Tittiga hästar på dressyrbanan

Sv: Tittiga hästar på dressyrbanan

Haha min häst är likadan:D nu har iv inte tävlat dressyr många gånger men de gånger vi har gjort det var han hemsk:P (Han är fullblod:P)
I somras när jag tävlade sist var han heltskum. "Normala" hästar brukar ju vara spända i första klassen och lite mera avslappnad i andra. Han gick, för att vara han, väldigt bra i första klassen inte rädd för nåt. När vi red andra klassen var han rädd för allt, staketet, domarna, löv som prasslade mm :P

Haha min häst är likadan:D nu har iv inte tävlat dressyr många gånger men de gånger vi har gjort det var han hemsk:P (Han är fullblod:P)
I somras när jag tävlade sist var han heltskum. "Normala" hästar brukar ju vara spända i första klassen och lite mera avslappnad i andra. Han gick, för att vara han, väldigt bra i första klassen inte rädd för nåt. När vi red andra klassen var han rädd för allt, staketet, domarna, löv som prasslade mm :P

Ja han hade väl blivit uttråkad:angel: Ville liva upp tillvaron!:devil: Sån var det tittiga fulllblod jag skrev om tidigare, också. När det passade att vara tittig:cool:

När min häst tävlade utomhus första ggn så var den stencool.
Red en klass ena dagen o en till nästa.
Dagen därpå så hoppade den över solskuggor- av en lyktstolpe:rofl: på framridningen.

Å var rädd för hörnen på banan:confused:

Jag har gärna lite tempo och rider förbi det som är lite farligt och ställer hästen lite från det som är farligt. Försöker komma närmre och närmre.

Det är en svår fråga för ofta så passar olika metoder olika bra på olika hästar. Min ponny som är en rutinerad tävlingsponny kan ibland få fnatt och vara rädd för allting. Till exempel så kan han gå som en klocka i första klassen för att sedan i andra, som går på precis samma bana med precis samma saker på, vara rädd från allt från domare, blommor och bokstäver till sin egen skugga.
I början spände jag mig jättemycket när jag kom in på banan och red alltid fram till domaren och försökte ställa honom bort ifrån det läskiga men det gjorde det oftast bara värre.
Nu försöker jag rida runt hela banan i ett frisk tempo och slappna av så att han inte hittar på några dumheter. För han är inte rädd, han är bara fjantig.

och till Flashlight:
Det kan inte vara att de blir trötta och hittar ursäkter för att slippa? Om det blir värre andra eller tredje gången menar jag :p
Tråkigheten köper jag också, men det kanske är lite individuellt?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 586
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?