Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag får inte mata mina hästar vid andra tider än hennes,
Har jag förstått rätt att det är okej med henne att hennes hästar får en extra fodring förutsatt att hon slipper göra det själv?
I så fall skulle jag i ditt läge helt enkelt ge alla hästarna själv tills vidare, för min och hästarnas skull. Då vet jag att mina egna fodras som jag vill, och kan ju alltid hoppas på att hyresvärden mjuknar efterhand som hon inser hur mycket trevligare hennes hästar blir när de inte är tokhungriga på kvällarna.
Speciellt om du ändå tänker flytta, ni slipper tjafsa och du kan känna dig som den bättre av er två
Testa också att se saken ur hennes perspektiv. Hagbytet kanske har att göra med att spara på marken? Nu vet jag inte vart du bor, men i söder har det varit milt och blött hela vintern i princip, det blir hårt tryck på marken i hagarna.
Hon har inte möjlighet att fodra sina en extra gång, och vill undvika att de stirrar upp sig och blir upprörda när bara dina får mat. Hon borde förstå din oro för kolik, men du borde förstå att hon inte vill utsätta sina hästar för att bli utan mat när dina får.
Sen hade man väl hellre löst det genom att du gav middagshö och att hon tog fler andra fodringar, eller att ni kom överens om att hon gav de dagar hon kan och du resten, men min poäng är att det alltid finns två sidor av saker.
Jag tycker att du ska flytta, och den här gången tycker jag att du ska ta reda på stallrutinerna innan du bokar stallplats.
Jag har eget stall att flytta till så de stallrutinerna bestämmer jag själv :-).
Det är ju ingen som påstått att det INTE är lång tid utan hö, utan frågan handlade ju om hurvida du har rätt att kräva att du ska få utfodra dina hästar hur du vill.
Men eftersom du bestämt dig för att flytta är ju problemet "ur världen"
Hur menar du nu?
Vi säger att jag ger 12 kg per dag. Då ser jag hellre att de är uppdelade på fyra gånger så att hästarna får 3 kg med jämna mellanrum så att magen hålls igång någorlunda, än att de får 12 kg på en gång och att de äter konstant i ett par timmar för att sedan stå utan 20 timmar. Dvs. även om den sammanlagda ättiden blir densamma ser jag hellre att den delas upp på flera gånger än på en enda. Det skulle ju inte gälla om de kunde gå på fri tillgång, för då blir det ju inget stopp, såvida de inte själv väljer det.
Förstår inte riktigt hur du menar, förklara gärna.
Här finns inget halm av bra kvalitet att köpa så inte heller det funkar.
Doleron: Ja, självklart är det hennes regler som gäller. Hon får ju skriva vad hon vill i kontraktet. Men för tillfället står det ingenting om utfodringar i kontraktet, utan det går tydligen under "ordningsregler", vilket jag tycker kan tolkas lite hur som helst. Dessutom har hon ju inget nämnt om utfodringar och hur reglerna ser ut/kommer se ut i framtiden, vi middagsfodrade ju när jag kom.
Ja ha då aldrig varit med om eller hört om att någon stallägare förbjudit en hyresvärd att fodra sina hästar