Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Sv: Tjafs med hyresvärd, vad gör jag?

Finns bara ett sätt, flytta! Det är henne stall och hon kan tyvärr ha vilka regler hon vill så länge hon inte bryter mot djurskyddslagen. Finns bra kontrakt på nätet som man bara fyller i till nästa gång. Se till att få med antalet fodringar i det i nästa stall.

Hon ville ju ha fodringen, men kunde/ides/whatever inte ge den själv.

MalinJ: På vilket sätt har jag ställt till med problem? Vi kom överens muntligt om att vi skulle middagsfodra våra hästar, vilket vi gjorde i några veckor - sedan ändrade hon sig från en dag till en annan. Jag accepterade att jag fick flytta men kontraktet hade ju 1 månads uppsägningstid och jag anser att jag då skulle ha fått mata mina som vi gjort sedan jag kom tills uppsägningstiden gått ut.

Och hur menar du med att jag ska tänka? Ska man som hyresvärd ha rätt att bryta muntliga avtal (även kring punkter jag påpekat var min största prioritet när jag letar stallplats), ändra sig i allt man först lovat efter ett par veckor och dessutom förbjuda mig att fortsätta med det vi kommit överens om att göra tills jag hittat ny stallplats då får det då vara med att hyra in sig :-).

Man har inte rätt att bryta muntliga avtal, men hur ska du kunna bevisa att hon brutit mot dem eller att de ens funnits? Och hur ska du veta att hyresvärden uppfattade uppgörelsen på samma vis som du? Och vad spelar det egentligen för roll, det enda som skiljer är hur snabbt man kan ändra villkoren.

Visst du kan stämma stallägaren, men det lär mest bli dyrt.

Hon vill tydligen inte nog för att se till att de blir att det blir fodrat, de flesta kan gå med på en extra fodring om de inte behöver ta hand om det.

Det är en vanlig missuppfattning att det är näringsfattigt gräs/hö på Island, det är tvärt om, proteinvärdena är normalt skyhöga med svenska mått mätt. De har däremot en kort sommar och hårda vintrar och periodvis har många hästar svultit ihjäl innan modern tid, nu stödfodrar man dem. Hästarna behövde allt fett de kunde lägga på sig för att klara vintern.

Jaa, du har säkert rätt, är inte så påläst om Island. Men det du säger är intressant för troligtvis är hela deras system uppbyggt på att "ta upp" så mycket näring som möjligt när det finns pga av detta. Det blir ju problem då när man fodrar med högt näringsinnehåll året om.

Därför att TS inte trivs i ett stall där stallägaren får (och dessutom utnyttjar den rätten till fullo) sätta upp alla herrans regler denne önskar, utan att jag som hyrestagare har ett jota att säga till om. Nu blev stor hage (som jag blivit lovad) till en liten hage, 4 fodringar (som jag blivit lovad) till 3 fodringar, jag kan ju knappast lita på varken det hon säger eller att jag ska ha någonting att säga till om. Kommer inte skriva på ett kontrakt igen där det bara står att jag ska följa hyresvärdens ordningsregler, jag vill kunna bestämma mer än så över mina två hästar. Tills jag hittar ett sådant stall kommer jag ha hästarna i eget.

Jag förstår att det är jobbigt med en stallägare som byter regler titt som tätt, men eftersom du har en kolikhäst och vill utöka tuggtiden så är ju ett nät bra oavsett vilket stall man står i.
Men bra att du kommer kolla igenom kontrakten noggrannare nästa gång, annars är det ju alltid skönast med eget så man själv får vara den knäppa stallägaren ;)

Hon ville ju ha fodringen, men kunde/ides/whatever inte ge den själv.

MalinJ: På vilket sätt har jag ställt till med problem? Vi kom överens muntligt om att vi skulle middagsfodra våra hästar, vilket vi gjorde i några veckor - sedan ändrade hon sig från en dag till en annan. Jag accepterade att jag fick flytta men kontraktet hade ju 1 månads uppsägningstid och jag anser att jag då skulle ha fått mata mina som vi gjort sedan jag kom tills uppsägningstiden gått ut.

Och hur menar du med att jag ska tänka? Ska man som hyresvärd ha rätt att bryta muntliga avtal (även kring punkter jag påpekat var min största prioritet när jag letar stallplats), ändra sig i allt man först lovat efter ett par veckor och dessutom förbjuda mig att fortsätta med det vi kommit överens om att göra tills jag hittat ny stallplats då får det då vara med att hyra in sig :-).
Det skrivs och pratas mycket om muntliga avtal och att dom är lika gällande som skriftliga, vilket visserligen är sant. Men allt som sägs muntligt tycker jag ändå inte kan räknas som avtal, i så fall skulle man ju aldrig kunna göra några som helst förändringar någonstans.

Rutinerna i ett stall är under ständig förändring - man provar på ett sätt och funkar inte det så får man försöka på ett annat sätt. Om jag säger till en ny inackordering att "du kan ta den boxen" så är inte det det samma som att h*n har ett bindande avtal om att få ha just den boxen för alltid. Särskilt gäller det när det kommer in nya inackorderingar med nya egna önskemål - man får prova sig fram lite. Vilka hagar? Vilken box? Hur funkar fodringsrutinerna? osv.

I det här fallet verkar det som om hyresvärden har kommit fram till att dina fodringsrutiner påverkade resten av hästarna negativt. Det skapade alltså ett problem. Hade du i det läget sagt att "ja men jag slänger till dina lite också då" så hade problemet troligtvis varit ur världen. Men att kräva ersättning för det är en helt annan sak...

Jag förstår att det är jobbigt med en stallägare som byter regler titt som tätt, men eftersom du har en kolikhäst och vill utöka tuggtiden så är ju ett nät bra oavsett vilket stall man står i.
Men bra att du kommer kolla igenom kontrakten noggrannare nästa gång, annars är det ju alltid skönast med eget så man själv får vara den knäppa stallägaren ;)

ja det kan man ju diskutera hur skönt det är i alla lägen. Jag tycker att skönast är i ett stall där man bara behöver komma och titta till sin och rida och allt annat är taget hand om. Snöskottning, lagning av stängsel, framtagning av balar, halmat i vindskyddet, byta lampor, laga trasiga boxdörrar, kolla vattnet så det inte fryser, gödselstacken, osv

Fast nu var det ju stallregler och fodringar det var tal om, inte snöskottning eller stolpbankande...

Du får ursäkta men jag ser inte problemet längre utan bara ursäkter, du ska flytta, och tills du har flyttar får du väl finna dig i situationen och göra det bästa från den. Du har fått jättebra tips att använda slowfeeding nät, men det förkastar du, du vill inte åka upp en extra gång för att ge alla hästar mat för då vill du ha någon ersättning för det när det är du som vill ha den här extra fodringen.

Sedan så förstår jag inte varför du förkastar slowfeeding näten, jag har själv en kolikhäst som är extremt känslig, har tidigare gett mat 4 ggr/dag men har man eget stall är det inte alltid dom kan få lunch eller kvällsmaten i tid. Därför började vi med SMHN, dom får frukost/lunch på morgonen, dom äter fram till 2 och när vi kommer hem får dom ytterligare ett nät eller en fri giva vid 5 tiden. Dom är inte direkt hungriga då men då pillar dom med det fram tills dom kommer in för natten, vid 22 någon gång och får då näten inne för natthöet. Mitt sto har inte haft en enda kolikkänning sedan jag började med näten, det är 1 år sedan nu. Hade vi inte pysslat med näten hade hon säkerligen haft en 10 känningar bara under vintern. Och det här med att mata 4 ggr/dagen löste sig, nu ger vi bara 3 ggr om dagen och man kan hitta på annat under dom timmarna man sparar. Plus att hästarna mår SÅ mycket bättre att få äta lääänge under lång tid :idea:

Ja visst är det så om man kollar till helheten, men nu pratade vi om En specifik sak och när det gäller just det, är det (enligt mig) bättre att ha eget då man får styra själv. Gäller det tex arbetsbördan kan det vara (än en gång enligt mig) bättre att vara uppstallad någonstans där fodringar in/utsläpp ingår. Finns alltså för och nackdelar med allt, men det förändrar ju ändå inte det faktum att när det kommer till sätta upp stallregler får man göra precis hur man vill om man har hästarna i eget stall.

Ja visst är det så om man kollar till helheten, men nu pratade vi om En specifik sak och när det gäller just det, är det (enligt mig) bättre att ha eget då man får styra själv. Gäller det tex arbetsbördan kan det vara (än en gång enligt mig) bättre att vara uppstallad någonstans där fodringar in/utsläpp ingår. Finns alltså för och nackdelar med allt, men det förändrar ju ändå inte det faktum att när det kommer till sätta upp stallregler får man göra precis hur man vill om man har hästarna i eget stall.

Jag svarade på vad som var skönast inte om man fick göra som man vill i alla lägen.

Jag vet inte hur jag ska förklara så du förstår men jag försöker..

Givetvis är det skönast, som i bekvämast, att ha fullskötsel på hästen och bara behöva rida, men det var inte de det handlade om. När jag skrev skönast menade jag inte skönast i 100% av alla situationer och lägen utan skönast som i "man får det precis som man vill" när det gäller regler.

Förstår du nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024