tömkörning?

Sv: tömkörning?

Himla bra beskrivet!
Jag ser det framför mig hur hästen ställer sig genom svängen (det är bara det att jag ser det från kuskbocksperspektiv!)
 
Sv: tömkörning?

Själv hade jag nog bara sagt "ehum, jag kör lite på känsla :angel:"
Haha, ja det var min första tanke också. Men det är väl nyttigt att försöka formulera sina känslor ibland :D Vad kul att ni förstod.

attila, jag sitter oftast på kuskbocken jag med. Men det är ju samma hjälper man får ta med sig ner på marken :laugh:
 
Sv: tömkörning?

Nu kör jag ju inte längre, men kommer så väl ihåg hur det var.

Iom att jag inte använder rak tömsättning, så ser ju de ställande/svängande hjälperna lite annorlunda ut än när man kör.

Jag tycker nog inte att jag öht tömkör som jag körde. Det är för mig ett helt annat arbete, ingen vagn som ramar in, man kan använda "sig själv" som hjälp, ingen belastning av vagnen osv.
 
Sv: tömkörning?

KL

provade att ha innertömmen ledande idag och måste säga att det kändes väldigt konstigt... jag kan tänka mig att det lämpar sig väldigt bra på volt men efter som att vi bara går på fyrkanten och lite snett igenom så fortsätter jag på rak tills vi kan avancera lite mera:)

annars var han lite seg idag... idag är första gången på ca tre veckors tömkörning som jag kände att jag kunde behövt en pisk för att få till det där lilla xtra.. han gick och såsade och var inte riktigt så frammåt och intresserad som han brukar vara... men på slutet tuffade han på någorlunda ändå :)
 
Sv: tömkörning?

Jahapp, nu har jag gjort som du dvs (försökt) ta foton med ena handen och tömköra med den andra. Det var svårt. Oftast fastnade bara halva hästen men det varierar lite vilken ände :angel:
Häst passade också på att vara seg som kola dagen till ära. Dock hittade jag hans motor och bakben till slut....dom stod så fint kvar i stallgången när vi kom hem igen. :rofl:

Trav. Hade detta varit film så hade ni hört en vildsint smackande tömförare i bakgrunden.
181.jpg


Skritt över bommar. En av dom var helvit så den lyfte han extra fint på tassarna för. Helvita bommar är nämligen lömska. :devil:
180.jpg


Summa av kardemumman är att vi har haft bättre dar men vi har också haft sämre.
 
Sv: tömkörning?

Dock hittade jag hans motor och bakben till slut....dom stod så fint kvar i stallgången när vi kom hem igen. :rofl:

haha, jag ser framför mig ett par bakben och en bilmotor lutade mot stallväggen... :rofl:

kl
det känns som att jag har börjat rida en helt ny häst sen jag köpte tömmarna, idag laddade han till och med för ett bocksprång när vi galopperade lugnt och fint längs skogsvägen (uppsuttet)! :eek: jag hade hunden i koppel i ena handen så det blev till att plocka upp och driva på illa kvickt, annars hade det nog blivit lite krångligt där ett tag... :angel: men det känns som att allt bara har lossnat, han har blivit så himla mycket mjukare bara den sista veckan, helt underbart! :love:
 
Sv: tömkörning?

Åh, vad kul att det funkar för dig och att du verkligen ha nytta av tömkörningen i din ridning.
Jag hoppas ju att det ska gå bra för oss också....om jag nu kommer att få rida min häst igen. Just nu känner jag mig hoppfull för det går bättre och bättre men vi får se vad veterinären säger nästa gång vi ska på återbesök. Till dess är det bara att jobba på. :)
 
Sv: tömkörning?

Visst finns det ju mycket som skiljer mellan tömkörning och körning! Framför allt att man kan använda sin egen position. Men en töm är en töm och när jag tömkör med rak tömsättning tycker jag att jag använder den hjälpen på samma sätt som när jag kör.
 
Sv: tömkörning?

KL

Bjuder på lite retrobilder på gammelhästen från förra sommaren. Även dessa tagna med tömmar i ena handen och kameran i den andra ;)

27787238.jpg


27787523.jpg


27787251.jpg


27787255.jpg


27787523.jpg


Här är hon 26 år. Ett par veckor senare var jag tvungen att ta bort henne pga fång :cry:
 
Sv: tömkörning?

ja det är jättekul, imorgon blir det dressyrsadel på och ordentlig ridning längs de fantastiska ridvägarna i området, tur det är bra mark där när paddocken ser ut som den gör...
klart han kommer bli bra, du säger ju själv att det går framåt! om han dessutom får stärka sig utan påfrestning med tömkörning och promenader slutar det säkert fint. :) när ska ni på återbesök?
 
Sv: tömkörning?

Återbesök blir det om ca 3 veckor.

Helt frisk kommer han aldrig bli för artros är artros men förhoppningsvis kan han bli såpass stark och smärtfri så att jag kan lulla runt lite i skogen och även rida nåt lättare dressypass ett par gånger veckan varvat med tömkörningen.
 
Sv: tömkörning?

kl

Igår morse gick jag upp ap tidigt för att sno ridhuset mellan 8-9 innan ridskolan började... Så när jag kom dit så var det upptaget! Jag som är van vid att det bara är jag som är tillräckligt galen för att sätta klockan på halv sex en lördag för att hinna till ridhuste blev minst sagt förvånad!! ^^

Iaf så fick jag tömköra ute, det blåste och va rätt ruggigt så herrn låg på som en tok och stutsade rätt mycket. Vi fick faktiskt inte mycket uträttat men han fick röra lite på sig iaf och det var ju inte mer än så jag ville ha.. men han låg på väldigt mycket att jag faktiskt ett tag trodde att vi skulle försöka oss på en gramansättning så jag kunde få bättre stopp på honom när han drog iväg men det blev aldrig riktigt så illa att jag kände att det behövdes...

Idag rider jag lektion vid tre och tänkte värma lite på töm, hade tänkt tömma hela träningen men min dressyrtränare tjatar på mig att jag ska rida istället så det blev en kompromiss typ ^^ Men jag är bakis och skakis idag efter en sjukt trevlig middag igår så jag kan tänka mig att jag viker mig helt och bara rider :angel:
 
Sv: tömkörning?

Åh, varför har jag inte gått in i den här tråden förrän idag!? :love:

Har tyvärr bara kommit till sida 17, och nu måste jag ut och jobba kusarna på riktigt.

Men min stora häst (stora C) knasade sig nyligen i körningen, så det kommer bli mycket ridning och tömkörning där framöver. I förrgår var det på volt som gällde! (Jag är egentligen kusk, så min tömkörning brukar vara av typen loksele och granskog.)
Vi hade gramansättning på inner och rak sättning på ytter, vilket fungerade ok, men blev lite väl stumt med min helkassa utrustning. (reptömmar och semi-liggande ringar) Men Mackans Aachenremsättning ska jag prova!
Men han skötte sig finfint! Visserligen bara skritt och trav, men det är allt han någonsin kunnat på volt. Provar vi galopp så drar han åt skogen. :angel:
(Jag har givetvis ingen ridbara heller...)

Kusen i fråga är 8årig korsning mellan nordsvensk och halvblod, så det är många kilo att hålla.

Ni lär få se mer av mig! Jag ska bara hinna läsa resten av tråden med.

Bild på offret:
DSC_0296.jpg
 
Sv: tömkörning?

KL

idag har det tömkörts som det görs varje dag... filmade faktiskt idag eller ja mamma filmade.. men de var så jäkla mörkt ute så fastän vi har lampor i paddocken så syntes det ingenting på filmen... så jag får ta och filma ngn dag när jag kör på dagen..
jag fick en liten insikt idag iaf så filmen gjorde nog lite nytta=) och det är att vi går jättelångsamt... jag har tyckt att vi har jobbat på i ganska bra tempo men när jag kollade på filmen så gick det ju snigelsakta...

Hittade iaf lite bilder på tömkörningen från förra veckan..
33472_447656413726_741848726_5406798_7274710_n.jpg


73541_447656538726_741848726_5406800_1167295_n.jpg


73856_447656658726_741848726_5406802_388422_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

jag fick en liten insikt idag iaf så filmen gjorde nog lite nytta=) och det är att vi går jättelångsamt... jag har tyckt att vi har jobbat på i ganska bra tempo men när jag kollade på filmen så gick det ju snigelsakta...

Hahaha, det är märkligt det där hur känslan kan luras. Undrar hur det hade sett ut på film om jag hade filmat i lördags. Det kändes ju helsegt så det hade väl sett ut att gå i slow motion. :D
Snärjans "mamma" filmade en snutt på mig på träningen för Christel men jag har inte sett filmen ännu. Ska se om jag kan få fatt på den.
 
Sv: tömkörning?

Välkommen till tråden!
Otroligt fin häst! Jag är jättesvag för fuxar med strimbläs...vill se fler bilder!

Välkommen oxå segersten. Ja, tempot kan luras! Jag tror att det kan bero på ovanan av att ha en häst i den positionen, alltså en stor rumpa framför sig. Tycker oxå att det kan vara så på raka spår, på en volt är det lättare att se om hästen rör sig korrekt.
Nu är det rakt fram som gäller för dig, då kan det vara bra att ha någon lagom kritisk människa som tittar och kan hjälpa en att stämma av när man hittat rätt tempo.

Speedway: Trist med artros, min har ju det oxå, fast i bakknäna. Han är lite stel, och man får anpassa arbetet efter honom, men fungerar till lättare ridning.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp