tömkörning?

Sv: tömkörning?

Det är så kul att det går åt rätt håll för er. :banana:

Jag har också precis bokat in tid för återbesök och det blir måndagen den 15/11. Hoppas, hoppas, hoppas att jag också kan få ett positivt besked.
Hovis var och skodde igår och han anmärkte på att Ruben kändes mycket fräschare. Tidigare har han ju velat dra åt sig sitt högra bakben för att det varit jobbigt att lyfta såpass högt under längre stunder men det gjorde han inte denna gången. :bump:
Haha, ni märker att jag letar ljusglimtar överallt?
 
Sv: tömkörning?

Håller tummarna för att båda hästar ska bli bra och hålla sig friska...

Själv körde jag med rockarden idag, för att se vart vi hamnat - och ställningarna kommer bättre och lättare, tempot också - när jag kör på "dressyrbanan", vill säga... Annars är det inget kul att gå lungt...
Så nu är nya planen att tömköra en del "ute" också och se om det hjälper, om inte annat så är det ju kul med lite variation...
 
Sv: tömkörning?

kl

:(
blev klar med hemtentan tidigt så jag tänkte ta en tömkörningstur i skogen med lite voltarbete på en grusplan jag hittat på en läglig plats. trodde jag ja. det blåste rätt friskt ute men vi bor i skåne - det är inte som att det är första gången...
travade lite lugnt, han var duktig och jag joggade på bakom med hunden knuten runt midjan (vi ser nog rätt roliga ut när vi är ute :grin:). skrittade en bit, ber om trav igen och hästen flyger i luften, bockar och sen kan vi trava normalt igen. så har han aldrig gjort förut, men okej, lite överskottsenergi kan väl alla ha. senare, vid skritt, flyger han i luften igen och snurrar därefter så han är vänd mot mig - inte helt kul med tömmar... kommer till grusplanen och han är spänd till tusen, ber honom om trav - får bock och kick. ber om trav igen - samma sak. suck. då öppnar sig himlen så jag bestämmer mig för att vi uppenbarligen inte får något vettigt gjort, kopplar ena tömmen som grimskaft och går hemåt.
han är aldrig nåt problem att promenera med, men nu är han helt hysterisk, taktar och fjantar. möter en kvinna med paraply som jag snällt får be fälla ihop paraplyet en stund - han hade nog exploderat.
kommer hem, passerar paddocken där två pers rider. han flyger i luften och kickar mot mig (som är mellan honom o paddocken) 2 ggr :confused:

suck!! hade ju gärna varit i paddocken nästa gång men det går inte, alldeles för mkt vatten. på ryggen gör det mig inget om han hoppar o studsar men när jag har långa tömmar ser jag gärna att han håller sig i en och samma riktning åtminstone :mad: så nu får jag se hur han är på söndag då jag ska rida, ska prata med ägaren förstås om han brukar bli såhär av någon anledning, han är fullblod så han kan ju ha varit lite överladdad, men jag har aldrig sett honom såhär innan!

blä, sorry, var bara tvungen att vräka ur mig lite. var blöt, trött och irriterad när jag kom hem och har suttit instängd med tenta i en vecka så det glas vin jag dricker nu anser jag mig vara välförtjänt av... :devil:
 
Sv: tömkörning?

åh.. jag hade eg inte tänkt skriva något för jag är så hiiimla trött....
men va tråkigt.. sådana där dagar verkligen SUGER.. antagligen kan han väll fått en liten knäpp av kylan + blåsten? Hur e vädret där nere hos er? Här har det iaf vart kallt... då kan vilken häst som helst bli lite dum i huvudet.. När vi släppte ut hästarna imorse la apollo av ett snyggt bocksprång och sparka av en av de övre plankorna på trästaketet som flög snyggt iväg :p
kan han gott få göra.. det kunde vart värre. (han e lite som han e)
Men tur iaf att varken du eller hunden skada er om hästen flyger runt så där... om du ska ut igen, kanske ska prova sätta gramansättning då så du får en nödbroms om du behöver.. passa bara så han inte flyger i taket för att det blir för skarpt bara......


kl

hitta nått lite roligt på spotten som jag ville dela med mig till alla godingar i bukes bästa tråd :love:

http://open.spotify.com/track/2asaEYtbibXwvz72P6QMMO

:angel:
 
Sv: tömkörning?

Jag vet hur det är och det är därför jag inte vågat mig på att tömköra utan staket eller väggar runt om.
Är det en häst du har på foder? Lite spännande att se vad ägaren säger om beteendet.

Min pålle fick galoppera en stund på lina efter att jag tömkört idag. Energin var det inget fel på men det gick inte få stopp. Mina PTROO och SAAKTAA ignorerades högaktningsfullt. Till slut fick jag hala in honom och då stannade han. Överskottsenergi?
 
Sv: tömkörning?

Åhh, den brukar min dotter (5 år) sjunga när hon rider, eller typ jämt....
 
Sv: tömkörning?

Min pålle var oxå billig igår!! Kändes som om man satt på en atombomb. Idag steg han i pris igen, efter att ha skött sig utmärkt.

För det mesta har jag hellre hästen i töm, än rider. Iaf min häst som verkligen gillar tömkörning, och alltid är tryggare om jag befinner mig på backen.
Men jag kan tänka mig att det inte är kul med en häst som slår...
 
Sv: tömkörning?

ja det var ingen bra dag, men jag pratade med ägaren och han blir tydligen lite så ibland. och det gör mig egentligen ingenting, jag hade bara verkligen inte väntat mig det och hade därför med vovven eftersom han alltid är så himla snäll, jag rider tex med hunden i koppel ibland.. :angel: så jag blev mest överraskad och lite besviken när jag inte kunnat göra nåt på hela veckan o var så glad att jag äntligen skulle kunna jobba honom... kan tänka mig att han börjar komma i lite kondition nu igen dessutom.
här är det BLÖTT, blåsigt men inte särskilt kallt som tur är! paddocken är som sagt ett helt hav men ridvägarna tackar jag gud för, de är toppenfina!
hoppsan, ja tur han inte träffade något annat! hoppas ni har hammare och spik nära till hand... :cool:
nä nästa gång får vovve inte följa med ut. hon är som tur är väldigt van vid hästar o jag har henne i kort koppel runt midjan så så länge jag är på hyfsat avstånd är hon också det. men när jag skulle börja trassla med tömmarna han snurrat in sig i släppte jag helt enkelt henne eftersom hästen trampade runt, hellre en lös hund än en trampad dito...
jo jag funderade på att sätta graman men det kändes inte som att det skulle hjälpa. han var sas mer uppe i luften än låg på framåt...

och vad jag blev glad över sången, den är ju helt underbar, hade nästan glömt den :rofl:

speedway - det är medryttarhäst, men jag har väldigt fria tyglar :grin: ägaren hade bara skrittat honom igår och som jag skrev längre upp så kan det vara så att han börjar komma upp i kondition, och då orkar han busa lite mer. speciellt när ingen sitter på ryggen.. :angel: låter som att våra hästar var överens om dagens beteende för det där med avsaktning (i spöregn) var inte heller riktigt Orvar (jodå, han heter så) med på... :p
 
Sv: tömkörning?

skönt (för hästen) att han steg lite i värde idag då ;)
jag har faktiskt alltid känt mig tryggare på ryggen, när jag var lite vågade jag inte ens gå in i spiltan till ridskoleponnysarna, tur man har hästvana föräldrar... :angel: till saken hör nog att jag skaffat mig rätt bra balans genom åren men känner mig fortfarande ganska "liten" på marken. är långt ifrån rädd att hantera hästar idag (annars hade jag nog inte tömkört i huvudtaget) men känner mig hundra gånger säkrare på en bockande hästrygg än bredvid en skyggande häst... har blivit trampad och översprungen på marken men aldrig mer än avkastad utan värre skador från ryggen. så jag klamrar mig fast till vilket pris som helst ;)
 
Sv: tömkörning?

usch. Jag tycker inte det låter som en särskilt bra ide rent allmänt, att ha hunden fastknuten i koppel när du rider/tömkör. Kan bli livsfarligt - både för dig, hund och häst.
 
Sv: tömkörning?

Ja jag måste säga att det är underbart! skrittade lite igår och förväntade mig energi allan... snacka om att jag blev förvånad när han var seg som kola... så det belv att jobba på att få han att tänka frammåt och rakriktning... men oj vad mkt dom tappar på 5 månader...

Jag håller alla tummar och tår jag har för er! ska du till husaby då eller det andra?? (kommer inte ihåg va det hette)
 
Sv: tömkörning?

när jag tömkör har jag henne knuten men så jag kan "kliva ur" kopplet om något händer. hon är nära mig så vi är på ungefär samma avstånd från hästen. men om jag måste gå fram till hästen släpper jag henne så länge. när jag rider håller jag kopplet så jag kan släppa henne genast, och har bara med henne på lugna turer. förstår din oro, men hon är van vid hästar och hästen är van vid hundar, jag hade aldrig haft med henne om jag inte var säker på bådas beteende och reaktioner!
 
Sv: tömkörning?

men känner mig hundra gånger säkrare på en bockande hästrygg än bredvid en skyggande häst... har blivit trampad och översprungen på marken men aldrig mer än avkastad utan värre skador från ryggen. så jag klamrar mig fast till vilket pris som helst ;)

Jag är likadan och känner att jag kan påverka mycket mer när jag sitter på. Nu har jag sluppit hästar som kör bockserier och stegringar så jag har aldrig flugit av pga nåt sånt. Blivit trampad har jag däremot.
 
Sv: tömkörning?

Haha, ja då har du lite att jobba med nu då.

Vi åker till Vårgårda nästa gång för vi ska ju bara checka läget. Det blir väl att kolla hur han rör sig och hur muskelstatusen ser ut och med det som bedömning får vetten avgöra om jag kan smyga in lite ridning.

Just nu känns det som att det borde fungera. Han är överlag mycket mer avslappnad och springer inte omkring med huvudet vädret och ryggen som en hängmatta. Har även börjat muskla sig mer jämnt (bekräftade även massören när hon var ute senast så inte bara jag som vill att det ska vara så :)). Slog inte över i korsgalopp i högervarvet när jag galopperade honom på lina igår. Överlag så jobbar han bättre med både både rygg- och magmuskler. Lite mer action i bakbenen skulle jag dock önska men man kanske inte kan få allt, haha.
 
Sv: tömkörning?

Fast nu var du ju inte säker häromdan, utan blev himla överraskad över hästens farande och tossande. ;)

Händer det något rejält lär du inte direkt hinna kliva ur något koppel eller fiffla med att få loss det.....
 
Sv: tömkörning?

kl

Nu har jag precis kommit hem från ridhuset med en PIGG häst! Sambon lotsade svärmor och svärfar till ridhuset som ville titta på när jag tömkörde.
Vi skulle eg inte göra jätte mycket men jag ville bara böja igenom honom lite, med mackans super tömsättning.. men så drog han iväg i galopp och passade på att bocka lite så jag lät honom hålla på. Sambon blev lite skärrad hehe, han e så himla orolig efter Apollo, och tyckte jag skulle säga till.. men jag lät honom hållas tills han flög lite väl högt med bakbena mot tömmarna.... Efter det skötte han sig jätte bra och även om det inte blev många galoppsprång så fick jag till några som var RIKTIGT bra :) Runda och LUFTIGA, han som stannade upp helt plötsligt och bara flög :love:
Sen satte jag tömmarna rakt, gjorde lite serpentiner och stilade lite för sambon med lite skänkelvikningar :D

Blir det ingen dressyrträning imorgon så tömkör jag ett lite hårdare pass imorgon :)
 
Sv: tömkörning?

fast eftersom vi var på ett bra avstånd gick det ju fint ;) men det är också en av anledningarna till att jag gick hem o att hon inte får följa med nästa gång - jag vill gärna ha med henne levandes hem från stallet :angel:
 
Sv: tömkörning?

fast eftersom vi var på ett bra avstånd gick det ju fint ;) men det är också en av anledningarna till att jag gick hem o att hon inte får följa med nästa gång - jag vill gärna ha med henne levandes hem från stallet :angel:

Ja du gör som du vill. För mig skulle det inte existera på kartan, oavsett hur väl jag tycker hästen sköter sig 100&% av tiden osv. Rent allmänt säkerhetstänk för min del. Du har väl läst alla de utredningar som skett av bland annat f-bolag ang.typen av hästrelaterade skador som hästfolk råkar ut för, och graden på allvarlighet osv? Majoriteten av de allvarligaste skadorna inklusive dödliga skador sker bland de som anses vara mest rutinerade. Anledningen bedöms bristande säkerhetstänk just pga att man är van, dvs man tappar säkerhetskänslan för att man anser sig så trygg i sin vanhet så att säga.....
själv har jag tagit till mig detta och tänker alltid säkerhet så långt det bara är möjligt - förlitar mig ALDRIG på argument som att jamen jag känner mitt djur och den är alltid snäll osv osv...... Men men - det är ditt liv och dina djur, jag menar inte att skriva dig på näsan, jag menar bara helt allvarligt, att man ska vara oerhört försiktig och ALDRIG tillskriva situationen runt djur som fri från olycksrisk, ens en sekund faktiskt, utan ALLTID tänka säkerhet främst och ha med sig det HELA tiden.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp