tömkörning?

Sv: tömkörning?

Du har nog sett honom live Malin :angel: du va väl ute o provred en viss donna här :D

Jaaaaa då har jag ju stått och dreglat över honom "in real life".. Ja det där grämer mig än att jag inte kunde köpa henne.. Helvetes Biljävel.. Speciellt när Rebecca skryter om galoppombyten m.m:devil::p
 
Sv: tömkörning?

Ja hon stod ju hos mig..ooo så lessen lillkillen blev när hon flyttade :cry: men du hittade ju en annan fin häst..tror nog din tömkörning kommer göra MYCKE nytta. suveränt med arbete från marken. Blir så lätt sen när man sitter på :d
 
Sv: tömkörning?

kl

Igår var jag iväg igen och tömkörde!
Det ska bli riktigt roligt att sitta upp och rida nu när vi kommer va så flitiga i tömkörningen, den ger ju oss så otroligt mycket!

Igår blev jag faktiskt lite glad på min häst! Han krulla sig inte riktigt lika mycket som han brukar och gick inte och gapade lika mycket heller! Dessutom busade han inte lika mycket för att jag lyckades ha rätt bra koll på yttertömmen och fångade upp honom! :banana:
Vi gjorde endel galoppfattningar och de börjar bli bättre och han orkar bära sig mer om det än rätt snabbt blir jobbigt.. Men det går iaf inte riktigt lika fort längre ^^

Vi var ensamma på banan (som dessutom var tom från bommar, koner osv) och eftersom han inte var lika tokig så våkade jag köra endel på rak tömsättning och han höjde sig jätte fint i formen stundtals, gjorde övergångar jätte fint och fina halter från trav :)

Det vi ska jobba med ffa i fortsättningen är galoppfattningar, bärigare galopp, balanserade övergångar från galopp till trav sedan vill jag att vi ska bli bättre på att halter och övergångar osv sker NU (när jag ber om det) och inte ett halvt varv sernare :p
 
Sv: tömkörning?

Såå nu har jag tömkört! Det blev ingen träning idag så jag passade på att tömköra. Han var lite matt tyckte jag och blev lite lång och sen så försökte jag filma med mobilen och då blev det bara ännu värre :p Så det får ni nog inte se ;)

Han gick iaf bra en stund och gjorde några fina galoppfattningar. Så jag är nöjd! Men jag kom ju på att jag glömde ställa in honom i boxen innan jag började så när vi kom tillbaka så ställde han sig och kissade med en gång och det kan ju ha påverkat att han verkade lite matt. Nu är det bara att fortsätta!
 
Sv: tömkörning?

haha lille skrutte! det kan inte vara lätt att bli tömkörd när man är kissenödig! :p kul att det gick bra ändå! och du, filmen vill vi visst se :D

kl

idag har jag tömkört igen. Blev faktiskt väldigt positivt överraskad över hur fin han var! Ännu mindre jångel med munnen och ännu mer sällan att han går bakom hand. :laugh:
Däremot.. är det fortfarande vår, och han försökte tuta som en elefant på ett par som kom gåendes med en barnvagn :D Elskåpet där ridskolans aggregat till hagarna sitter (som knäpper) var tydligen dödligt farligt och allt annat som han låssades se :angel:
Men faktiskt, mindre bus nu, finare fattningar.. däremot saknar jag fortfarande balanserade övergångar mellan drav och galopp, men de kommer!
 
Sv: tömkörning?

Haha´ja jag får väl ladda upp den då men det är bara 35 sek med skakig film och mycket filmat på min arm. Jag kan verkligen inte tömköra med en hand. Ja stackars lille häst är det minsta man kan säga. Jag återkommer om jag lyckas få upp den:)
 
Sv: tömkörning?

men du! vad himla välbalanserad han ser ut!
på bilder har jag alltid tyckt att han sett väldigt nätt ut, och det brukar ju kunna bli väldigt vingligt då men på filmen såg han ju super balanserad ut, trotts avsaknaden av yttertöm :D
 
Sv: tömkörning?

Haha tack! Ne han är ganska rejäl och speciellt nu när gräset har börjat kika upp och magen börjar komma :p har ändå haft tur för han har varit ganska balanserad ända sen jag började rida honom. Men som sagt så gör det lilla klippet honom inte rättvisa. Jag får hoppas att jag kan få med någon som kan filma med riktig kamera så jag kan hålla i tömmarna ordentligt :)
 
Sv: tömkörning?

*kl*

igår när ja tömkörde prince så tänkte ja testa en lite högre tömsättning. En ring upp alltså. För att få upp näsan på honom litegrann. resultatet blev att han bara knäppte av totalt. usch va han såg älgaktig ut. kommer kanske me tiden men d kändes inte så bra som när ja hade dom en ring längre ner. det blev ju inte att han trampa under sig så bra heller. jag la ut några bommar o då sänkte han ju sig lite precis över dom så ryggen kom upp lite men sen upp o knäppte av efter igen. Tips? Mackans idé om remmen ska testas oxå.

Tömkörning e så skoj :D
 
Sv: tömkörning?

Tömkörning e så skoj :D

Japp, det är ungefär en miljard gånger roligare än dubbelsidig hovledsinflammation vilket var diagnosen vi fick på kliniken igår. Båda hovarna var helt rena på röntgen så frågan är nu om detta har uppstått när han trampade av sig skon eller om det fanns där redan innan? Kanske har uppkommit i samband med bakslaget han fick på ryggen tidigare i år? Häst visar ju inte gärna smärta i första taget så det är svårt att veta. Paradoxalt nog känns ryggen superfin. Livet är ruttet ibland. :cry:
 
Sv: tömkörning?

Ja hon stod ju hos mig..ooo så lessen lillkillen blev när hon flyttade :cry: men du hittade ju en annan fin häst..tror nog din tömkörning kommer göra MYCKE nytta. suveränt med arbete från marken. Blir så lätt sen när man sitter på :d

Naaaw lille gossen då! Ja på ett sätt är det väl tur att jag bilen kracshade annars hade jag ju inte haft min lilla guldklimp hos mig idag:love:

Var faktiskt lite nostalgi för mig att vara i förslöv när jag var och provred. Min mamma är uppvuxen där så X antal sommrar har jag spenderat i just den lilla hålan hos min morfar! Sen bodde jag visserligen där en kort period som revolterande tonåring oxå:angel:

KL

Tömkörde idag igen! GUUUD så kul det är!! Idag gav jag mig på en annan tömsättning har hitills bara vågat mig på rak tömsättning.
Men idag satte jag ledande töm på inner och gramantöm på ytter och VILKEN SKILLNAD:love: I början krullade han ihop sig lite men det var ju för att jag höllt alldeles för hårt vilket oxå var anledningen till att jag provade annan tömsättning än den raka för han blev så jädrans stark och då höll jag alldeles för hårt i tömmarna och han protesterade såklart.. Men så fort jag lättade lite på tömmen med graman tömsättningen så jobbade han som en prins! Märks så att han oxå gillar detta.
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Här är det mer tömkörning än på länge då jag inte har en sadel som passar. Har dock insett att jag verkligen måste köpa lädertömmar för att få tyngden i bettet. Kommer bli lättare att få ett jämnt bra stöd för henne att gå på då.

Det vi har jobbat på denna veckan är att räta ut galoppen, hon blir väldigt dubbelspårig, i synnerhet i högervarv. Innebär att jag får springa som en tok bara:D! Tycker dock att det är lättare att göra arbetet på töm än när jag rider då jag kan se när hon smiter.
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Idag blev det ett nytt pa för Prince. Började dock me att jag fick jaga skrället i hagen för han va fullt upptagen med att leka med hagpolaren. Skulle ICKE in!! :devil:
Efter mycke om o men fick ja tag på honom och då går han på bredden me mig in. redan där kände ja att detta kan ju bli en trevlig tur i tömmarna. Tjock som man är oxå.
Gick väl faktiskt rätt bra ändå efter ett tag när han taggat ner lite. Jag höll på o göra sälen ett par gånger efter honom så nu fick han minsann jobba tills han blev trötter den lille skiten :D I slutet jobbade han på bra och satte under sig fint och då började han skumma i munnen. uppdraget slutfört ;)

Bilder från idag.
I stallet innan ( skenet bedrar) :angel:
plutt.jpg


Efter tag släppte lite spänningar
plutten.jpg
 
Sv: tömkörning?

Idag har vi tökört:) plutten kändes riktigt fin och idag övade vi på att byta varv och bibehålla formen. Är glad över att jag slipper ha inspänning på honom så att bytena sker utan att vi måste stanna och ändra om tömmarna. Dock har jag märkt nu att han är mycket starkare och taktfastare i höger varv så vi får öva mer på vänster tror jag så att han inte kommer undan med att släppa högertömmen om förböja sig. Men det är kul att vi har något att träna på!
 
Sv: tömkörning?

Nu känner jag att jag får putta upp den här tråden!
Hur går det för alla tömkör ni något?
Jag ska ut och tömköra nu om en stund och får se om jag lyckas ta någon bild kanske. Blir iaf först en tur i skogen för matte behöver röra på sig! ;)
 
Sv: tömkörning?

Här går det bra! Har dock satt hästen i en kort vila, eftersom jag dels är väldigt upptagen just nu, dels ska skicka iväg henne på inridning i juni. Sista helgen ska vi ha tömkörningskurs (som jag hoppas på att fylla, har några platser kvar), så det ser jag verkligen fram emot! :banana:
 
Galoppfattning på töm

Håller på och tömkör min kuse, han är helt grön inom dressyrens värld. Har suttit och funderat på hur i hela friden jag ska lära honom galoppfattning på töm.

Halvhalt - ställa - smacka till och säga galopp? :confused: Jag använder inte spö på honom, (tävlingstravare av den hetare sorten) så helst vill jag inte använda spö på honom men är beredd att göra det någon enstaka gång för att få till galoppen.

Har fått till galoppen på honom 2 gånger, men har då inte haft den blekaste aning om vad jag har gjort, minns sist att jag ställde honom och smackade till en gång, och att han då tog galoppen men blev så paff att jag glömde helt av mig vad jag gjorde.
 
Sv: Galoppfattning på töm

Till min häst har jag lärt in kommandot "Gaaalopp". Så jag gör en halvhalt och säger kommandot.

Jag lärde in ordet genom lek, lös i paddocken.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
201
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
416
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp