tömkörning?

Sv: tömkörning?

jaha ja men då förstår jag verkligen varför du är nojig.... verkligen.
i min oro har ju mina hästar redan dött, både en och två gånger :angel:

du får helt enkelt ta ett par djupa tills att du kan kolla nästa gång och se om det håller i sig... håller alla tummar och tår såklart för att det inte för det!

haha bäst att du inte har mig som någon förebild hurru, det kommer aldrig sluta bra om du har det ;)
 
Sv: tömkörning?

jag tycker inte du är ett dugg nojjig med den historiken - du är klok som är försiktig och uppmärksam!

Tack för det.

Ibland har jag känt mig som en idiot speciellt när folk omkring mig tyckt att min häst bara behövde ridas igenom ordentligt när han inte ville använda sitt högra bakben fullt ut. Han var nog bara lite otränad och lat (läs: jag var inte en tillräckligt bra ryttare så jag kunde inte "ta igenom" det som behövdes) :cool:.
Problemet är att hästen inte är det minsta lat utan verkligen vänder ut och in på sig själv för att vara till lags. Usch, jag skäms för vad jag i mitt oförstånd har utsatt honom för och det ska han inte behöva vara med om igen. Jag åker hellre till klinik en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: tömkörning?

känner igen det där, självklart kan alla andra göra ett mycket bättre arbete.... ödmjuka som satan är folk... :cool:
vet inte hur många gånger jag fått höra att de minsann skulle kunna rida Apollo och att jag är SÅ elak mot honom som ställt av honom, han är ju ynka 11 år... att han är lyckligare än någonsin spelar aldrig någon roll utan alla hästar måste ju ridas för att må bra...(hade han vart en travare hade ingen sagt ett dyft) de behöver en fast hand bara om de är lite stökiga :grin: Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar att han inte är som alla andra hästar... och att min tränare som sett det hela förbjudit mig att rida.. de hade minsann fixat det... äh jag är van...

och vad är det man brukar säga...

HÄSTFOLK!!! :devil:
 
Sv: tömkörning?

jaha ja men då förstår jag verkligen varför du är nojig.... verkligen.
i min oro har ju mina hästar redan dött, både en och två gånger :angel:

du får helt enkelt ta ett par djupa tills att du kan kolla nästa gång och se om det håller i sig... håller alla tummar och tår såklart för att det inte för det!

Haha, problemet med mig är att jag numera nojar även över andras hästar som uppvisar liknande symptom.

Nu är det ju bara en vecka kvar innan vi ska tillbaka till kliniken för en avstämning så vi får se vad farbror veterinären tycker och tänker.

haha bäst att du inte har mig som någon förebild hurru, det kommer aldrig sluta bra om du har det ;)

Du vet väl att man kan lära sig nånting av alla människor man möter. Ibland är det hur man inte ska göra. :D
 
Sv: tömkörning?

guuud hahaha! jag hade en inackodering förut som varit väldigt dålig i sitt bakknä och uppvisade små små störningar i rörelsemönstret och ägarna var VÄLDIGT noggranna med hans hälsa och den skadan (:bow:)
men hon gjorde mig nervös, varje dag när vi red ihop på assfalten gick hon och lyssnade på hovklappret för att lyssna om någon mm avvek. även när han va "bra" då skiljde övertrampet bak sig kanske någon cm eller två ouppvärmd.. när hon dessutom började gå och kolla på min häst så sa jag faktiskt ifrån.. :o jag blev helt nervös av att hon gick och letade fel på honom och kunde inte alls slappna av.


bra där! jag får lägga upp filmer sen på mina serpentiner så får du se hur du inte ska göra :) om du lägger upp på dina? :D
 
Sv: tömkörning?

guuud hahaha! jag hade en inackodering förut som varit väldigt dålig i sitt bakknä och uppvisade små små störningar i rörelsemönstret och ägarna var VÄLDIGT noggranna med hans hälsa och den skadan (:bow:)
men hon gjorde mig nervös, varje dag när vi red ihop på assfalten gick hon och lyssnade på hovklappret för att lyssna om någon mm avvek. även när han va "bra" då skiljde övertrampet bak sig kanske någon cm eller två ouppvärmd.. när hon dessutom började gå och kolla på min häst så sa jag faktiskt ifrån.. :o jag blev helt nervös av att hon gick och letade fel på honom och kunde inte alls slappna av.

Nja, än så länge tänker jag väl mest tanken men visst kan jag säga till om jag ser något som ser underligt ut hos mina stallkamraters hästar. Det vill jag att dom gör också för det är så lätt att bli hemma blind.


bra där! jag får lägga upp filmer sen på mina serpentiner så får du se hur du inte ska göra :) om du lägger upp på dina? :D

Herregud, menar du att jag ska filma och styra samtidigt. Vilka krav. :rofl:
 
Sv: tömkörning?

ja det är ju självklart man säger till om man ser något konstigt, men från det till att man går och letar fel.. stor skillnad tycker jag.


haha men du får väll ställa upp kameran någon stans? eller be någon filma? :)
 
Sv: tömkörning?

Ja, men du, det är nog på tiden att jag får med mig en kameraman. Jag får försöka lura dit någon. :)
 
Sv: tömkörning?

Jag fick en hel del inspiration av att göra serpentinbågar så nu har jag klurat ut en övning som jag ska köra idag. Har ritat och knåpat lite. :D

bana.jpg


De korta strecken är skritt och de längre är trav. Den större volten i trav på höger långsida tänkte jag omväxlande byta ut mot ett antal övergångar trav-skritt-trav.

Har ni fler tips på bra övningar som inte är alltför komplicerade?
 
Sv: tömkörning?

Snygg planering!

Hittade en övning för ett tag sedan som jag tyker är givande.
Lyckas dock inte med någon bra bild - så jag ska försöka förklara istället...

Enklast är nog att göra denna övning i paddock/ridhus, men det går lika bra att markera upp ett fyrkantspår med koner...
Övningen går ut på att man tömkör en stor volt (15-20m i diam.), varannat varv ska man sedan - istället för volten - köra en fyrkant, med 15-20m sidor.
Den är bra för man får med hörnpasseringarna, varvat med en vanilig volt.

Fattar ni hur jag menar?
 
Sv: tömkörning?

Ja, jag förstår precis och den övningen kan man ju bygga vidare på också.

Efter lite knep och knåp och ett antal koner så blev det så här:
bana2.jpg
 
Sv: tömkörning?

åh wow, vilka snygga ritningar! till de där övningarna skulle jag verkligen behöva de där mjuka konerna jag hittade förut... wille är ju ingen som tvekar på att trampa på saker om de kommer i vägen.. (=matte styr för dåligt)..
hittade perfekta koner som man har till övningskörning som han skulle kunna trampa på hur mycket som helst utan att de går sönder... :angel: men jag har inte riktigt fått loss 500 kr till de än... speciellt inte efter den här morgonen....

(http://helenthelin.blogg.se/2010/november/och-du-tror-att-du-hade-en-dalig-morgon.html)
 
Sv: tömkörning?

kunde inte hålla mig från att fnissa lite när jag läste din blogg, hade jag varit din sambo hade jag också haft enormt svårt att hålla mig under "temp-incidenten"! förstår att han inte riktigt gjort sig förtjänt av 500krs-koner :angel:

speedway - vilka toppenritningar, jag funderar ärligt talat på att dra på mig gummistövlarna och låta häststackarn klafsa runt i paddocken, jag vill kunna svänga in på en volt nån gång ibland liksom. :p
 
Sv: tömkörning?

Hihihi....vilken j-la morgon. :rofl:

Får man fråga om alla familjemedlemmar och husdjur har överlevt dagen?
 
Sv: tömkörning?

Jag skrattar jag med, tack Apollo för att du delar med dig :rofl:

KL
Nu mina vänner har vi äntligen sen 10 dagar tillbaks ungefär, nytt underlag i ridhuset. Det ska fortfarande ridas in lite successivt, sen ska klenflisen på ovanpå sanden. Första dagarna var det fruktansvärt tungt - tungt med ett glidmoment dessutom i sanden, gick inte att göra ett skit utan bara försöka rida runt lite sparsamt och trampa till eländet. Nu är det dock betydligt bättre! Fortfarande tungt, men glid momentet är borta, och idag red jag ett försiktigt testpass uppsuttet då man ju känner väldigt tydligt hur det är. Det var okej om än tungt uppsuttet, så det är definitivt godkänt för tömkörning, så nu tar jag tag i saker igen aldeles strax och kan bidra med lite rapporteringar i tråden igen förhoppningsvis : )
 
Sv: tömkörning?

Jag måste ju berätta hur det funkade med min övning idag. Följ den röda, streckade linjen....:devil:

bana-1.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp