Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Sv: Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Men hur och när man utfodrar hör ju till "ordningsregler"
Om ni gjorde det tidigare, varför slutade ni då?

Jag tycker inte det. Vem bestämmer egentligen vad som går under "ordningsregler"? Är det helt enkelt alla regler?

Hon har inte längre tid/råd.

Jag ska som sagt flytta.

Reagerar inte desto mer på att man vill ha bestämda utfodringstider, däremot att man varken nämner det eller har det inskrivet i kontraktet och sedan kräver att hyrestagaren ska sluta med det från och med ett par dagar framåt.

En fråga, tycker ni verkligen att det är konstigt att stallägaren bestämmer hur utfodringarna ska se ut?

Hos mig fodras hästarna samtidigt, åker någon iväg på träning och kommer hem lite senare efter kvällsfodringen, då får den fodra samtliga, så att alla får mat samtidigt. Det tar bort stressen och upphetsandet kring fodringarna, när hästarna vet ungefär vilka tider det kommer mat, och att får en så kommer också resten att få. Likaså har jag stränga regler kring medicinering vid fodring, men det är en annan historia.

Hade jag vart stallägaren i detta fall hade jag inte heller velat att ena hagen får mat och inte den andra. Däremot tycker jag, om jag uppfattat det rätt, att det är fair att ts får ge sina, bara hon ger de andra samtidigt. Behovet ligger ju hos henne, och då får ju hon anpassa sig och här tycker jag ändå att ägaren har gått halvvägs.

Hyresvärden har väl i detta fall brutit mot kontraktet om det från början fodrats såpass ofta som Ts vill och sedan utan att i samråd komma överens med Ts om kontraktförändringar?

Jag förstår Ts att hyr jag stallplats och det redan finns foderrutiner som sedan hux flux ändras så blir man frustrerad, ALDRIG att jag accepterat att mina hästar heller stått utan foder så många timmar. Är det inte så att det finns en sk 3,5-4 timmars regel som säger att hästen inte ska vara utan grovfoder under längre än denna tid?

Tur man slipper sådana hyresvärdar och hyr eget stall och mina hästar får foder när jag vill och hur :)

Hur ska man kunna bryta ett kontrakt genom att förändra något som inte ens tas upp i kontraktet?

Nej, det är stallägarens stall, och stallägarens regler. Jag kan förstå att stallägaren ändrat regler eftersom TS vägrar att utfodra stallägarens hästar, och stallägaren säkert efter en tid upptäckt att hennes hästar springer vid denna extra fodring (vilket ju är rätt självklart). Jag hade inte heller gillat upplägget att bara vissa hästar får mat.

Själv hade jag löst det genom att hästarna hade haft fri tillgång, vilket inte är aktuellt för ts. Då återstår att gilla läget (och reglerna) eller söka sig vidare.

Nej, det är stallägarens stall, och stallägarens regler. Jag kan förstå att stallägaren ändrat regler eftersom TS vägrar att utfodra stallägarens hästar

På sätt och vis så har det väl skett muntligt, för dom har väl från början kommit överens om att hästarna ska få denna fodring men att hyresvärden helt plötsligt ändrade sig för att hon inte kan. Då kunde hen väl från första början sagt att hen inte vill ändra föregående rutiner, men nu gjorde hen detta ändå. Så detta måste väl ha blivit en överenskommelse?!

Det är ju helt tydligt enligt ovanstående diskussion att foderrutinerna är uppgjorda under ordningsregler. Ordningsregler ska stallägaren självklart kunna ändra efter gottfinnande, och utifrån vad som fungerar.

Ja, det är surt att saker förändras. Jag avskyr att vara uppstallad just av den anledningen. En bra början är att se till att KONTRAKTET innehåller det som för mig som inackorderad är viktigt.

Jag tycker ärligt talat att du låter lika oresonlig som stallägaren, så jag förstår varför det blir en konflikt mellan er.
Ni båda borde nog lära er att kommunicera bättre. Är man av två helt olika åsikter får man helt enkelt leta efter en lösning som ligger mitt emellan.

Om du nu absolut måste ha en extra fodring så är det ju bara att acceptera att du måste fodra resten av hästarna?
Det kanske funkade för henne i teorin (dvs när ni pratade om det) men inte i praktiken när hon väl var tvungen att göra det.
Packa påsar är väl knappast nåt krav att göra just då, det kan göras dagen innan, alternativt att man bara kör ut allt på en kärra?
7 hästar tar inte många minuter att slänga åt lite hö, och med tanke på att det bara är en fodring för att hålla magen igång behövs ju varken större mängder eller extrem noggrannhet...

Och vad är det du "vill ha tillbaka" av henne? Gör hon ingenting med dina hästar utan sköter ni era hästar själva?

Nej, det tycker jag inte. Tycker inte heller det är "fair" att jag ska fodra alla hennes hästar för att hon plötsligt ändrar sig. Jag tycker det är fair att jag måste flytta - ja, men jag måste väl för guds skull få lite tid på mig. Dvs. jag måste få fortsätta middagsfodra som överenskommet, om än muntligt, tills jag hittat en annan stallplats eller uppsägningstiden på kontraktet gått ut.

Ja, man blir frustrerad. Jag är beredd att flytta för den orsaken, men är ändå av åsikten att om hon bryter ett muntligt avtal måste jag få tid att hitta andra stallplatser alt. få stå kvar och utfodra som vi hittills gjort tills uppsägningstiden på kontraktet gått ut.

Lovisaleonora_: Ja, det är stallägarens stall och stallägarens regler. Jag hade också haft klara regler om jag hyrt ut stallplatser. Hoppas och tror däremot att jag varit sjyst nog att inte ändra mig från en dag till en annan och förbjuda inhyrda att utfodra sina hästar (som överenskommet 2 veckor tidigare) tills de antingen hittat ny stallplats eller tills uppsägningstiden på kontraktet gått ut.

Vita_N_6520: Hon packar inte sina påsar. För mig är det orimligt att packa 5 extra påsar, fodra 5 extra hästar och dessutom sätta min pojkvän att göra det, för att hon plötsligt ändrar sig. Det är inte orimligt för mig att flytta, men det är som sagt inte däri problemet ligger. Utan i att hon förbjuder mig att fodra mina hästar tills jag kan göra det. Jag tycker jag har mött henne mer än halvvägs genom att gå med på att flytta så snart som möjligt - att jag sedan inte kan göra det från en dag till en annan måste det väl finnas någon förståelse för (?).

Jag vill ha tillbaka för det jobb jag lägger ned på att middagsfodra hennes hästar i så fall. Oavsett man vill eller inte blir det mycket extra tid (och jobb). Det kanske inte märks när man har all tid i världen men när man alltid har en dagsplan som klaffar på minuter blir det mycket. Och ja, då räknar jag med att få hjälp tillbaka. Tycker inte det är orimligt alls.

Men hon vill ju inte ha fodrat till sina hästar! Varför ska hon ge tillbaka något som hon inte vill få utfört???
Naturligtvis kan du ju inte bara fodra dina hästar middag utan måste då fodra hennes också. Det är ju en självklarhet att man gör det! Men eg är det ju du som ställer till det för henne eftersom du vill ändra rutinerna ( ja jag vet att de blev ändrade efter du flyttat dit men nu är det ju så), då ska väl inte hon behöva ge tillbaka tjänster till dig?
Skulle också förbjuda någon att fodra bara sina egna hästar och inte de andra stackrarna som måste titta på.
Sen kan ju jag tycka att det är alldeles för länge mellan fordringarna....

Senast ändrad av en moderator:

Fiador: Ja, jag tycker ju också det är bättre att ge 4 gånger (och mina behöver det som sagt, säger inte att alla gör det). Men det är ju inte diskussionen iofs.

Jag kan ju tycka att det faktum att ena min lätt får kolik om magen är still för länge är nog anledning till att jag ska få fodra, och då tycker jag inte att det faktum att hennes häst springer runt i 30 sek innan den lugnar sig är anledning nog till att jag inte skulle det. I och för sig har jag aldrig heller förstått "skadehetsen", att man är så orolig och rädd att hästarna ska skada sig av att röra på sig fritt, även i höga hastigheter, att man får panik. Skulle hästen springa runt och stressa upp sig tills höet var slut hade situationen varit en helt annan, men nu lugnar den ju sig när den ser att den inte får något själv. Jag tycker det är tråkigt att inte hennes får, men jag vill som sagt inte riskera att min får kolik för att jag tycker synd om hennes som får stå och titta på när mina äter.

Jag förstår ditt dilemma helt och fullt. Men tror du det skulle funka om du ger dom andra hästarna en liten "slatt" hö var, precis vid utfodringstillfället. Att det blir turbulens vid utfodring (och hungriga hästar) är ju inte så konstigt, men om dom får något att pyssla med en liten stund kanske dom kan hålla sig i skinnet sen. Det kanske inte blir så mycket extra-jobb menar jag.

Fiador: Ja, jag tycker också det. Hon får ju ändra reglerna med tiden men då ska nytt kontrakt skrivas och då har jag en månad på mig att hitta ny stallplats. Nu fick jag bara höra mitt i veckan att jag inte längre får ge middag från och med kommande helg. Så mitt val var egentligen att sluta ge middag eller flytta omedelbart. Trots en månads uppsägningstid på kontraktet.

Jaa, faktiskt, man måste få möjlighet att ordna upp saker och ting, i synnerhet när det handlar om så stora djur behöver man tid, det är inte gjort i en handvändning. Om man vill ändra på rutinerna, såna här viktiga rutiner som har med hästarnas välmående att göra, då kan man inte bara ändra utan måste ge alla en ärlig chans, åtminstone uppsägningstiden.

Hej!

Inga av de stall jag stått i har haft det inskrivet i kontraktet att fodring sker på bestämda tider. Det är sånt man får ta reda på när man tittar på stallplatsen. Inget av stallen har heller haft skriftigt på att man inte får fodra utöver de tillfällena. Det stog inte heller att vi inte fick fodra morgon inne om vi var i stallet tidigt och red.. Jättekul när man kom tidigt och hästen inte ätit sen 22 och man inte fick fodra inne. De andra gick ut och delade på hästs frukost i hagen och hon blev riden och fick inget..

(Nej, så gick det inte till, jag tog ut de andra hästarna och gav sen min hö på stallgången).

/Lavinia

Vita_N_6520: Hon packar inte sina påsar. För mig är det orimligt att packa 5 extra påsar, fodra 5 extra hästar och dessutom sätta min pojkvän att göra det, för att hon plötsligt ändrar sig. Det är inte orimligt för mig att flytta, men det är som sagt inte däri problemet ligger. Utan i att hon förbjuder mig att fodra mina hästar tills jag kan göra det. Jag tycker jag har mött henne mer än halvvägs genom att gå med på att flytta så snart som möjligt - att jag sedan inte kan göra det från en dag till en annan måste det väl finnas någon förståelse för (?).

Jaa, jag är verkligen glad att jag har eget stall.

Varför är den här stallägaren så omöjlig? Packa sina höpåsar borde h*n väl kunna göra själv, åtminstone. Under en period så höll jag på med detta höpåsepackande, det är faktiskt ett fasligt jobb om det är många påsar som ska packas och än värre om man har löshö eller hö/hösilage i rundbal och packar från. Det verkar som det har blivit en "grej", bara för att, och det är bara hästarna som får lida.

Om jag vore som du skulle jag fortsätta fodra mina hästar middag under uppsägningstiden eller tills du flyttat och möjligen slänga in en "slatt" hö till dom andra hästarna då så det blir lugnt där.

Hej!

Eftersom ni har en muntlig överenskommelse borde den ju gälla uppsägningstiden ut. Det brukar ju vara så om man vill ändra kontraktet (stallhyror ska ju också förvarnas om så man kan säga upp sig om det inte passar).. Det gamla kontraktet gäller uppsägningstiden ut och då får de som inte kan acceptera nyordningen möjlighet att flytta.

Hoppas det löser sig för dig!

/Lavinia

Nej, det tycker jag inte. Tycker inte heller det är "fair" att jag ska fodra alla hennes hästar för att hon plötsligt ändrar sig. Jag tycker det är fair att jag måste flytta - ja, men jag måste väl för guds skull få lite tid på mig. Dvs. jag måste få fortsätta middagsfodra som överenskommet, om än muntligt, tills jag hittat en annan stallplats eller uppsägningstiden på kontraktet gått ut.

Skönt att du har möjligheten att flytta! Bättre att lägga energin på att ha
roligt med hästarna än att behöva bekymra sig över vad stallägaren bestämmer sig för att ändra huxflux :)

Om jag vore som du skulle jag fortsätta fodra mina hästar middag under uppsägningstiden eller tills du flyttat och möjligen slänga in en "slatt" hö till dom andra hästarna då så det blir lugnt där.

Men det hade ju bara varit att ropa på ännu mer tjafs med stallägaren. Hon har ju uttryckligen sagt att hon inte vill ha sina hästar fodrade då

Varför måste höpåsar packas för mellanfodringen till de andra hästarna? Är det inte bara att ta ut foder till hagen på ett ungefär och slänga in? Som inhyrd är det ju bara att göra som stallägaren säger så vill du mata dina så skall ju de andra matas också. Men ser inte problemet med det? Tar ju inte lång stund att ta ut foder till dem med och kasta in om likväl någon går och fodrar dina.

Ett tips till TS:

Köp rundbalar med extremt lågt energiinnehåll och ställ i hagen som hästarna kan äta av. Det minimerar risken för otrevliga kolikanfall och hovproblem men håller hästarna varma och nöjda samt tillfredsställer stallägaren.

Du kan inte göra så mycket i dagsläget åt vad stallägaren vill. Det är som så många andra skriver hennes stall och hennes regler. Det måste man respektera.
Det ÄR jättesvårt att komma överens då ALLA har olika sätt att sköta sina hästar på. Då får man vara smart istället och t.ex. skaffa ovanstående. ;)

Även om du flyttar så kan det bli problem på nästa ställe med något annat som du tycker går stick i stäv med din hästhållning.
Så man kommer ganska långt på att vara smart istället för att tjafsa.

Hoppas det löser sig! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II