tömkörning?

Sv: tömkörning?

kl

Eftersom jag fick ett rätt jobbigt samtal innan det var dax att gå ut i stallet, så måste jag ha tyckt att det var en ypperlig ide att lämna hjärnan i stallet när jag gick till ridhuset i tömkörningsmunderingen.

På vägen dit gick jag och längtade efter att få gå tillbaka.... (ni märker ju hur bra utsikterna för det här träningspasset såg ut redan på ditvägen...)

När jag kommer fram, orkar jag inte :grin: byta sita på snokremmen så jag börjar tömma i det svåra varvet....... (ekade högt och länge i hjärnan det märks ju).
Wills var tydligen på precis lika idiotiskt humör som jag, och ville självklart inte gå på volten efter ett par varv utan föredrog att slänga ut bogen och tvärignorera hjälperna... en helt underbar stund hade vi i ridhuset... -.-
Efter att ha fått till iaf tiotalet galoppfattningar - trav - halt så bytte vi sida.

Eftersom vi båda var på så fantastiskt humör vid det här laget så gick det ungefär lika bra som i det svåra varvet...

Det bästa på hela passet var när jag drog in honom på en 10 meters volt runt mig på lång töm och han fick trava av sig och bestämma formen helt fritt utan tömmen, och bara med hjälp av rösten..

Åh vårt pass var så fantaaaaastiiiiiskt (hör ironin....)

Vi fick till en bild iaf.. efter många om och men... nog fan skulle han vägra stå still också....

tmkrning_127303585.jpg



(måste bara säga att vi passar varandra såååå himla bra... vi har tom vidriga dagar samtidigt... som handen i handsken.. han o jag!! :love:)
 
Sv: tömkörning?

:rofl:

trist att du haft en dålig dag, men du skriver ju så jäkla roligt så jag kan inte låta bli att skratta! för att klysha till det lite så går det säkert bättre nästa gång! (det låter ju som att det knappast kan gå sämre ändå :angel:)
 
Sv: tömkörning?

Haha, ja du, vissa pass får man bara glömma och sedan gå vidare :D.

Vårt senaste tömkörningspass bestod till stor del av drakblåsningar och allmänt fjanteri. Det stod nämligen en whiteboard lutad mot väggen vid kortsidan närmast dörren :eek:!!!!! Skitfarligt :devil:!
Fick avbryta en stund och använda whiteboarden som bricka och när det låg morötter på så var den ganska ok....men bara ganska :angel:.
 
Sv: tömkörning?

Å fy! Whiteboard?! Vet du hur många monster det får plats i en sån!
Massor!
:D

Hästar är underbara!

KL
Var ute med min lilla ponnygris (ni ska få bilder någon gång, jag lovar!) igår kväll. Han har varit lite konstig senaste månaderna utan att veterinärer kunnat se några fel på honom, men sen i tisdags har han varit som en liten unghingst igen (nä, jag tror inte han var så pigg ens då..)! Helt fantastiskt roligt att jobba med honom då.
Vi tog en runda ute i snön, skare och knädjupt = dum idé. Men det gick!

Gick och funderade på en grej när vi pulsade fram över åkern. Hur gör ni galoppfattningar?
Jag fattar bara för röst, men om det är oklart vilken galopp han ska ta tar jag lite i ena tömmen så han ställer åt rätt håll.
 
Sv: tömkörning?

haha ja hur gör jag galoppfattningar eg?
vi fattar alltid på stängda delen av volten för jag inte mäktar med att springa efter på rakt spår för då drar han iväg så mycket...
så jag tror jag säger galopp och höjer pisken... ev sveper jag den mot honom om han inte fattar.

tömmarna tar jagnte så mycket i.. försöker nog snarare släppa fram honom och ge honom utrymme att galopera typ.
 
Sv: tömkörning?

kl

Haha, idag är det 1 år sedan jag köpte wills, och jag satte mig och började knåpa ihop ett blogginlägg om vårt år som varit.
De flesta filmer jag har, är faktiskt tömkörningsfilmer, och jag blev så himla full i skratt när jag såg vissa av filmerna... haha vad tänkte jag eg? :p

Men det var samtidigt roligt, för bortsätt från igår :angel:, så har det iaf gått frammåt....
 
Sv: tömkörning?

Åh, jag vill också träna i ridhus!
Snart, snart... *dagdrömmer lite*

Hösten har varit kantad av skador och sjukdomar och när jag äntligen var återställd så kom halkan. Släpet som finns att hyra i stallet saknade dubbdäck. Efter lite hintar kom dubbdäck, så nu går det att ge sig ut på vägarna, men då har annat kommit i vägen istället. Men snart så! Å som jag längtar!
 
Sv: tömkörning?

kl

HEEEJ KOMPISAAAR!!

Idag har jag inte tömkört! MEN!!! (!!) jag har druckit viiiiin! Nu har jag bara 1½ glas kvar också så jag måste passa på innan det är slut och det är dax för bingen!!

VAD GÖR NI NU FÖR TIIIDEEEN??? VARFÖR HÖÖÖR NI AAALDRIIIG AAAV EEEEER?
JAG VÄÄÄNTAR VID HÖRNET PÅ SEEVEN ELEEEVEEN!???!?!!! (!!!!)


Idag har vi inte gjort något... :angel: Eller Wills har agerat brunte och låtit en kompis till mig, som har väldiga problem med kroppen och inte kunnat rida på år, rida på honom till ridhuset... Tårarna flödade och alla var happy.
Sen stod vi där i en timma i ridhuset och visslade innan det var dax för Wills att bära kompisen hem igen!
Den uppgiften skötte han exemplaaariskt och kompisen var hur nöjd och glad som helst!!

Jag var mest nöjd över Wills när han stod stilla utanför stallet, obunden när jag plockade av han sadeln. Och sen när han backade (efter att han gått frammåt) bara genom att jag tittade surt på honom! :p

I övrigt har jag funderat på om jag kanske skulle börja med skidskytte eller något.. dagen har vart såååå bra och det har verkligen känts som att jag valt rätt idrott/sport/hobby. Iof kanske inte skidskytte skulle vara en jätte bra ide då jag lyckades skaffa mig en blåtira när jag sköt lufgevär en gång, jag höll ögat förnära kikarsiktet och fick halva kikarsiktet in i hjärnan (kändes det som) av rekylen. (HEEEY BLONDIE!! *jam jam*)


Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Willes och Helens födelsedag (1 år ihop) hurra hurra hurra. Men TYDLIGEN var det bara en av dessa två som tyckte att tillfället var värt att fira. Den andra tyckte TYDLIGEN att det äntligen var så givet att han skulle få stanna i familjen att han skulle få göra preciiis som han ville. (Haha.. v(w)ille) Den andre stackars saten får väll sitta här med datorn i knät, sura över att datorn laggar och hänger sig stup i kvar så att det inte går att höra något.. samtidigt som den andre delen av ekipaget käkar kvällsmat och skiter ner hela boxen.. baaara för o jääävlas!!



PS! Sen undrar jag en sak... de där grejerna på "GROUPON" reklamen.. (här till höger) vad är det ens för något? Är det kakor? Är det hamburgare som ser jädrigt vidriga ut? Är det glass? Kunde man inte gjort en reklam som var lite mer.. tydlig? Borde man inte göra en lite tydligare reklam.....
JAHAAA!! titta! Om man scrollade upp lite så man såg hela reklamen... (äh håll truten) så kan man tydligen äta så mycket man kan.. det låter ju huuur bra som helst... men av vad? Kan inte hävda att jag blir jätte sugen att äta det jag ser på bilden iaf.. den bruna längst ner ser ju inte jätte olik ut det jag brukar hitta i hästarnas boxar om mornarna... det gör mig ju inte så jätte sugen.. MEN! Om det är någon som känner sig sugen så kan ni alltid få komma hem till mig och äta allt ni kan också!!! JAG LOVAR! OCH! ITS ON THE HOUSE!!! DS!
 
Sv: tömkörning?

hahahaha! :rofl:

själv sitter jag och dricker öl i min ensamhet (har inget vin hemma :( blir nog en tripp till tyskland snart!). vi har ju valpis och sambon jobbar natt så jag får vackert sitta hemma. ikväll igen...

grattis till er 1årsdag! :D

åh duktig häst, och vad härligt för din kompis! min bästa kompis (och sambos syster för övrigt, här snurrar vi in oss så djupt in i familjen det bara går) fick rida min medryttarhäst Orvar i höstas och hon var ungefär lika lyrisk! sen tvingade jag upp henne på honom i dressyrsadel och plågade henne nån månad senare :devil: i had fun! :D har även skickat upp sambon där, han påstod att han kunde rida så då fick han allt visa vad han gick för. ;) och ta mig fan, det kunde han!!
nu går det inte att rida alls då vi 1) inte har något ridhus. 2) har snorhalka precis överallt. 3) Orvar saknar en sko. 4) i övriga skor finns varken broddar eller snösulor.
du kan ju ana hur glad jag är att hovslagaren kommer nästa vecka och det är +2 grader och regn ute?! :banana:
 
Sv: tömkörning?

Hahahaha:D, du har gjort att uttrycket "fylleBuka" har infunnit sig i min vokabulär:D:D!! Men jag vet iaf vilken reklam du menar och jag har undrat samma sak-VAD är det för nåt egentligen??

*kl*

Jag har tömmat Tetris toktant två dagar i rad. I fredags fick hon vila vilket resulterade i en helt galen häst i lördags. Hade väldigt med bekymmer att inte ramla när hon drig iväg... Men men, hon fick galoppera mycket vilket inte gör något alls eftersom galoppen behöver stärkas och så blir hon trött snabbare:D. Effektivt arbete!

Idag var hon dock betydligt mer sansad och vi kunde börja med lite sidvärtsrörelser igen. Är ju en evighet sen vi tränade så jag är pinsamt långsam och dålig på att korrigera. men vi lyckades med lite öppna längs långsidan iaf. Sen mindes jag en övning som jag gjort på träning:idea:! Man flyttar in framdelen från spåret (bakdelen kvar på spåret), sen vänder man tillbaka framdelen i a la bakdelsvändning med hästen böjd i insidan. En jättebra övning för att få hästen mjuk i sidorna och lösgöra bogarna:).
 
Sv: tömkörning?

Och idag mår du alldeles strålande förstår jag?

Kan meddela att jag mår ung lika bra som Wills.... dragit täcket upp över öronen :angel: (Min humor e sååå dålig I knooow)

wills2_127681329.jpg


Skämt och sido så mår jag fin fint! En flaska vin skadar inte mig längre, så länge jag får sova vill säga. Sambon tog utsläppet imorse så jag lämnade dödsångesten i drömmarna... vette fasen va som hände men jag börja drömma sjuuuka drömmar om en kompis (tillika en känd bukefalist) moahaha.
Den drömmen stannar iaf långt innanför mina stämmband, hah!

Hahahaha:D, du har gjort att uttrycket "fylleBuka" har infunnit sig i min vokabulär!! Men jag vet iaf vilken reklam du menar och jag har undrat samma sak-VAD är det för nåt egentligen??

Det är faktiskt inte första gången fylleBukande florerar i den här tråden... Förstår bara inte varför det alltid är jag som ska stå för den delen... :angel:
Ni har inget liv och är aldrig roliga! :mad: Eeeeellleeer... så kanske det är just det ni är... tillräckligt roliga för att inte sitta framför datorn med en vinare.. för att ni helt enkelt har tillräckligt många irl vänner och inte behöver skräna efter okända människor på nätet :angel:
Men det är lungt, jag skämms inte, jag är för dum för att göra det ^^

Ang reklamen så är jag mycket nyfiken på vad det är för något.. MEN, jag vägrar kolla klicka på reklamen för att få reda på det.. gör man så där kass reklam så förtjänar man inget klick!! Iof vet jag ju var groupon är för något... kanske kan klicka in på deras hemsida från typ google eller något.. så kanske jag kan kringgå mina principer :D

Flixon, vet du hur ledsen jag är över att jag missade dig eller? Mitt besök hade dragit hem och jag satt här i min ensamhet och hade behövt någon att spåra med.. men iof.. det kanske var rätt bra iaf.. det kanske inte är riktigt rätt läge att sitta och trigga varandra så där på varsin sida av landet.. folk i tråden hade väll svimmat och det hade nog blivit ett herrans liv med massa röda trianglar och varningsPM från diverse moderatorer :angel:
Vi får ta det på typ msn nästa gång ^^
 
Sv: tömkörning?

ve och fasa, vi hade kunnat bli bannade från tråden! :eek:
ja jag lär bli sittandes här fler gånger innan valpis blir lite äldre med tanke på att sambon alltid jobbar natt så det lär inte vara enda chansen ;) så it's a date! :D
 
Sv: tömkörning?

Sen mindes jag en övning som jag gjort på träning:idea:! Man flyttar in framdelen från spåret (bakdelen kvar på spåret), sen vänder man tillbaka framdelen i a la bakdelsvändning med hästen böjd i insidan. En jättebra övning för att få hästen mjuk i sidorna och lösgöra bogarna:).

Tack för tipset! Låter som en bra övning för min häst så det ska jag prova.

För er som hängt med tidigare kan jag meddela att den nuvarande tömkörningshästen, tillika den fd hopphästen, numera håller på att omskolas till dressyrhäst :).
Har ju börjat smygträna lite för en nygammal tränare och det känns såååå braa!! Har bara ridit 2 pass för henne ännu men det har gått stadigt framåt bara på dessa gånger och igår fick vi till en superfin och avslappnad trav. Behöver jag säga att jag är löjligt lycklig? :love:
123.jpg
 
Sv: tömkörning?

Vad kul! Alltid roligt när man känner att det går bra!

Själv var det ett tag sedan sist jag tömkörde... Tänkte ge mig ut en sväng i eftermiddag.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp