tömkörning?

Sv: tömkörning?

Självklart ska det väll vara okej att vara kvar om de som är där säger att det är okej, men jag tycker att det är super viktigt att tydligt visa att man skulle gå om de vill de.
Att du inte fick ett svar tyckte jag var en rätt tydlig talande tystnad faktiskt, och hade det hänt mig hade jag faktiskt tjatat på ett svar. Tycker det är super viktigt om man vill bryta mot regler.. vilket man faktiskt gör.

Sen förstår jag absolut att folk stör sig på andras brallande hästar och håller inte alls med om att en häst som brallar på lina även brallar uppsuttet. Jag har uppfattningen att hästarna gärna brallar loss på lina för att röra igenom kroppen ordentligt, Wille gör bla det, och han gör absolut inte det när jag sitter på. På sin höjd drar han ner och ruskar på huvudet och höjer ryggen lite men absolut inget mer. På lina och på töm kan han där emot dra iväg och kroppen hans kan spreta åt alla håll och kanter. Och jag hade faktiskt inte velat rida i samma ridhus som en häst som håller på så, även om jag suttit på Wilson som är lugn som en filbunke. OM man tappar så är det inte bara en lös häst som drar runt i ridhuset utan en lös häst med tömmar eller lina efter.
Att lina en häst och att tömma den tar dessutom väldigt mycket plats och hindrar andra ekipage vilket är ytterligare en anledning till att jag tycker att regeln är bra.
Regler finns till av en eller flera anledningar och bör följas, men om man frågar bara för att kunna avsluta så är det självklart inga problem. Men börjar man ta det förgivet att man skiter i reglerna... (vilket du absolut inte gjorde) så blir jag sur :devil:

När jag bygger mitt eget ridhus...höhö.. då är det absolut en regel jag kommer ha... men.. jag ska också ha en regel som säger att om jag ska tömma/lina så får man gå ut :devil: hähähähähä och max 3 ekipage om jag är ett av ekipagen, annars kan de va hur många de vill :devil: Åh im such a idiot :D
 
Sv: tömkörning?

En gjord med stående ringar (fler än det översta paret) med bra passform vet jag inte om det finns bortsett från Tärnsjös. Däremot så kan man sätta buntband under de "liggande" ringarna eller de ringar som kan lägga sig ner för att minska risken att de kniper fast tömmen.

Jag har testat båda Globus-gjordarna på min häst

denna låg förskräckligt, tryckte ihop manken och låg sedan knappt emot alls från manken och ner till stropparna. Blev varken bättre eller sämre när jag drog åt gjorden mer än önskat
Globus_tomkorningsgjordc.jpg


Denna låg jättebra över manken men släppte hästen efter 15 cm på varje sida, det såg helt knasigt ut.
Globus_475730traningsgjdeluxe.jpg


Den översta gjorden vet jag att min sadelmakare brukar få in för att göra om stoppningen på :idea:


Och nu till anledningen till att jag skrev från första början :d Min häst hade skitsvårt att få ner huvudet och länga halsen framåt, en typisk underhals! Och med min lilla ekonomi och ej passande gjordar så tillverkade jag en egen som har ringar längre ner, så jag kan fortsätta tömköra rakt fram men få någon hjälp med att visa att han ska NER med huvudet och NER med halsen och samtidigt kunna ge eftergift och vara mjuk med tömmarna så han kommer framåt med hela mojängen. Den blev såhär:

foto-1598_90917037.jpg

kanske att ringarna sitter ett par cm för långt ner men jag behöver inte använda dem lika mycket, på samma vis längre.

såhär såg det ut när han sänkte halsen/huvudet första gången!
foto-1601_90918078.jpg


Idag ska vi ut och traska i skogen igen, rak tömsättning och de högsta ringarna. Vi har fortfarande svårt med framåtbjudningen i skritten men jag jobbar på tempoväxlingar och övergångar, senast så slängde han till med huvudet av glädje när jag bad om trav :love: Halsen pendlar mellan något hög och något böjd i skritt och trav, traven är ju roligast och lättast att jobba i och där kommer ryggen med mycket lättare.

Oj vad långt det blev! Och hej allihopa i tråden!
 
Sv: tömkörning?

jag ska också ha en regel som säger att om jag ska tömma/lina så får man gå ut :devil: hähähähähä och max 3 ekipage om jag är ett av ekipagen, annars kan de va hur många de vill :devil: Åh im such a idiot :D

höhöhö, jag håller med dig, när jaaaag blir rik, så ska jaaaag ha det såhääääär i mitt ridhus :D
för övrigt tycker jag det är lustigt hur svårt folk har för att säga vad de tycker och anser om saker. om jag tömkör i ett ridhus så räknar jag med att en eventuellt ridande person svarar ärligt när jag frågar om jag är i vägen! på samma sätt räknar jag med att jag ska kunna säga till en tömkörare om jag tycker att hon är i vägen utan sura miner från något håll. bah, folk :devil:
(fast hellre tömkörare alla dagar i veckan än att dela ridhus med longeringsekipage!)
 
Sv: tömkörning?

Hm. fast alltså - helt ärligt.
Om någon frågar hypotetiskt "är jag ivägen när jag tömkör" och jag verkligen svarade att JA det är du. Alltså, finns inga regler så är chansen jäkligt stor att personen blir sur oavsett.Och att säga till ngn som rider - hörru du är i vägen.....jag tror ärligt talat inte att det är särskilt vanligt att folk inte blir sura då, av att höra ngt sånt liksom....

Jag håller med apollo: regelverk är ett MÅSTE, och så att man håller sig till reglerna. Är tömkörning inte tillåtet när andra rider så är det inte det. Det här med "jamen jag ska bara 10 minuter till osv" tycker jag är högst irriterande. Om alla säger "jag ska bara", ja då står man där som ridande ekipage och kan inte rida medans folk tömkör och longerar av hjärtans lust dagligen dax.

Håller med apollo att det är en jäkla skillnad på tömkörning och ridning, om en tömkörningshäst blir rädd och kommer lös osv, bland ridande ekipage, med linor efter sig och hela kittet.

Nej jag tycker det är en både sund och rätt självklar regel att tömkörning får bokas på enskild tid, vilket i regel är fallet.
 
Sv: tömkörning?

Ja men självklart ska det finnas regler i ett ridhus! Men jag förstår inte varför den som tömkör/longerar inte har samma rättigheter till bokningsbara tider som ridande ekipage! (eftersom mitt tidigare inlägg syftade på den stackare som inte ens fick tömköra öh inne) Alla jobbar vi ju våra hästar på olika vis. Vill man hoppa eller träna dressyr ensam så bokar man en tid. Vill man tömköra så bokar man en tid. sak samma liksom ;)
Krasst sett så borde de ridande då hellre kunna rida ute om nu hästarna är lugnare under ryttare än vid töm så de tömkörande fick lite trygghet med väggar o tak :p (o lite värme för den stackare som tömkör, ryttaren håller ju sig varm oavsett :p ) (


Här hemma brukar det aldrig vara några problem, vad jag märkt, med att någon longerar sin häst på "sitt" hörn och typ två ridande ekipage håller sig runt omkring. Har aldrig tänkt tanken att en lös häst med linor skulle innebära någon större fara för den häst jag sitter på. Men visst, de kanske kan trassla in sig i varandra eller nått.
 
Sv: tömkörning?

Vi är också ofta flera på volten, tömkörande, dressyrande eller hoppande, brukar vi kunna komma överens. Men jag har fullt förstående för om någon vill vara ensam också. Tilläggas ska att vi har en jättestor paddock.
Den enda regeln som finns är att det en dag i veckan ska vara hinderfritt.
 
Sv: tömkörning?

Nej DET förstår som sagt inte jag heller, dvs varför tömkörning inte skulle vara tillåtet öh.t. Kan man boka tid så ska det ju inte vara några problem, om då inte regeln som sagt tillkommit för att ridhusägarna då anser att man behöver ridhuset privat, vilket stoppar fler ryttare från att rida samtidigt osv....

vi har bokningsbara tider för externa ryttare på särskilda tider enligt min tidigare redovisning. ska de longera eller töma behöver de dock boka hela ridhuset, vilket kostar mer pengar än annars när de bokar, för då får fyra ryttare till vistas i ridhuset samtidigt, men är det tömkörning eller longering är så inte fallet,och eftersom det då stänger ute fler ryttare på den tiden, så kostar avgiften mera.

internt har vi regeln att max en som tömkör och en som rider samtidigt, samma med longering.vi har 20x40 ridhus och det blir ohållbart annars, de som rider om det är fler än en, kan inte rida ordentligt om ngn tömmar eller longerar samtidigt,då dessa tar upp största platsen och blir de som "styr" vart andra ska hålla sig.
 
Sv: tömkörning?

Smart att stoppa om globusgjorden, det kanske jag gör senare om jag inte känner mig så rik att jag vill ha en tärnsjö.. Man vågar ju knappt ha så proffsig utrustning när man är en riktig amatör..
Tyckte att filmen var vääldigt hackig på photobucket, så jag laddade upp på youtube istället.. Trots mörker kanske ni ser något?

http://www.youtube.com/watch?v=Ul1hMs50yhI
 
Sv: tömkörning?

jag inser att jag var rätt otydlig, jag utgick från att det fanns regler kring det. men jag står fast vid att om jag frågar så räknar jag med ett ärligt svar och inte ett inställsamt svar som istället ger sura miner i en vecka. om man dessutom kör med öppna kort är det ju oftast lättare att komma fram till en lösning som passar de flesta, typ att du kan tömköra färdigt medan jag skrittar fram, men sen ser jag helst att vi följer reglerna.
 
Sv: tömkörning?

Har tittat på filmen nu, och detta är mina funderingar... (hoppas jag inte låter för sträng...)
  • När du har tömmen runt rumpan tror jag att du ska ha den i en lägre ring i gjorden, annars är risken större att den åker upp under svansen på hästen... Det blir ju större påverkan på tömmen av bakbenets rörelser då, iof...
  • Vid 2,16 i filmen tycker jag att du har alldeles för lång ögla/ände på tömmen, ser ut som du kan trampa i den....
  • Som du sa så syns det ju också att hästen spänner sig för att det är lite slirigt, men trots det så tycker jag att den går fint:)
  • Tycker du jobbar bra med det farliga hörnet... Men funderade på hur det blir om du skulle korta upp tömmen och ta några varv i skritt i början av passet? (det kanske du redan gör...) Sedan tycker jag inte du ska låta hästen öka när han kommit förbi det farliga hörnet - hlavhalter, eller "helhalter"...

Fin häst! :D Lycka till!
 
Sv: tömkörning?

Jad skriver det jag skrev förut, försök hålla kontakt i tömmen hela tiden, och få hästen att ta stöd. Det blir mkt lättare att styra då.
 
Sv: tömkörning?

jag inser att jag var rätt otydlig, jag utgick från att det fanns regler kring det. men jag står fast vid att om jag frågar så räknar jag med ett ärligt svar och inte ett inställsamt svar som istället ger sura miner i en vecka. om man dessutom kör med öppna kort är det ju oftast lättare att komma fram till en lösning som passar de flesta, typ att du kan tömköra färdigt medan jag skrittar fram, men sen ser jag helst att vi följer reglerna.

Håller med om detta. Regler är bra och smidighet/samarbetsvilja från båda håll gör att saker funkar ännu bättre.

Nåväl, idag är jag så lycklig så att jag kan nog tänka mig att tömköra kl 03.00 på natten om det krävs. :D

Har varit på återbesök på kliniken och veterinären tyckte att lilla häst såg mycket bättre ut än vad han gjort tidigare så han tyckte att jag kunde börja smyga in lite ridning. :bump::banana::bow::D:love:
Vi kom överens om att jag ska köra ett tredagarsschema så det blir en dag tömkörning, nästa dag ridning och därefter skrittpromenad för hand. Ska göra så under ca 4 veckor så får vi se hur det utvecklar sig och det är som vanligt bara korta pass som gäller. Förhoppningsvis fortsätter det gå framåt.
 
Sv: tömkörning?

Vad skönt för er!!! Hoppas, hoppas allt går vägen!

Jag ska tillbaka till veterinären med min pålla på onsdag.. puhaa. Är så nervös man kan vara!
 
Sv: tömkörning?

Hoppas det går bra för er, och grattis Speedway!

Men jag undrar om det är tack vare den här tråden som 50% av mina hästar är knas just nu! :mad:
Travaren (som jag visserligen ine har hemma) har lyckats med någon heltknasig sträckning, så det är vila som gäller där.
Min store, som jag visat i tråden, hade fått en spark (är min gissning) på bakbenet igår. Svullet som tusan, men varken öm, varm eller halt. (Som tur var är det mjukdelsskada.) Men jag chansar inte, han får vila tills det ser lugnt ut!

Desto mer tid till stallbygget helt enkelt!
 
Sv: tömkörning?

Jag ska tillbaka till veterinären med min pålla på onsdag.. puhaa. Är så nervös man kan vara!

Eller hur? Igår hade jag PMS de luxe så jag var helt säker på att jag inte skulle få med mig hästen hem från kliniken. Läste t o m igenom Länsstyrelsens broschyr om avlivning och bölade som en tok till och från under hela dagen.
Sov inte en blund inatt och lyckades få i mig ett halvt glas juice till frukost. Trauma!

Hoppas att det går bra för er. Ska hålla tummarna!
 
Sv: tömkörning?

Jag började läsa runt om avlivning redan när vi fick diagnosen och jag fattade vad den innebar.. :crazy:
Jag ska jobba på förmiddagen på onsdag, har tid framåt eftermiddagen. Vet inte hur jag ska kunna hålla ihop huvudet fram tills dess!

Jag provade att tömköra hästkraken en gång till men det gick inte alls. Hon fullkomligt sprängs av lycka och energi så fort som jag tar ut henne. Det slutade med att jag gick och joggade med henne i paddocken igår i slask och regn. Vad gör man inte för sina fyrbenta vänner? ;)
 
Sv: tömkörning?

Kl, Hittade en gjord idag faktiskt. Precis samma bossor och mjuka upplägg som jag var ute efter men med fler ringar och inte alls så dyr. Tyvärr bara en stropp men väldigt mjuk bukgjord så det fick gå. Testade den idag och den funkade fint.

DSC_0699.JPG


En riktig "no name" köpt på Mantorps trav och ridshop.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp