Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Sv: Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Men det hade ju bara varit att ropa på ännu mer tjafs med stallägaren. Hon har ju uttryckligen sagt att hon inte vill ha sina hästar fodrade då

Fast menar du att hästarna ska gå från 13-22 med tom mage? För det är ju alternativet, om h*n inte får fodra sina hästar och ej heller ge till stallägarens för att få lugn.

Jag uppfattade det som att TS visst fick fodra sina hästar om hon också fodrade stallägarens, men att TS inte hade lust att packa 5 påsar hö också varje dag. Då är det ett alternativ att ge stallägarens hästar en "slatt" hö, något att tugga på en stund, som inte innebär en massa hö-påsepackande. För det var ju det som var problemet som jag fattade det.

Fast menar du att hästarna ska gå från 13-22 med tom mage? För det är ju alternativet, om h*n inte får fodra sina hästar och ej heller ge till stallägarens för att få lugn.

Jag uppfattade det som att TS visst fick fodra sina hästar om hon också fodrade stallägarens, men att TS inte hade lust att packa 5 påsar hö också varje dag. Då är det ett alternativ att ge stallägarens hästar en "slatt" hö, något att tugga på en stund, som inte innebär en massa hö-påsepackande. För det var ju det som var problemet som jag fattade det.

Som jag skrivit tidigare tycker jag inte det är bra att hästar ska gå så länge utan mat, MEN STALLÄGAREN VILL FORTFARANDE HA DET SÅ!

Som jag skrivit tidigare tycker jag inte det är bra att hästar ska gå så länge utan mat, MEN STALLÄGAREN VILL FORTFARANDE HA DET SÅ!

Och bara för att stallägaren vill ha det så så är det OK? Det var ju en sak om det var bestämt så från början, men nu blev det ändrat EFTER att hyresgästen skrivit på och flyttat in, så får det inte gå till.

Sen är jag både stallägare och hyresvärd (har inackorderingar, just nu bara 1) och jag anser inte att man får göra hur som helst bara för att man är stallägare. Det handlar inte om vem som bestämmer, utan om vad som är rätt både vad gäller överenskommelser och hästars välbefinnande.

Nej om du läser vad jag skriver så förstår du vad jag menar. Det enda som står i deras kontrakt är att TS ska följa "ordningsregler" vilket i princip innefattar allt. Vill stallägaren fodra 10 ggr/dag eller 100ggr/dag så får TS glatt finna sig i det eftersom TS inte skrivit på ett kontrakt där det står att hästarna ska fodras X antal ggr/dag.

Visst är det otroligt fult gjort av stallägaren att ändra regler hur som helst, men vi har ju bara en sida av storyn. Alla vill ju hästarnas bästa, men vad det är råder det alltid delade meningar om..

Fast vi kan ju bara utgå ifrån den information vi fått, något annat är ju bara spekulationer.

Sen angående kontraktet, så stod det ju inte något om antal fodringar i detta, men man kom överens om, muntligt (som är lika bindande som skriftligt, det är jag som sagt själv ett levande bevis på), att även fodra denna middagsfodring, då får man helt enkelt inte ändra på det bara så där. Speciellt inte eftersom det finns särskilda skäl till detta.

Sen anser jag inte att man som stallägare kan sätta upp vilka tokiga regler/rutiner som helst bara för att man är stallägare och det inte står något i kontraktet att man inte får, det måste finnas rimlighet i detta. Skulle stallägaren tycka att det räckte med att fodra hästarna 5 kg hö 1 gång per vecka så skulle ju det vara ok då? Tänk efter hur tokigt det skulle bli, i synnerhet eftersom det tar ett par veckor, en månad, att hitta ny stallplats.

Så nej, rent principiellt tycker jag inte det är OK. Sen kan jag förstå att det uppkommit komplikationer som gör att en ändring måste ske, att det har blivit ett problem även för stallägaren, men har man gått in i något så måste man ta sitt ansvar och hjälpa till att reda ut det och ge rimliga förutsättningar för den andra parten, dvs tills TS flyttat (eller tills uppsägningstiden gått ut).

Ja och jag utgår från det TS skriver, men som sagt, vi har bara hört hennes version på saken.
I en tråd skapad av stallägaren skulle antagligen många hålla med stallägaren och beklaga sig över inackorderingar som struntar i regler osv osv..

Ja muntligt är lika bindande, men svårare att bevisa. Jag förstår inte varför inte TS köper slowfeed-nät och ger sina hästar extra hö vid lunchfodringen istället. Då blir ju allt frid och fröjd samt att hennes kolikhäst får betydligt längre ättid alla mål.

Och tyvärr kan man ju som stallägare sätta upp exakt vilka regler man vill, passar det inte är det bara att flytta.
Så länge reglerna inte går emot djurskyddslagen de vill säga..

Jag håller med dig, så skulle jag göra, packa egna kassar och ta med mig lite extra ut så att dom andra hästarna fick lite symboliskt s a s. Vips, everybody happy.

Jag tycker att TS låter lite väl osmidig måste jag säga.

Mina hästar har fri tillgång, dom sätter i sig mellan 10-15 kg hö per dygn, två stora hästar. Det är bara i början, om dom inte haft fri tillgång förut, som dom äter mer. Sen när dom ser att det aldrig tar slut så lugnar det ner sig och dom äter mer "lagom".

Skojja?? Inte mer :eek: Jag skulle lätt kunna se min ena äta minst 25 kg hö per dygn om han fick fri tillgång. Han har starkt begränsad tillgång på hö, får 9kg 2+2+2+3 och det räcker inte särskilt länge i ättid per mål. Mitt dåliga samvete gör att jag inte kan ge mindre, men jag ska byta ut en del mot ett hö med sämre näringsvärden för att kunna ge mer.. han behöver banta

Jag tänker inte kommentera själva sakfrågan men det som jag tycker stinker ordentligt här är att TS tydligen ändå kan ge hyresvärdens hästar hö också. Om hon får betalt för det...

Som hyresvärd hade jag nog gjort mig extremt ovillig att samarbeta mot en hyresgäst med en sådan inställning. Jag tycker det är en självklarhet att man hjälps åt att underlätta för varandra och även om man inte "får tillbaka" något direkt där och då, brukar det jämna ut sig i längden.

Jag har flyttat så problemet är ur världen.

Och jag har svårt att samarbeta med en hyrevärd med inställningen att inte själv hjälpa till när man får hjälp. Jag hade aldrig förväntat mig att någon ska fodra mina hästar 7 dagar i veckan utan att erbjuda mig att hjälpa till tillbaka - det är ju rent utnyttjande. Jag har sagt att jag gärna hjälper henne med fodringar, mockning osv (och nej, jag har inte krävt att det måste bli helt jämnt eller att det ska räknas hit och dit vad man gör för varandra, bara att båda hjälps åt) men om det bara ska vara från ena hållet så får det vara. Då flyttar jag hellre och hittar en hyresvärd som gärna tar OCH ger hjälp, precis som jag själv.

Jag förstår inte varför inte TS köper slowfeed-nät och ger sina hästar extra hö vid lunchfodringen istället. Då blir ju allt frid och fröjd samt att hennes kolikhäst får betydligt längre ättid alla mål.

Därför att TS inte trivs i ett stall där stallägaren får (och dessutom utnyttjar den rätten till fullo) sätta upp alla herrans regler denne önskar, utan att jag som hyrestagare har ett jota att säga till om. Nu blev stor hage (som jag blivit lovad) till en liten hage, 4 fodringar (som jag blivit lovad) till 3 fodringar, jag kan ju knappast lita på varken det hon säger eller att jag ska ha någonting att säga till om. Kommer inte skriva på ett kontrakt igen där det bara står att jag ska följa hyresvärdens ordningsregler, jag vill kunna bestämma mer än så över mina två hästar. Tills jag hittar ett sådant stall kommer jag ha hästarna i eget.

Och jag har svårt att samarbeta med en hyrevärd med inställningen att inte själv hjälpa till när man får hjälp. Jag hade aldrig förväntat mig att någon ska fodra mina hästar 7 dagar i veckan utan att erbjuda mig att hjälpa till tillbaka - det är ju rent utnyttjande.

Det blir ett utnyttjande i den sekunden man själv vill ha fodringen men (eller vad det nu kan vara) men inte den andra parten. Du vill alltså ha betalt för något stallvärden inte önskar men tycket är okej att du utför.

Jag hade också vägrat dig att fodra dina hästar inför ögonen på mina, det är stressande att inte få mat när andra får det. Många hästar får faktiskt bara mat 3 gånger om dagen och de flesta har ett uppehåll på 8-10timmar på natten. Hur långt är det mellan sista fodringen och första? Sedan önskar nog de flesta att de kan ge oftare, men det fungerar inte alltid.

Det blir ett utnyttjande i den sekunden man själv vill ha fodringen men (eller vad det nu kan vara) men inte den andra parten. Du vill alltså ha betalt för något stallvärden inte önskar men tycket är okej att du utför.

Jag hade också vägrat dig att fodra dina hästar inför ögonen på mina, det är stressande att inte få mat när andra får det. Många hästar får faktiskt bara mat 3 gånger om dagen och de flesta har ett uppehåll på 8-10timmar på natten. Hur långt är det mellan sista fodringen och första? Sedan önskar nog de flesta att de kan ge oftare, men det fungerar inte alltid.

Jag skulle tro att det handlar om ganska hungriga hästar eftersom det blir sådan turbulens. Mina hästar går bredvid grannens hästar och vi fodrar/lägger ut hö, tar in och ut, på väldigt olika tider. Det är aldrig någon turbulens. Mina har fri tillgång, grannens får portionerat. Men även mina hästar får höt periodvis portionerat. Hästar som inte är vrålhungriga kollar bara lite nyfiket vad som händer i hagen bredvid.

Skojja?? Inte mer :eek: Jag skulle lätt kunna se min ena äta minst 25 kg hö per dygn om han fick fri tillgång. Han har starkt begränsad tillgång på hö, får 9kg 2+2+2+3 och det räcker inte särskilt länge i ättid per mål. Mitt dåliga samvete gör att jag inte kan ge mindre, men jag ska byta ut en del mot ett hö med sämre näringsvärden för att kunna ge mer.. han behöver banta

Nej det är sant:D Nu är det inga bjäsar men dock stora hästar, ej ponny alltså. Hade en bruksnordis i 1000 kg:s klassen för några år sedan, då gick det kanske 20 kg per dygn åt honom när det var som värst väder. Men då gick dom på lösdrift dygnet runt också.

Jag skulle tro att problemet uppstår just pga att man portionerar, dvs maten tar slut mellan gångerna. Då äter dom mer intensivt bara för att vara säkra på att få in sig så mycket som möjligt. En instinkt helt enkelt. Men det finns ju alltid undantag, vissa hästar klarar inte fri tillgång nånsin.

Mina hästar tillbringar tex stora delar av utevistelsen med att gå runt och skrapa efter gräs under snön, ja tom förra vintern då vi hade dryga metern med snö, då hade vi massor med stora, stora kratrar i hagen. Nu har dom stora ytor att röra sig på som aldrig blir helt upptrampade, men faktum är att eftersom dom aldrig behöver oroa sig för att maten tar slut så kan dom "släppa" det helt och ge sig ut på gräsjakt mitt i vintern istället.:)

Sen går det förstås aldrig att generalisera sånt här....

Och jag har svårt att samarbeta med en hyrevärd med inställningen att inte själv hjälpa till när man får hjälp. Jag hade aldrig förväntat mig att någon ska fodra mina hästar 7 dagar i veckan utan att erbjuda mig att hjälpa till tillbaka - det är ju rent utnyttjande. Jag har sagt att jag gärna hjälper henne med fodringar, mockning osv (och nej, jag har inte krävt att det måste bli helt jämnt eller att det ska räknas hit och dit vad man gör för varandra, bara att båda hjälps åt) men om det bara ska vara från ena hållet så får det vara. Då flyttar jag hellre och hittar en hyresvärd som gärna tar OCH ger hjälp, precis som jag själv.

Fast om du hade matat hennes hästar också, hade du ju egentligen bara åtgärdat ett problem som du själv har ställt till med. Finns väl inget utnyttjande i det?

Jag tror att det är bra för din egen skull om du tänker om lite, annars kommer du sannolikt få problem på det nya stället också förr eller senare.

Vad har ni för hästar, min blir avundsjuk så länge hon inte har egen mat, men hon skulle knappast röra upp himmel och jord. Jag tvivlar på att hon inte skulle bli smällfet med fri tillgång men att fodra några i hagen men inte alla det skulle jag ogilla starkt. Det är för all del svårt att påverka grannen men när dina har fri tillgång så spelar det mindre roll när hästarna får mat, det är ju permanent olika mattillgång.

Senast ändrad:

Vad har ni för hästar, min blir avundsjuk så länge hon inte har egen mat, men hon skulle knappast röra upp himmel och jord. Jag tvivlar på att hon inte skulle bli smällfet med fri tillgång men att fodra några i hagen men inte alla det skulle jag ogilla starkt. Det är för all del svårt att påverka grannen men när dina har fri tillgång så spelar det mindre roll när hästarna får mat, det är ju permanent olika mattillgång.

Just nu är det arab och quarter, sto och vallack. Men det har varit flera periodvis, upp till 15 st av alla de sorter. Stora och små, lättföda och svårfödda, och dom har alla gått på fri tillgång. Men periodvis har vi portionerat, eller i alla fall lagt ut flera gånger per dag. Jag upplever aldrig någon turbulens vid dessa tillfällen, möjligen något surt sto som vill hålla dom andra i chack.

Ett tag hade jag ett sto till hjälp som när hon såg mig komma med maten genast började mota undan dom andra så att jag fick fri lejd med skottkärran, väldigt lättskött var det då:). Men turbulent och tjafsigt, nej faktiskt väldigt sällan. Det hände bara om dom var vansinnigt hungriga. Men som sagt mina hagar är stora och kuperade och erbjuder "gräs" om än näringsfattigt även på vintern under snön, som "ersättning", så det är väldigt sällan dom blir sådär vansinnigt hungriga. Möjligen då om det är/har varit riktigt ruggigt väder och maten har tagit slut och dom inte haft möjlighet eller lust att gå runt och skrapa i backen.

Och islandshästar som går på fri tillgång har tendens till att ha en stor andel som nästan rullar fram om det nu inte är unghästar eller dräktiga ston.

Och islandshästar som går på fri tillgång har tendens till att ha en stor andel som nästan rullar fram om det nu inte är unghästar eller dräktiga ston.

Ja, det är nog sant, men just islandshästar har jag dock aldrig haft själv så jag har igen egen erfarenhet. Men dom kommer ju från rätt "karga" trakter med ganska näringsfattigt gräs så det kanske inte är så konstigt med tanke på hur duktiga våra bönder är på att odla fram näringsrikt och högklassigt hö här.:D

Det är en vanlig missuppfattning att det är näringsfattigt gräs/hö på Island, det är tvärt om, proteinvärdena är normalt skyhöga med svenska mått mätt. De har däremot en kort sommar och hårda vintrar och periodvis har många hästar svultit ihjäl innan modern tid, nu stödfodrar man dem. Hästarna behövde allt fett de kunde lägga på sig för att klara vintern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve