Jag har gått ner i vikt. Massor, under en period på typ 2 år. Mindre mat och mer motion. Har helt ändrat livsstil och varit väldigt konsekvent.
Men så blev jag akut sjuk i somras och levde på 7dl fil per dag + dropp i en vecka på sjukhuset.. gick ner 5kg den veckan och blev helt plötsligt för tunn. Så jag släppte lite på kontrollen, för jag behövde gå upp lite i vikt, och jag tror kroppen hade panik efter viktraset och jag var dessutom FÖR smal….. ingen fara med extra smör på degistive, lite mer sås, lite choklad.. Och jag är fast igen.
har gått upp dedär 5kg+5kg till. Livrädd att snart vara på ytterligare +10 och sen +10 till. Det går så snabbt och enkelt och jag vet inte hur jag ska få kontroll igen.
Äter var tredje timme, lite men ofta för att hålla blodsockret jämt. Men efter jag ätit vill jag ha mer. Sött eller fett. Spelar ingen roll om jag ätit ordentlig lunch, vill ha ännu mer. Är en typisk person med noll karaktär. Just nu är de riskakor med ordentligt med smör på. Om jag lyckas stå emot chokladen… försöker äta massa grönsaker och frukt men märker ingen skillnad. Ordentlig frukost, mellanmål, lunch. Nej märker ingen skillnad, ändå hungrig och sugen på kvällen och direkt efter jag ätit. Så hamnar i att försöka äta så lite som möjligt men det är ju dömt att misslyckas. Räknar kacl och tycker jag ligger på minus så jag tillåter mig en chokladbit.. vad spelar det för roll. Tydligen jättestor! För vågen går uppåt. Lagt på mer motion så nu är jag ännu hungrigare
Jobbar dessutom natt så kroppen får ingen riktig fasta heller och är SÅ sugen på nätterna, mycket dötid och trött samt lättillgängligt med kakor, glass o fika. Låter bli riktig mat på natten men hur ersätter man smörgås?? Blir inte mätt på kvarg o fil.
Hur hittar man tillbaka till de sunda vanorna? Hur hittar man balansen? Och vad äter man när man ska ge fan i smörgåsar och riskakor…?