Tittiga hästar på dressyrbanan

malinsky

Trådstartare
Ni som har tittiga hästar och tävlar, hur gör ni när ni kommer in på banan och väntar på startsignal?

Jag har fram till nu låtit min häst titta, skrittat runt på lång tygel och kikat på alla saker, passerat domarbordet från olika håll och annat som inte är som "vanligt". Men han är fortfarande lika tittig - fast för olika saker varje gång.

Nu funderar jag på att byta strategi och från det att jag rider in på banan så är det 100% ridning som gäller och inte låta honom fundera ens en sekund på vad som finns omkring honom. Det rådet fick jag också av tränaren när jag diskuterade med henne..

Hur gör ni andra? Framgångsfaktorer?

Sv: Tittiga hästar på dressyrbanan

ursäkta att det här jag skriver inte kommer att hjälpa dig. var bara tvungen att skriva någonting så jag hittar tillbaka hit! min häst är också otroligt tittig när det är något ovanligt så därför skulle jag också vilja ha några tips:)

Hmm, har iofs inte själv tävlat på någon "tittiga" häst (eller nämnvärt öht), men om man räknar även andra situationer så tror jag man får anpassa sig lite efter individen, varför den är tittig.
Är det speciella saker den faktiskt är rädd för, är det ett symptom på ryttarens stress eller att den inte är riktigt trygg med ryttaren, är det tristess, att den är lite "på tårna" i själva sammanhanget, osv? Jämföra hur den brukar bete sig i andra situationer och vad den svarar bra på då.
Och så beror det kanske lite på hur man tränar hemma, om hästen skulle vara "tittig" av någon anledning även på hemmaplan eller på träningar. Om man kör på att hästen ska koncentrera sig så mycket att den inte hinner yrsa upp sig, ja då lär det vara samma metod som funkar inne på banan.
Om den är lite mer extrem, nästan har tvångstankar, då skulle jag försöka att inte göra en grej av det utan låta hästen titta men sen rida vidare (eller om den verkligen verkar rädd/överstressad). I vissa fall kanske man kan träna förebyggande och miljöträna helt enkelt för att få hästen stänga av yttre faktorer mer.

Lite svammel, men men. Skadar ju knappast att testa en annan metod? Om den du använder nu inte verkar ge resultat menar jag.

Jag som står bredvid och glor säger som din tränare (och det säger även vår tränare), försök att rida på och ge inte hästen tillfälle att glo på det som är farligt.

Jag rider och låssas som ingenting. Hon är fortf. tittig nästa varv men ofast blir det bättre, i alla fall lite. Att låta henne titta hjälper inte utan förvärrar nästan , och att kräva för mycket förvärrar också.

Jag har alltid gjort som din tränare tycker när hästen har fått spatt inne på banan... kortat tyglarna och ridit fram den bestämt i trav, ställer från det "farliga" och lossar för inner skänkel.

Om man från början gör som man gör annars- låter hästen titta lite på lång tygel- kan det gå över fort.

om du åker o tränar. inte fasen tar du tygeln o forsar iväg på en gång efter att du har kommit in:confused:
Man slipper konflikter o skapar mindre spänning.

Är det däremot ett ställe där hästen är van att gå o den har tävlat några ggr- så kör på.

Jag tror man får hitta ett mellanläge. Som Axel skriver så sätter man ju lätt spänningar i hästen om man tvingar fram den för fort om den tvekar - oavsett om det är pga "larvig" tittighet eller om den verkligen är osäker. Min förra häst blev lätt stark om han blev spänd, på honom fick man skritta runt på lite halvlång tygel och ta ett varv i trav på samma sätt. Nuvarande hästen är inte alls lika tittig och blir inte heller stark på samma sätt, henne skulle jag nog kunna driva fram på ett annat sätt - men vi har ju inte tävlat ännu!

Min unghäst är rätt så spänd på tävling och med honom har jag först låtit lugnt skritta förbi det ev. läskiga (oftast domaren) och sedan börjat jobba honom och då är det jobb som gäller, inget flamseri. Har han fortsatt titta har jag bara kortat av vägen för att inte göra en grej av det och istället försökt få honom så lyhörd på mig som möjligt.

Jag tycker att hästarna ska få en chans att se sig omkring, oftast är stället nytt och då tycker jag det är schysst att låta dem bekanta sig med banan. Gäller även äldre/otittiga hästar. Men för att utnyttja den lilla tiden man har är jag noga med att de ska lyssna på mig när jag begär det.

Det jag kom fram till var bästa strategin för min tittis var många serpentiner i skritt över hela ridbanan (typ 6 eller nåt). Då hade han sett hela banan från alla tänkbara vinklar när vi väl började programmet. Och det gick så pass långsamt att han verkade tycka att han tittat färdigt, samtidigt som jag kunde rida effektivt och varierat i bågarna.
Där hade vi vår kompromiss, han kunde titta av sig - som han faktist behövde - och jag kunde jobba honom under tiden så att han inte snurrade igång sig själv och blev räddare, som han gärna blev om jag bara "red på".

Ibland om det är många starter, så har man inte mer än en minut att göra sig klar innan startsignalen.
Man kan använda sig av den oxå, men tror att det numera är 45 s.:confused:

Är han tittig i vanliga fall också, dvs hemma och på träning?

Blir han spänd och explosiv, flyende, el bara lite tramsig?

Nu är det längesedan jag hade en tittig häst, men han var det även till vardags. På honom hade jag då miljöträning nästan varenda gång jag red. MEN alltid efter ett ridpass/avrastning och aldrig det första vi gjorde. Det behövde inte vara så länge, det räckte med en liten stund.

Målet med träningarna var att han fick lov att glo när det var ngt nytt men att han alltid skulle fortsätta lyda framåt och aldrig hoppa undan.

Vi gick på mga farliga ställen, red alltid ut när det blåste, åkte till nya platser osv. Och han blev betydligt bättre med tiden.

Då var jag inte lika intresserad av dressyr som jag är idag, så vi red inte så mga dressyrtävlingar, men de gånger vi gjorde det så rastade jag alltid av honom ordentligt innan. Eftersom vi bara tävlade lätta klasser startade vi nästan alltid på morgonen och då brukade jag rida ett riktigt konditionskörar-pass (i skogen) sent på kvällen innan. Om det hade funntis möjlighet hade jag även kunnat tänka mig rida ut en rejäl runda samma dag.

Vi var alltid också i god tid till tävlingen så att han hann landa och slappna av innan ridning. Sen red jag fram ganska rejält så att han var på gränsen till trött. Och det hjälpte jättemkt!!

Eftersom att det bara var lättklass och jag inte var ute efter toppplaceringar (var helt insnöad på hoppning) utan enb såg det som miljöträning, så fungerade metoden att ha hästen på gränsen till trött och ibland tom trött. NÄr han var det så blev han avslappnad och inte speciellt intresserad av att glo och spänna till.

Vill man knipa placeringar i MSV så är det väl inte lika rekommenderbart. MEN jag tror att det i mga fall kan vara en bra metod undertiden som man ändå sitter och harvar runt i lätta klasser för rutinens skull. Beroende på hur mkt nerv det finns i hästen, så varierar det ju hur länge man måste tillämpa metoden.

Och man behöver ju heller inte köra helt slut på dem innan, bara se till att rasta av den värsta överskottsenergin så blir de inte lika intresserade av alla spöken.

Ibland om det är många starter, så har man inte mer än en minut att göra sig klar innan startsignalen.
Man kan använda sig av den oxå, men tror att det numera är 45 s.:confused:

Nej, det bygger ju på att det är en bana man får rida in på innan startsignal. Då har man ju "skriva-kommentartiden"+45-60 sek :banana:

Tack alla för era svar :bow:

Hästen är tittig jämt. Det sitter självklart i min bristande ledarförmåga från ryggen för han är inte lika tittig och "rädd" när jag står på backen.

Han blir explosiv, spänd och flyende.. och väldigt, väldigt tramsig. Inte så kul när man kommer i galopp längs kortsidan och hästen slänger sig runt i 90 grader för att han har sett ngt (tex sitt eget täcke som ligger efter sargkanten) Jag upplever inte honom som rädd, utan ska ha koll på omgivningen och vara ständigt beredd på flykt om det är nödvändigt. Det har blivit mycket bättre, första tiden hade jag noll koll på hästen, tyvärr :(

Nu ska vi debutera på hemmaplan där han har varit måååånga gånger, så den gången blir strategin att bara rida på.

När jag kommer till ordentlig ridning så bryr han sig inte så mycket om omvärlden, men han är svår att komma innanför skalet - även för mina tidigare tränare jag har haft som ridit honom.

På tävling så går jag ju också från tex framridningen där han antagligen börjar känna sig trygg, till ett helt nytt ställe och jag har inte tiden att "komma tillbaka" i ridningen på så kort tid så jag vet inte än vad som är bäst för oss.. det visar sig med erfarenheten men därför ville jag ha lite tips från er andra. :)

Senast ändrad:

Jag tror det där är väldigt individuellt från häst till häst.

Min förra häst kunde vara enormt stirrig, spårade ur helt inne på banan. Lät jag henne skritta omkring och titta på allt så blev det bara värre och värre, hon hittade fler och fler saker att titta på. Hon kände sig mer trygg om hon var ordentligt "inramad" av ryttaren, alltså på tygeln. Om jag red dåligt (åkte omkring, glömde göra halvhalter osv) så stirrade hon upp sig på en gång, var jag koncentrerad och koncekvent så gick det mycket bättre.

Hästen jag har nu kan vara lite stirrig just när man kommer in på banan, då brukar jag skritta (på tygeln) och trava runt på banan samt berömma lite överväldigande. Då känns det som att han får mer självförtroende och visar sen upp sig utan problem!

Nu när jag tänker ett steg längre :angel: så kan jag faktiskt tro att det bästa för min häst är att rama in honom ordentligt. Han behöver det för att bli trygg. Jag tror att det kommer att gå bättre att rida svårare program när vi väl kommer dit, för transportsträckor är rena döden :o

Jag rider praktiskt taget aldrig runt banan innan jag startar längre. Har märkt att saker som kan få hästarna att steppa lite i sidled (som t.ex. domarbord, bokstavskoner och dekorationer) oftast inte stör dem när de väl är inne på banan och lite längre ifrån dem. Jag tycker det funkar bättre (med de flesta hästar, inte nödvändigtvis alla) att gå direkt från framridningen, in i collectingring/framridningsvolten och sedan in på banan med bibehållen koncentration. Ibland är det också lite trångt och bökigt att ta sig runt banan, vilket kan ställa till det en aning. Jag upplever det som att hästarna, i de flesta fall, tappar en del (ibland hela) koncentrationen på uppgiften när man rider runt banan. En äldre, rutinerad häst kanske inte bryr sig om vilket, men då ser jag inte heller poängen med att rida runt banan faktiskt.

Men mitt tips är att experimentera lite, testa lite olika varianter på tävling och sedan se vad som funkar bäst för just er.

det är som du säger, bara att prova sig fram.

Min förra häst fungerade bäst om jag skrittade honom på lång tygel, han fick titta och nosa. Hade han bara fått titta på den där äckliga blomman var den inte farlig längre. Sedan var det bara att rida på. Att försöka rida som vanligt fungerade inte alls för då spändehan sig bara mer och mer, allt blev mycket farligare osv.

Den jag har nu är lite som din, som du skrev i sista inlägget. Han blir otrygg av att jag släpper ut honom på långa tyglar och blir alltså bättre av att vara inramad och under lite press. Då fokuserar han på mig och blir trygg och lugn av att känna att jag har kontrollen. Därför kan det hända att jag inte skrittar fram honom på lång tygel utan tar tygeln direkt och skrittar fram så, just för att han ska slappna av och inte stressa upp sig.

Min häst är ganska tittig men har blivit bättre då jag kräver att han ska vara med mig och alltid aktiverar honom när det kommer något läskigt. Får han stå och titta får han bara panik.

På tävling: Brukar börja med att vara på plats i mycket god tid och leda honom runt tävlingsplatsen ganska många varv så han får titta av sig (funkar ju bäst på utebanor men ger även effekt även om han inte får se tävlingsbanan) På banan brukar jag trava runt ett varv under lättridning och berömma och klappa så han får se hela ridbanan en gång. Sedan aktivera honom och kräva arbete. Det funkar jättebra.

Ute i skogen: Han är ganska hoppig ute också och då brukar jag kunna se att han kommer att reagera på något innan han ser det- då sätter jag honom i arbete och kräver att han ska stanna hos mig, då blir reaktionen mycket mindre än om han skritttar på lång tygel.

Jag började tävla med min då 4 åring (nu 5) förra våren. Har placerat mig i nästan samtliga starter och vågar påstå att EN av anledningarna är MIN hästs "otittighet" till skillnad från många, många deltagande hästars tramserier inne på banan.

Jag har förvånats över att det är så pass många ekipage som glor på allt möjligt inne på banan och att ryttarna verkar göra så lite för att stävja detta. OBS! Jag talar nu inte om UNG-hästar utan om hästar som kan vara uppemot 20 år gamla.

Eftersom man har så begränsad tid på sig att rida runt/ visa hästen banan tror jag att man vinner mest på att genast rida bort till "det" som man tror kommer att skrämma hästen (det kan vara domarbordet, någon avvikelse i sargen eller vad som helst). Att skritta på långa tyglar tar för lång tid och dessutom har man då inte "grepp" om hästen om den skulle fara iväg.

Själv rider jag runt i "bestämd" trav och med korta tyglar. Jag stannar inte till eller gör någon affär av något utan trycker bara fram hästen om den tvekar. Använder också samma "mantra" när jag rider förbi något som jag tror ska skrämma hästen: säger upprepade gånger med lugn röst "ja...det är bra". Vet inte om det lugnar mig eller hästen med det hjälper i alla fall.:smirk:.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 586
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg