Z
zillax89
Sv: tjurigt ungsto
TACK! Jag tänkte väl att det inte kunde vara acceptabelt. Men mitt sto vänder rumpan till när jag ber henne gå, höjer handen, då vänder hon rumpan till. Skall jag stå och vifta med händerna då?? Bara fråga asså, vill klara av det här problemet så det inte blir större med tiden. Bättre att ta det nu innan hon börjar sparka folk.
BonRaiz skrev:Hej på er m tjuriga ston..här är en till...som hade det.
Idag är hon 4, men när hon var lite över 2 år, började hon oxå få ett beteende, just i boxen..
Hon är/var för övrigt en snäll och foglig häst, utan något som hellst oro i sin kropp..
Jag har heller aldrig tyckt om gap skrik el slag...men fick ändra mig..(har haft hingst/vallack tidigare)
Det är helt oacceptabelt att en häst vänder baken till när man kommer in i dess box, speciellt om den har fått äta sin mat o fått vila i lugn o ro...(det behöver unghästar)...för att ex man skall sätta på grimma...el täcke på morg...
Ett sådan beteende måste bort med detsamma...hon skall aldrig bli din ledare, det är du som är des ledare och det gäller att visa det snarast...
Gör som ledarstoet skulle göra..nu har vi ju inte öron, men får anv händerna..vifta m dom och anv ett skarpt nej när hon vänder r...till.
Hjälper inte det, får du vifta m händerna högre..gör dig stor..
Börjar hon lyfta ben..då är jag ledsen..är det dax för dig o lyfta dina...
Det här är ett sto som behöver "strama" tyglar och har ett starkt psyke (om nu inget har hänt henne tidigare i livet), som tar kommandåt om hon inte blir tillrättavisad...hur skall det bli på ryggen sen?
Var inte rädd, det känner hon av....
Jag fick inte i början rykta min häst i boxen..och vi hade inte annan plats alltid att göra det på..så det var en kamp ett tag..
Min stallvärd va på väg att få sig en spark en gång, precis i början, missade 5cm...men då fick hon sig en tillbaka....
Jag vet att många tycker detta är helt galet, men den som sig i leken ge, får den tåla....gäller hästen nu alltså...hon hade fått så mkt stryk ute om hon hade gjort detta mot en ranghög...så
Jag förstod ganska snart att min häst kommer att bli en sådan, så det är bara att tala om för henne, vem som bestämmer..
Hon är allmänt rätt tjurig när hon brunstar nu åxå, men fogar sig vid tillsägning...oftast ett litet "morr" från mig bara...
Hoppas det går bra för dig...
För det har gått bra för mig..har visserligen jobbat mkt ledarskap ute oxå..det behövdes
Ja...glöm inte att berömma, alltid mkt mer än banna..
Man gör ingen stor affär av det sen när tillrättavisningen på några sek är klar...
TACK! Jag tänkte väl att det inte kunde vara acceptabelt. Men mitt sto vänder rumpan till när jag ber henne gå, höjer handen, då vänder hon rumpan till. Skall jag stå och vifta med händerna då?? Bara fråga asså, vill klara av det här problemet så det inte blir större med tiden. Bättre att ta det nu innan hon börjar sparka folk.