Tjej och hundägare?

Sv: Tjej och hundägare?

jag var ute efter en lite större hund för att jag e inte förtjust i små hundar, sedan vill jag ha en hund med lite go i så det blidde en draghund.

tänkte inte alls på att det skulle vara en större hund för att den skulle vara respekt ingivande....

tycker att det e allt för många idagens läge som skaffar sej just "status" hundar och sedan inte klarar av dom...

Njäe. Wille kom till oss i "ohappa" och han är ju en mellanhund( liten stor hund? kom precis på att jag inte känner till cm.gränsen för mellan-stor) men nog så respektingivande då någon kommer för nära matte. Däremot sa jag för något år sedan att om jag sklle bo "där" så skulle jag ha ex. en rottis för respektens skull. i dag skulle jag nog inte resonera likadant.

Ok :)

vargen: Det var nenne1 jag frågade fast du fick också gärna svara :D

Hade redan bestämt mig för lagotto (vilken blir 40-45cm som tik, inte alltför stort).
Men visst har jag skämtat med mina tjejkompisar om att om man bor som ensam tjej borde man ha hund i stil med rottweiler eller dobermann :p .....
Nu är min skrutta bara 4 månader än så länge, men av vad jag förstår av henne hittills så lär jag inte behöva oroa mig om nån överfaller mig (hon äääälskar människor, inget ont så, men hon är ganska tuff).

Visst skaffar många sig statushundar, dock tycker jag mig mest se det hos osäkra unga människor. Detta var ju tjejer som hade ett gediget hundintresse, men valde bort raser som de egentligen hade föredragit för att de ville ha en hund som kunde beskydda. Utan att de hade några tankar på att för den delen utbilda i skydd eller gå och skrämma folk med den.
En av tjejerna, den som valde korthårs collie, hade egentligen tittat på just dansk svensk, men valde bort den pga storleken.

Skönt att höra att de flesta inte tänkt så, men visst är man glad för en stor stabil hund vissa mörka kvällar...

//E

Men jag tror att en hund i sig gör att folk funderar. En lagotto är ju ändå en "massiv" hund, den ger ju inte samma intryck som en pappillon.

Här vet folk att jag har "en sån stor grå", även fast min terrier är mycket skarpare.

//E

Storleken har ingen betydelse ;) för min del. Jag brukar "falla för" hundar som är medelstora. Jag får hem en toypudel om ett par dagar, och han lär ju inte skrämma någon :D Jag är mest orolig att någon ska råna mig på honom (småhundar är ju populära som ni vet...)!

Hur mycket funderade du över hundens storlek när du skulle köpa hund??

Hyfsat.. Första egna hunden var en liten blandras papillon/cavalier. Jag är uppfödd med riesen, dvs medelstora hundar. Jag visste att jag ville ha en liten hund, men inte en mini. Ville också ha en hund som var robust fast den var liten. Andra hunden så ville jag ha en stor/större hund, kring riesen och uppåt. Varför minns jag inte riktigt, det har jag glömt. Men det var INTE för skydd/avskräckande syfte.

La du någon gång in aspekten att den måste se lite
respektingivande ut??

Nej, inte alls. Fast jag blev de facto med hund som är stor och för den oinsatte respektingivande. Och totalt tvärmesiga - greyhounds

Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman?? Nej inte alls. Och faktum är att den lilla hunden var den som varit mest vaktig om matte. Ios inte speciellt avskräckande, bara sparka bort ju. Jag har inte greyhoundarna för de ska vara avskräckande heller, men jag har noterat att de iom sin storlek (det är ju STORA hundar egentligen även om jag inte ser på dem så) och sitt speciella utseende avskräcker anska bra. Att folk sett dem på TV med munkorg under lopp hjälper säkert till. De är dock de uruslaste vakthundar man kan tänka sig, bonden som levererar hösilage kan komma med släp och allt, vända på gården, lasta av, riva halva stallet och hundarna reagerar inte förrän han PLINGAR PÅ DÖRREN. Och de skulle släppa in vem som helst. Vet ingen om de nuvarande skulle skydda mig, min förra däremot tände på alla cylindrar om han upplevde att jag kände mig hotad. Minns en gång när jag väntade på bussen, det kom ett fyllo och skulle tigga cigg. Jag tyckte fyllot var en aning obehagligt och nästa sak jag är medveten om är att den normalt väldigt människokära greyhounden jag hade då från att ha legat lugnt ställer sig, reser raggen, visar tänderna och morrar dooovt djupt nerifrån magtrakten. Fyllot dröp som bara den. Min lilla hund var nära att attackera min pojkvän en gång när han kittlade mig och jag fick panik också, iofs var det enda det resulterade i att pojkvännen började skratta så han knappt kunde stå upp, men han slutade ju kittla mig iaf :devil: Så det är möjligt att de två greyhoundarna jag har nu skulle skydda mig om de kände det behövdes, men jag räknar inte med det.

Having said that , så jag skulle gärna ha en VAKThund med. Inte för att vakta MIG utan för att vakta huset och gården, jag sitter ju ofta solo härute i ingenstans, och det känns tryggare när jag har pappas hund här t ex, som är just vakthund. Men det kommer aldrig bli en aspekt som ensamt talkar för specifikt val av hund, utan ska det bli en sådan ska det vara för jag blir bruksintresserad igen, annars blir det mer mesgreyhounds som iofs ser avskräckande ut, men jag kan INTE förstå varför ;)

Senast ändrad:

Ganska mkt. Vi har segelbåt och det blir väldigt jobbigt att lyfta 2 stora hundar av och på vid varje promenad. Så vi ville ha hyfsat små hundar, lyftbara.
respektingivande ut??
Nej.
Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman??
Nej, jag har 2 Papillon. De ser inte särskilt skräckinjagande ut med sina 2,5 kg. :D

lady_vip skrev:
Nu hade de inte valt några brukshundar ändå, en av dem hade en korthårig collie, en annan hade köpt en labbe. Så det var alltså inte dobberman, rottis, schäfer som annars brukar vara vanligt när de vill ha hund för sitt eget skydd.
//E

Fast korthårig collie ÄR ju en brukshund ;) Fast kanske inte så respektingivande som en del andra i den gruppen. Min kh collie går emellan om det blir bråk och skäller alternativt hoppar/gör utfall mot den angripande. Hon stod kvar vid spökena också fast upplevde inte dem som något större hot. Jag är dock mycket väl medveten om att hon knappast skulle stå kvar om hon blev angripen själv, men det kan ju inte någon annan veta :D

Jag tror att alla hundar ger ett visst skydd mot överfall, då de som överfaller antagligen inte vill ha uppmärksamhet och undviker hundar som kan dra igång och skälla – det kan ju även små hundar.

Jag funderade inte över storlek utom att hunden inte skulle vara för stor eller för liten då jag pysslar med bruks!

Det händer dock ibland att jag önskar jag hade schäfer så jag slapp i alla fall en del utrop ”åååh så gullig jag får klappa…” :crazy:

Har inte storleken i tanke när jag skaffar hund utan vad jag ska nyttja den till!
Har haft allt från blandisar till tjt och rottis. Är uppväxt med njoofe, landseer, pyrre etc.
Gillar helt klart doggar/molosser framför snipighet, men älskar även borzoi (som jag ska ha när ja blir gammal).

Sist blev det en rottis eftersom brukset och lydnaden är en stor del för mig, och nu ser det ut som en dobbis blir min, men har inte bestämt mig ännu.

qenzo skrev:
Har inte storleken i tanke när jag skaffar hund utan vad jag ska nyttja den till!
Har haft allt från blandisar till tjt och rottis. Är uppväxt med njoofe, landseer, pyrre etc.
Gillar helt klart doggar/molosser framför snipighet, men älskar även borzoi (som jag ska ha när ja blir gammal).

Sist blev det en rottis eftersom brukset och lydnaden är en stor del för mig, och nu ser det ut som en dobbis blir min, men har inte bestämt mig ännu.

vad är tjt?

Jag gillar stora hundar av brukstyp.....ibland tänker jag nästan på att köpa mastiff just för respekten...jag är varken feg eller rädd. MEN jag är ensam många månader om året och bor utanför all ära o redbahet så att komma hit upp o råna mig vore en baggis faktiskt....( om jag inte skjuter dom :angel: )
Nu har jag två schäferblandningar och snart en Dansk/Svensk :love: samt att jag står på "god fot" med dom kriminella iallafall i denna kommunen så jag tror ingen skulle vilja komma o robba mig faktiskt..men det kan ju komma folk utifrån...Så visst vill man ha en hund som inger respekt.....Jag TROR att min schäfer skulle skydda mig, jag har sett en del tendenser till att han kan bli misstänksam iallafall, annars är han världens snällaste, men duktig på att läsa av mig och hur jag känner.....

prinsessfeminist skrev:

Tysk jaktterrier :smirk: En jätte skojjig vovve om man inte har ngt emot att ha en rabiat galning i hemmet :D *skojjar*

Jag fick en bok häromdagen, i den står det att tysk jaktterrier är en besvärlig hund. :p

Jag funderade mycket på storleken, ville inte ha en hund som var för liten och inte en som var för stor för lägenheten.

respektingivande ut??

Nej, mitt problem var snarast det motsatta! :crazy: Med en mamma som är hundrädd och min egen förkärlek till stora hundar fick det bli en kompromiss.

Uteslöt du på något sätt små hundar just för att de inte skulle avskräcka en eventuell våldsman??
Nepps! Men jag uteslöt små hundar för att de inte orkar med mig när jag rider och för att jag personligen föredrar hundar ur medelstora/stora raser.

Alltså blev valet - givetvis! - en Boxer! :D

/JES

*harkel harkel* Själv ska jag ha Tjt nästa gång. Allt beror på ägaren, men de flesta har krokodilgener...

//E

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 357
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka