Tjänar bättre på hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tibra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 344

Tibra

Trådstartare
Jag har suttit här och funderat lite, över vad jag vill göra med mitt liv i framtiden.
Det är svårt att bestäma sig men man ska ju ha sina planer och göra det man blir lycklig av. Kanske inte första åren, då får man nöja sig med det man har så man verkligen kommer igång med livet, sin ekonomi.

Jag har funderat och funderat, det som verkligen gör mig lycklig, det som gör att mitt liv fungerar för mig är djur. Men jag skulle vilja tjäna lite pengar inom djurlivet, inte bara för nöje utan också nyttans skull.

Är jag helt ute och cyklar om jag funderat mig att ha en hingst för avel? Eller förlorar man på det? Jag menar inte att man förlorar då ett litet liv kommer till världen och att man kan avla fram fina linjer, få vara med om det underbara, precis det man strävar efter, men nu pratar jag givetvis om pengar, jag menar tjänar inte jag bättre att låta folket få komma med sina ston till min hingst än att jag har ett sto som sedan föder ett underbart föl vilket kommer att kosta pengar?

Jag har noll koll på avel men är mkt nyfiken, någon som vill förklara lite hur det egentligen går till? Hur är egentligen ekonomin inom avel?

moi:bow:

Sv: Tjänar bättre på hingst?

Några enstaka hingstägare kan tjäna bra med pengar på att upplåta dem till avel, men det är inte särskilt många!

För att en hingst ska få tillräckligt många ston för att gå med vinst och lite till så krävs att han är RUSKIGT bra inom sitt gebit.
Och för att få tag i en sån ruskigt bra hingst måste man hosta upp ruggigt mycket pengar... Och om man måste låna alla dessa pengar så ska hingstens intäkter dessutom täcka amorteringarna.

Ekonomi inom avel är generellt URKASS.
Vi uppfödare är nog hästsportens allra största sponsorer...

Håller med ameo, sen för att inte tala om ansvaret du har när du tar emot andras ston. Mkt jobb med brunster/icke brunster, kräver lite marker och flera boxar att ställa alla stona i.
Sen är hingsten kanske populär ngt år sen står man med en hingst som ingen vill använda. Ett sto kan man använda tills hon är gammal,

Jag håller med de båda föregående.

Det är inte bara att skaffa en hingst och tro att guldet ska börja ramla in.
Avel är inget man blir rik på i dagsläget,marknaden är rätt mättad just nu, och jag tror att det läget som rådde i Holland(tydskland) för några år sedan har nått Sverige också. Dvs ngt för mkt hästar/kontra köpare.

All avel kräver ansvar och BRA skötselrutiner.
Att dessutom ha en hingst och ta emot andra människors ston innebär ett otroligt stort ansvar,ngt som tyvärr inte alla förstått:mad:

kl*

Okej då fick jag svaret på det också :P Avel verkar inte vara det mest bästa ekonomiska yrke, ställde samma fråga inom hunduppfödning och fick ungefär samma svar.
Jag vill ju leva med djur, det är ju det jag känner mig mest lycklig med.
Kanske får man helt enkelt ha djuret som sin hobby och skaffa sig ett vanligt jobb :)

Undra vilket djur man tjänar bäst på att föda upp :crazy: Vore lite intressant att ta reda på.

Udda raskatter, om man själv äger bägge föräldrarna tror jag det är hyfsad lönsamhet på. Inte så man kan leva på det, men att man går plus i vilket fall.

Fast hundar tror jag det är MKT lättare att tjäna pengar på.

Haft två kullar i år som har betalat inköpet av tikarna, parningen, alla försäkringar, BIAbäddar osv.

Nästa omgång valpar kommer gå med vinst (små hundar som inte äter mkt mat).

Men leva på enbart det vet jag inte?
Då gäller det att ha en ras som äter lite, är friska och ger många valpar/kull.
Och om man vill ha lite fler kullar, fodervärdar till tikarna.

Fast hundar tror jag det är MKT lättare att tjäna pengar på.
Tänkte just skriva detsamma...
Det är rätt mkt jobb med valpar, men under en begränsad tid och man får definitivt betalt så det täcker kostnaderna för dem. Har man dessutom en ras som ger många valpar/kull så...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 292
Senast: Fazeem
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
882
Senast: ildiko
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 939
Senast: monster1
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 075
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka