tömkörning?

Sv: tömkörning?

Det är klart att du ska vara glad för det! Alla framsteg när dom är små ska man vara glad för, det är ju ett litet kvitto på att man har gjort rätt:)

nu var det ett tag sen jag skrev här men jag har tömkört lite grann sen sist och det flyter på bra och han blir stabilare och säkrare i sin form och jag tror att det verkar positivt i ridningen sen för där går det också framåt :)
 
Sv: tömkörning?

klart du ska vara glad :) det är alltid lika roligt med framsteg :)

kl

är det bara jag, men verkar det som om den här tråden börjar vakna upp ur idet nu? ^^
Jag tycker iaf att det är dax ! :)

Själv var vi iväg idag för första gången på läääänge! (Jag vet att jag sagt att jag skulle iväg typ 100 gånger men de har inte blivit av av diverse anledningar.)
Anyway så märktes det lite att vi inte tömkört på länge. Han var rätt stel jämfört med vad han brukar vara på töm (men det var ju just därför det var så extremt välbehövligt att tömma nu också). Märktes dock att han blivit mycket starkare i galoppen på senaste tiden eftersom han ville gallopera HELA tiden och var det inte det så var det bock och bus :D
Vi tog det faktiskt rätt lungt idag (en annan höll på ju att dö av att bara gå dit ;)), vi gjorde endel övergångar och kände mest på tömmarna typ. Han har mycket bus i sig nu så det är rätt spännande att tömköra ^^ Men imorgon är vi påt igen :)
 
Sv: tömkörning?

Härligt! Jag ska tömköra i helgen hade jag tänkt får hoppas att någon kan komma med och fota så vi får lite bilder i våran tråd:)

Kommer från och med den här veckan ha minst en tömkörningsdag:D
 
Sv: tömkörning?

Så här ser mina kommande dagar ut ^^

Torsdag: Tömkörning check!
Fredag: Tömkörning
Lördag: Hoppträning
Söndag: Lek

Måndag: Tömkörning
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Tömkörning
Torsdag: Dressyr
Fredag: Tömkörning
Lördag: Dressyr
Söndag: Tömkörning

Måndag: Lek
 
Sv: tömkörning?

Lek låter kul, hörrudu. :D Vad gör ni då?

Blir tyvärr ingen tömkörningsträning för min del i helgen :(.
Häst är fortfarande lite öm i sulan och markerar i trav på mjukt underlag. På hårt underlag syns inget. Veterinär tror att det kan vara en stengalla och hovis har varit och satt på en plastsula tillsvidare. De blir ju lite bättre för varje dag som går så förhoppningsvis är han ok om nån vecka så han får vila ett tag till.

Under tiden så lär han känna sina nya kompisar i stallet. Vissa av dom är han väldigt skeptisk mot. :angel:
http://s209.photobucket.com/albums/bb159/mullemu/?action=view&current=PICT0433.mp4
 
Sv: tömkörning?

Nämen åh va sött det där såg ut!

Trist att din här har ont men vi får hoppas på en snabb tillfriskningen:D
 
Sv: tömkörning?

tömkör min 4 åring nu när ja e gravid och inte vill sätta mig på honom när han får för sig att leka rodeo. Man har rätt bra koll på dom från marken ändå känner jag. Tömkörning e perfekt.

Två bilder från igår :d

pr.jpg

208075_10150223754135239_667865238_8884444_8150024_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

Lek... ptja... det är hemligt faktiskt :angel:
Jag drog bara till med ett ord som fick det hela att inte låta så seriöst.. för det kommer det ändå inte vara.. men jag kanske avslöjar det om ett par veckor när alla lektillfällen för den här gången är över ;)

Hahahaha naaaw va söööta! Det är afrikanska dvärggetter va? Såna vill jag ha sen på min gård! Sambon vill ha får, jag vill absolut inte ha får för de skriker så jädra mycket! Getter är perfekt, de "hmm hmm hmm:ar" så sött :love: och Dvärggetter är ju übersött och perfekt betesskötsel :)
 
Sv: tömkörning?

så härlig liten (?) sak! så fint tecknad han är!!

Måste erkänna att jag inte riktigt fattade varför du kör med två uppsättningar tömmar, haha, tills jag insåg att det var skuggor :p
 
Sv: tömkörning?

kl

Är nyss hemkommen från ridbanan efter att ha tömkört.

Igår hade jag ju tur och fick vara inne i ridhuset.. sådan tur hade jag inte idag, och jag kan sammanfatta hela passet med tre bokstäver..... VÅR :D

Det kändes som att Wills var mer ovanför marken än tvärt om, alla galopper (utom typ två) startades med rivstarter och 50%+ med ett bar bocksprång också.
Tänkte först att jag skulle testa köra med gramansättning på ytter eftersom det var första gången vi skulle köra ute men det gick inte alls. Han krulla bara ihop sig och jag kunde inte stanna öht. Sen får man ju inte vara dum heller... :cool: Hästkräket insåg ju att om han gena lite över volten, så slakades tömmarna och då kunde han hoppa lite :D
Sen blev vi rädda för ett rådjur, två gäss som kom flygandes och precis allt. Vi koncentrerade oss på precis allt annat än vad matte sa, vilket ledde till, att han sket alltså i mina svängande hjälper och krockade med en stor kon..:o

Men... det syns att han blivit mycket starkare faktiskt... för när han väl sköter sig.. typ... max 5 sekunder i sträck.. mijauu va fin han är då mitt lille gulle! :love:
Passet blev dock inte så långt, då jag inte vågade köra på helt raktömsättning så vi kunde bara jobba på volterna med ledande.
Vi var, trotts att det itne var vårt bästa pass lika glada båda två när vi var på väg hem. Jag för att jag älskar att se min häst så himla glad, och han för att det just är VÅR. :love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

IMG_0195.jpg


Den lilla stund Figsen gjorde som jag ville (med andra ord, gick framåt :p)

Energin gick liksom åt till annat ;)
IMG_0192.jpg
 
Sv: tömkörning?

*knapplån*

Idag kom vi ut på en riktigt skön tur! Grus, sand, asfalt, sand, grus, åker, gräs, grus - massor med olika underlag! Perfekt!
Raka vägar, slingrande stigar, diken och stockar, härlig variation. Jag är helnöjd och Lottapotta verkade vara det också. :banana:

bild037_143129808.jpg

bild032_143129656.jpg
 
Sv: tömkörning?

Härligt med olika underlag!

Vad kul att höra från fler och se lite bilder! Filmen med getterna skrattade jag och sambon gott åt och sthu, din ser ju jättefin ut nu, visst var det den som var sjuk?

Själv har jag satt igång ena shettisen, tänkte annonsera ut honom eftersom jag inte har tillräckligt med tid för att hålla igång ett par och det är synd att de bara står här. Den andra får vara kvar som sällskap, jag hoppas ha lite mer tid för honom lite längre fram.

Snösmältningen går snabbt och vägen verkar än så länge ovanligt hållbar så igår galopperade vi till och med. I traven är lille herrn förhållandevis stabil men galoppen finns det en del jobb med, han springer med rumpan åt höger - däremot kan man få honom att gå både inåt och utåt"ställd" i denna variant. Det syntes att han var osäker på vad som skulle hända baktill när han fattade så det blir nog bättre bara han blir fokuserad på sin del av jobbet. Min kondis är inte jättedålig men det klart, några längre sträckor galopp blir det ju inte :angel:. Konstigt nog känns det bra så länge jag springer men så fort jag saktat av blir jag som en blåsbälg. I just de här lägena tackar jag min lyckliga stjärna för att jag ändå har så små hästar :D.

Russet behöver nog ett pass på bana, hon är fortfarande tjurig i munnen och springer bara och håller fast bettet och jag får ingen riktig bjudning på henne. Nu när vägen kommit fram är det ju vattenpölar och andra ojämnheter i vägen som hon fokuserar på istället för på mig och då blir det ju extra svårt att få henne att slappna av. Efter sin tid på travet har hon ju ett inte helt optimalt förhållande till bettet så det är en för mig rätt svår balansakt att få henne att vara avslappnad utan att för den skull kräva för lite. Men det ger sig vad det lider!
 
Sv: tömkörning?

Hahahaha naaaw va söööta! Det är afrikanska dvärggetter va? Såna vill jag ha sen på min gård! Sambon vill ha får, jag vill absolut inte ha får för de skriker så jädra mycket! Getter är perfekt, de "hmm hmm hmm:ar" så sött :love: och Dvärggetter är ju übersött och perfekt betesskötsel :)

Jag har ingen aning om vad det är för sort men en sak vet jag och det är att dom inte "hmm"-ar speciellt sött. Jisses, dom är ju hur gapiga som helst...fast söta. :D
 
Sv: tömkörning?

Liten o liten :devil: han är faktiskt 162 men e lite kort i modellen. Ja här har det blivit grönt o fint supersnabbt. Skönt när man kan börja dra ner på höet för dom inte äter det längre :D
 
Sv: tömkörning?

Mjo, han har hypotyreos och hypohidrosis så han är "alltid sjuk". Inget han varit avställd för.
Snart kommer han nog kunna gå i töm säkert ett halt varv på volt utan att bryta ihop! :p
 
Sv: tömkörning?

KL

Hejsan på er! Tänkte min själ ansluta mig till denna fantastiskt trevliga tråd:p

Var inne på klinik med min kamel i tisdags där de av en slump efter röntgen såg att mitt lilla gryn har Kissing spines.. Självklart var veterinärens bästa tips TÖMKÖRNING!

Så idag har jag tömkört på en lite mer seriös nivå för första gången på ja..jag vet inte hur länge..:banana:
Ialla fall så tyckte pålle att det var SUPER KUL och gick som en klocka:love:

Det jag är lite nyfiken på är hur ofta ni andra tömkör och även höra om ni har lite nybörjar tips.. vad tycker NI att man ska tänka på i början??
 
Sv: tömkörning?

Nu under vintern har jag inte tömkört något alls :( Men nu när det börjar bli bättre väder (och det faktiskt finns en chans att komma åt banan) så har jag förhoppning om att tömköra varannan dag ungefär. Om jag har det som mål så blir det kanske inte riktigt så ofta, men det gör så otroligt mycket till ridningen och då blir man så himla motiverad :)

Bästa nybörjar tipset är... yttertömmen, yttertömmen, yttertömmen :)
 
Sv: tömkörning?

Du kommer säkert ha jättemycket nytta av tömkörningen. Det har gett väldigt bra resultat på min häst när det gäller att bygga muskler och hans överlinje börjar se ganska hyfsad ut. :)

Det jag fokuserade mest på början var att inte trassla in mig tömmarna. :o När det funkade så försökte jag lära mig styra. I den vevan hade jag turen att hitta en tränare och det har varit guld värt måste jag säga. Det var väl först då som jag började förstå hur jag skulle arbeta hästen istället för att bara hänga med som ett mähä nånstans där bakom. :D

Nåväl, när hästen är "frisk" och kan gå på alla sina fyra fötter så tömkör jag två gånger i veckan. Då arbetar jag ganska varierat. Mycket övergångar, tempoväxlingar, sidvärts, galoppfattningar osv för att aktivera bakkärran.

Tyvärr behöver vi nog åka in på klinik igen (för 3711:e gången ungefär) eftersom hältan han fick efter att ha trampat av sig en sko för 1½ vecka sedan inte blivit bättre. Börjar misstänka nån form av mjukdelsskada i hoven. Suck! Tänk om vi kunde ha lite flyt nån gång. :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
416
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp