Tittiga hästar på dressyrbanan

Sv: Tittiga hästar på dressyrbanan

Känner igen mig i mycket av det du skriver om tittiga hästar. Har en arab som jag tävlar dressyr med. Han är inte särskilt arablik för övrigt, men just hans vakenhet och tittiga sida, i kombination med att han i samband med detta spänner sig gör att jag fått jobba mycket med detta. Spänd häst är ju inte direkt önskvärt på en dressyrtävling.

Har testat lite olika metoder, som att skritta runt banan - funkar inte, för det han accepterar i skritten blir plötsligt otäckt igen när vi kommer i en annan gångart.

Trava under lättridning men ändå kräva arbete, jobba mycket volter och flyttningar över banan är det som fungerar bäst, då måste han jobba och har inte lika mycket tid att reflektera över otäcka saker.

Jobbar även en del med att jobba runt otäcka saker i min vardagsridning. Brukar passa på att ta ett dressyrpass i ridhuset när det ska vara hoppträning med titthinder, finns mycket trevliga dukar och bommar i grälla varianter som är otäcka.

Lycka till

Jag har också en tittig dressyrhäst som jag har provat lite olika metoder på. Nu har hon iofs lugnat sig men fortfarande så kan hon titta till på saker.
Till en början red jag in på banan med 100% fokus på arbetet, det gjorde henne mer spänd och hon var som en fiolsträng genom hela programmet.
Sedan har jag provat som du gjort att vi skrittar runt lugnt och hon får tid att slappna av och se att inget är farligt. Visst händer det att hon hör hemska ljud men det går inte att "visa" henne innan.

Sedan gör ju det mkt att man är ute och tävlar och tränar ofta för dom vänjer sig.

Min är lika tittig hemma och varje dag hon går ut i sin hage är första gången hon går över gårdsplanen så jag har helt enkelt börjat strunta i hennes panik grejer hon får för sig att det är en massa farliga saker överallt!!

Hoppas du finner ett sätt som passar er bäst, det är bara att prova sig fram

Min häst är, eller framför allt har varit, extremt tittig. Det ända sättet att få henne att slappna av var att få henne att känna sig säker. Så jag har skapat en rutin så att hon ska känna sig så säker som det går när vi går in på banan. Jag började med att utgå ifrån att hästar tar längre tid på sig att ställa om sig när de går mellan ljus och mörker än vad människor gör, dessutom är jag övertygad att min häst har något sorts synfel. Och med detta i bakhuvudet så skrittar jag runt inne på banan (så att ögonen hinner ställa om sig), på tygel i en rund och lägre form som gör att hon "tvingas" släppa på lite spänningar och slappna av. Mitt mål är att hon ska ta sig förbi alla farligheter i ett avspännt tillstånd en gång innan programmet börjar. Min erfarent säger mig att då de har passerat något i ett avspännt tillstånd en gång så är mkt stor chans att de förknippar avpänt med den platsen (till skillnad mot om hästen får glo på långa tyglar och spänna sig, då förknippar den ex. domaren med spänning och obehag). Detta är min rutin som har fungerat väldigt bra. :)

Jag hade oxå fruktansvärda problem med en häst jag hade för ett antal år sen. Han va jäääättetittig :eek: Skulle det va inridning i galopp så tog vi oss in i serpenitnskritt!! Inte så roligt. Jag o några klubbkompisar gjorde så att vi startade en studiecirkel i mental träning. Där fick vi träna oss på att få en positiv känsla o hur vi skulle behålla den genom tex ett tävlingsprogram. Det va nog det bästa som hänt mig o hästen för han tittade inte på en enda pryl efter det :) Visar ju på att mycket hänger på ryttaren o vad man ger för "osynliga" signaler o kommandon. Hoppas det löser sig för dig ;)

Där har du en poäng:bow:
Men...
Ofta blir man passiv o åker. Är då hästen spänd så blir det vingligt.
RID inne på banan, menar nu inte bara med benen.

Det är inte lätt det här.

Jag har protokoll här hemma där inte ett betyg på ett moment där passerande av domaren var högre än 5 men där alla övriga moment ligger på 7-8. Man blir frustrerad. ;)

Jag har haft olika strategier. Med den nuvarande kan jag tyvärr inte göra så mycket. Har försökt skritta förbi domar/transport (vilket oftast är det som är extra spektakulärt hemskt) men hon hoppar fortfarande rundor när vi är inne på banan. Pressar jag henne vänder hon på en femöring och galoperar iväg.
I dagsläget rider vi och låtsas som ingenting. Då glor hon bara och blir spänd. Ok, säger jag, låt så va. Hon blir lite bättre hela tiden tycker jag ändå.

Svårgiheten kommer när hon inte förvanar utan bara hoppar till och/eller galoperar iväg. Då finns de inte mycket att göra.

Tränaren skrattade gott idag när hästen hittade något livsfarligt på sargen och flög iväg. Tyvärr var detta inte synligt för oss andra. ;) 5 minuter senare drog hon en repa när tränaren kliade sig på näsan.

Det lilla äcklet som i grund och botten är hopphäst var väldigt rädd för skuggor. Hon blev spänd och hoppade över. :D Dock var det bara att be henne skärpa sig och rida vidare.

För det första, vad skönt det är att det är felr som har problem med tittiga hästar:angel: Känner mig så ensam ibland.

Det som funkar bästa på min häst är att låta henne titta på det farliga i skritt från båda hållen, börja i vänter varv och sen ta höger varv då höger varv är farligare och saker vi kan passera utan problam i vänster kan bli farliga i höger... men då har hon iaf sett det en gång. Problemet är att vi sällan hinner titta på allt det farliga på den korta tiden som ges... så hon har hitills alltid gått bäst i andra klassen, för då kan vi titta på domarbordet i klass ett och sen saker i sargen tex inför nästa klass.
Hon behöver passera samma sak flera gånger tyvärr. Först i skritt och sen i trav.
Detta är ju tyvärr inte ett preoblem som existerar bara på tävling, utan det är alltiid så. Hon tycker inte om saker som ligger på marken, det är det värsta av allt, så en longerlina på backen kan vara helt fruktansvärd, mendans det är helt ok om den hänger på en stolpe:cool:
Jag måste alltid låta henne titta först och då inte puscha henne, uiútan det bästa är om hon får titta en stund, gå några steg och sen titta lite till, sen gå några steg. Ju lydigare hon blir så blir det bättre och bättre ändå. Så jag hoppas att hon så småningom ska vänja sig mer och mer.

Enligt min tränare ska jag bara rida på och se till att hästen håller koncentrationen. Ablulut INTE låta hästen titta på läskga grejer. Tja så har jag gjort på sisstonde och för det mästa funkar det för mig iallafall.

Rida till 100% låter som en bra plan. det gäller att få dom koncentrerade på annat. det är inte lätt för oftast börjar man spänna sig själv när hästen fjollar, men det är bara tänka på slappna av.

Om man får rida in på banan innan brukar jag lägga mig på en åttvolt (med hörnpasseringar), nere vid dommarbordet. rider övergångar och skolor och försöker få han att koncentrera sig på mig. ibland funkar det inte, men oftast blir det lite bättre i alla fall.
Min ponny har altså tävlat dressyr i 10år och är fortfarande rädd för dommarbordet och staketet vissa dagar.

lycka till ;)

Det bästa brukar vara att bara rida på när du kommer in och själv vara övertygad om att där inte är något farligt. :)

min ponny är väldigt spänd o tittig på tävling, men det har blivit bättre o bättre! Förut reste han sig o dummade sig väldigt mycket, o när han gjorde/gör det gör jag en liten volt, om han inte ger sig på en gång.
När vi kommer in på banan brukar jag trava direkt o rida lätt o lossa för innerskänkeln. Jag har testat att skritta en bit in men då blir han ännu mer tittig och spänd.. Efter att jag har travat ett par varv o han har gått överallt åt olika håll brukar vi ta lite galopp eftersom jag tycket att det är lättare. När jag travar o galopperar får han göra det i lite övertempo, eftersom det blir mycket lättare för både mig och honom eftersom han tappar bjudningen annars.
När vi kommer till tävlingsplatsen kollar jag på banan o ev. "farliga" grejer. Om han kollar extra mycket på något brukar jag göra nån volt m.m där, efter att ha ridit förbi ett par ggr åt bägge hållen. Visar honom domarna, springorna, om det är nån mörkare eller ljusare fläck i backen, solkatter, blommor, publik o.s.v.

På många tävlingar ser jag minst en ponny/häst som är spänd, tittig o t.ex inte vill gå ut i ett hörn. Om ekipaget är i t.ex höger varv o inte vill gå igenom ett hörn drar ryttaren för det mesta i vänster tygel o gör det bara ännu värre. Därför brukade jag i början (nu är det en vana) tänka på att trycka, i det här fallet, mer med höger skänkel o antinge sitta still o vara mjuk o lös i händerna, eller trycka me höger skänkel o understödja med höger tygel.

Bra tråd! den här kan nog många ha nytta av ! :)

På många tävlingar ser jag minst en ponny/häst som är spänd, tittig o t.ex inte vill gå ut i ett hörn. Om ekipaget är i t.ex höger varv o inte vill gå igenom ett hörn drar ryttaren för det mesta i vänster tygel o gör det bara ännu värre. Därför brukade jag i början (nu är det en vana) tänka på att trycka, i det här fallet, mer med höger skänkel o antinge sitta still o vara mjuk o lös i händerna, eller trycka me höger skänkel o understödja med höger tygel.

Bra tråd! den här kan nog många ha nytta av ! :)

Ja helt rätt. Hästen vill ju gå in mot höger. Då måste man stänga den "dörren" genom att blocka med både höger tygel och skänkel. Och öppna upp åt det hållet man vill ha hästen åt, i det här fallet vänster, och ge eftergit för den tygen. Men det är så lätt tänka fel och gör tvärt om :)

Hästen jag tävlar på kan ibland bli lite tittig när han är pigg. Då går han liksom emot skänkeln och tar istället ut sin energi på folk på läktaren t. ex. Knepet är då att avleda energin liksom. Jag brukar gå framför läktaren så mkt jag hinner. För att få honom att gå framåt istället för att tänka bakåt brukar jag lura honom lite. Hm..det var svårare att förklara än jag trodde :crazy:

Eftersom man har så begränsad tid på sig att rida runt/ visa hästen banan tror jag att man vinner mest på att genast rida bort till "det" som man tror kommer att skrämma hästen (det kan vara domarbordet, någon avvikelse i sargen eller vad som helst). Att skritta på långa tyglar tar för lång tid och dessutom har man då inte "grepp" om hästen om den skulle fara iväg.

Jag tror också att med den begränsade tid man har så är det bäst att välja den plats man tror hästen kommer vara mest spänd vid och sen snabbt som ögat snirkla runt där i BÅDA varven.

Jag hade en mkt tittig häst en gång i tiden och jag red allltid direkt i trav till den »värsta platsen« (ofta domarkortsidan) snirklade där i trav med ganska inåtställd häst på en 8-volt tills det kändes ok (eller startsignal gavs).

(Denna unga) häst pendlade mellan överlägsna segrar och totala dippar. Väldigt jobbigt.

Jag brukar trava ett varv runt staketet, är det något särskilt ställe som är läskigt (oftast vid domaren) gör jag ett par volter, helst i båda varven, så nära staket som möjligt. Lite beroende på hur spänd hästen är flyttar jag den också lite längst med staketet, ställd bort från det läskiga.

Min ponny var tittig och på tävling försökte jag visa upp hela banan, från båda håll för säkerhets skull, innan start genom att rida på som vanligt och när hon hittade något läskigt så la jag en volt och passerade det otäcka tills hon insett att det inte skulle sluka henne hel och hållen. Ibland hjälpte det ibland inte.

Minns en tävling där man hade lagt "läskiga" filtar över benen på dommare och sekreterare. Ponnyn tvärstannade och fnyste och ville då inte gå förbi. Tillslut började domaren locka lite för att hjälpa till. :angel: Tydligen var det många hästar som reagerat på filtarna så de var väl lite överseende...

Vi har även blivit uteslutna när hon bestämde sig för att INTE gå över solreflexer på banan. Fick dock rida klart programmet (vi blev uteslutna vid 3:e punkten) och domaren berömde att jag inte fuskade och red omvägar förbi problemet.

Det är så skönt att ha en stabil och totalt orädd häst efter detta skrälle till ponny.:D

KL

Jag har haft en riktigt tittig häst (förutom den jag rider nu men jag tvälar ju inte nu) Med den hästen spelade det ingen som helst roll om man så hade gått runt och visat banan i en timme:cool: Antingen var det en dag när hästen var på det humöret att titta eller så var det inte. Att visa saker gjorde det mest värre, då hade man ju gjort det "legitimt" att glo..... Då togs svängarna ut..

En del hästar är tittiga när de har överenergi och tar då ut energin i tittande, medan andra kanske bockar istället:idea:

Hur man gör med en tittig häst är alltså beroende på hur hästen fungerar. Tittighet har många gånger väldigt lite med rädsla att göra.

Jag försöker nu att rida på, oavsett och inte låta tittigheten ta över, och inte göra affär av saker, det funkar bäst. Om jag skulle tävla denna skulle jag aldrig gå runt och visa saker, i det här fallet vore det som att visa "här kan du få skygga:angel:"

Orutin är en annan sak. Men verklig "tittighet" är bäst att bara ignorera om man kan.

Jag hade oxå fruktansvärda problem med en häst jag hade för ett antal år sen. Han va jäääättetittig :eek: Skulle det va inridning i galopp så tog vi oss in i serpenitnskritt!! Inte så roligt. Jag o några klubbkompisar gjorde så att vi startade en studiecirkel i mental träning. Där fick vi träna oss på att få en positiv känsla o hur vi skulle behålla den genom tex ett tävlingsprogram. Det va nog det bästa som hänt mig o hästen för han tittade inte på en enda pryl efter det :) Visar ju på att mycket hänger på ryttaren o vad man ger för "osynliga" signaler o kommandon. Hoppas det löser sig för dig ;)

:bow::bow::bow::bow::bow:

jag har redan skrivit i den här tråden för att hitta tillbaka hit. men nu har jag ngåra tips också. säkert har någon redan sagt detta men ändå.

jag tycker att det gäller att vara där i tid så hästen får insupa allting innan den ska in på banan. när man kommer in på banan kan man rida runt ett varv och sedan lägga sig på en åtta vid domarbordet/läktaren. skyggar hästen på annat ställe lägger man en volt där helt enkelt. det viktiga, som jag tycker, är att hästen känner sig trygg. det är upp till ryttaren att se till att det blir så.

Måste bara säga att det här är en väldigt bra tråd med mycket bra tips i!
Har själv en tittig häst som exploderar när han blir rädd (egentligen blir han först "halft-på-skoj-rädd" och sedan rädd för sig själv :smirk: ) och har sett en del saker som folk har skrivit som verkar jättebra.
Ska absolut ta till mig av era tips och råd, fortsätt fylla på :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 586
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?