Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Sv: Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Jag tycker att du ska flytta, och den här gången tycker jag att du ska ta reda på stallrutinerna innan du bokar stallplats.

Jag får inte mata mina hästar vid andra tider än hennes,

Det är väl en sak att hon verkar krångla med tiderna. Men grundprincipen tycker jag är rätt. Får en, får alla.

Hon har också ett liv med sina möjligheter och begränsningar.
Ett förslag till lösning var ju att du också gav hennes häst en giva - vad var egentligen problemet med det, utom principen att du ville ha något annat i ersättning?
Hon kanske inte ville "ersätta" dig eftersom det var ditt påfund som inte behövdes för henne?
Det låter som bästa lösningen för dig att byta stall. Men kolla om du i det nya stallet får ändra fodringstiderna, för det är inte säkert att nästa stallägare heller gillar att hästarna utfodras vid olika tidpunkter. Skulle inte jag gilla.

Håller för övrigt med dem som skriver att antalet givor är ointressant. Jag ger mina grovfoder två gånger per dygn. Nu har jag fått dra ner på mängden eftersom det är kvar av frukosten när jag ska ge kvällsgivan och vice versa. Alltså inget fel att ge två ggr per dag heller... beroende på hur mycket man ger åt gången.

Har jag förstått rätt att det är okej med henne att hennes hästar får en extra fodring förutsatt att hon slipper göra det själv?

I så fall skulle jag i ditt läge helt enkelt ge alla hästarna själv tills vidare, för min och hästarnas skull. Då vet jag att mina egna fodras som jag vill, och kan ju alltid hoppas på att hyresvärden mjuknar efterhand som hon inser hur mycket trevligare hennes hästar blir när de inte är tokhungriga på kvällarna.

Speciellt om du ändå tänker flytta, ni slipper tjafsa och du kan känna dig som den bättre av er två :)

Jag kommer flytta så ärligt talat bryr jag mig inte om hon mjuknar eller ej. Jag vill bara ge mina middag tills uppsägningstiden går ut.

Skulle det bara vara 2 hästar att fodra hade jag gjort det, men jag kommer ofta före jobbet eller skickar pojkvän att middagsfodra, och det är 5 hästar. Hon packar inte påsar och jag har sällan tid att stå och packa påsar för 5 hästar och ge, och min pojkvän ska inte behöva göra det.

Testa också att se saken ur hennes perspektiv. Hagbytet kanske har att göra med att spara på marken? Nu vet jag inte vart du bor, men i söder har det varit milt och blött hela vintern i princip, det blir hårt tryck på marken i hagarna.
Hon har inte möjlighet att fodra sina en extra gång, och vill undvika att de stirrar upp sig och blir upprörda när bara dina får mat. Hon borde förstå din oro för kolik, men du borde förstå att hon inte vill utsätta sina hästar för att bli utan mat när dina får.

Sen hade man väl hellre löst det genom att du gav middagshö och att hon tog fler andra fodringar, eller att ni kom överens om att hon gav de dagar hon kan och du resten, men min poäng är att det alltid finns två sidor av saker.

Jag ser det ur hennes perspektiv - hon vill byta hagar för att hennes inte ska se att mina får hö. Det gör de i alla fall eftersom hagen bara är några meter bort. Hon vill också byta hagar för att mina är 2 och i de andra hagarna är 3 hästar, hon säger däremot att hennes inte behöver desto mer utrymme under vintern för att de inte går, medans mina gör det och således behöver utrymmet. Vilket jag på sätt och vis förstår men jag tycker ändå att muntliga överenskommelser gäller. Men strunt samma, hagproblemet är egentligen inget problem, jag ska ju flytta och vill hon byta hage tills jag gjort det så får hon göra det.

Jag tycker hon, om hon velat fodra sina vid middag, kunnat hjälpa mig på andra sätt men det kan hon ju inte, då är det väl inte så viktigt.

Jag tycker att du ska flytta, och den här gången tycker jag att du ska ta reda på stallrutinerna innan du bokar stallplats.

Jag har eget stall att flytta till så de stallrutinerna bestämmer jag själv :-).

Stallrutinerna var ju andra när jag flyttade in, de har ändrats plötsligt. Vi middagsfodrade när jag flyttade in, nu ska vi inte göra det längre. Som tidigare sagts, skulle det här blivit en diskussion innan jag flyttade hade jag inte flyttat dit. Jag sa att jag ville middagsfodra och hon tyckte det var en bra idé så mer än så var det inte. Trodde inte att det skulle gälla 2 veckor och inte mer. Och trodde inte heller det behövdes skriva in i kontraktet. Huruvida hon vill fodra 1 eller 50 gånger om dagen skiter jag i, också i om hennes/andras hästar mår bra av si eller så många fodringar, så länge man är klar med det från början får man väl kräva vad man vill. Och det är en sak. Att ändra sig från en dag till en annan är en annan sak.

Flyttar jag någonsin till någon annans stall igen kommer jag ha ett bättre kontrakt.

Vi har som sagt middagsfodrat tidigare. Nu kan hon inte längre. Ja, ska jag fodra 7 hästar istället för 2, 7 dagar i veckan ska jag ha motsvarande hjälp tillbaka - är det verkligen så märkligt? Jag har också ett liv med möjligheter och begränsningar, det tar tid och pengar för mig också att åka ut och fodra en middagsfodring, det är väl knappast som jag inte jobbar eller inte betalar diesel som alla andra? Det hade väl varit en sak om jag NU börjar middagsfodra mina, men vi har ju gjort det från början och nu har det ändrats.

Jag tycker inte hon gör fel som kräver att alla hästar ska fodras samtidigt, däremot var jag klar från början med att mina är vana med middagsfodring och jag vill ha det så, och hade jag varit hyresvärd hade jag varit ärlig och sagt att jag har sista ordet vad gäller utfodringar, men det var inte ett pip om det - vi middagsfodrade. Hade det stått någonting i kontraktet om det hade jag självklart inte skrivit på det.

Jag har eget stall att flytta till så de stallrutinerna bestämmer jag själv :-).

Jag tycker din ilska och frustration är helt befogad. Utan hö från 13-22:eek:, jag skulle bli vansinnig om det var mina hästar. Muntliga "kontrakt" gäller också. Dålig stil av stallägaren tycker jag. Man har ett ansvar även för andras hästar i eget stall. Uppstår problem så måste man lösa det så att det funkar för alla djur och inte bara på eget bevåg ändra på det här sättet.

Sen är frågan hur långt man är villig att gå med detta samt hur stor chans man har att få till en förändring. Ser att du har ordnat med eget stall, skönt då kan du bestämma själv hur det ska vara.

Ett tips, fri tillgång underlättar enormt. Du behöver inte tänka på utfordningar mitt på dagen och hästarna blir lugna och harmoniska. Ta hellre bort ev kraftfoder och låt dom äta mer hö, det brukar göra under för "problemmagar" också. Mina hästar har fri tillgång, dom sätter i sig mellan 10-15 kg hö per dygn, två stora hästar. Det är bara i början, om dom inte haft fri tillgång förut, som dom äter mer. Sen när dom ser att det aldrig tar slut så lugnar det ner sig och dom äter mer "lagom". Skulle dom ändå fortsätta att vräka i sig eller bli onödigt feta så kan man alltid komplettera med halm. Ge hö morgon eller kväll och ha fri tillgång på halm. Som sagt det underlättar enormt och hästarna blir lugna och harmoniska för dom är aldrig vrålhungriga. Vi lägger ut två 16 kg:s balar hö varannan/var tredje dag nu under vintern till våra två hästar, sen får dom 4-5 kg var när dom kommer in för kvällen, dom har alltid hö kvar på morgonen. Min erfarenhet är att hästar äter väldigt ojämn mängd, ett dygna sätter dom kanske i sig 15 kg, nästa kanske det blir 8-9 kg. Väder och vind styr ganska mycket, det är också väldigt säsongsbetonat, vår/höst äter dom kanske halva den givan men det beror ju på att mina har tillgång till bete också förstås. Hur som helst så mår dom väldigt bra när dom får "balansera" sitt foderintag så här själva, vare sig dom har tillgång till bete eller ej.

Ja, jag tycker också det är en ofantligt lång tid men det anser tydligen inte alla.

Jag kan inte ha dem på fri tillgång. De äter just nu minimimängd hö, inget kraftfoder, och de är tjocka båda två. Här finns inget halm av bra kvalitet att köpa så inte heller det funkar.

Jag har svårt att tro att de skulle äta "lagomt" om de hade fri tillgång och hålla sig bra i hull när de äter lite nu och ändå är feta.

Det är ju ingen som påstått att det INTE är lång tid utan hö, utan frågan handlade ju om hurvida du har rätt att kräva att du ska få utfodra dina hästar hur du vill.

Men eftersom du bestämt dig för att flytta är ju problemet "ur världen"

Jo jag förstår ditt dilemma, har haft det problemet också.

Men man kan ju försöka få tag på "gammalt" hö, fjolårshö, eller hö av sämre kvalitet (inte dåligt hö då, utan hö med lägre näringsinnehåll) så att man kan öka givan något och vid behov komplettera med vitaminer/mineraler och/eller tex lusern. Problemet idag är att höt håller alldeles för högt näringsinnehåll, hästars magar är gjorda för att äta stora mängder (tarmen behöver jobba hela tiden) samtidigt som deras kroppar är gjorda för att klara av "svältperioder" dvs dom lägger på sig ett "lager" om det finns möjlighet (=näringsrikt foder eller sommarbete) för att klara den (kommande) svåra perioden som ju aldrig inträffar för en tamhäst. Det blir lite av moment 22.

Bönderna som producerar vårt foder är helt enkelt för bra på att odla fram hög-kvalitativt hö:D.

Men det brukar gå att prata med dom, ett år då jag kom överens med bonden redan på våren om hur mycket jag behövde till vintern, bad jag honom vänta lite längre med att skörda "mitt" hö, så att det fick stå lite längre än normalt varav näringsinnehållet blev lägre. Ja, jag fick ju betala fullt ändå, men det var det värt för det blev ett fantastiskt bra hö till hästarna som kunde äta fritt hela vintern, oavsett om dom var magra eller feta, dom magra fick jag ge lite tillskott då....

Hur som så förstår jag att du inte kan lösa det just nu bara sådär, detta är mer ett tips för framtiden.

Väldigt dålig stil av ägaren tycker jag, om det är som du säger och du inte kan öka givan, "det" ansvaret har man även mot andras hästar, att skapa rutiner som funkar för alla hästar. Hästars magar mår verkligen inte bra av att vara utan "arbete" så många timmar i sträck varje dag.

Det är ju ingen som påstått att det INTE är lång tid utan hö, utan frågan handlade ju om hurvida du har rätt att kräva att du ska få utfodra dina hästar hur du vill.

Men eftersom du bestämt dig för att flytta är ju problemet "ur världen"

Fast det handlar ju inte om att Grålly vill fodra sina hästar på "sitt" vis, utan på "ett" vis som medför mindre lidande för hästarna. Jag tycker att man har ett gemensamt ansvar för såna här saker i ett stall, i synnerhet om det var övernskommet så från början, det är hemskt dålig stil mot Grållys hästar tycker jag om dom ska stå så många timmar utan foder. Jag skulle själv (som stallägare) ha sjukt dåligt samvete om jag blev tvungen att utsättan någon häst för dyligt, även om det inte var mina.

Men frågan var ju fortfarande om TS har rätt eller inte att göra som hon vill eftersom det inte finns något skrivet i kontraktet om detta.
Håller med om att låta hästarna vara utan mat så många timmar givetvis inte är bra, MEN det är fortfarande stallägarens regler som gäller.

TS har även fått lov att fodra sina hästar om hon fodrar stallägarens också, men det funkade inte.
TS har också fått förslag på hur hon kan "komma undan" och låta hennes hästar få tillgång till foder längre tid, utan att utfodra dom fler gånger = en lösning som borde passa både TS och stallägaren.

Är man inackorderad får man antingen gilla läget med stallägarens eventuellt konstiga regler, eller flytta.

Men vad glad jag är att jag har eget stall måste jag säga.:confused:

För det första så muntliga avtal gäller lika som skriftliga i lagens ögon, det är jag själv ett levande bevis för då jag lyckats vinna en tvist på dessa grunder (dock handlade den tvisten inte om hästar eller uppstallning utan om bodelning och vad som överenskommits där). Svårigheten är att kunna "bevisa". I detta fallet så skulle det ju ändå vara ganska enkelt att bevisa det muntliga avtalet då det faktiskt också utfördes enligt detta under en tid. "Det" är bevis i sig.

Sen tycker jag rent generellt att om man har en överenskommelse och någon flyttar in utifrån detta, men att hyresvärden sedan måste/behöver ändra på detta, oavsett anledning, så är man skyldig att hålla avtalet tills det har löst sig på annat sätt. I det här fallet så skulle stallägaren ha sagt upp hyresgästerna först och främst och sedan fullföljt avtalet åtminstone under uppsägningstiden (som jag antar är inskrivet i kontraktet). Allt annat är fullständigt horribelt, inte minst för hästarna.

Flytta? Och förvänta dig inte att hon ska göra saker som hon först sagt att du itne får göra (såsom att hjälpa dig fodra middag).

Hur menar du nu?

Vi säger att jag ger 12 kg per dag. Då ser jag hellre att de är uppdelade på fyra gånger så att hästarna får 3 kg med jämna mellanrum så att magen hålls igång någorlunda, än att de får 12 kg på en gång och att de äter konstant i ett par timmar för att sedan stå utan 20 timmar. Dvs. även om den sammanlagda ättiden blir densamma ser jag hellre att den delas upp på flera gånger än på en enda. Det skulle ju inte gälla om de kunde gå på fri tillgång, för då blir det ju inget stopp, såvida de inte själv väljer det.

Förstår inte riktigt hur du menar, förklara gärna.

Det jag menar är att om du nu ger 12 kg/dygn så skulle jag öka upp ytterligare 4 kg och ge de 4 kilona i samband med lunchfodringen, dvs om du har delat upp på 3+2+2+5 kg så skulle jag hellre välja att ge 3+8+5 kg och då borde hästarna ha så de klarar sig till kvällen (dvs slå ihop lunch+middagen och utöka med ytterligare 4 kg)

När jag hamnar i glapp mellan att få ny leverans ut i hagen av storbalarna så kärrar jag ut och räknar alltid runt 10 kg/häst ut i hagen/dag och det är ingen som kommer in och är hungrig och ingen har heller stått utan mat.

*kl*

Har jag missuppfattat det här tro, jag fattade det som att TS fick hjälp med fodringarna också från början och att det var det som ändrades, men nu när jag går tillbaks och läser så inser jag ju att jag troligen har missuppfattat, eller?

I så fall så håller jag med övriga, då är det nog bara att rätta sig efter hyresvärdens regler, att det blir stressigt för dom andra hästarna vid den extra utfodringen är ju inte konstigt, och att TS måste fodra även dessa är ju inget stort krav.

Till TS
Om det är så att du redan från början informerats om stallrutinerna, ja då har du nog inget annat val än att gilla läget nu och lösa det efter bästa förmåga tills dess att du flyttar. Det är inte per automatik skadligt för hästar att utfodras sällan (jag lägger ju själv ut hö varannan/var tredje dag), det är mängden vid varje tillfälle som avgör hur länge dom är utan mat i magen.

KL

Jag bor rätt öde och har inte så många bönder inom en radie av 20 mil, har avverkat de flesta och bytt på grund av mögel... Hittade till slut en med fantastiskt fint hö, så jag kommer inte byta i första taget. Vi har redan 15 mil enkel väg att köra så det blir nog med körande utan att jag behöver hitta någon 25 mil bort enkel sträcka.

Fiador: Ja, jag tycker ju också det är bättre att ge 4 gånger (och mina behöver det som sagt, säger inte att alla gör det). Men det är ju inte diskussionen iofs.

Jag kan ju tycka att det faktum att ena min lätt får kolik om magen är still för länge är nog anledning till att jag ska få fodra, och då tycker jag inte att det faktum att hennes häst springer runt i 30 sek innan den lugnar sig är anledning nog till att jag inte skulle det. I och för sig har jag aldrig heller förstått "skadehetsen", att man är så orolig och rädd att hästarna ska skada sig av att röra på sig fritt, även i höga hastigheter, att man får panik. Skulle hästen springa runt och stressa upp sig tills höet var slut hade situationen varit en helt annan, men nu lugnar den ju sig när den ser att den inte får något själv. Jag tycker det är tråkigt att inte hennes får, men jag vill som sagt inte riskera att min får kolik för att jag tycker synd om hennes som får stå och titta på när mina äter.

Doleron: Ja, självklart är det hennes regler som gäller. Hon får ju skriva vad hon vill i kontraktet. Men för tillfället står det ingenting om utfodringar i kontraktet, utan det går tydligen under "ordningsregler", vilket jag tycker kan tolkas lite hur som helst. Dessutom har hon ju inget nämnt om utfodringar och hur reglerna ser ut/kommer se ut i framtiden, vi middagsfodrade ju när jag kom.

Fiador: Ja, jag tycker också det. Hon får ju ändra reglerna med tiden men då ska nytt kontrakt skrivas och då har jag en månad på mig att hitta ny stallplats. Nu fick jag bara höra mitt i veckan att jag inte längre får ge middag från och med kommande helg. Så mitt val var egentligen att sluta ge middag eller flytta omedelbart. Trots en månads uppsägningstid på kontraktet.

amkm: Men då får de ju för mycket mat? Om de nu går på 12 kg och är överviktiga, hur skulle det funka att ge ytterligare 4 kilo bara för att maten ska räcka längre? Då blir ju dagsgivan större = ännu mer för mycket mat = ännu tjockare hästar.

Jag har inget Granngården i närheten.

Fiador: Vi har middagsfodrat från början, och då nämndes inget om att det inte skulle fortsätta (i så fall hade jag aldrig flyttat dit).

Jo, även jag förstår att det inte per automatik är skadligt att utfodra de sällan, om man ställer in en 5-tons höbal behöver man ju inte göra det mer än en gång per år. Det handlar ju om att de går på en minimigiva och att portionerna äts upp för snabbt för att de ska ha mat nog länge fram till nästa mål, om man inte fodrar ofta.

Doleron: Ja, självklart är det hennes regler som gäller. Hon får ju skriva vad hon vill i kontraktet. Men för tillfället står det ingenting om utfodringar i kontraktet, utan det går tydligen under "ordningsregler", vilket jag tycker kan tolkas lite hur som helst. Dessutom har hon ju inget nämnt om utfodringar och hur reglerna ser ut/kommer se ut i framtiden, vi middagsfodrade ju när jag kom.

Men hur och när man utfodrar hör ju till "ordningsregler"
Om ni gjorde det tidigare, varför slutade ni då?

Ja ha då aldrig varit med om eller hört om att någon stallägare förbjudit en hyresvärd att fodra sina hästar:eek:

Välkommen till där jag bor!

Här fodras alla hästar samtidigt, vill man att hästen ska ha mat fler gånger om dagen är det bara att flytta. Jag har stått i flera stall där vi inte fick påverka allls.

Det är tyvärr stallägarens stall och så länge hästarna inte lider (dvs Djurskyddslagen bryts) kan dom göra som de vill.

/Lavinia, som hade flyttat i samma situation

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 570
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar