TjuvParning.. HJÄLP!!

Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jo, det har hon men hon har ändå inte varit tillräckligt noggran för då hade hon upptänkt att det var en parning på g.

Har du någon aning om hur snabbt det kan gå? När nya hundar hälsar på varandra och leker så kan ju den ena "hoppa upp" och på den andra utan att det handlar om vare sig hanhundar eller löptikar.

Har du läst TS första inlägg egentligen? Det är tikägaren som frågar om TS hanhund får leka. Det är TS som frågar om tikarna löper och får nej till svar.

Det kan ju en blind se att han hade planen klar hur han skulle blåsa sin granne. Ta hela UL-historien och snacket om parning av tik nr 2. Kanske han till och med hade räknat ut hur han skulle stå och snacka och avleda för att sedan ..ooops! Nu hänger de.. för sent..

Det gick så fort att jag skulle inte ens hinna avleda det som hände..

Dom lekte men på bara några sekunder så var dom fast.. Men men ska vara mer på min vakt..

Har börjar tacka nej till människor som frågar ifall våran hund får leka med deras fram tills han är kastrerad.. Orkar inte att detta ska hända igen..

Varför inte kastrera omgående, så slipper du problemet? Lycka till o stå på dig!

Begär språng och levande valpavgift! Och para inte med hans andra tik. Tala om för han att ni kommer att stämma han för tinget. Det kostar er bara 300kr för att lägga in en stämningsansökan för privata mål. Jag tycker ni ska ta kontakt med en advokat i värsta fall. Hemförsäkringen bör gå in att täcka tvistkostnader. Det är bevisligen planerat från hans sida att få valpar då andra tikägare frågar om du kan para deras hundar. Du ska inte betala en krona till han.

Att börja stämma någon är inte riktigt min grej, men ska abslout inte para hans andra tik..
Har inte träffat på honom den senaste dagen och hoppas att jag inte gör det heller..

Till ako: Jag ska kastrera så fort min lön kommer in på kontot..

Till ako: Jag ska kastrera så fort min lön kommer in på kontot..[/QUOTE skrev:
Låter klokt :)! Lycka till! Och byt gärna till lightfoder efter kastreringen, då ämnesomsättningen automatiskt går ser uppemot 30%. Risken är alltså att hunden blir tjock om han forstsätter äta samma mängd av det vanliga fodret. Både min hane o min tik är kastrerade, och vi bytte till lightfoder på dem i sbd m kastr, och de är precis samma glada hundar och väger på grammet lika mycket som innan med samma aktivitetsnivå.

de får inte automatiskt lägre ämnesomsättning! den kan vara oförändrad, eller som i min hanes fall, öka. jag tycker man bör vänta och se om hunden går upp innan man funderar på att dra ner givan/byta foder.

Som sagt, det är bara ett tips.

Jag är av sådan åsikt att jag inte anser att tikägaren bör få skit via buke för han kanske inte visste att tiken löpte, det kanske inte ens finns valpar på g utan det kan handla om en blåsning. Det finns hur många olika sätt som helst.

Jag anser inte att tikägare ska ha all smutskastning för TS var inte tillräckligt observant, det är inte bara tikägarens fel att det är valpar på gång. Hänt är hänt, men det är ett tips som mer folk bör vara observanta på. Hoppas mer folk får sig en tankeställare nu pga tråden, det finns rötägg överallt och detta är ett bevis på att det finns tikägare som lurar för att få valpar.

de får inte automatiskt lägre ämnesomsättning! den kan vara oförändrad, eller som i min hanes fall, öka. jag tycker man bör vänta och se om hunden går upp innan man funderar på att dra ner givan/byta foder.

Där ser man! Det var vad vet sade till mig i samband med båda kastreringarna. Tur att det funkat på mina hundar. Vet menade att det var bättre att byta foder direkt, och mota Olle i grind, men rekommendationerna kan ju säkerligen variera :)!

Vad skulle jag vara observant på?

Att hans tik löper eller att detta kunde hända?

Om han som är ägare till en tik på 4 år och en på 1,3 år inte vet när hans tikar löper så tycker JAG att det är konstigt..

Jag skrev att vi var på en tennisplan, hundar springer och leker en bit bort dom är inte direkt vid fötterna på en iaf inte min och jag skulle aldrig hunnit eller han avleda det som hände!!

Tack ska du..

Ska tänka på det där med foder när han är kastrerad och se om det blir som cillamuffins sa..

Att man inte vet när ens tikar löper är inte så konstigt för alla tikar blöder inte vid löpningen. Sen vet jag en granne till min mormor som trodde att han ägde en hanhund men hunden ifråga satt ner och kissade precis som en tik. Dom kollade detta och visst var det en tik! Hunden var iofs långhårig men du ser allt kan hända.

Vad man ska vara observant på? Att inte släppa sina hundar utan nogrann tillsyn om en olycka händer. Vad hade ni gjort om det blivit slagsmål mellan hundar? Höll själv en hund i förra veckan som är superduper god som gick överens med hund nr 1 utan problem, men när hon träffade hund nr 2 gick inte alls. Dom höll på att ryka ihop totalt och då rök hon även ihop med hund nr 1 som skulle vakta hund nr 2. Tur säger jag bara att hundarna hade koppel annars hade hund nr 2 inte levt idag. Jag är inte mkt för att hundar ska ha koppel när dom träffas eftersom man kan förlänga sin osäkerhet ut till hunden men jag är glad att hundarna var kopplade i detta läge. När vi släppte ihop min mammas basset med hund nr 2 så var vi 3 personer som höll koll även om dom bara busade men man vet aldrig vad som sker. Att vi var 3 personer som kollade beror på att jag höll hund nr 2 medan hund nr 1 hälsade på min mammas hund ifred.

Bråk har hänt att min hund hamnar i men då springer han till oss så fort han själv märker att den andra hunden tar över för mycket... Därför trodde vi just att dom bara lekte..

Detta hände så snabbt att du inte själv skulle reagera, och vi stod kanske 15 meter ifrån dom..

Jag anser inte att min reaktionsförmåga är diskutarbar i denna tråd eftersom det är inte är min hund det handlar om i tråden. Både bråk och parning kan ske fort men oftast ser man vad som är på gång.
Men jag anser inte heller att du har fel eller förtjänar påhopp men det gör inte heller tikägaren! Jag hoppas att den är den äldsta tiken som är parad och en abortspruta hade varit det bästa i detta fall.

Vad skulle jag vara observant på?

Att hans tik löper eller att detta kunde hända?

Om han som är ägare till en tik på 4 år och en på 1,3 år inte vet när hans tikar löper så tycker JAG att det är konstigt..

Jag skrev att vi var på en tennisplan, hundar springer och leker en bit bort dom är inte direkt vid fötterna på en iaf inte min och jag skulle aldrig hunnit eller han avleda det som hände!!

Jag ska inte lägga mig i diskussionen, har bara en fråga..

Hur räknar ni på åldern 1.3 år?
Är hunden 12 månader + 0.3 år ?
Ärsh, förklara för mig istället. :angel:

det vanliga är att de går upp (min tik har lagt på sig i ett rasande tempo) men att banta en hund är ingen konst. därför tycker jag nog det är bättre att vänta och se vad som händer.

Tur säger jag bara att hundarna hade koppel annars hade hund nr 2 inte levt idag. Jag är inte mkt för att hundar ska ha koppel när dom träffas eftersom man kan förlänga sin osäkerhet ut till hunden men jag är glad att hundarna var kopplade i detta läge.

Förlåt om nu detta inte hör till huvudfrågan i tråden men jag måste bara få bli lite fundersam, så du menar att den ända anledningen till att du inte gillar att hundar hälsar i koppel är för att man kan förlänga sin osäkerhet ut till hunden? Då är de ju helt på tok värre när hundar trasslar in sig i varann och då går till attack för attd e heltplötsligt sitter fast! Nej då finns det vettigare anledningar till att ha hunden lös :)

Jag kan till viss del förstå vad du menar med att hon har ansvar för sin han hund, men hon frågade ju mer efter vad hon skulle göra...tycker att du "hackar" lite väl mycket på henne ;)

Visst är det taskigt att hacka på honom som har tiken men efter hans kommentar att "då får er hanhund para sig med min andra tik så vi är kvitt" tycker jag inte han verkar såå vettig. Dessutom har han ju sagt till en annan Dam i grannskapet att TS hane kan para hennes hund (!) så han verkar ju itne förstå att de inte vill ha valpar ....

Jag menar att hon är 1 år och 3 månader :D

Nej som jag skrivit tidigare i tråden så är det den yngsta tiken som vart parad men att han vill att vi ska para hans äldsta tik så att han får igen alla pengar som han lagt ut på den första tiken osv osv...

Bråk ser jag när det är på gång, men du kan väl då hjälpa mig och berätta hur man ser från att först lekt till att en parning är på g? För det verkar som att jag inte kan...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka