tjurigt ungsto

R

Racer

Jag tänkte höra om det är någon som har något tips till mig.
Har ett ungsto som är 1.5 år och som varit hos mig i ung. 2 månader.

Hon har ett beteende som jag vill få bort så fort som möjligt, men jag är rädd att göra fel, vill inte förvärra beteendet.

När hon är i sin box och någon går förbi (speciellt om det är någon hon inte känner till, ex. hovslagare, veterinär m.m.) lägger hon öronen bakåt och ser väldigt hotfull ut (jag tycker dock mest hon ser rädd/osäker ut), det har även hänt att hon gjort lite utfall mot obekanta.
När man går in i boxen vänder hon väldigt ofta bort huvudet och öronen bakåt (dock ej slickade), hon tittar fram imellanåt, men försöker jag vänligt prata så vänder hon bort ansiktet igen. Hon ställer sig gärna med rumpan till också.
Hon har inte sparkat eller bitit någon än, men detta beteende vill jag givetvis få bort så snabbt som möjligt.
När hon kom var hon också väldigt rädd om sitt huvud, svår att få på grimman, då hon visade samma beteende, försökte gömma sitt huvud och vände runt. När grimman skulle av var det ännu läskigare, då ville hon helst fly och kastade sig ur grimman. Det har dock blivit mycket bättre, då vi tränat varje dag och jag har arbetat mycket med att hon ska acceptera mina händer vid huvudet. Nu kryper hon faktiskt i grimman själv:love:

Vad gör jag? Hur får jag bort denna tråkiga attidyd? Jag tror själv att det bottnar i att hon är väldigt osäker.
(Hon har gått med sin mamma fram till att hon kom hit).

Har fått ett tips om att när hon vänder bort huvudet när jag ska in i boxen, så ska jag slå ett grimskaft i väggen upprepade gånger tills hon vänder huvudet mot mig igen, då slutar jag.
Är det ett bra sätt? Har provat någon gång, men jag tycker hon ser rädd ut och jag vill inte att hon ska vara rädd för mig, jag ska ju vara hennes vän/ledare...:confused: :confused:

Sv: tjurigt ungsto

Jag har ett lika gammalt ungsto som beter sig nästan lika dant, hon var också rädd för grimman i början men nu kryper hon i grimman själv och tillåter mig att klia och ta på henne i ansiktet. Men nu har hon börjat vända rumpan till och imorse högg hon i luften, vet inte vad jag skall göra för att få bort beteendet, någon sa att det hör till unghästars beteende, att det blir bättre när dom blir äldre, men inte lika säker på det. Vill att hon ska lyssna på mig, inte göra utfall osv. Dessutom är hon jätterädd och osäker när andra hanterar henne, bara mig hon tillåter att komma nära.

HALLELUJA!!!!

Ursäkta, men det känns urskönt att höra att det finns andra som är i samma situation som jag! :crazy:

har ett arabsto som blir 2 år till våren, som beter sig likadant som ni beskrev. Hon är också i grund och botten osäker (min teori), måste häva sig genom att verka kaxig. Dock inte så värst skojigt för den som skall hantera henne.

jag har också blivit tillsagd att det blir bättre med åren, att de är som värsta tonåringar just nu... Saken är den att jag inte trots det accepterar att hon hotar mig, hittills har jag bestämt schasat iväg henne när hon hotat... Funkar för några min. och hon är from som ett lamm, men, sen några min. senare är det samma rumba igen. Det gäller väl bara att vara konsekvent så ger det sig med tiden?!

jag är egentligen lika rådlös som ni...:crazy:

Välkommen, vi får väl starta klubb för griniga ungston...:banana:

(mitt ungsto är korsning arab/fullblod)... kan det vara araben i henne, tro..

Du har ju inte haft henne så länge och det låter som om hon är osäker och kanske inte vet vad som förväntas av henne... ....Bråka inte med henne i onödan utan låt det ta sin tid, prata lugnt, viktigt att hon börja att lita på dig och att du bli hennes flockledare som hon känner sig trygg med.. skrik och häftiga rörelse kommer man inget vart med.... umgås med henne mkt i hagen, lek med henne, lär henne komma till dig och beröm väldigt mycket....det är ett mycket bra sätt att få en bra relation.....;)

rocki skrev:
Bråka inte med henne i onödan utan låt det ta sin tid, prata lugnt, viktigt att hon börja att lita på dig och att du bli hennes flockledare som hon känner sig trygg med.. skrik och häftiga rörelse kommer man inget vart med...

Helt riktigt, men... Inte kan man heller tillåta att hästen hotar, hur avvärja det? Stänga ut henne ur flocken? har följt med min shettis hur hon handskas med arabstoet när hon tjurar, då är det noll tolerans som gäller. Man hotas helt enkelt inte! (detta visar hon genom att hugga/sparka efter araben, sätter henne på plats helt enkelt)

jag gosar och berömmer massor de gånger hon uppför sig, men visar också att jag inte tillåter att hon surar mot mig... :love:

Shoot me if I´m wrong! :crazy:

Jag håller med, har aldrig legat för mig att skrika eller slå mot mina hästar, men jag vill, som El K skrev, inte att hon ska bete sig hur som helst.
Har försökt att nonchalera (fel stavning?) henne, men tycker inte det fungerar särskilt bra...Hon verkar vara väldigt nöjd med att inte jag bryr mig:p , men hon blir inte bättre av det.

När hon gör rätt berömmer jag också.:love:

Tack för svar, fler svar...

Föresten...glömde fråga. Tror du att hennes beteende mot andra människor slutar om hon får en bra relation med mig? Eller kommer hon att fortsätta med surfasonerna när andra har med henne att göra?
Kanske luddig fråga, men ändå...:angel:

Hej på er m tjuriga ston..här är en till...som hade det.
Idag är hon 4, men när hon var lite över 2 år, började hon oxå få ett beteende, just i boxen..
Hon är/var för övrigt en snäll och foglig häst, utan något som hellst oro i sin kropp..
Jag har heller aldrig tyckt om gap skrik el slag...men fick ändra mig..(har haft hingst/vallack tidigare)
Det är helt oacceptabelt att en häst vänder baken till när man kommer in i dess box, speciellt om den har fått äta sin mat o fått vila i lugn o ro...(det behöver unghästar)...för att ex man skall sätta på grimma...el täcke på morg...
Ett sådan beteende måste bort med detsamma...hon skall aldrig bli din ledare, det är du som är des ledare och det gäller att visa det snarast...
Gör som ledarstoet skulle göra..nu har vi ju inte öron, men får anv händerna..vifta m dom och anv ett skarpt nej när hon vänder r...till.
Hjälper inte det, får du vifta m händerna högre..gör dig stor..
Börjar hon lyfta ben..då är jag ledsen..är det dax för dig o lyfta dina...
Det här är ett sto som behöver "strama" tyglar och har ett starkt psyke (om nu inget har hänt henne tidigare i livet), som tar kommandåt om hon inte blir tillrättavisad...hur skall det bli på ryggen sen?
Var inte rädd, det känner hon av....

Jag fick inte i början rykta min häst i boxen..och vi hade inte annan plats alltid att göra det på..så det var en kamp ett tag..
Min stallvärd va på väg att få sig en spark en gång, precis i början, missade 5cm...men då fick hon sig en tillbaka....

Jag vet att många tycker detta är helt galet, men den som sig i leken ge, får den tåla....gäller hästen nu alltså...hon hade fått så mkt stryk ute om hon hade gjort detta mot en ranghög...så

Jag förstod ganska snart att min häst kommer att bli en sådan, så det är bara att tala om för henne, vem som bestämmer..
Hon är allmänt rätt tjurig när hon brunstar nu åxå, men fogar sig vid tillsägning...oftast ett litet "morr" från mig bara...
Hoppas det går bra för dig...
För det har gått bra för mig..har visserligen jobbat mkt ledarskap ute oxå..det behövdes
Ja...glöm inte att berömma, alltid mkt mer än banna..
Man gör ingen stor affär av det sen när tillrättavisningen på några sek är klar...

Senast ändrad av en moderator:

:( Nää ,det är ju inte kul när hästen hotar en,det acceptera inte jag heller...men jag slå aldrig,...( nu menar jag inte att du gör det) markera endast med röst och ett finger. Oftast beror det ju på osäkerhet från hästens sida, att hon inte riktigt vet vad man förvänta sig av henne....man få ju vara konsekvent som du säger, och det bruka lösa sig för det mesta med tiden, tålamod och tid ska du se så bli hon snart trygg med dig/er ... ;) ...och mycket beröm o kärlek.....när hon gör rätt...:love:

När hon ser så där tråkig ut som hon gör när man går förbi boxen, så har jag börjat med att vissla lite (fick rådet av en kompis) och genast så blir hon lite nyfiken och öronen pekar framåt istället. Då berömmer jag så mycket jag orkar....

hej! har du hennes uppmärksamhet när du är ute med henne? kan vara lite svårt att svara på dessa frågor när du inte förklarar hur din hantering i övrigt fungerar. jag vet hur jag skulle svara enligt min hantering men då måste ju hanteringen vara lika i allt.....
försök förklara din hantering och hästasyn i övrigt så ska jag försöka hjälpa dej... mvh//shirley

Tycker det verkar som om hon inte vet vem som är hennes ledare... Hon tror hon är din! Finns inget bättre än träning i rundkorall för att få hästen att veta vem som bestämmer o vem hon ska lyssna på och ty sig till. Men det första är att leda hästen till vi vet var vi har varann.. Långa rundor i skog o mark.Allt beror ju på hur du börjat din träning.. Många gånger får man börja om från början.
SÄKERHET OCH KONCENTRATION
Det skulle kunna uppfattas som onödigt petigt att vara så noga med något så banalt som att leda hästen. Ofta är ledning bara ett sätt att transportera hästen mellan hagen och stallet och många människor . Det finns två starka anledningar till att fokusera på ledning innan man sitter upp och rider.

Den första är personsäkerhet, den andra är koncentration. Säkerhet måste man alltid ha i baktanke när man är i närheten av hästar. Väldigt få hästar tar hänsyn till människor bara för att vara snälla. Många gånger upplever jag hästen som egoistisk, och ett slags tjänsteutbyte är på sin plats: Jag ger dig trygghet, försvar, skötsel och mat. Du ger mig respekt, uppmärksamhet och koncentration den tid jag kräver det.

Farliga situationer kan undvikas
Villkorslös kärlek som hos många hundar är ovanligt hos hästar, anser jag. När hästen uppträder respektlöst är han farlig, när han är rädd är han farlig, när han inte tänker är han farlig. Vi som människor måste axla bördan av att vara den naturliga ledaren för att kunna erbjuda disciplin mot respektlöshet.
Detta blir en allt för lång historia, men det finns litteratur som är mycket bra och lätt att förstå. Ut o leta och visa vem som är KUNG!:bow:

sudden2006 skrev:
Men det första är att leda hästen till vi vet var vi har varann.. Långa rundor i skog o mark.Allt beror ju på hur du börjat din träning.. Många gånger får man börja om från början.

:bump: Mitt i prick!

Måste lite ofint haka på tråden! Har ett arabsto som beter sig lite som en tonåring för tillfället... Håller på att få nervsammanbrott med henne, känns bara som jag får skälla på henne stup i kvarten! Men till saken.

Från att hon varit lite halv vild och vimsig att leda, har jag nu fått så pass mycket ordning på henne så att hon kan behärska sig största delen av tiden vi är ute på promenad (det är minsann inga långa promenader). Hon skall ställas ut till våren, förhoppningsvis... därför skulle hon behöva massor med ledträning. Men inte värst skoj när hon är så jävla grinig för tillfället... :(

summa sumarum: har du tips på ledövningar som stärker min position som överbefälhavare samtidigt som stoet skulle tycka det är lajbans?? Hur får jag henne motiverad?? :confused:

Jag har funderat på hur man egentligen ska göra om man har problem att leda sin unghäst. Samtidigt som man naturligtvis måste träna på det undrar jag om det inte vore bättre att också träna på annat under tiden?

Har själv haft problem med mitt sto som är väldigt bunden till sin hagkompis och inte vill gå särskilt långt från honom utan börjar protestera genom att slänga med huvudet och småstegra. Hade länge inställningen att det bara skulle gå, men tänkte sedan om och insåg att jag faktiskt inte kan förvänta mig att min häst ska följa med mig på promenad hursomhelst - utan att vi först utvecklar ett gemensamt språk och att hon får förtroende för mig som ledare! Så just nu går vi bra korta turer på gårdsplanen, tränar stanna och gå framåt och svänga, och varvar med övningar i hagen. Utmanar inte ödet alltså genom att kräva av henne något hon ännu inte klarar (dvs gå på långpromenad med mig). Hade jag en rundkorall hade det varit ännu bättre att jobba henne där men hagen är i alla fall bättre än ingenting, där kan jag i alla fall kommunicera med henne lös. Jag känner bara att jag inte vill bråka med henne eller tvinga henne längre, utan hitta ett gemensamt språk som fungerar först.

Tids nog måste man förstås ställa krav på ledbarhet, inte minst om man även som jag ska ställa ut till sommaren, men jag skyndar hellre långsamt för att få med mig hästen, det ska ju vara kul att gå på promenad med mig! Hur ska jag kunna klara av att leda min häst om vi inte kommunicerar först?

Så jag förstår faktiskt inte alls det här med att man ska börja med att leda hästen långa rundor innan man vet var man har varann?

Racer skrev:
När får de vanligtvis sin första brunst?
Jag vet faktiskt inte när brunsten sätter in...min höll på m det i full gång när jag köpte henne...
Men hingstar blir ju könsmogna före året har jag hört, så varför inte ston då?
Rätta mig om jag har fel...
Vad gäller ledandet...så vad skulle man göra annars, när man inte tänkt o rida in före 3års ålder....man måste ju lära känna varandra fr marken..
Jag har gått många mil under de 1a 9 mån innan jag på en promenad hoppade barbacka upp på henne och allt gick så lungt till...
Men jag gick korta promenader 1st och till en början alltid med en "ledhäst", kompis ifrån hagen....
Tills vi var så säkra på varandra att det gick o gå ut själv...
Det tar olika tid, för olika hästar..att bli så självsäker...
Jag kom på efter ett tags funderande varför hon betedde sig i boxen men ingen annanstans...
Mitt fel, jag hade inte tränat där..hon hade alltid fått vara ifred i boxen, det skulle dom ju få vara hade jag hört...
Så när maten var avklarad tog jag alltid ut henne fr boxen och fixade i stallgången, där var det inga problem...
Problemen började när jag flyttade till ett mindre stall, där vi inte alltid kunde va i gången...
Hon tyckte att det var hennes "borg" (vilket det iofs var, men..)och där skulle man då inte lyfta några hovar...
Men nu har vi inga problem m det längre...så allting går...

Jag tycker av erfarenhet att det första man bör göra med sin häst är att kunna hantera den från marken! Kan man inte det tillfredsställande så har man absolut inte på ryggen att göra.
Här är ett litet tips på hur man kan göra.

När jag ledtränar hästen så kommer alltså det viktigaste syftet inte vara att transportera hästen från hage o stallet, utan träning för koncentration. Med koncentration blir situationerna säkrare.

Gör dig synlig!
För att få hästen koncentrerad på sin ledare behöver jag först och främst uppmärksamhet. Jag måste synas. En del hästar ser inte personen de leds av, de ser rakt igenom honom. Att tränga undan eller trampa ner honom är ingen skillnad för hästen, det är samma som att gå på en väg. Här måste människan med grimskaftet gör sig sedd.

För att få en häst som inte ser mig att bry sig om att se mig, måste jag ge honom en anledning. Anledningen till reaktion är oftast något hästen uppfattar som hotfullt och farligt, men inte elakt. Höja handen med grimskaftet över huvudet, luta sig något framåt mot hästen,stirra den i ansiktet, säga något kort med hög röst, rista grimskaftet... Kom på något som får hästen att reagera och se dig!

Fick du reaktion..?
Iaktta den noggrant. Vad jag letar efter är en reaktion på det jag gjorde. Reaktionen är väldigt individuell är viktigt att tillägga. En signalkänslig häst kan reagera när du höjer ett ögonbryn, en mindre signalkänslig, ofta tuffare häst kanske kräver ett regelrätt angrepp för att reagera.

Var vaksam och vik undan i rätt tid, ( ungefär som en eftergift i som ju alltid ges i rätt ögonblick )
När hästen reagerar och viker går jag omedelbart till reträtt. Backar, sänker blicken, sänker min hållning till en lugn och avslappnad, icke hotfull gestalt. När man sätter press på hästen kommer han i ett läge av fly eller försvars tänkande. Den normala hästen kommer att fly alla gånger den kan. Tänk alltså på att vika undan i tid, det är det som gör att hästen lär sig förstå vad som är rätt. Denna övning kräver mycket träning. O givetvis får man hålla på ibland otaliga gånger.

hm... så man skall inte reagera om en häst hotar en..? hm... skall man låta dom bestämma..? skall man inte visa någon reaktion alls..? det tycker jag låter väldigt konstigt och ologiskt, det är väl inte så det funkar i en flock..?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar