tjurigt ungsto

Sv: tjurigt ungsto

BonRaiz skrev:
Hej på er m tjuriga ston..här är en till...som hade det.
Idag är hon 4, men när hon var lite över 2 år, började hon oxå få ett beteende, just i boxen..
Hon är/var för övrigt en snäll och foglig häst, utan något som hellst oro i sin kropp..
Jag har heller aldrig tyckt om gap skrik el slag...men fick ändra mig..(har haft hingst/vallack tidigare)
Det är helt oacceptabelt att en häst vänder baken till när man kommer in i dess box, speciellt om den har fått äta sin mat o fått vila i lugn o ro...(det behöver unghästar)...för att ex man skall sätta på grimma...el täcke på morg...
Ett sådan beteende måste bort med detsamma...hon skall aldrig bli din ledare, det är du som är des ledare och det gäller att visa det snarast...
Gör som ledarstoet skulle göra..nu har vi ju inte öron, men får anv händerna..vifta m dom och anv ett skarpt nej när hon vänder r...till.
Hjälper inte det, får du vifta m händerna högre..gör dig stor..
Börjar hon lyfta ben..då är jag ledsen..är det dax för dig o lyfta dina...
Det här är ett sto som behöver "strama" tyglar och har ett starkt psyke (om nu inget har hänt henne tidigare i livet), som tar kommandåt om hon inte blir tillrättavisad...hur skall det bli på ryggen sen?
Var inte rädd, det känner hon av....

Jag fick inte i början rykta min häst i boxen..och vi hade inte annan plats alltid att göra det på..så det var en kamp ett tag..
Min stallvärd va på väg att få sig en spark en gång, precis i början, missade 5cm...men då fick hon sig en tillbaka....

Jag vet att många tycker detta är helt galet, men den som sig i leken ge, får den tåla....gäller hästen nu alltså...hon hade fått så mkt stryk ute om hon hade gjort detta mot en ranghög...så

Jag förstod ganska snart att min häst kommer att bli en sådan, så det är bara att tala om för henne, vem som bestämmer..
Hon är allmänt rätt tjurig när hon brunstar nu åxå, men fogar sig vid tillsägning...oftast ett litet "morr" från mig bara...
Hoppas det går bra för dig...
För det har gått bra för mig..har visserligen jobbat mkt ledarskap ute oxå..det behövdes
Ja...glöm inte att berömma, alltid mkt mer än banna..
Man gör ingen stor affär av det sen när tillrättavisningen på några sek är klar...

TACK! Jag tänkte väl att det inte kunde vara acceptabelt. Men mitt sto vänder rumpan till när jag ber henne gå, höjer handen, då vänder hon rumpan till. Skall jag stå och vifta med händerna då?? Bara fråga asså, vill klara av det här problemet så det inte blir större med tiden. Bättre att ta det nu innan hon börjar sparka folk.

sudden2006 skrev:
Tycker det verkar som om hon inte vet vem som är hennes ledare... Hon tror hon är din! Finns inget bättre än träning i rundkorall för att få hästen att veta vem som bestämmer o vem hon ska lyssna på och ty sig till. Men det första är att leda hästen till vi vet var vi har varann.. Långa rundor i skog o mark.Allt beror ju på hur du börjat din träning.. Många gånger får man börja om från början.
SÄKERHET OCH KONCENTRATION
Det skulle kunna uppfattas som onödigt petigt att vara så noga med något så banalt som att leda hästen. Ofta är ledning bara ett sätt att transportera hästen mellan hagen och stallet och många människor . Det finns två starka anledningar till att fokusera på ledning innan man sitter upp och rider.

Den första är personsäkerhet, den andra är koncentration. Säkerhet måste man alltid ha i baktanke när man är i närheten av hästar. Väldigt få hästar tar hänsyn till människor bara för att vara snälla. Många gånger upplever jag hästen som egoistisk, och ett slags tjänsteutbyte är på sin plats: Jag ger dig trygghet, försvar, skötsel och mat. Du ger mig respekt, uppmärksamhet och koncentration den tid jag kräver det.

Farliga situationer kan undvikas
Villkorslös kärlek som hos många hundar är ovanligt hos hästar, anser jag. När hästen uppträder respektlöst är han farlig, när han är rädd är han farlig, när han inte tänker är han farlig. Vi som människor måste axla bördan av att vara den naturliga ledaren för att kunna erbjuda disciplin mot respektlöshet.
Detta blir en allt för lång historia, men det finns litteratur som är mycket bra och lätt att förstå. Ut o leta och visa vem som är KUNG!:bow:

mmm, jag håller fullständigt med. Men asså vad krävs när man leder hästarna då? För det är det som aldrig varit något problem för mig, hästarna går bakom, stannar när jag stannar eller höjer handen. Följer efter min hand när jag ber dom vända, tillexempel genom grinden osv. Dom får inte gå förrän jag går, när det är snöstorm ute mockar jag i boxen och då står hästarna inne med öppen boxdörr tillsammasn med mig när jag mockar. Är det bra? Det känns som om jag är ledaren, det känns som om dom lyssnar och att vi e polare. Men varför kan embla få för sig att hugga? lägga öronen bakåt? vända rumpan till när jag höjer handen mot henne när jag tycker hon är påträngande, eller när jag vill att hon skall flytta sig? Det är DET jag vill ha reda på så jag vet hur jag skall hantera situationen.

shirley skrev:
hej! har du hennes uppmärksamhet när du är ute med henne? kan vara lite svårt att svara på dessa frågor när du inte förklarar hur din hantering i övrigt fungerar. jag vet hur jag skulle svara enligt min hantering men då måste ju hanteringen vara lika i allt.....
försök förklara din hantering och hästasyn i övrigt så ska jag försöka hjälpa dej... mvh//shirley

Du kan väl skriva lite och berätta om din hästsyn och hantering och hur du skulle lägga upp arbetet med ett tjurigt ungsto och då pratar vi TJURIGT!

zillax89 skrev:
mmm, jag håller fullständigt med. Men asså vad krävs när man leder hästarna då? För det är det som aldrig varit något problem för mig, hästarna går bakom, stannar när jag stannar eller höjer handen. Följer efter min hand när jag ber dom vända, tillexempel genom grinden osv. Dom får inte gå förrän jag går, när det är snöstorm ute mockar jag i boxen och då står hästarna inne med öppen boxdörr tillsammasn med mig när jag mockar. Är det bra? Det känns som om jag är ledaren, det känns som om dom lyssnar och att vi e polare. Men varför kan embla få för sig att hugga? lägga öronen bakåt? vända rumpan till när jag höjer handen mot henne när jag tycker hon är påträngande, eller när jag vill att hon skall flytta sig? Det är DET jag vill ha reda på så jag vet hur jag skall hantera situationen.

Hon är tuff... Du måste vara tuffare, men utan vara elak! Hon bestämmer fortfarande över dig. Jag tycker du skulle prova lite rundkorallsarbete och eller cirkelträning i grimskaft. Där får hon lära sig att det är du som ska bestämma och visa dig hänsyn. Men som sagt vissa individer är starkare än andra. Det händer en och annan gång att man får ta i med hårdare tag.. Ex en arg hingst jag hade får några år sedan. Han stegrade sig och slog såfort vi skulle sätta fast grimskaftet i grimman. Fanns inte mycket annat o göra än o använda pisken. Vid 3 tillfällen försökte han slå efter mig.. Ingen kan få en bra relation av det, varesig han eller jag, det blir aldrig harmoni mellan hästen och människan om den ena ska vara rädd. Han hade alltså riktigt övertag mot mig. Jag drämde till med pisken mot frambenen på honom, 3 e och sista gången han försökte behövde jag bara höja pisken. Han gjord aldrig om detta mer. Efter det började vi med träning i grimskaft. Vad beträffar din häst så tror jag nog du pysslar och är så rar och go mot henne, men då ska hon ju inte vara elak tillbaka?! Använd bara sunt förnuft. Lägger hon bak örat och tjurar när du inte gjort henne något. Ta tag i örat men inte hårt förståss.. Dom fattar mer än man tror. Prova du någon gång o vända ryggen åt henne och låtsas att du inte finns...

Mmmhh.. som jag sa tidigare...
DET ÄR HELT OACCEPTABELT att en häst vänder r...till dig.
Jag vet vad jag gjorde, när det hände och sen har det inte hänt mer.
Men du vill nog inte veta....
Så prova SUDDENs förslag 1st, prova o vänd rumpan till, men är det en mkt "stark" sto, vilket jag förstått, så glöm inte o ha blicken åt hennes håll, man vet aldrig vad som kommer....
Nästa steg är väll den där "förlängda armen"...men där gäller det att få in en 10poängare, hellst.:smirk:

Okey, jo jag har vänt rumpan till och liksom hotats tillbaka, tillexempel i hagen, och då har hon ju bara gått därifrån eller ryggat tillbaka, eller stått kvar, har fått olika responser varje gång. Mmm, jag tänkte väl nästan det, hon tror hon fortfarande bestämmer. Jag har tyvärr ingen rundkorall men skall fixa ridhuskort så jag kan stänga av halva ridhuset och ha en sån där piccadéon eller va det nu heter. Nu är det några dagar sen hon vände rumpan till men det är för att jag inte höjt handen mot henne i hagen och gå därifrån, får jobba utifrån era tips och se om det löser sig. Det är bara så jobbigt för jag älskar henne så och jag vill förstå varför hon gör så när jag försöker vara snäll. Men hon är en liten tuffing som ni säger. Tack för alla tipsen, tänkte väl att man inte skulle tillåta det, folk har ju sagt att det hör till för hon är i tonåren nu men liksom ändå, det finns väl gränser?

Behöver också hjälp!

Vi tog över ett 17-årigt russ/shettis sto i helgen och har börjat hantera henne utifrån hennes förutsättningar.
Ett stort problem med henne är att hon sparkar så fort man kommer i närheten av rumpan på henne. Hon verkar inte ha ont någonstans, eller vara känslig för beröring. Hon slår både i hagen och när hon är uppbunden. I övrigt är hon i dålig kondition, svältfödd och skitig..

Vad jag kan utläsa på henne så är hon inte rädd eller osäker. Hon är en gammal bestämd dam som när vi inte låter henne vara ifred blir urförbannad helt enkelt. Var just ute och gav hästarna hö och skulle ta täcket. Blixtsnabbt drar hon mig en höger och går iväg. Hon vet när man är tillräckligt nära... Jag ville ändå ha tag på henne och då går hon ifrån mig och märkligt nog går hon i en cirkel runt mig med öronen bakåt, ögonvitan synlig och "läser" mig innan hon inser att jag inte blir rädd.... Jag utgår ifrån att hon är en icke-elak häst som är förbannad och trött på människor, vilket märktes extra tydligt igår när hovslagaren var här. Vi hade förberett oss på det jobbigaste, men hon var from och medgörlig som ett lamm!!!

zillax89 skrev:
Okey, jo jag har vänt rumpan till och liksom hotats tillbaka, tillexempel i hagen, och då har hon ju bara gått därifrån eller ryggat tillbaka, eller stått kvar, har fått olika responser varje gång.
Är lite frågande här? Blev du hotad när du vände ryggen mot el?
Om hon gått därifrån, måste man väll tyda det att hon förstått "vinken"...står hon kvar, så är hon väll inte helt säker på dina avsikter?

Mmm, jag tänkte väl nästan det, hon tror hon fortfarande bestämmer. Jag har tyvärr ingen rundkorall men skall fixa ridhuskort så jag kan stänga av halva ridhuset och ha en sån där piccadéon eller va det nu heter.
Jag hade inte heller en rundkorall, men har "byggt" en picadero, 11*11m i hage, på lämligt underlag, el på ridbanan...har du en liten hage, så kan det gå bra om underlaget är ok...men hellst skall man inte ha några hörn...
Nu är det några dagar sen hon vände rumpan till men det är för att jag inte höjt handen mot henne i hagen och gå därifrån, får jobba utifrån era tips och se om det löser sig. Det är bara så jobbigt för jag älskar henne så och jag vill förstå varför hon gör så när jag försöker vara snäll. Men hon är en liten tuffing som ni säger. Tack för alla tipsen, tänkte väl att man inte skulle tillåta det, folk har ju sagt att det hör till för hon är i tonåren nu men liksom ändå, det finns väl gränser?
Visst hör det till "trottsåldern" men det är just där man "uppfostrar" dom till att inte bli "bitchiga"....
Jag tycker grebbis har just ex på hur de kan bli om de inte tillrättavisas...
Sudden: Rätta mig om jag har fel...jag är långt ifrån en expert....och lär mig hela tiden nåt nytt...

Racer skrev:
Jag håller med, har aldrig legat för mig att skrika eller slå mot mina hästar, men jag vill, som El K skrev, inte att hon ska bete sig hur som helst.
Har försökt att nonchalera (fel stavning?) henne, men tycker inte det fungerar särskilt bra...Hon verkar vara väldigt nöjd med att inte jag bryr mig:p , men hon blir inte bättre av det.

När hon gör rätt berömmer jag också.:love:

Tack för svar, fler svar...

ETT TIPS
Har ni läst Monty Roberts bok "från mina händer till dina" hans metod join up är bra till det mesta (funkade iallafall bra på mitt 1,5 åriga sto, även om hon nu inte var nått monster men ändå...) dom får upptäcka att vi inte är farliga, och att vi går att lita på (och att det är vi som kan köra med de små rackarna OM vi vill, och inte tvärtom) läs den och prova vettja!

En häst i trotsåldern måste sättas på plats just då, för det är nu hon ska hitta sin egen rang i flocken. Det finns många bra tips också i KF Hempflings böcker. Bland annat att rygga hästen utan att röra den för att visa att det är du som är ledare.

Sedan är inga hästar gjorda av porslin, så klart ska hon ha däng om hon sparkar och går på. Se hur hästar gör med varandra. KF Hempfling har en metod som faktiskt är riktigt stärkande för banden mellan häst och människa. När han smällt till hästen tar han och smeker och gullar med den just där han slog till. För att visa sig som en ranghög och överseende häst.

Sparkar hon vid hantering så ta tag i hennes svans från sidan när du är i "skottlinjen", hon kan inte balansera sig då om hon vill kicka till- en "liv"räddare.

ok, men Embla, som hästen heter, har aldrig vågat bita eller sparka mig, hon har bara hitats, och då har jag såklart hotats tillbaka och då har det int varit mer med det, men jag vill att hon skall sluta hotas. Idag till exempel när jag la ut höet i hagen kom hon emot mig med öronen bakåt, jag visade mitt missnöje och hon gick runt mig, sen började hon äta, men hade fortfarande öronen bakåt, så jag visade mitt missnöja ännu mer, att detta var min plats, och då gick hon, utan protester. Det känns som om vår relation går som en berg o dalbana. Och det konstiga är att jag bestämmer över den andra hästen som är ranghög över embla. Den andra hästen kan jag lita på till 100%, hon gör precis som hon blir tillsagd, och embla gör allt den hästen ber henne om. Allt kanske blev jätterörigt nu men är det någon som förstår vad jag menar..?

förstår inte detta här med inlägg än... e de sudden2006 som skrivit till mej eller?:confused:

shirley skrev:
förstår inte detta här med inlägg än... e de sudden2006 som skrivit till mej eller?:confused:

Ja det är sudden som skrivit till dig. Skulle vilja att du utvecklade ditt första inlägg och förklarar hur du skulle hantera ett RIKTIGT TJURIGT ungsto. Det är nog det "trådöppnaren" vill ha råd om.. Kan vara kul för oss andra också att få lite olika råd.

hej igen! nu ska jag skriva ett stycke, e bara så fruktansvärt dålig på att förklara så fråga om det behövs! +att jag skriver pekfingervalsen..... suck!
en häst som inte har en "ledare" blir otrygg. behöver och söker en "ledare" att känna sig trygg hos. både när du tar av och på grimman stryk henne i pannan, där dom har en lugnande punkt vänta tills hon sänker sitt huvud ev börja "tugga".
gå med henne mkt ute, se till att HELA tiden ha hennes uppmärksamhet riktad mot dej. tillåt inte att hon gnäggar efter andra hästar om det är ett beteende hon har.
har faktiskt precis fått hem ett 2-årigt sto, en häst som är en häst som behöver noggrann träning. hon har betett sig så att andra personer kalla henne galen häst, jag kallar henne felbehandlad.
en kul graj att veta bara, vad är ditt sto för ras? *nyfiken*
kramiz//Shirley

Tack för goda råd!
Mitt lilla sto har aldrig slagit. Hennes dåliga beteende visar hon i boxen, inte i hagen... där är hon endast lite skygg. Men ändå nyfiken och kommer fram efter en stund. Hon är väldigt lyhörd och visar jag att hon ex. inte får ta hö ur höhögen, så lyssnar hon väldigt noga på det och tar inte förän jag säger ok. Hon verkar inte ha några problem med att förstå att jag bestämmer.

Jag har börjat fundera på om det kan ha med maten i krubban att göra, hon vaktar sin krubba. Av föregående ägare fick jag uppfattningen att de hade krubban på utsidan av boxen, kanske är därför hon reagerar starkt när hon ska få mat och när hon äter och man går förbi - kan ju hända att hon känt sig störd vid matningen tidigare? Vad tror ni?:confused:

Jag tycker faktiskt att hon blivit bättre de senaste dagarna.
Anledningen till att jag frågade om när de brunstar, är att jag tyckte att hon var klibbig i svansen en kväll när jag borstade ut där. Det var också då hon var "extra grinig".

Jag borstar henne i boxen och jag går runt henne utan problem. Jag får borsta hela henne. Hon visar ibland att hon vill vara ifred, men jag fortsätter och efter en stund är det ok igen.

Jag har börjat tagit ut henne på gången, binder henne en kort stund på ena sidan - borstar lite och tar sedan in henne igen. Har fungerat hyfsat, även om hon blir lite nervös.

Har tränat på att ta på och av grimma - hon har inga stora bekymmer med detta längre. Jag får ta på hennes huvud och vid öronen - vilket var absolut tabu från början - så det går åt rätt håll.

Vi har inte varit ute på några längre promenader ännu - ska börja med det under sportlovet tänte jag. De korta bitar jag lett henne går hon fint - men gnäggar efter sina nya hästkompisar. Vad gör man för att de ska upphöra med det? När det är något läskigt backar hon, litar tydligen inte helt på mig än...

Jag försöker i möjligaste mån att få hennes förtroende för tillfället - genom att vara rättvis, men bestämd.

Racer skrev:
Tack för goda råd!
Mitt lilla sto har aldrig slagit. Hennes dåliga beteende visar hon i boxen, inte i hagen... där är hon endast lite skygg. Men ändå nyfiken och kommer fram efter en stund. Hon är väldigt lyhörd och visar jag att hon ex. inte får ta hö ur höhögen, så lyssnar hon väldigt noga på det och tar inte förän jag säger ok. Hon verkar inte ha några problem med att förstå att jag bestämmer.

Jag har börjat fundera på om det kan ha med maten i krubban att göra, hon vaktar sin krubba. Av föregående ägare fick jag uppfattningen att de hade krubban på utsidan av boxen, kanske är därför hon reagerar starkt när hon ska få mat och när hon äter och man går förbi - kan ju hända att hon känt sig störd vid matningen tidigare? Vad tror ni?:confused:

Jag tycker faktiskt att hon blivit bättre de senaste dagarna.
Anledningen till att jag frågade om när de brunstar, är att jag tyckte att hon var klibbig i svansen en kväll när jag borstade ut där. Det var också då hon var "extra grinig".

Jag borstar henne i boxen och jag går runt henne utan problem. Jag får borsta hela henne. Hon visar ibland att hon vill vara ifred, men jag fortsätter och efter en stund är det ok igen.

Jag har börjat tagit ut henne på gången, binder henne en kort stund på ena sidan - borstar lite och tar sedan in henne igen. Har fungerat hyfsat, även om hon blir lite nervös.

Har tränat på att ta på och av grimma - hon har inga stora bekymmer med detta längre. Jag får ta på hennes huvud och vid öronen - vilket var absolut tabu från början - så det går åt rätt håll.

Vi har inte varit ute på några längre promenader ännu - ska börja med det under sportlovet tänte jag. De korta bitar jag lett henne går hon fint - men gnäggar efter sina nya hästkompisar. Vad gör man för att de ska upphöra med det? När det är något läskigt backar hon, litar tydligen inte helt på mig än...

Jag försöker i möjligaste mån att få hennes förtroende för tillfället - genom att vara rättvis, men bestämd.

Jag tycker det verkar som din häst har lite dåligt " självförtroende" Men du tänker rätt. Låt henne vara lite, börja sedan gå med henne och utsätt henne för sådana saker som hon är rädd för, men behåll lungnet när hon blir rädd. Närma dig de farliga sakerna med lugnet i behåll, låt det ta tid men genom att du visar att det inte är farligt så lär sig hästen lita på dig och ger hästen bättre självförtroende. När hästen "ser" dig så slutar hon säkert att gnägga efter de andra hästarna. Likaså ju oftare du går iväg själv med henne ju mer vänjer hon sig vid att lämna sina vänner i hagen. Har du en paddok så kan du bygga upp en liten bana med saker din häst tycker är läskigt. Men viktigast av allt blir du orolig eller rädd ser hästen det så du MÅSTE kunna hantera dig själv för att hålla dig lugn. Jag brukar gräva ner presenningar, bygga trappor med lastpallar, oljefat, bjällror mm. ta en sak i taget. Allt har sin tid. Och så beror det ju på vad din häst reagerar för. Det är ju inte säkert att det du vill komma till är att din häst är rädd. Men i situationer där du hjälper hästen att hantera sin rädsla vinner du ett enormt förtroende. Skynda långsamt.

Det går framåt med min tjuriga dam..
Hon är fortfarande sur i boxen - undrar om det kanske till och med kommer att förbli så... men hon är i alla fall bättre än förut. Jag tror hon var livrädd att jag skulle sno hennes mat - det verkar vara den hon försvarar. Jag brukar absolut inte störa henne när hon äter - men går ändå utanför boxen för att vänja henne och få henne att förstå att det inte spelar någon roll om jag går där för jag snor inte maten ändå...
Nu har vi varit ute och tränat i paddocken. Hon är väldigt uppmärksam på vad jag gör. I början är hon lite väl pigg kanske och vill gärna springa om (dock inte svårmanövrerad) - men efter en liten stund (kortare och kortare stund) håller hon sig bakom (ung. 1 meter) och stannar direkt när jag stannar och följer mig utan att krångla, backar när jag backar osv..
Sist hade jag med en blå IKEA-säck och tränade på att få röra henne vid huvudet/halsen med den - gick förvånansvärt bra...
När vi blir lämnade ensam på paddocken (utan hästsällskap) blir hon lite mer okoncentrerad - men efter en stund lugnar hon sig även fast vi är själva.
Jag blev positivt överaskad över att hon sköter sig så bra!!!:love: :love:

Va kul att det börjat o fungera för dig Racer...
Som jag förstår så har du en bra kontakt m henne för övrigt..
Det är maten i box som fortfarande är "problemet"...
Lugn, det kommer att försvinna m tiden det oxå, vet jag, då min var likadan vid 2års ålder...idag bryr hon sig inte om ifall jag ryktar henne medan hon äter (vilket dock är ovanligt)..
Som jag sa tidigare, vi var ibland tvungna att gå in o fixa hennes trasiga hovar, när hon kommit in, så hon förstod ganska snart, att det va inte maten vi var ute efter...
Och hon förstod oxå att sammarb jag så försvinner dom fortare...
Lycka till...det kommer att gå bra..:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar