tömkörning?

Sv: tömkörning?

Har du ett bra underlag att jobba på, ridhus tex,samt vet hur man tömkör i en god arbetsform, så kan du ju lätt tömma hästen i rent dressyrarbete minst 3 - rentav 4 skulle jag säga lätt, dagar i veckan utan problem, - det stärker ju samtidigt som det inte är lika ansträngande som rent uppsuttet dressyrarbete!
 
Sv: tömkörning?

kl.

Hej hopp! Nu hoppar jag in i tråden igen, tror jag skrev något på en av dom första sidorna. Har iaf en numera 4-åring (hua)
Som ser ut såhär i töm (ibland)
30708662.jpg

Satte igång honom idag efter att han har vilat i en månad nu med att tömköra. Tyckte att det gick riktigt bra även fast han stundtals ville gå lite högt i formen, men det kan bero på en del överskottsenergi.
Tömkörde mest på volten idag och ville bara få honom att gå fram till bettet. Men nu började jag fundera på hur jag ska gå vidare med att lära honom skänkelvikning. Har ni några bra tips på hur ni har börjat med detta?
 
Sv: tömkörning?

Tack för svaren.

Tror jag satsar på att tömköra henne ca 3 dagar i veckan, löshoppa en och promenera 1-2, borde hon ju hållas igång något sånär iaf :)


Tömkörde första passet idag, jag har tömkört tidigare hästar, men min nuvarande har jag aldrig tömkört så det var verkligen dags! Min plan är att eftersom jag kommer tömköra så mycket nu så kommer vi in i det ordentligt kan jag fortsätta och tömköra henne ca 1gång i veckan när vi börjar med ridning igen, som variation.

Är iaf nöjd med dagens körning.
Dock så var det stor väldigt skillnad mellan varven (vilket ju kan bero på mig också).
I vänster varv var hon verkligen stadig och mjuk, kunde lätt få ett bra stöd på yttertömmen och jobba övergångar, tempoväxlingar i en bärig form.
I Höger varv hade jag därimot svårt att få till ett bra stöd, tömmarna blev glappiga och när jag försökte få stöd på yttertömmen blev det mer som att hon ställde sig utåt och "sprang ifrån" och vinglade.
Det blev bättre mot slutet efter att jag jobbat rätt mkt i skritt, men fick inte samma bärighet och tryck som i vänster varv, men det blir ju nåt att jobba på :)

Vet inte varför jag skrev en roman här...
 
Sv: tömkörning?

Jag har exakt samma problematik med min häst så det får jag jobba med hela tiden. Det är den där förbenade vänsterbogen som behöver hållas på plats i vårt fall. Jag känner det tydligt när jag sitter på och jag har ju lite lättare att komma åt det vid ridning. I tömkörningen använder jag pisken och petar med istället för skänkeln samtidigt som jag försöker lirka lite för att få igenom ställningen till höger utan att hela hästen välter inåt som han gjorde i början. :p
Kanske finns nån annan som har bra tips om hur man kommer åt detta problem?
 
Sv: tömkörning?

Har sagt det förrut men din unghäst är så HIMLA fin! Underbart arbete på töm dessutom! Roligt att se!
 
Sv: tömkörning?

+ laguna.
Det här hade vi en disskution om någonstans i början/mitt i tråden på flera sidor, alltså hur man jobbar med oliksidighet i töm.

Jag tänker alltid att det viktigaste är att man får till vägen, alltså att hästen verkligen går där man styr den, runda volter o raka rakspår, utan att gena. Sen att det kanske inte blir rättställd häst alla gånger till en början brukar jag acceptera. Ur den rätta vägen brukar ställningen komma sen. Koner så att hästen får stöd på insidan är jättebra.

Jätteviktigt är också att inte förböja den lätta sidan, utan tänka ganska "rak" häst där.

Ang skänkelvikning har jag lärt in det genom att gå innanför spåret på långsidan, går ganska nära hästen snett innanför (fungerar som innerskänkel), ställer inåt o gör en "vågrörelse" med innertömmen. Tömsättning med ledande inner.
 
Sv: tömkörning?

Åh tack! Vad glad jag blir:)

Har du något tips på hur jag ska introducera skänkelvikningen? Har provat lite öppna på spåret och det funkar fint, har själv svårare för skänkelvikningen då han kan bli lite het på gröten ibland.
 
Sv: tömkörning?

KL
hakar på lite i diskussionen om oliksidighet, skrev ett långt inlägg och sen dog sidan :mad: får skriva om lite kort:

alltså - när det är stora skillnader i liksidighet på töm så är det ju samma princip som under ridning. Man rättar framdelen efter bakdelen på hästen i det starka varvet, vilket innebär att man får frångå "bibeln" att hålla sig stilla in mot mitten på volten, och istället förflytta sig så att man är snett bakom hästen och därmed kan inverka starkare.

i det svaga (lätta) varvet så är det också samma princip som ridmässigt, att man ofta lurar sig för att hästen känns mjukare där. Lägg sen till att man på töm har sämre koll för man ser sämre hur hästen egentligen ställer sig och hur den spårar, om man är in mot mitten och inte så nära hästen, jmf med om man sitter på den och känner.
det är lätt att lura sig i det mjuka varvet, för att det känns lättare.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Tycker din introduktion låter bra - lite svag öppna längsmed spåret är en bra början, det primära är att han förstår din förflyttande hjälp och stannar kvar på ytter töm.

sen kan du börja med halvt igenom, låt honom gå rakt första delen och vänta tills du bara har några meter kvar in till spåret, då flyttar du, man får bra draghjälp rent automatiskt i och med att de vill dra sig mot väggen. Lägg på de sidförande hjälperna där, så har du snart sambandet!

en liten varningens finger dock när du lär in detta: öva inte för idogt med att just flytta ut mot väggen för det är lätt att de bara viker sig och tror att de fattat och att det räcker med att de flyttar. så om han är snabblärd och det funkar bra och du känner att han förstår hjälpen så skulle jag då hellre typ jobba honom genom att vända rakt upp på mittlinjen, checka av att han förstår genom att flytta ett par steg till vänster, sen ta honom rakt fram resten av mittlinjen tills sista biten, och då flytta några steg till höger, och sen rakt fram igen. till exempel. Det där måste du väga av själv, på vissa som blir heta på gröten kan det räcka med att tänket flytta finns där, dvs bara en antydan till flyttning, innan man rätar ut igen. så de inte blir stressade.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Det är nog också lättare att lära in skvkn på töm om hästen kan det uppsuttet. Speciellt om det är en häst som blir stressad av att inte förstå vad man vill....det var bara en kommentar mest gällande min egen häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

Tack båda två för bra tips. Innan vintervilan började jag introducera skänkelvikn, ute på vägarna genom att flytta några steg i sidled, men det är nog säkert som du säger attila att det är lättare att lära in på en häst som redan kan det med ryttare. Men jag ska prova att flytta honom några steg i morgon genom att göra som mackan sa och ta det från en halvt igenom. Nu kommer jag bara att be honom om ett-två steg så att det inte blir för mycket för honom och han blir för forserande. Jag återkommer i morgon om hur jag lyckades:)
 
Sv: tömkörning?

Så nu har jag provat och flytta några steg och det gick bra men jag tog bara två steg åt varje håll för att inte stressa honom. Lite svårt för mig att knata efter bara eftersom vi bara har en paddock och det ligger en hel del snö i den. Men jag behöver motionen så i morgon ska jag ta och gå ut i skogen med honom och tömköra runt våran plogade äng, mest för att jag själv behöver röra på fläsket men också för att det är kul och nyttigt för Plutten att få komma ut:)
Två dåliga mobilbilder från idag.
DSC00470.jpg

DSC00472.jpg
 
Sv: tömkörning?

härligt att det är någon som håller igång här! och jisses vilken snygging till unghäst du har :love:
 
Sv: tömkörning?

Jag blir ju alldeles rörd när ni säger så om min lilla raggsocka:)

Men jag känner iaf att det är ett bra sätt att hålla igång på och nu hade jag tänkt att bli ännu mer peppad att tömköra genom denna tråden:D
 
Sv: tömkörning?

Det är ju på unghäst huvudsaken och hela slaget vunnet att de "tänker" flytt, inte antalet flyttsteg i sig, så helt rätt! Vad kul att det funkade som du hoppades :)

vad är det för stam på din trevliga kille?
 
Sv: tömkörning?

Ja precis, känns som att jag inte får skynda det utan det kommer och jag vill ju bibehålla framåtbjudningen så att han inte börjar backa av när jag börjar flytta.

Idag tömkörde vi ute på vägarna och en bit på ängen. provade att flytta några steg ute på vägen också och det funkade bra det med:) Men gisses vad jag fick kämpa där bakom när vi pulsade en bit i snön, riktigt svettig blev jag men Plutten var lika pigg som innan vi begav oss ut.

Han är e: Flaneur-Kaliber-Lansiär så det är en gammal stam på honom men jag tycker ändå att det har blivit en lätt modell av honom. Dock är han väl inte så långbent som dom mordernare sporthästarna.
 
Sv: tömkörning?

kl
Vilken underbar tråd! har läst den flera gånger, så trevligt med folk som verkligen vill hjälpa andra :)
Blev peppad att själv prova på, fick min ekonomigjord igår och provade idag.. vilket funkade över förväntan! tyvärr hade jag bara gramantyglar som tömmar, men skall nog skaffa riktiga. :o
Den enda missen var väl att jag föll framåt i traven och hamnade under magen på ponnyn som tur var stannade han på en halv sekund.
 
Sv: tömkörning?

Åh, jag vill också tömköra nu! Kom igång ganska bra i höstas, sista två gångerna var Birk toppenfin och höll galoppen i både vä och hö varv vilket varit svårt tidigare! Tyvärr är det fetmycket snö här, så banan funkar inte.. Tömköra ut i skogen har jag faktiskt inte gjort än, men nu har jag flyttat så det finns ridvägar utan att man behöver korsa nån bilväg vilket känns lite tryggare ifall något skulle hända och hästen drar hem. Ska nog ge mig ut nån dag!
 
Sv: tömkörning?

kl


HEJ HEJ KOMPISAR!!! :)

Kolla vad vi har gjort idag :)

(vi e sååå glada för vår nya kamera, det är bara det att vi inte lärt oss använda den än^^)

162752_481028676460_627071460_6322809_1536213_n.jpg


167296_481028906460_627071460_6322816_3735813_n.jpg


166233_481029066460_627071460_6322822_6027103_n.jpg


168663_481029231460_627071460_6322828_2903785_n.jpg


163046_481029386460_627071460_6322835_6822744_n.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
202
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 309
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp