Sv: Tjej och hundägare?
Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund??
Hyfsat.. Första egna hunden var en liten blandras papillon/cavalier. Jag är uppfödd med riesen, dvs medelstora hundar. Jag visste att jag ville ha en liten hund, men inte en mini. Ville också ha en hund som var robust fast den var liten. Andra hunden så ville jag ha en stor/större hund, kring riesen och uppåt. Varför minns jag inte riktigt, det har jag glömt. Men det var INTE för skydd/avskräckande syfte.
La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut??
Nej, inte alls. Fast jag blev de facto med hund som är stor och för den oinsatte respektingivande. Och totalt tvärmesiga - greyhounds
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman?? Nej inte alls. Och faktum är att den lilla hunden var den som varit mest vaktig om matte. Ios inte speciellt avskräckande, bara sparka bort ju. Jag har inte greyhoundarna för de ska vara avskräckande heller, men jag har noterat att de iom sin storlek (det är ju STORA hundar egentligen även om jag inte ser på dem så) och sitt speciella utseende avskräcker anska bra. Att folk sett dem på TV med munkorg under lopp hjälper säkert till. De är dock de uruslaste vakthundar man kan tänka sig, bonden som levererar hösilage kan komma med släp och allt, vända på gården, lasta av, riva halva stallet och hundarna reagerar inte förrän han PLINGAR PÅ DÖRREN. Och de skulle släppa in vem som helst. Vet ingen om de nuvarande skulle skydda mig, min förra däremot tände på alla cylindrar om han upplevde att jag kände mig hotad. Minns en gång när jag väntade på bussen, det kom ett fyllo och skulle tigga cigg. Jag tyckte fyllot var en aning obehagligt och nästa sak jag är medveten om är att den normalt väldigt människokära greyhounden jag hade då från att ha legat lugnt ställer sig, reser raggen, visar tänderna och morrar dooovt djupt nerifrån magtrakten. Fyllot dröp som bara den. Min lilla hund var nära att attackera min pojkvän en gång när han kittlade mig och jag fick panik också, iofs var det enda det resulterade i att pojkvännen började skratta så han knappt kunde stå upp, men han slutade ju kittla mig iaf
Så det är möjligt att de två greyhoundarna jag har nu skulle skydda mig om de kände det behövdes, men jag räknar inte med det.
Having said that , så jag skulle gärna ha en VAKThund med. Inte för att vakta MIG utan för att vakta huset och gården, jag sitter ju ofta solo härute i ingenstans, och det känns tryggare när jag har pappas hund här t ex, som är just vakthund. Men det kommer aldrig bli en aspekt som ensamt talkar för specifikt val av hund, utan ska det bli en sådan ska det vara för jag blir bruksintresserad igen, annars blir det mer mesgreyhounds som iofs ser avskräckande ut, men jag kan INTE förstå varför