@Malin_L Den är bilden hittade jag på svenska ödemföreningens hemsida och själv känner jag att det lika gärna skulle kunna vara jag på andra bilden.
Där kan du också läsa mer om vad lipödem är och hur det diagnostieras i Sverige.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Jag har varit inne och kollat där. Men om man kollar på första personen i bilden ovan, bara av utseendet skulle jag inte misstänka nåt speciellt.
@Malin_L Den är bilden hittade jag på svenska ödemföreningens hemsida och själv känner jag att det lika gärna skulle kunna vara jag på andra bilden.
Där kan du också läsa mer om vad lipödem är och hur det diagnostieras i Sverige.
Tack! Jag har varit inne och kollat där. Men om man kollar på första personen i bilden ovan, bara av utseendet skulle jag inte misstänka nåt speciellt.
Anledningen till mina frågor är att jag håller på att gå ner i vikt men rumpa, höfter och lår minskar väldigt mycket långsammare än resten av kroppen.
Hm undrar om jag har det där. Jag ser ut som ettan på dina bilder och har även någon skum grop som ser ut som en muskelbristning på ena insida lår. Så värst ont har jag väl inte, huden ömmar om man drar händerna längs den men inte så illa att jag har problem med att ha något i knäet. Och om jag trycker ihop huden får jag de där riskornen som du beskriver samt super kalla lår om vintern. Jag har alltid tänkt att jag har celluliter bara.Nu är jag långt ifrån en expert men det som visar på att det är lipödem är ben och ibland armar är svullna men händer och fötter inte är det, utan känns fasta. I senare stadier kan det se ut som du haft åtsittande resår runt ankeln, där benet är så svält ovanför ankeln.
Att det blir som kuddar på insidan knät och nedan för det, som du kan se nedan.
Att huden ofta har en annan ljusare färg, som du kan se på bilden nedan, att fötterna på 3:e bilden är mycket mörkare än benen.
Att fettet samlas i vad som känns som riskorn under huden, det har att göra med att vårt lymfsystem inte fungerar som det ska och det gör att fettcellerna växer.
Att vi ofta lätt får blåmärken och att det är smärtsamt att ha något i knät, katt/barn.
Att huden känns kallare än omgivande områden på kroppen som inte är drabbad.
Själv är mitt lipödem på stadie två, så jag gör allt jag kan för att det inte ska utvecklas och bli värre.
Här är en bild på olika stadier 1-4:
Här är länken till sidan därifrån jag tagit bilden.
lipedemaproject
Hm undrar om jag har det där. Jag ser ut som ettan på dina bilder och har även någon skum grop som ser ut som en muskelbristning på ena insida lår. Så värst ont har jag väl inte, huden ömmar om man drar händerna längs den men inte så illa att jag har problem med att ha något i knäet. Och om jag trycker ihop huden får jag de där riskornen som du beskriver samt super kalla lår om vintern. Jag har alltid tänkt att jag har celluliter bara.
Vad är det för kompressionskläder du har är det vanliga sådana som man tränar med?Det låter som det kan vara lipödem, det är väldigt vanligt ca 10% av alla kvinnor världen över har det. Själv funderar jag om hur stort mörker talet är eftersom det inte finns så mycket kunskap om det i vården. När jag sökte remiss till lymfterapeut för diagnos så hade läkaren jag träffade aldrig hört talas om det och det är väldigt vanligt.
Är det nån som har tips på en bra och pålitlig sida där man kan söka på hur mycket kcal det är i matvaror? Alltså typ söka på ”rökt skinka” eller vadsomhelst och få reda på hur mycket kcal ex 100 g innehåller?
Försöker träna upp mitt öga för normala portioner och tänker att det kan vara en hjälp .
Brukar ju stå på förpackningen ?
Jag använder fatsecret, finns både som app och sida. vet att lifesum också är populärt.Jo, givetvis gör det det. Men jag tänker att jag ska slippa gå till en fysisk affär och plocka upp varenda vara jag funderar på för att läsa på förpackningen . Utan kunna få fram infon ex när jag ska räkna kalorier på en maträtt jag tänkt laga och där jag sitter med receptet hemma .
Jag använder fatsecret, finns både som app och sida. vet att lifesum också är populärt.
Jag använder My fitness palPerfekt, tack så mycket !