Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det lite si och så med maten. Eller ja. Jag åt en croissant till fika nummer ett. Fika nummer två blev enbart islatte. Lunch på Jensens. Fika nummer tre blev en bagel med cream cheese och grönsaker. Och sen kvällsmat blev en hetsäten cheeseburgare en attendant bussen. Så sammanlagt åt jag säkert ungefär lagom ;) Jag är inte så bra på att planera sådana där dagar då jag är ute och far omkring hela dagen men jag behöver lära mig det.

Tre fikor samma dag, kallar jag inte dåligt, @Anna

Det låter ju som en sorts undantagsdag för dig, kanske behöver man inte ha en rutin eller ett system för sådana, så länge det funkar vanliga arbetsdagar och vanliga lediga dagar?

Jag hittade EN perfekt Karl-Johan svamp igår - den var mycket god!

apropå detta med lokalproducerat - jag har hittat ett gäng gårdar med lokalproducerat. Både grönsaker och kött. Jag bor i närkommun till Stockholm. De är lite gömda och jag hittade två av dom av ren slump

Tre fikor samma dag, kallar jag inte dåligt, @Anna

Det låter ju som en sorts undantagsdag för dig, kanske behöver man inte ha en rutin eller ett system för sådana, så länge det funkar vanliga arbetsdagar och vanliga lediga dagar?

Ja, precis - jag brukar inte ha riktigt så mycket på schemat som jag hade igår! De där sista semesterdagarna ska man ju klämma in allt på. Så nä, egentligen behöver jag inte det - det handlar nog mer om att ha lite framförhållning. Till hösten till exempel kommer jag att ha ett antal aktiviteter på kvällstid och måste då se till att planera så att jag får i mig något vettigt mellan lunch och kl 20-21, till exempel - men det ska väl inte vara så svårt när jag väl får snits på det.

Jag hittade EN perfekt Karl-Johan svamp igår - den var mycket god!

apropå detta med lokalproducerat - jag har hittat ett gäng gårdar med lokalproducerat. Både grönsaker och kött. Jag bor i närkommun till Stockholm. De är lite gömda och jag hittade två av dom av ren slump

Det finns väl någon på Ekerö som också har självplock jordgubbar och äppelmusteri om det är de du tänker på. Långt från mig. De jag känner till annars finns på Gålö ut mot Dalarö (kött, grönsaker, potatis) och Nystugan utanför Nyköping men särskilt Nyköping är ju jättelångt ut. I Sörmland verkar det finnas en del annars men det är långt att köra så det är inte aktuellt. Det är det lättillgängliga jag saknar.

Vid liknande semesterångest för några år sedan letade jag jättemycket och mejlade tom Turistbyrån men deras enda tips var att kolla Eniro. Där hittade jag i princip inget.

Bondens marknad visst, men det är sånt projekt och det blir så analt när de står och säljer nässlor och kirskål på Södermalm, jag vet inte.

Det finns väl någon på Ekerö som också har självplock jordgubbar och äppelmusteri om det är de du tänker på. Långt från mig. De jag känner till annars finns på Gålö ut mot Dalarö (kött, grönsaker, potatis) och Nystugan utanför Nyköping men särskilt Nyköping är ju jättelångt ut. I Sörmland verkar det finnas en del annars men det är långt att köra så det är inte aktuellt. Det är det lättillgängliga jag saknar.

Vid liknande semesterångest för några år sedan letade jag jättemycket och mejlade tom Turistbyrån men deras enda tips var att kolla Eniro. Där hittade jag i princip inget.

Bondens marknad visst, men det är sånt projekt och det blir så analt när de står och säljer nässlor och kirskål på Södermalm, jag vet inte.

Ekerö är rätt, men det är inte dom som jag tänker på. Det finns ingen med självplock jordgubbar numera vad jag känner till - gårdsbutikerna jag har hittat finns på Färingsösidan långt åt fanders. På den ena köpte jag potatis,rödbetor och två sorts lök senast jag var där, men det finns annat också. Hos en annan beställer jag nötkött. Hos en tredje lamm. En fjärde har ägg. Det blir en liten turné

Det finns ingen med självplock jordgubbar numera vad jag känner till -
Jag tycker att det verkar som att självplock på det hela taget har "gått ur modet". Det är väl lite synd?

Och man tycker att modet borde återuppstå nu när diverse mat-från-grunden-idéer verkar trenda.

Jag tycker att det verkar som att självplock på det hela taget har "gått ur modet". Det är väl lite synd?

Och man tycker att modet borde återuppstå nu när diverse mat-från-grunden-idéer verkar trenda.

Ja verkligen!
Det fanns både jordgubb, vinbär och hallonplock här i krokarna förut.

Nu har jag bara mina egna björnbär.

Ja verkligen!
Det fanns både jordgubb, vinbär och hallonplock här i krokarna förut.

Nu har jag bara mina egna björnbär.
Bärby självplock i Göteborg (ja, i kommunens lantligare delar) har många sorter, men det verkar som sagt vara ovanligt. Jag tycker det är jättetrevligt att åka och plocka lite av varje, och en bra familjeutflykt! http://www.plocka.nu/ (Jag vet att du inte bor där, jag visar bara som en liten inspiration.)

Större delen av säsongen sammanfaller tyvärr med att jag är på landet, vilket är åt helt fel håll i sammanhanget. Men jag brukar se till att pricka in majsskörden, och så plockar jag vad i övrigt finns att plocka just då. De flesta sorters bär, har jag tillgång till ändå, utom jordgubbar som jag inte orkar odla.

@cirkus @Petruska för några år sedan startade det upp ett självplock på Ekerö utanför Stockholm och det blev otroligt populärt och välbesökt. Visste inte att de lagt ner. Kanske inte lönade sig.

@cirkus köttlådor finns det att beställa på lite olika håll häromkring. Jag ska nog köpa lite lamm i höst, måste bara rensa ut frysen först så att jag får plats.

@cirkus @Petruska för några år sedan startade det upp ett självplock på Ekerö utanför Stockholm och det blev otroligt populärt och välbesökt. Visste inte att de lagt ner. Kanske inte lönade sig.
Det här i Bärby i Gbg har funnits ett bra tag. Jag fattar inte hur de får lönsamhet, men marken i det området är nog betydligt billigare än Ekerö.

Idag serveras det chilikassler med ris. Och lite variationer på temat till de som äter vegetariskt eller fläskfritt. Det här är på jobbet alltså. Har ingen aning om vad vi ska käka hemma ikväll.

Här blev det pastasallad med gröna linser, vitlöksstekta champinjoner och hemodlad ruccola igår, äter resterna till lunch idag.

@cirkus Jag vill också hitta små gårdsbutiker på Färingsö! Du får jättegärna skicka ett pm med adress om du vill!

Här blev det pastasallad med gröna linser, vitlöksstekta champinjoner och hemodlad ruccola igår, äter resterna till lunch idag.

@cirkus Jag vill också hitta små gårdsbutiker på Färingsö! Du får jättegärna skicka ett pm med adress om du vill!
Ut mot eldgarnsö - sen följer man skyltar! Om de finns kvar.

Sen köper jag nöt av Westertorp - de har inte så många slaktdjur varje år.
Lamm köper jag av min kompis mamma - vet inte om hon säljer allmänt

Matgurus!

Jag har egenplockade kantareller och smultron i frysen (höjden av lyx), och vill bjuda min far med sambo på trerätters i samband med min födelsedag. Vad ska jag hitta på? Funderade på någon variant på kantarelltoast med västerbottencreme till förrätt, och smultrondessert. Men vilken dessert? Och varmrätt? Lösa tankar på torsk i folieknyte med grädde, vitt vin och passande grönt.

Pappas sambo äter inte kött, men fisk och skaldjur går bra.

Googlar mig blå men tycker mycket ser trist ut... Hilfe!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar