lite igår att ja blir lite låst i innertömmen. Tänker ytter ytter hela tiden men åh det e svårt :mad:
Jag har aldrig haft en så arbetsvillighäst som honom. När ja ber honom göra nåt så gör han det sen tittar han på mig o säger (ja han säger det :angel:) gör ja rätt nu??

Älskade pålle. 5e gången han blir tömkörd i sitt liv. Gärna fler tips på bra övningar. Han e lite muskelfattig nu så ja vill gärna jobba upp en bra överlinje på honom nu från grunden. Skippar galoppen än sålänge. Vill ha koll på traven först :)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
416
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp